Medie: SAS-medarbejdere strejker: Fly holder stille i Kastrup

dybt useriøs kommentar....IGEN....men nåja-....nordmænd er jo dukse
Hilsen Ole

Nei, det er DYPT useriöst og gå til en slik aksjon slik situasjonen er. Det er egoistisk, og utrolig skadelig ikke bare for dem selv men for alle i hele firmaet.
Trist at man ikke klarer å unngå slike aksjoner, spesielt når det ikke varsles slik at selskapet og andre kolleger kan ta höyde for dette.

Hvis nogen herinde har et overblik, vil jeg meget gerne have information om strejker i Norge og Sverige de seneste år? Jeg vil gerne samle en liste over Skandinavien. Hjælp gerne! Og både strejker hos SAS, ARN og OSL.

Ja, kanskje noen her inne og kan svare på følgende spørsmål:

1. Har de andre ansatte i handlingen i CPH så gode forhold at de IKKE trenger gå til fagligt møde? les menzies(?)/aviator
2. Om de ikke har SÅ gode forhold, er de fagorganisert?

For dette handler vel i det siste om arbeidsforholdene som SGH ønsker å endre på

For dette handler vel i det siste om arbeidsforholdene som SGH ønsker å endre på
Nei, det handler om de skal følge regler i arbeidslivet som andre følger eller om de skal bruke mafiametoder.

Mange ønsker endre arbeidsforhold, men de gjør det gjennom planlagte forhandlinger og som siste utvei varslet streik innen streikeperioden.

Nei, det handler om de skal følge regler i arbeidslivet som andre følger eller om de skal bruke mafiametoder.

Mange ønsker endre arbeidsforhold, men de gjør det gjennom planlagte forhandlinger og som siste utvei varslet streik innen streikeperioden.

Kunne heller svart på mine spørsmål 1 og 2 istedet.
Og nei, jeg er ikke imponert heller over det de foretar seg

Nå tillater regelverket i Danmark 'faglige møter' under visse forutsetninger, så man skal kanskje være forsiktige med å si at de ikke følger reglene.

På den annen side vet danskene veldig godt hva resten av kollegene i Bolaget synes om disse aksjonene, så det viser liten respekt for kollegene ..

Ja, kanskje noen her inne og kan svare på følgende spørsmål:

1. Har de andre ansatte i handlingen i CPH så gode forhold at de IKKE trenger gå til fagligt møde? les menzies(?)/aviator
2. Om de ikke har SÅ gode forhold, er de fagorganisert?

De er også fagorganiserte til benet hos konkurrentene (hele Kastrup er!) - og det var da et tilfelle for ikke alt for lenge siden hvor stuerne hos Novia (Aviator) hadde et faglig møte? Mulig fagforeningene hos konkurrentene dog har større forståelse for at de yter tjenester til KUNDER (flyselskap i denne sammenhengen) som kan finne på å flytte på seg...

Mulig jeg er litt naiv, men jeg ser virkelig ingen annen grunn for "faglig" møte midt på dagen enn å ramme sas og passasjerene. Om noen lurer på hvorfor Sas legger langruter til OSL, ARL eller SVG. Så tror jeg faktiskt forutsigbarhet i produksjonen har mye å si.

Det som overrasker meg er at fagforeningen i Danmark ikke enser at de dreper sine egne arbeidsplasser sakte men sikkert fordi CPH som Hub blir mindre og mindre spennende.

Det som skjer i CPH er en skandale. Det er et utrolig misbruk av en rettighet de aldri skulle hatt (uannonsert arbeidsnedleggelse pga "faglige møter! i arbeidstiden). Jeg håper noen snart griper inn, denne rettigheten må bort. Resten av arbeidslivet varsler streiker og har forhandlinger. Merkelig at de ikke klarer det på CPH. CPH er den flyplassen jeg aller helst unngår nå, med mindre jeg faktisk skal til København.

Last edited:
Det som skjer i CPH er en skandale. Det er et utrolig misbruk av en rettighet de aldri skulle hatt (uannonsert arbeidsnedleggelse pga "faglige møter! i arbeidstiden). Jeg håper noen snart griper inn, denne rettigheten må bort. Resten av arbeidslivet varsler streiker og har forhandlinger. Merkelig at de ikke klarer det på CPH. CPH er den flyplassen jeg aller helst unngår nå, med mindre jeg faktisk skal til København.

Skal man til københavn kan man jo fint fly til Malmø og ta toget over ! :P

Tusen takk til SAS på Kastrup for å ødelegge omdømmet til SAS, lage dårlige opplevelser for passasjerer, forsinke bagasjen etc.
Ikke minst, økonomien. Det er ikke billig med forsinkelser og forsinket bagasje.

Tusen takk, SAS på Kastrup! Dere ødelegger for dere selv, for selskapet, for deres arbeidsplass og for alle de andre hardtarbeidende SAS-ansatte rundt om i Skandinavia. Er sikkert ikke så gøy for et OSL-basert crew å vente i 1,5 time på Kastrup på slutten av en lang arbeidsdag (de er lange nok fra før).

Skuffet, flau og irritert.

Jeg liker CPH godt, men vil styre unna/booke om alle mine fremtidige reiser via OSL/ARN i stedet.

Slutter meg til denne kommentarer.
Mine neste 2 NCE turer går via AMS i steden av samme grunn.

Er enig i at noen få ansatte fullstendig ødelegger for et helt flyselskap ved ikke å være stand til å se lengre enn sin egen navle. SAS har fremdeles store utfordringer og opererer i en bransje med enorme omveltninger og det er det ikke alle som har forstått. I mellomtiden håpe at flere nye, markedstilpassede ruter fra OSL/ARN samt forenklet tollbehandling på OSL gjør at avhengigheten at CPH reduseres fremover.

Er det ikke det man ønsker, at de ansatte på CPH selv slår i spikerne i sin egen hub-kiste?

Man ønsker vel ikke det, men at de ansatte på CPH ikke ser lengre enn sin egen navle her skremmer meg litt.

( mener ikke ALLE ansatte på CPH, bare så det er sagt ;))

Er det ikke det man ønsker, at de ansatte på CPH selv slår i spikerne i sin egen hub-kiste?
Om SAS hadde vært rasjonelle og ikke latt seg dirigere av folk som bruker mafia-metoder ville SAS hatt hub mot Nord-amerika i Norge, mot Asia i Sverige og så kunne CPH vært SAS' hub mot Afrika.

Om SAS hadde vært rasjonelle og ikke latt seg dirigere av folk som bruker mafia-metoder ville SAS hatt hub mot Nord-amerika i Norge, mot Asia i Sverige og så kunne CPH vært SAS' hub mot Afrika.

Det er ikke helt så simpelt. Dette havde været tilfældet om man ikke tog feeder-router i betragtning. SAS' langruter feedes i stor grad med passagerer fra passagerer i skandinavien, Tyskland, Baltikum mv. Det ville kræve, at antallet af intra-europa flyvningerne skulle opjusteres i OSL og nedjusteres i CPH - både ui antal ruter og frekvens. Men man kan ikke blot tage udgangspunkt i langruterne. Hele netværket skal jo tages i betragtning. Alle passagerer til intra-europa flyvninger ville i CPH således blive berørt, da de dermed i mange tilfælde skulle backtracke til OSL for at flyve ud i Europa. Tror ikke det er helt holdbart. Tror desværre ikke jeres konspirationsteorier holder.

Hele netværket skal jo tages i betragtning. Alle passagerer til intra-europa flyvninger ville i CPH således blive berørt, da de dermed i mange tilfælde skulle backtracke til OSL for at flyve ud i Europa. Tror ikke det er helt holdbart.

Ja, mye av nettverket må legges om på sikt, men må man så må man. For en som reiser fra f.eks. Tyskland så spiller det neppe en stor rolle om man mellomlander på CPH eller OSL eller ARN. Man får vel sjekke hvor feeden kommer fra, og så koordinere ruter til OSL og ARN i forhold til dette. Det er jo også slik at disse to flyplassene dekker en lang rekke destinasjoner i Europa, så helt uten feed ville man ikke blitt selv om man flyttet langrutene "i dag".

Tror desværre ikke jeres konspirationsteorier holder.

Vel, det er jo ingen konspirasjon. Det er jo et faktum som bekreftes stadig vekk at man i enkelte SAS-miljøer velger å bruke en aksjonsform som for oss alle andre i det meste av vest-Europa er helt ukjent.

Outsource disse asap. De ødelegger for folk som faktisk jobber rævva av seg hver eneste dag for å få skuta på rett kjøl. Makan til oppførsel finner man bare i Danmark...

og igen en hob norske udtalelser fra folk, der ikke har den fjerneste anelse om hvad der foregår...
Kommenter på noget i har forstand på, og hold op med al den negativitet...ER det virkelig sådan at folk i Norge aldrig nedlægger arbejdet ???...skal de trædes helt ned under gulvbrædderne ???
Jeg ved godt hvorfor de nedlagde arbejdet, men det er noget der ordnes internt og ikke ud i fuld offentlighed. Men jeg kan da sige, at hvis det samme var sket i Norge, så var arbejdet også nedlagt der...Så er der en der skriver "å bruke en aksjonsform som for oss alle andre i det meste av vest-Europa er helt ukjent."...Well behøver jeg at skrive Tyskland og Frankrig ???
Hilsen Ole

Back