Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Jeg blåser i hva som er vanlig praksis i Qatar eller andre bortgjemte plasser....
...
1. For en ordinær forbruker - bosatt i Norge - er ikke dette en enkel regel. Den strider mot alt vi er vant med fra SAS, DY, LH, KL m.m., og vi har ikke en kultur for at man er mistenkt inntil det motsatte er bevist.

Beklager å måtte si det men den holdningen der er jo litt typisk norsk. Du kaller Qatar for en bortgjemt plass mens du bor i lille Norge som folk i det store utlandet knapt nok har hørt om.

Å forvente at et flyselskap skal tilpasse sine regler til hvert enkelt land de flyr til sier seg vel i grunn selv at det ikke er mulig. Det kan kun ha et sett med regler som skal gjelde overalt.

Beklager å måtte si det men den holdningen der er jo litt typisk norsk. Du kaller Qatar for en bortgjemt plass mens du bor i lille Norge som folk i det store utlandet knapt nok har hørt om.

Å forvente at et flyselskap skal tilpasse sine regler til hvert enkelt land de flyr til sier seg vel i grunn selv at det ikke er mulig. Det kan kun ha et sett med regler som skal gjelde overalt.

Er ikke det minste man skal kunne forvente at flyselskapet følger sine egne regler da? Noe som i dette tilfellet er det som skjedde. Om pax er villig til å garantere med nytt kort så burde det jo ikke være et problem. Da har jo åpenbart QR brutt egne vilkår.

Ja, jeg synes det er viktig å få fokus på det som er vesentlig her .. har QR fulgt sine egne regler? Det er vel ting og tang som tyder på at de ikke har gjort det, og da er det temmelig poengløst å klage på reglene ..

Hva med US airways bonusbillett, kan avgiftene der betales med andres kort, dvs LH vil ikke spørre om kortet som ble brukt til å betale avgiftene?

Hva hvis man ringer Qatar (Thai) og bestiller over telefon ?

Hva med US airways bonusbillett, kan avgiftene der betales med andres kort, dvs LH vil ikke spørre om kortet som ble brukt til å betale avgiftene?

Hva hvis man ringer Qatar (Thai) og bestiller over telefon ?

Ingen som taper penger på at man bestiller awards. Om man ikke møter opp.

Er jo samme greia om man bestiller på telefon. Hadde lignende case med Turkish. Hadde bestilt bilett og ringte de for å spørre på forhånd.

Jeg måtta da låne kortet til fattern ;) og dra til gardermoen for at de skulle se det sammen med fullmakt og legge inn i bookingen at det var godkjent. Fikk også papirbiletter. Skal nevne at dette var en 4-6 år siden.

Litt interessent dette .. For to dager siden , på en overfylt buss i Roma, forsvant min lille pung med to kredittkort og litt cash ( joda mistanken går i retning av en folkegruppe som er verdensmestere på dette ) . Ringte SEB kort og sperret et av deres kort og Santander det andre.

Mindre enn 48 timer, i dag lå mitt nye kort i postkassa , med brev om at de har sperret det gamle med kontonummer. Har ikke sjekket hvilke flyreiser som er bestilt med det, men legger brevet med passet. Vil uansett sjekke inn på OSL og der kan de norsk;)

Apropos kredittkort. fikk eit godt tips her ein dag: istedet for signatur, skriv "see ID". På den måten må man vise legitimasjon med bilde:)

Apropos kredittkort. fikk eit godt tips her ein dag: istedet for signatur, skriv "see ID". På den måten må man vise legitimasjon med bilde:)

Ca halvparten av mine kredittkort har jeg ikke giddet å signere bakpå, eller signaturen er slitt bort. Sjeldent noe problem.

Ehh, ja sei det. I USA og ved bruk av kredittkort i butikk sjekker de Signatur, men selvfølgelig gjer dei ikkje det på nettet:).
Litt lurt er det da, men det hindrer ikkje misbruk.

Men no er vi vel litt off topic

Bedre å være føre var , og ringte Santander i går for å få et brev som bekreftet at det gamle kortet med nummer tilhørte meg og mitt nye hadde flg nummer etc.

Fikk flott brev på engelsk i dag som viser en topp formulering som viser at det ikke er første gang de har fått en slik henvendelse. Har ikke sjekket om, ev når det er blitt brukt til flybilletter.. Kun safer meg. Har booket over 14 turer de kommende 12 mnd..

Vil også be SEB om tilsvarende for det andre kortet det fingernemme folkeferdet loppet meg for. Dypt i lomma på overfylt buss i Roma..

Ble litt bekymret når jeg leste dette nå; mine foreldre skal reise til Berlin med Air Berlin i dag; en reise som er kjøpt og betalt med mitt kort, men det kortet vil ikke være med på flyplassen i dag.;) Kan ikke se noen steder på ABs hjemmesider at de krever kortet reisen er betalt med. Da skulle vel det gå greit?

Ble litt bekymret når jeg leste dette nå; mine foreldre skal reise til Berlin med Air Berlin i dag; en reise som er kjøpt og betalt med mitt kort, men det kortet vil ikke være med på flyplassen i dag.;) Kan ikke se noen steder på ABs hjemmesider at de krever kortet reisen er betalt med. Da skulle vel det gå greit?

Det hadde gått greit, ingen krav om kortet reisen var betalt med.;)

Det hadde gått greit, ingen krav om kortet reisen var betalt med.;)

Det er ikke så overraskende. Jeg antar at Qatar er de eneste som flyr på OSL som har denne regelen? I alle fall er det noe folk ikke er vant med, og da blir det garantert flere som kommer til å oppleve dette problemet i fremtiden.

Jeg har faatt CC kontrollert hos BA, riktignok for mange aar siden, paa OSL.

Jeg har faatt CC kontrollert hos BA, riktignok for mange aar siden, paa OSL.

Måtte vise senest i august, og har stort sett måtte gjort det hver gang.
Kan rapportere tilbake hva som skjer på lørdag - da er billetten booket med ett kort, mens en oppgradering til Club Europe ble betalt med et annet.

Måtte vise senest i august, og har stort sett måtte gjort det hver gang.
Kan rapportere tilbake hva som skjer på lørdag - da er billetten booket med ett kort, mens en oppgradering til Club Europe ble betalt med et annet.

Det er altså slik å forstå at Qatar da ikke er de eneste som flyr fra Norge som har denne praksisen?

Det er altså slik å forstå at Qatar da ikke er de eneste som flyr fra Norge som har denne praksisen?

Ja, som nevnt både tidligere i denne tråden, og i JoeW sitt svar som jeg siterte: BA vil også se kortet.

Ja, som nevnt både tidligere i denne tråden, og i JoeW sitt svar som jeg siterte: BA vil også se kortet.

Jeg registrerte det (og har sett det også tidligere i tråden), så mitt spørsmål var nok mer som et retorisk spørsmål for å understreke at Qatar nok ikke er det eneste selskapet som flyr fra OSL som krever dette...;)

Min retorikk var kanskje litt uklart formulert, men jeg skylder på et lite tastatur på en HTC for at jeg ikke orket å formulere dette mer nøyaktig...:)

Og som det også er tidligere nevnt: Thai krever også å få se kredittkortet ved innsjekk (når billetten er bestilt direkte av Thai på nett eller telefon)

Så vidt vites flyr Thai fortsatt på OSL

Back