(Norske?) SAS-ansatte sterkt kritisk til selskapets strategi

Re: Norske piloter ønsker flere langruter fra Oslo

Vist man kan tillate litt synsing så kan jeg se for meg et scenario der SAS flyr til BKK fra OSL og ARN i des-jan-feb, og kutter ut CPH-PVG, CPH-IAD og ARN-ORD i samme periode. CPH-BKK får nye rutetider så det lange stoppet i BKK uteblir. Belgget på de "Vanlige" IC rutene er vel heller begredig i denne perioden, mens BKK virker umettelig. SAS vil da si at de tar opp kampen med DY, utnytte flåten bedre også på vinteren, og sesongtilpasse nettverket sitt.

Noen USA ruter fra OSL tror jeg neppe vi ser med det første. Det måtte i såfall være en IAH rute, der man velger en løsning som ligner på ARN-ORD løsningen....

Vist man kan tillate litt synsing så kan jeg se for meg et scenario der SAS flyr til BKK fra OSL og ARN i des-jan-feb, og kutter ut CPH-PVG, CPH-IAD og ARN-ORD i samme periode. CPH-BKK får nye rutetider så det lange stoppet i BKK uteblir. Belgget på de "Vanlige" IC rutene er vel heller begredig i denne perioden, mens BKK virker umettelig. SAS vil da si at de tar opp kampen med DY, utnytte flåten bedre også på vinteren, og sesongtilpasse nettverket sitt.

Noen USA ruter fra OSL tror jeg neppe vi ser med det første. Det måtte i såfall være en IAH rute, der man velger en løsning som ligner på ARN-ORD løsningen....

CPH-IAD og CPH-PVG bør ikke SAS justere da dette er ruter med relativt mye biz reisende som har mindre sesongvariasjoner enn f eks BKK.

Jeg synes det ville vært feil av SAS å gå i direkte konkurranse med DY, og at de heller er nødt til gå egne veier og ta biz reisende fra BA, KLM, LH, EK, QR osv og satser på destinasjoner som SIN, HKG, IAH blant annet, noe de er nødt å gjøre i samarbeide med sine partnere. SIN-OSL-IAH med riktig SQ materiell og feed fra SAS, noe SQ i Norge selv har sagt, vil fungere og er i tillegg noe DY aldri ville ha funnet på å starte. Markedet finnes.

CPH-IAD og CPH-PVG bør ikke SAS justere da dette er ruter med relativt mye biz reisende som har mindre sesongvariasjoner enn f eks BKK.

Det er selvsagt et godt poeng. Men vist man bruker trafikstyrelsens tall og ser på fyllingsgraden til PVG og IAD så ser man ati f.eks januar 2013 var det i snitt 158,2 pax med til PVG og 194.7 pax med til IAD. Vist man forutsetter at PVG er flydd med 245 seters fly og IAD med 264 seters fly gir det en fyllingsgrad på hhv 64.5 % og 73,7 % Endel av de reisene har ikke PVG og IAD som final destination og kunne nesten like godt gjøre transfer i PEK og EWR/ORD/SFO. Mitt inntrykk er at når man bestiller reiser med SAS til USA der SAS ikke flyr, så er det som oftest billigst å fly via IAD. Noe som får meg til å tro at andelen transfer pax på IAD er ganske høy. Men dette skal jeg ikke si for sikkert.

Jeg synes det ville vært feil av SAS å gå i direkte konkurranse med DY, og at de heller er nødt til gå egne veier og ta biz reisende fra BA, KLM, LH, EK, QR osv og satser på destinasjoner som SIN, HKG, IAH blant annet, noe de er nødt å gjøre i samarbeide med sine partnere. SIN-OSL-IAH med riktig SQ materiell og feed fra SAS, noe SQ i Norge selv har sagt, vil fungere og er i tillegg noe DY aldri ville ha funnet på å starte. Markedet finnes.

SAS går jo i konkurranse med DY på mange syden-destinasjoner om sommeren, og ser ikke hvorfor SAS ikke kunne skumme markedet til BKK i peak på vinteren når etterspørselen til andre IC destinasjoner er kraftig redusert.

Tanken din om SIN-OSL-IAH er en kjempe spennende tanke, men tror dessverre ikke at vi ser den med det første. Etter hva jeg forstår så er del vel ikke de store volumene som flyr mellom OSL og SIN, men at de som flyr har veldig høy betalingsvillighet.

Belgget på de "Vanlige" IC rutene er vel heller begredig i denne perioden, mens BKK virker umettelig. .

Så var det den lilla saken att gott belägg inte alltid är detsamma som god butik.

Så var det den lilla saken att gott belägg inte alltid är detsamma som god butik.

Nei, det vet jeg. Men yielden er vel ikke så veldig høy på SAS sine IC destinasjoner i Des-Jan-Feb? Low-season betyr jo ofte hardere konkurranse og dumpingpriser.

Ja och då är det bättre att gå där yielden finns och det är inte BKK.

Yielden er vel ganske ok vinterstid eller?

Den er mindre dårlig, ikke bra. Europa-BKK er i prinsippet overtatt av "Sandkasseselskapene" + pluss et par andre

Tanken din om SIN-OSL-IAH er en kjempe spennende tanke, men tror dessverre ikke at vi ser den med det første. Etter hva jeg forstår så er del vel ikke de store volumene som flyr mellom OSL og SIN, men at de som flyr har veldig høy betalingsvillighet.

At SAS skulle tilrettelegge for et asiatisk selskap å fly på vegne av SAS fra skandinavia til både østen og USA vil jo totalt slå bena under argumentasjonen mot asiatiske lønninger på ditto trafikk. Dette er jo forresten allerede tilfelle etter SAS sin iver med å få etablert Singapore Airlines på ruten CPH-SIN.

Og danske politikere har engasjert seg i at Wallenberg både er eier i SAS og samtidig ønsker flere direkteruter fra ARN:

Finansminister Bjarne Corydon bliver nu afkrævet svar på om det er problematisk, at næstformanden i SAS' bestyrelse, rigmanden Jacob Wallenberg, står i spidsen for arbejdet med at tiltrække flyruter til Stockholm.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=86250#.UuDIDhA1jRY

Dette er et godt stykke fra hva vi er vant med i Norge.

Snakket med Eivind Roald tidligere denne uken og han nevnte Los Angeles, Boston og Miami som aktuelle Long Haul destinasjoner. Det er selvfølgelig viktig at det finnes et underlag av business segment for å starte opp LH ruter samt at det er grunnlag for å ha en viss frekvens på ruten. For at business segmentet skal kunne ha nytte av et rutetilbud, har erfaringer vist at det må være en frekvens på minimum 4 ukentlige avganger for at ruten i det hele tatt skal kunne tiltrekke denne kundegruppen. Mindre enn dette, vil kun tiltrekke seg leisure segmentet og vil da kun være i konkurranse med TUI, Thomas Cook, Novair, Norwegian. Problemet er at SAS for tiden kun har 11(snart 12 fra LAN) LH maskiner og dette begrenser en slik satsning. 2015 ankommer riktignok a330-300 enhanced samt at 7 av de resterende a330-300/a340-300 blir innvendig oppgradert, men ettersom 4 maskiner a340-300(som ikke oppgraderes!) vil forsvinne ut av flåten ettersom leasingavtalene avsluttes, blir flåte størrelsen den samme som i dag og derfor ikke gir rom for nysatsning før 2018 da a350-900 ankommer. Dette...med mindre SAS bestemmer seg for å beholde en av de a340-300 maskinene som var tiltenkt utfaset i 2015.

Eivind Roald forklarte at de også regnet på routingen av maskinene evt kunne gjøres annerledes enn i dag eks. CPH-LAX-OSL-LAX-CPH slik at 3 maskiner gikk jevnt ut i fra OSL og ARN i stede for at 9 stk a340/a330 går fast ut fra CPH. Jeg fikk dessverre ikke noe bekreftet, men ble fortalt at om 'en måneds tid' ville informasjon komme...(?!!). Ja så får vi se.

Eivind Roald forklarte at de også regnet på routingen av maskinene evt kunne gjøres annerledes enn i dag eks. CPH-LAX-OSL-LAX-CPH slik at 3 maskiner gikk jevnt ut i fra OSL og ARN i stede for at 9 stk a340/a330 går fast ut fra CPH. Jeg fikk dessverre ikke noe bekreftet, men ble fortalt at om 'en måneds tid' ville informasjon komme...(?!!). Ja så får vi se.

Neppe aktuelt.

Du må husker på at Eivind er selger og sier det som fremstår mest positivt der og da for den/de han snakker med. Jeg tror SAS aldri kommer til å gjøre noe så drastisk som den routingen i hans eksempel som til de grader vil undergrave CPH som hub. Det er alt for sterke krefter i SAS, CPH, Danmark og i bransjen rundt for at noe sånt vil være mulig å få til uavhengig av har markedskreftene vil. Jeg håper selvsagt jeg tar feil og at DY kan stimulere SAS til å tenke nytt men tviler sterkt.

Er fult klar over at Eivind kun er en 'front'...som er ment for den norske markedet, MEN da jeg sist snakket med ham om valg av wide body fly, ble faktisk utfalle nøyaktig slik han hadde spådd(deling mellom a330-300 enhanced og a350-900).

La meg understreke at CPH-LAX-OSL-LAX-CPH er mitt EKSEMEL på routing og ikke et reelt forslag. Slett ikke ønske eller drøm fra min side, kun et eksempel.

Roald snakket varmt om Houston også .. ;) Han sier det folk vil høre.

Så lenge det ikke er sterke økonomiske grunner til å bryte opp 'Hub CPH', vil det neppe bli gjort. SAS' langruteflåte er altfor liten til at det er mulig å gjøre noen særlige sprell. Tipper OSL vil få en ekstra rute etterhvert, men neppe før flåten er større.

Janne Carlson ville gjøre JFK til største SAS hub i sin tid, men ble motarbeidet av danskene så man skal kanskje ikke undervurdere danskenes evne til å holde hardt på egen strategi. MEN mye har skjedd på Kastrup siden Janne Carlson´s storhetstid. SAS produksjon utgjør idag kun 60% av flyaktiviteten på CPH og danskene jobber hardt for å tiltrekke seg også andre aktører med LH produksjon slik at de ikke sitter tomhendt tilbake om SAS skulle gå overende i den usikre flybransjen. Tror norwegians satsning på LH kan presse frem handling fra SAS og ingenting ville vært bedre for norsk næringsliv. Den gang Ola Strand ledet SAS Norge, var OSL-Boston evt OSL-IAD(Washington) vel så aktuelle alternativ som Houston. Kunne vært interessant å vite om dette er like aktuelle kandidater nå i 2014.

Som mange andre her er inne på så tror jeg at en nedbygging av IC-aktiviteten på CPH er svært lite sannsynlig, og all oppbygging av OSL og ARN vil jo nødvendigvis måtte gå på bekostning av CPHs aktivitet all den tid SAS ikke akkurat har flust av materiell til dette. Hva som vil skje 4-5 år frem i tid er en annen sak, men ting skjer fort i flyverden så hvordan landskapet ellers ser ut da er ikke så godt å si.

Men at CPH får så mange nye flyselskaper på IC ''er jo også positivt'', da fordeles jo transfer-kundene på alle de forskjellige operatørene og ruter som kunne vært flydd av SAS vil bli mindre lønnsomme da det er konkurranse om det visse antallet som ville ha fløyet ruten, og da kan jo ARN og OSL være et godt utgangspunkt, når SAS/Scandinavia alt har en viss sum med passasjer i både DK, NO og SE (og forsovit FI) som skal til en destinasjon som SAS via CPH ikke flyver til... #Prøvde å lage en teori, men rota meg bort..#hasjtag

Men der er vel også litt sånn at vist SAS ikke flyr fra ARN/OSL så gjør noen andre det. Ta OSL-EWR. SAS la ned, United kom på banen. Samme med ARN-PEK. SAS la ned Air China kom på banen. Og nå kommer DY med langruter og tar en del av markedet. Den tiden da SAS i stor grad kunne styre trafikkstrømmene er over. Og vist ikke SAS flyr langt fra OSL og ARN så gjør noen andre det.

Så hva skal SAS gjøre? Flåten er for liten til å spre det utover tre hubber, men gjør de det ikke så mister de viktige markedsandeler i sitt eget hjemmemarked.

Og de som sier at DU ikke er en konkurrent til SAS på L/H fordi de henvender seg til et annet marked kan ta seg en bolle. Det er da ikke bare businessmans som flyr langt med SAS. En stor andel er også turister og studenter som går etter laveste pris. Ja, markedet er ikke statisk, det vokser pga DY sin inntreden. Men de stjeler nok en del pax fra SAS også. Ser f.eks at SAS har tilbud til EWR fra OSL til 3599 som vel er noe av det billigste SAS har solgt billetter til NYC for. Og det er ikke for å være snill at de har satt ned prisen.

SAS er i en knipe der de blir presset fra alle kanter. Ikke lett å se hva man skal gjøre....

Back