Medie: SAS-medarbejdere strejker: Fly holder stille i Kastrup

Og de fleste innleggene i denne tråden er vel på VG/Dagblad-nivå,

Noen som har funnet om hva de oppsagte lokale avtalene går ut på ?
 
Hvorfor er det en ulovlig streik? Jeg mener å ha lest her på forumet at man i Danmark har lov til å avholde faglige møter i arbeidstiden. I følge artikkelen det linkes til i første post er det et slikt møte som er årsaken til stans og ikke en streik.



Vidar


Streiken kom tydligvis uten forvarsel
 
Nja ikke så ødeleggende tror jeg? Ved å streike momentant får jo ikke de ulike interesser hauset opp problematikken i uker før det eventuelt inntreffer. Faren for en streik skader nok mer enn en faktisk aksjon! Dessuten er jo SAS som merkevare så sterkt knyttet opp til konflikter, røde tall, vaklende produktl og motstridende interesser, at det dette neppe drar assosiasjonene langt unna den generelle virkelighets oppgatningen av selskapet.



Allerede i morgen er det glemt.....


Ut fra stemningen på Kastrup i kveld så tror jeg ikke det er en eneste som var der som glemmer noe med det første. Hørte en haug med svensker som bannlyste CPH for all nærmeste fremtid til fordel for OSL hvis mulig.



Nei, for da kommer ryddearbeidet for kollegaene rundt omkring.


Var et område på størrelse med 2 fotballbaner med fulle bagasjetraller som ble satt til oppbevaring i natt. Tror ikke jeg tar feil hvis jeg sier at minst 80% av bagasjen ikke kom med flyene.

Når jeg landet på SVG 01.30 i natt så stod folk fra flyet som kom seg avgårde 1.30t før oss i kø for å melde bagasje savnet. Er utrolig hyggelig forsinkelse med 3t før avgang og 1-2t etter ankomst. Takk og lov for håndbagasje.

Mannskapet på flyene var ikke særlig fornøyd med SGH i kveld for å si det sånn.
 
Last edited:
Dette er jo soleklart,. Bare å lese i DN :-)
http://www.dn.no/nyheter/2014/06/26/2011/Luftfart/sasstreiken-over

Streiken er ulovlig, sier SAS' pressesjef Stine Kromann-Michelsen til NTB da streiken var et faktum klokken 20.


Talsperson for SAS i Norge, Tormod Sandstø, sa til DN rundt klokken 20.30 at flyselskapet forventet at møtet ved Kastrup ville bli avviklet iløpet av en time.

- Det er et lovlig fagmøte på Kastrup som er varslet å vare en time.
 
Litt etterslep og utfordringer blir det også for handling, pax, crew og maintenance.
http://nfo.nu/?p=135732
Det ser ut som att vi lyckats boka om nästan alla passagerare vars avgångar ställdes in. De kommer iväg idag, imorgon eller om två dagar. Vi har totalt haft 25 inställda avgångar igår och idag, säger SAS presschef Trine Kromann-Mikkelsen till Politiken.dk.
---------------
Nu under morgonen har två avgångar ställts in och SAS har dessutom ett antal plan strandade utomlands.
 
CPH skryter av at de vil sette passasjerrekord i dag, så man sliter nok med å finne seter til en del av ofrene fra i går ....
 
Fra tidligere tider's oppgjør på CPH , er det ikke max 2 timer de har lov til å bruke på slike faglige møter ?
 
Fra tidligere tider's oppgjør på CPH , er det ikke max 2 timer de har lov til å bruke på slike faglige møter ?

Beskjed om streik/møtet kom rett over 19.00 og 21.37 fikk vi beskjed om at dem tok opp arbeidet igjen. Men da var CPH blitt det totale kaos allerede. Det lammet SAS at dette møtet kom totalt uberedt på selskapet, som igjen førte til mangel på gater osv.

Er det ikke rart å ha "møte" kl 1830 på kvelden? Eller?

Det var nok deffinetivt for å lamme traffikken, møtet ble tatt midt i den travleste kveldspeaken. I tillegg så førte det jo til at alle fly som skulle ta av for å komme til CPH for å opperere siste kveldsavgangen ble holdt igjen.


Er det ikke rart å ha slike møter i det hele tatt? :)

Det går nå ann og avholde slike møter uten det kaoset som ble i går. Hadde de gitt ruteplanleggerne en dags varsel så skulle det nå fint kunne gått og ha traffikkstans i en times tid :) Det ser vi jo rett som det er på vinterstid der det blir stengninger når det må brøytes.

Edit: Smårot med tidspunktene
 
Last edited:
Jeg er hverken SAS ansatt eller ansatt hos konkurrenter til SAS, men jeg mener det i dagens økonomiske situasjon for SAS er meget uheldig for å si det mildt at man med eller uten lovlig grunn til aksjon/streik velger å stoppe opp trafikken for kundene. Jeg er en av de kundene som lojalt har holdt med til SAS snart en menneskealder privat og i jobbsammenheng.
Det begynner å røyne på nå.
Min tur til Rivieraen iår gikk derfor med KL og ikke SK nettopp av slike mulige årsaker.
Jeg er redd for at mange andre begynner å handle slik som jeg har gjort denne gangen.
Det hjelper ikke med fordelskort med fin farge eller oppsparte poeng som kan brukes dersom du ikke kommer frem og tilbake når du MÅ!
Det er tillatt å bruke hodet dersom man har en uenighet med selskapet.
 
Last edited by a moderator:
Tror ikke det er så mange som er uenige med deg, OJB. Selv innen rekkene ...

Det er vel bare en del ansatte i Danmark som synes slike faglige møter er en god idé.
 
Last edited:
Siden streiken begynte 18-19 tiden, er det noen som vet hva som var problemet med 17 frighten til OSL? Den ble forsinket til 1820 før jeg ble rerouted..
 
Back
Top