Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL
Lufthansa krever også dette, iallfall fra Sverige, selv om det ikke følges opp.
Problemet er vel strengt tatt at man aldri vet om det som kreves f a k t i s k kreves. Jeg har for eksempel til dags dato ikke vist ID for ombordstigning hos WF, reiser i snitt ca. en gang pr mnd med WF.
Men, har trådstarter fått noen beklagelse og oppreisning fra QR?
Det virker jo utvilsomt ganske smålig og strikt av QR å nekte adgang på en lovlig kjøpt og betalt billett? Og ihvertfall jeg, blir skeptisk til å gjøre QR til et av mine valg, om jeg skal reise noe sted, etter å ha lest om en slik episode...
Èn slik episode, vil jo gi et bilde og rykte av selskapet. Og som ny aktør på OSL, så ønsker man kanskje å ha et godt rykte, ... eller?
Jeg synes fremdeles det er prisverdig og snilt, av trådstarter, å ikke gå til VG eller andre medier med saken. Det er vel ganske mange andre som ville hengt ut et selskap i media, for langt mer begatellmesige saker enn dette
Personlig hadde jeg aldri gitt meg i denne saken og tatt tapet.
Det er lett å si, men møter en et stort selskap som bestemmer seg for å være vanskelig, koster det oss enkeltpersoner mer tid, stress og arbeid enn de fleste orker eller ser seg tjent med.
Sånn tenker nok de fleste, og det er helt greit. Å dra inn media vil dessuten slå tilbake på deg selv hvis du ikke får rett, så det ville jeg ikke gjort. Men et høflig brev til rett instans i selskapet, hvor man nøkternt forklarer hva som har skjedd og spør om man er blitt behandler på rett måte, er det ingenting å tape på. Så får man heller slå seg til ro med det svaret man får.
Det er selskapet selv som bestemmer hvordan egne standardvilkår skal tolkes og anvendes. Det er jo ikke en gang sikkert at vår passasjervennlige tolking er den rette, siden det kan se ut som om ordlyden faktisk åpner for den løsningen selskapet valgte. Men en høflig tilbakemelding bør være en fin anledning for selskapet til å bli kjent med og kanskje evaluere egne regler og praksis, når de ser hvilke (urimelige) utslag det kan få.
og her kom svaret fra Quatar på refund requesten:
Dear .........,
Thank you for your email.
We regret to inform you that we are unable to accommodate your request as it is clearly stated at the time of booking that the credit card used for the transaction has to be presented at the check in counter for verification purposes.
As per Qatar Airways terms and policies, we regret to inform you that your ticket is non-refundable and so we will only be able to refund to you the taxes. If you wish to proceed with this refund, kindly confirm by a return email.
Thank you for taking the time to communicate with us.
Yours sincerely,
E-commerce Support Team
Tel : +974 4420 3015
World's 5-star airline. qatarairways.com
Apropos kredittkort. fikk eit godt tips her ein dag: istedet for signatur, skriv "see ID". På den måten må man vise legitimasjon med bilde![]()
Jeg sitter med et inntrykk av at flyselskapene sitter på en del lukrative ordninger som nok hadde vært utenkelig ved andre bransjer hva angår kjøp av varer og tjenester.
komplett.no opererer ikke utenfor Norge. prøv å betal med kredittkort hos gjennomsnittet av online-shops. Med unntak av enkelte av de aller største (som amazon.com) så er ikke det så enkelt.
For flyselskapene så er bransjen veldig unik, ettersom den opererer over hele verden i svært ulike markeder. Selskaper som Qatar, Emirates, og andre fra midt-østen har flest passasjerer fra områder hvor beskyttelse av kreditorer eller selskaper som benytter kredittselskaper, er svært mangelfull. Derfor må de ta konsekvensen av dette. Også "vestlige" selskaper som opererer til mange av disse "markedene" har tatt forhåndsregler.
Nordmenn sitter ofte i en boble og tror at verden er den samme utenfor Norges grenser, det er den i veldig liten grad.
komplett.no opererer ikke utenfor Norge. prøv å betal med kredittkort hos gjennomsnittet av online-shops. Med unntak av enkelte av de aller største (som amazon.com) så er ikke det så enkelt.
For flyselskapene så er bransjen veldig unik, ettersom den opererer over hele verden i svært ulike markeder. Selskaper som Qatar, Emirates, og andre fra midt-østen har flest passasjerer fra områder hvor beskyttelse av kreditorer eller selskaper som benytter kredittselskaper, er svært mangelfull. Derfor må de ta konsekvensen av dette. Også "vestlige" selskaper som opererer til mange av disse "markedene" har tatt forhåndsregler.
Nordmenn sitter ofte i en boble og tror at verden er den samme utenfor Norges grenser, det er den i veldig liten grad.
Men i denne saken befinner Qatar seg inni "boble-markedet". Det er ikke forbudt å bruke hodet. Og ut fra teksten på deres hjemmeside vil å bruke hodet være å la passasjeren garantere reisen med et annet kredittkort. Mulig dette vanskelig gjennomførebart fra innsjekkingsskranken?