Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Lufthansa har denne advardslen på billetter kjøpt gjennom LH's US Web site - sålangt har det ikke vært håndhevet - men LH's US sales (i Canada) kan ikke garantere at man får reise uten Kredittkortet.
De må gjerne ha advarselen - den er der sikkert for å kunne gi selskapet muligheten til å avvise pax hvis mistanke om svindel etc. Men det blir omtrent som å kjøre bil uten førerkort. Det er ikke lov, men man nektes ikke å kjøre bil hvis man blir sjekket (ofte får du faktisk ikke bot engang, hvis du har annen id). Qatar dummer seg imidlertid fullstendig ut med sin regelrigidhet når de nekter å refundere billettene. Ytterst totalt meningsløst, særlig tatt i betraktning at passasjeren strakk seg langt for å bevise at billettene faktisk var kjøpt lovlig.

Qatar burde skamme seg, enkelt og greit!

Det er nesten sånn at jeg på trass skal booke en billett til meg selv med f. eks. moderens kredittkort. Kjenner kamplysten melde seg ;)

Det er nesten sånn at jeg på trass skal booke en billett til meg selv med f. eks. moderens kredittkort. Kjenner kamplysten melde seg ;)

Vi gleder oss allerede til trip-report'en...;)

Jeg blåser i hva som er vanlig praksis i Qatar eller andre bortgjemte plasser. Når man etablerer seg i et lokalt marked, bør man også tilnærme seg de normer som gjelder der. Det nytter ikke å komme slepende med regler og produkter som folk ikke vil ha (les: Braathens Back) eller ikke forventer, for ærlig talt; hvem i Norge forventer at den miniskriftsadvarselen blir tatt seriøst? Ingen andre selskaper som har den policy-en (i hvert fall ikke som jeg flyr).

For det første, så lenge du haker av på at du har lest teksten, ja så er du selv ansvarlig. Og at du velger å "drite" i det det får være ditt (dyre) problem.

De aller fleste flyselskaper har reservasjoner som dette, og det er du som er ansvarlig for å følge denne (enkle) regelen. Og har man problem med stjålet / byttet / ødelagt kort etc, ja da tar du kontakt med selskapet og det er i orden før reisen starter. Slik at du slipper å stå på flyplassen med skjegget i postkassa.

Og for ordens skyld, det er en meget god grunn til at det er så strengt.
Etter å ha jobbet i handling i mange år, så har jeg ikke tall på hvor mange passasjerer jeg har vært med å nekte grunnet fraud.

S

Har ikke BA også denne policy'en (riktignok med mulighet til å hake av at man ikke reiser med kredittkortet)?
...
Jeg har også hørt at Emirates og Singapore Airlines også krever kredittkort tilstede.
...
Så kan man selvsagt like eller ikke like dette opplegget. Jeg synes unektelig dette høres veldig tungvint ut...

Jo, BA har det. Har ikke måttet vise det på noen år nå, men på automaten på LHR-T5 måtte jeg dytte det inn en gang for noen år siden når kortet var relativt nytt.

De aller fleste flyselskaper har reservasjoner som dette, og det er du som er ansvarlig for å følge denne (enkle) regelen. Og har man problem med stjålet / byttet / ødelagt kort etc, ja da tar du kontakt med selskapet og det er i orden før reisen starter. Slik at du slipper å stå på flyplassen med skjegget i postkassa.
Kun ansatte i bransjen kan ha en slik holdning til kunder, kundeservice og kundeforståelse. Det blir den klassiske holdningen om at passasjeren er til for selskapet og ikke omvendt (no offence).

1. For en ordinær forbruker - bosatt i Norge - er ikke dette en enkel regel. Den strider mot alt vi er vant med fra SAS, DY, LH, KL m.m., og vi har ikke en kultur for at man er mistenkt inntil det motsatte er bevist.

2. Fra et forbrukerperspektiv er det åpenbart servicetilbyderens ansvar å tilrettelegge - og ta kostnaden for - et system som sikrer smidighet og forutsigbarhet for alle typer passasjerer (inkl. bestemødre, ordblinde, late, tilbakestående, friske, flynerder osv.). I dette tilfellet må det åpenbart være slik, ettersom det er store variasjoner ift. faktisk bransjepraksis (jeg tenker ikke på hva som står i terms & conditions - de overholdes åpenbart ikke av flere store selskaper).

Jeg får inntrykk av at dette ikke har et større omfang enn at automatiserte systemer burde kunne fange det opp i tide.

Til syvende og sist er det helt vanvittig at selskapet gjemmer seg bak terms & conditions i stedet for å refundere noen fattige tusenlapper. Kostnaden gjennom dårlig PR blir på sikt langt høyere, samt at kunden - og trolig hans nærmeste omgangskrets - aldri vil nærme seg selskapet igjen.

Last edited:

Som andre nevner er dette helt vanlig praksis hos Thai også, det står klart i billetten / bekreftelsen og ikke gjemt bort i terms & conditions.

Inntil september kunne man slippe å ha med kredittkortet hvis man brukte Veryfied by Visa eller var gullkunde hos Thai, men også dette er tatt bort nå - det gjelder konsekvent.

Jeg får inntrykk av at dette ikke har et større omfang enn at automatiserte systemer burde kunne fange det opp i tide.

Ikke større enn ganske mange millioner pr. selskap:

UK survey taken in 2009 found that 48% of more than 50 responding U.S. and global carriers said online fraud had increased in the past year, and each airline's losses averaged more than $2.4 million annually.
http://www.usatoday.com/money/industries/travel/2010-10-05-businesstravel05_ST_N.htm

Det jobbes iherdig med både automatiske og manuelle systemer, og er uansett ikke et enkelt problem å løse på en sikker måte og samtidig beholde fleksibiliteten man har med kort i dag.

Det er faktisk en del kortselskaper/banker som ikke vil garantere for beløp, eks. måtte vi i et nettbasert betalingssystem (ikke fly-relatert) sperre alle Amerkanske corporate-cards da det ikke var oppgjørgaranti på dem. Dvs. man kan få "OK" på belastning, men så kan det komme chargeback 1-2-3 måneder senere.

Til denne saken: Kan på meg virke som QR har vært firkantet, særlig når det iflg. OP ble tilbud garanti med annet kort. Men som Vede her inne sier: " Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte"

Hva med alle nordmenn som treffer jenter i Thailand og spanderer flybilletter så de får besøkt frieren i Norge. Må de da sende kredittkortet i posten til Thailand først da?

Hva med alle nordmenn som treffer jenter i Thailand og spanderer flybilletter så de får besøkt frieren i Norge. Må de da sende kredittkortet i posten til Thailand først da?

De fleste selskaper har løsninger for å håndtere slike ting, så det er mulig å gjennomføre reiser. Kjenner ikke TG, men hos BA må man krysse av hvis man betaler for andre, og så får man antagelig instrukser. South-African har også egen "Sponsored payment", står klart på deres side vedr. valg av betaling.

http://www.flysaa.com/no/en/flyingSAA/paymentAndTicketing/sponsored_booking.html

Kun ansatte i bransjen kan ha en slik holdning til kunder, kundeservice og kundeforståelse. Det blir den klassiske holdningen om at passasjeren er til for selskapet og ikke omvendt (no offence).

1. For en ordinær forbruker - bosatt i Norge - er ikke dette en enkel regel. Den strider mot alt vi er vant med fra SAS, DY, LH, KL m.m., og vi har ikke en kultur for at man er mistenkt inntil det motsatte er bevist.

2. Fra et forbrukerperspektiv er det åpenbart servicetilbyderens ansvar å tilrettelegge - og ta kostnaden for - et system som sikrer smidighet og forutsigbarhet for alle typer passasjerer (inkl. bestemødre, ordblinde, late, tilbakestående, friske, flynerder osv.). I dette tilfellet må det åpenbart være slik, ettersom det er store variasjoner ift. faktisk bransjepraksis (jeg tenker ikke på hva som står i terms & conditions - de overholdes åpenbart ikke av flere store selskaper).

Til syvende og sist er det helt vanvittig at selskapet gjemmer seg bak terms & conditions i stedet for å refundere noen fattige tusenlapper. Kostnaden gjennom dårlig PR blir på sikt langt høyere, samt at kunden - og trolig hans nærmeste omgangskrets - aldri vil nærme seg selskapet igjen.

1.4 Milliarder USD i året i Kredittkort Fraud - Problemet er av svært stort omfang og det du ser her er starten på at Flyselskapene begynner å ta dette på alvor og nye strengere regler kommer på plass.

Jeg har selv måttet vise KredittKort for å kunne sjekke inn hos BA på OSL - fordi vi hadde flere "røde" flagg:

- Enveis billetter OSL-LHR
- Reisen var mellom 2 byer i andre land enn Kredittkortet var utstedt i.
- Vi hadde kredittkortet med oss, men hadde ikke fått reise om vi ikke hadde det.

På bakrommet er dette langt mindre automatisert enn du aner - det gjøres fremskritt men de involverte partene (Flyselskap, Kredittkort Selskap og Clearinghouses (de som gjennomfører selve Kredittkort Transaksjonene) drar ikke nødvendigvis i samme retning:

- Med unntak av Widerøe har de færreste flyselskap adgang til å kontrollere Utstedelsesland (det er vel siffer 3 og 4 i kort nummeret som styrer dette.

Eks. vi har kjøpt en bunke Lufthansa Billetter Portland - Oslo - Portland gjennom Lufthansa´s US Web Site. Der er Zip Kode, By og Land "hardcoded" dvs. Land er satt til USA - kan ikke endres - Zip code forlanger 5 siffer minimum - den godtar også 9 siffer). Det har ikke vært noe problem med å bruke vår Gate Addresse Solveien i kombinasjon med vårt ZIP Code 98110 - Bainbridge Island USA på våre Norske Mastercard. Altså null kontroll på kortet er utstedt. Og det er ikke bare LH sin skyld - Kredittkortselskapene er lite villige til å la Salgstedene få vite Landkodene.

Det er jo bare å bestille billetten gjennom en annen kanal enn TG's hjemmeside det.

Jeg har da reist Thai uten at mitt kort har vært benyttet. Da hadde jeg med en fotokopi av kredittkortet som ble brukt, og det var intet problem å få reist da.

Så værre er det ikke. Men problemet i denne tråden var da at de ikke godtok at man kunne bruke et annet kredittkort (eller cash) som sikkerhet som det stod i reglene. Det med at kredittkortet skulle være med er man jo gjort oppmerksom på, så det er vanskelig å snakke seg bort fra!

BF:cool2

Da har Qatar startet 3-dagers salg. Bestill før torsdag kl 23:59. Nå har du en unik mulighet ;)

i noen markeder så er fraud så vanlig at man sjekker jevnlig, mens i andre så skjer det sjeldent. Mange selskaper har (semi-)automatisk sjekk/profilering av bookingene for å sammenligne med mønstre som tidligere frauds har benyttet, og vil legge inn individuelle advarsler i bookingen. Andre selskaper som opplever dette oftere vil ofte ha spesifikke rutiner hvor handling-agent eller andre vil ta action ved visse indikasjoner. For øvrig så gjelder dette for SAS (utdrag av norsk oversettelse):

7.1 RETT TIL Å NEKTE BEFORDRING
Vi kan, etter utøvelse av rimelig skjønn, nekte å befordre deg eller din bagasje dersom vi har gitt deg skriftlig underretning om at vi, etter at slik underretning er gitt deg, ikke vil befordre deg på våre flyvninger. Vi kan også nekte å befordre deg eller din bagasje dersom en eller flere av følgende forhold har funnet sted, eller vi har grunn til å tro at de kan komme til å skje:

7.1.8 du fremviser en billett som er skaffet til veie på ulovlig vis eller har blitt kjøpt fra andre enn oss eller våre autoriserte agenter, eller som er meldt tapt eller stjålet, er en forfalskning, eller du ikke kan bevise at du er personen nevnt i billetten;

Jeg mener også at QR nok har vært for strenge her, hvis denne framstillingen er riktig, og jeg ville nok tatt saken videre til flyklagenemda.

Det er jo bare å bestille billetten gjennom en annen kanal enn TG's hjemmeside det.

Det er det andre som har oppdaget også og etterhvert som flyselskapene blir mer effektive, flytter også fraudsters over til 'enklere' kanaler. Det er stort fokus hos dette nå også hos nettreisebyråene og du vil nok se at du vil få de samme verifiseringskravene hos disse etterhvert.

Men det finnes mange løsninger der ute, noen mer effektive og usynlige enn andre, så det du som kunde vil møte vil variere.

Jeg blåser i hva som er vanlig praksis i Qatar eller andre bortgjemte plasser. Når man etablerer seg i et lokalt marked, bør man også tilnærme seg de normer som gjelder der. Det nytter ikke å komme slepende med regler og produkter som folk ikke vil ha (les: Braathens Back) eller ikke forventer, for ærlig talt; hvem i Norge forventer at den miniskriftsadvarselen blir tatt seriøst? Ingen andre selskaper som har den policy-en (i hvert fall ikke som jeg flyr).

Jfr. FR, eller som nå QR?

I enkelte deler av verden er dette et gigantisk problem. Her i KTM er det et ufravikelig krav fra absolutt alle selskap at kredittkortet skal vises ved insjekk.. Eneste måten å komme utenom på er å bestille vi TA og betale denne med cash.

Men her har jo QR åpenbart driti seg ut da. Man kan jo også si at passasjeren har lest T&C før man reiser og har med seg et kort man vil garantere med fordi mutter eller bestemor har betalt. For å deretter bli nektet insjekk. Det gir jo lite mening fra QR sin side.

... det var engang da Thomas var TRC på British Airways, da hadde man "fraudcheck" både på innsjekk OG på gate på visse flighter. Tror det ble huket inn en god del rusk.

BA praktiserer også at man må vise kortet man betalte med - men de har en boks man kan krysse av under bestillingen der man evt. kan krysse av at korteier ikke skal reise.
Derfor sliter jeg litt med å forstå hvorfor man må vise kortet i utgangspunktet - om man driver med fraud så er det vel bare å krysse av i det feltet?

Sist jeg reiste med BA hadde jeg krysset av for dette, men måtte vise kortet betalingen var gjort med både ved utreise og hjemreise.

Dette var under sist orkan borte på amerikas vestkyst og reisen fra oslo måtte ombookes via telefon så kan være at det "flagget" om at korteier ikke skal være med hadde forsvunnet. Men det kan også være stikkprøver. One will never know. Men det hendte både med meg og min reisepartner og vi hadde booket hver for oss med forskjellige kort.

Hendte meg også en gang for ca halvannet år tilbake at jeg ikke hadde tenkt over akkurat denne "problemstillingen" og dro på langtur med BA alene med billetter betalt med kortet til min stefar, automaten ba om kort (her er jeg usikker på om jeg hadde krysset av for om korteier skulle reise eller ikke), jeg hadde ikke kort.. Heldigvis fikset folkene bak skranken på osl dette etter et par kontrollspørsmål om navn på korteier, relasjon og adresse osv. Men tror jeg skal prise meg lykkelig over at automatene i usa ikke bestemte seg for at de ville sjekke de også.

Last edited:
Back