Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

<mod>
Herfra og nedover å kan vi holde oss til saken og ikke fortsette å diskutere hva vi skal ha lov til å diskutere i diskusjonene og hvem som skal ha lov til å si hva. Det kan tas andre plasser.
</mod>

En måned? Prøv 6,5 mnd ;)
... Uansett så ville billetter som var bestilt gjennom kortsvindel så lang tid på forhånd blitt oppdaget, og kortselskap ville tatt kontakt med flyselskap for å kansellere billettene og refundere pengene.

Nettopp. Her kjenner jeg ikke alle detaljer, men etter den erfaringen jeg har med andre selskaper så er ikke akkurat dette en problemstilling med fraud men der er det helt andre kriterier.

<mod>
Herfra og nedover å kan vi holde oss til saken og ikke fortsette å diskutere hva vi skal ha lov til å diskutere i diskusjonene og hvem som skal ha lov til å si hva. Det kan tas andre plasser.
</mod>

Problemet er at nesten ingen har holdt seg til saken, men benyttet anledningen til å rakke ned på flyselskapet på feil grunnlag. Da er det på plass å diskutere hva som er greit å diskutere og ikke. Men som TOS og andre helt riktig har påpekt (og som nesten ingen har fått med seg i sin iver etter å skrive nedsettende), står svaret i post 9. Det er altså ikke flyselskapets policy som gjorde at det gikk som det gikk, men en ansatt som ikke gjorde jobben sin.

Last edited:

Det er altså ikke flyselskapets policy som gjorde at det gikk som det gikk, men en ansatt som ikke gjorde jobben sin.

Det var vel å trekke en litt rask konklusjon?
Som alle andre saker, er det vel to sider av denne historien også..

Det var vel å trekke en litt rask konklusjon?
Som alle andre saker, er det vel to sider av denne historien også..

Det er ihvertfall ikke flyselskapets policy å nekte personer å reise som kan stille med annet kredittkort som garanti. Det er dette mange kritiserer i denne tråden, og vi vet fra post nr 9 at så ikke er tilfellet.

Så kan det selvsagt være andre forhold som har spilt inn som gjør at saken ikke er så klar som den i utgangspunktet ser ut til å være, men det er det vel kun et fåtall som har vært inne på. "Alle" (ikke inkludert deg selv) kritiserer Qatar for noe som ikke er Qatars policy.

Last edited:

Jeg sier ikke at det er Qatar sin feil. Men en sak har alltid to sider, og vi vet kun den ene

Nå jobber ikke jeg med handling lenger. Men tviler på at det er en enkelt ansatt som har tatt en avgjørelse på at man ikke kan reise. Ville være rart og nekte noen å reise av en sånn årsak uten at handlingselskapet har vært i kontakt med Qatar

Nå har vel Qatar relativt godt presence på OSL, så jeg antar avgjørelsen er tatt der.

Jeg sier ikke at det er Qatar sin feil. Men en sak har alltid to sider, og vi vet kun den ene

Nå jobber ikke jeg med handling lenger. Men tviler på at det er en enkelt ansatt som har tatt en avgjørelse på at man ikke kan reise. Ville være rart og nekte noen å reise av en sånn årsak uten at handlingselskapet har vært i kontakt med Qatar

Ja, absolutt. Det er mye som er rart i denne saken, og ting er sikkert litt mer komplisert og annerledes enn vi har oversikt over. Så bastante konklusjoner i den ene eller andre retningen er nok litt prematurt, ja. Enig i det.

Last edited:

Min mor og far skal reise med Qatar til Bangkok,jeg betalte billettene med mitt visakort,de starter reisen i TRD.... Hva bør jeg gjøre da slik at de ikke får trøbbel.... Og ikke minst ved innsjekk i Bangkok ved returen..... Billetten ble kjøpt på ticket.no....

Kjøper du billett hos ticket.no forholder du deg til deres reisevilkår.
Det vi snakker om her er billetter kjøpt med kredittkort direkte av Qatar, og det har jo ikke du/dere gjort.

Min mor og far skal reise med Qatar til Bangkok,jeg betalte billettene med mitt visakort,de starter reisen i TRD.... Hva bør jeg gjøre da slik at de ikke får trøbbel.... Og ikke minst ved innsjekk i Bangkok ved returen..... Billetten ble kjøpt på ticket.no....

Utgangspunktet er vel at det ikke er noe problem når billettene er kjøpt via reisebyrå som i ditt tilfelle -- men hva som er Qatars praksis tørr jeg ikke akkurat si........

Er det bara jag som leser denne setningen som at Qatar kan velge mellom å neke ombordstigning ELLER kreve garanti via annet kort?
Altså, de er fremdeles i sin fulle rett å neke ombordstigning hvis de vil når passagerer ikke kan vise kortet reisen ble betalt me, eller er det pirke-juridik =)

"Qatar Airways reserves the right to deny boarding or collect a guarantee payment..."

Er det bara jag som leser denne setningen som at Qatar kan velge mellom å neke ombordstigning ELLER kreve garanti via annet kort?
Altså, de er fremdeles i sin fulle rett å neke ombordstigning hvis de vil når passagerer ikke kan vise kortet reisen ble betalt me, eller er det pirke-juridik =)

"Qatar Airways reserves the right to deny boarding or collect a guarantee payment..."

Det vet jeg ikke, men kan vanskelig tro at Qatar skulle ønske å nekte folk å reise om de kan garantere for billettprisen. Dette er vel en nokså standard praksis for mange selskaper, så vidt jeg ha forstått, og hensikten er vel å hindre kredittkortsvindel. Får man en garanti for billettprisen er vel selskapet sikret.

Ja, du sier noe... :) Hvis man ser på ordlyden alene, kan det se ut som om ombordstigningsnekt og garanti er alternative vilkår pga. "eller". I så fall kan Qatar fritt velge det ene eller det andre. Men hvis man trekker inn formålsbetraktninger, jf. TOS' innlegg, gir det best mening å tenke at ombordstigningsnekt bare skal skje hvis det ikke er mulig å stille betalingsgaranti. Ordlyden åpner for begge tolkningene, og jeg tenker at den siste har mest for seg. Men litt uklart er det, og det er ofte ikke til fordel for kunden.

og her kom svaret fra Quatar på refund requesten:

Dear .........,
Thank you for your email.
We regret to inform you that we are unable to accommodate your request as it is clearly stated at the time of booking that the credit card used for the transaction has to be presented at the check in counter for verification purposes.
As per Qatar Airways terms and policies, we regret to inform you that your ticket is non-refundable and so we will only be able to refund to you the taxes. If you wish to proceed with this refund, kindly confirm by a return email.
Thank you for taking the time to communicate with us.
Yours sincerely,
E-commerce Support Team
Tel : +974 4420 3015
World's 5-star airline. qatarairways.com

Dette høres jo ikke bra ut. Stemmer ikke det som Qatar etter sigende selv hevder - nemlig at man kan garantere med annet kredittkort? Jeg regner med at dere opplyste om dette i refusjonskravet. Ble dere (din bror) gjort oppmerksom på at kredittkortet må være tilstede ved innsjekk? I så fall så begynner jo dette å høres veldig merkelig ut.

Jeg blåser i hva som er vanlig praksis i Qatar eller andre bortgjemte plasser. Når man etablerer seg i et lokalt marked, bør man også tilnærme seg de normer som gjelder der. Det nytter ikke å komme slepende med regler og produkter som folk ikke vil ha (les: Braathens Back) eller ikke forventer, for ærlig talt; hvem i Norge forventer at den miniskriftsadvarselen blir tatt seriøst? Ingen andre selskaper som har den policy-en (i hvert fall ikke som jeg flyr).

Jeg blåser i hva som er vanlig praksis i Qatar eller andre bortgjemte plasser. Når man etablerer seg i et lokalt marked, bør man også tilnærme seg de normer som gjelder der. Det nytter ikke å komme slepende med regler og produkter som folk ikke vil ha (les: Braathens Back) eller ikke forventer, for ærlig talt; hvem i Norge forventer at den miniskriftsadvarselen blir tatt seriøst? Ingen andre selskaper som har den policy-en (i hvert fall ikke som jeg flyr).

Lufthansa har denne advardslen på billetter kjøpt gjennom LH's US Web site - sålangt har det ikke vært håndhevet - men LH's US sales (i Canada) kan ikke garantere at man får reise uten Kredittkortet.

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.915275,10.801877

Samme gjelder THAI. Jeg fløy BKK-KBV. Hadde mistet kredittkortet. Måtte i billett luka og kjøpe nye billetter til samme pris som jeg opprinlig hadde betalt. Pengene for de opprinlige bill. ble ført tilbake til det tapte kredittkortet. Dog dette tok ca. 1mnd.

Lufthansa har denne advardslen på billetter kjøpt gjennom LH's US Web site - sålangt har det ikke vært håndhevet - men LH's US sales (i Canada) kan ikke garantere at man får reise uten Kredittkortet.

Har ikke BA også denne policy'en (riktignok med mulighet til å hake av at man ikke reiser med kredittkortet)?

Air France skriver "Due to increased credit card fraud problems, Air France does not accept third party payments (the credit card holder not being the passenger or part of the group traveling together)." Jeg forstår dette imidlertid ikke som at det er et krav om at man må ha med sitt kredittkort på reisen.

Jeg har også hørt at Emirates og Singapore Airlines også krever kredittkort tilstede.

På togreiser (UK) bestilt med kredittkort online så får man ikke ut billettene uten kortet (og i prinsippet så skal man ha kortet med seg på reisen). Dette er ikke fly, men bare for å indikere at prinsippet som sådan ikke akkurat er noe nytt.

Se forøvrig: http://support.qatarairways.com/entries/514206-credit-card-payments

Så kan man selvsagt like eller ikke like dette opplegget. Jeg synes unektelig dette høres veldig tungvint ut...

Last edited:
Back