Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

I det fleste tilfeller vil da QR være på juridisk gyngende grunn med å samtidig beholde den betalingen de har fått, da de i praksis har hevded ovenfor kunden at betalingen ikke er legitim.

Det er nok sikkert at det er en gråsone, problemet for QR er at de kan ikke helt uten videre selge setet på nytt 2-3 timer før flyavgang, og hvis det viser seg at det er usikkerhet knyttet til kredittkortet, så vil de tape penger. Det er en grunn til at man må merke av om man er eier av kredittkortet og reisende når man bestiller på de fleste flyselskap-webbene inkludert QR.

Qatar krever at du skal vise kredittkortet uansett om det er legitimt eller ikke. Hensikten er for å beskytte seg mot fraud, men det er et eksplisitt krav for å reise.
 
Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Det er nok sikkert at det er en gråsone, problemet for QR er at de kan ikke helt uten videre selge setet på nytt 2-3 timer før flyavgang, og hvis det viser seg at det er usikkerhet knyttet til kredittkortet, så vil de tape penger. Det er en grunn til at man må merke av om man er eier av kredittkortet og reisende når man bestiller på de fleste flyselskap-webbene inkludert QR.

Qatar krever at du skal vise kredittkortet uansett om det er legitimt eller ikke. Hensikten er for å beskytte seg mot fraud, men det er et eksplisitt krav for å reise.

Det er ikke et problem at man må vise kortet, uansett grunn.

Om QR da hevder at vilkårene for reise er brutt, og velger å ikke levere varen, da er man tilbake til at de kan ikke få det begge veier. Slutten på visen er at QR beholder en betaling de mener ikke er rettmessig, amtidig som de nekter å levere en vare de mener ikke er rettmessig betalt for.

Når det gjelder resalg av varen, så er det QR som har valgt å bryte salget, og kunden påfører ikke QR et tap, det er utelukkende snakk om bortfall av et salg. Så sånn sett forsøker her QR å få det tre veier: nekte å levere varen, nekte å returnere penger, og samtidig har anledning til å tapsføre salget, og til syvende og sist ha en potensiell oppside i at de kan bruke varen til hva de måtte ønske for å generere mersalg, om de har den muligheten.

Så, for å koke det ned til essensen, man burde ha en ganske OK sak mot et kredittselskap for å få annullert trekket av penger.

-A
 
Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Jeg vurderte å kjøpe en biz trip til BKK med den hyggelige prisen 11 lapper.

Fløy med QR i sommer, og var meget fornøyd.

Hopper over dette nå, og satser heller på å kjøpe noen US miles. Har kjørt US miles fire ganger på et år nå, og man blir jo litt bortskjemt.
 
Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Nå er det ikke EU-selskapene som praktiserer dette mest, så her tror jeg virkningen er svært beskjeden .. :lol:
 
Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Men noe slikt vil ha virkning for alle flyselskap som flyr innen, til og fra EU/EØS-områdene.
 
Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Men noe slikt vil ha virkning for alle flyselskap som flyr innen, til og fra EU/EØS-områdene.

I hvert fald indenfor og fra EU/EØS. Hvis rejsen starter udenfor, med et ikke EU-selskab som fx UA, QR eller TG så kan en sådan regel formentlig opretholdes.
 
Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Så tyskerne synes at det er greit at folk bruker evnt stjålne kreditkort til å betale flyreiser med de da?
 
Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Virker jo åpenbart at de synes det er greit.:headbang

Nei, men som andre her på haugen har påpekt, det er veldig mange andre måter å ta slikt på, enn å være til så firkantet ulempe som denne ordningen er.

-A
 
Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Strålende nyheter!

Den enkleste metoden for å forhindre misbruk må jo være å innføre passord ved bruk av kredittkort på nett (som 'verified by Visa'). Idiotisk at forbrukeren skal bli skadelidende for bransjens manglende evne/vilje til å finne fullgode løsninger.
 
Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Strålende nyheter!

Den enkleste metoden for å forhindre misbruk må jo være å innføre passord ved bruk av kredittkort på nett (som 'verified by Visa'). Idiotisk at forbrukeren skal bli skadelidende for bransjens manglende evne/vilje til å finne fullgode løsninger.

Det hjelper lite når kortnummeret ditt er til salgs på nettet og kortselskapene autoriserer i vilden sky .. ;)
 
Da kan man jo håpe at dette bidrar til å gi bransjen et lite puff i riktig retning.
 
Back
Top