Medie: SAS-medarbejdere strejker: Fly holder stille i Kastrup

Tragisk og totalt ødeleggende for SAS igjen. Dog kan de vel bare sende flyet uten å laste bagasje og ettersende bagasje senere?

De får ikke "pushet" flyet fra gate siden det er bagasjearbeidere som også gjør dette.

Dette rammer jo ikke bare SAS:

Fra vg.
Også flyselskapene Lufthansa og Adria Airways, Air Baltic, Air Canada, Air Serbia, Alsie Express, Atlantic Airways, Bmi Regional, Danish Air Transport, Egypt Air, Estonian Air, Icelandair, Iran Air, LOT Polish Airlines, Malmö Aviation, Novair, Pakistan International Airlines, Primera Air, Sun Express, Thomas Cook Airlines, TuiFly Nordic og Widerøe bruker dette selskapet.
Virker ikke som den gjengen der nede skjønner hva de driver med.

http://www.vg.no/forbruker/reise/sas-fly-staar-stille-paa-kastrup/a/23241043/

Last edited:
Trafikken virker såvidt være i gang igjen når man ser FR24, selv om noen avganger tydeligvis er kansellert

uqatetav.jpg

Eller hadde jo SGS i CPH vært en fordel og outsource da de er dyre og dårlige. Synd det tar så lang tid med Swissport

Ser at mange flighter er kanselert.

Håper dette fremskynder at SAS kutter ut Køben. Det er en omvei og gir masse problemer.

Det er vel hevn for at selskapet har uttalt at IC-ruter skal komme der selskapet kan tjene penger i fremtiden.

Skal med SK2762, WAW - CPH i morgen tidlig klokken 06.10 for så videre til OSL med SK1464. Noen som vil kunne uttale seg om jeg kan forvente meg delay/innstilt? Flyet har jo nattstop i WAW, så om det krøller seg til i CHP i kveld så..

Skal med SK2762, WAW - CPH i morgen tidlig klokken 06.10 for så videre til OSL med SK1464. Noen som vil kunne uttale seg om jeg kan forvente meg delay/innstilt? Flyet har jo nattstop i WAW, så om det krøller seg til i CHP i kveld så..

Ser lyst ut, thbergseng. TV2 kan bekrefte at bagasjepersonalet til SAS har avsluttet arbeidsnedleggelsen og flytrafikken er i ferd med å gå som normalt:
http://www.tv2.no/2014/06/26/nyheter/5749931

Det flyet må det vel være crew fra dagens sk2751 som betjener, og 2751 gikk nå på rute . samt at sk2761 ser ut til å gå på rute 22:55

Du får følge med på når maskinen går nedover. Faren for at den blir omtrent tilsvarende forsinket i morgen er vel stor. Du får sikkert en SMS i løpet av natten.

Steike for et kaos det har vært her nede de siste timene! Det var kun såvidt ståplasser tilgjengelig i loungen. Ser at de første avgangene er begynt å dra nå, og at det går slag i slag frem mot 23.00.

Først nå at nettverket har virket. :)

Køen til transfersenteret står langt inn i butikkområdet, håper mitt fly kommer seg avgårde for den kampen har jeg ikke særlig lyst til å ta nå!
py7ababa.jpg

Last edited:
De kunne jo passende sende bagage-medarbejderne op i transfercentret og forklare, hvorfor de mange mennesker skal bruge deres aften (og nat?) i Kastrup Lufthavn. Face-to-face.

Dette er bl.a hva jeg fant om "Faglige møter":
"Faglige møder - Det skal du vide
Er der emner, I som ansatte gerne vil have talt igennem, så har I mulighed for at holde et fagligt møde.

Men I skal være opmærksomme på, at faglige møder kun kan holdes, hvis ledelsen har givet tilladelse til det, for ellers bliver det betragtet som en arbejdsnedlæggelse. Det gør det ikke, hvis arbejdsgiveren har sagt god for mødet.

De faglige møder bliver ofte brugt i tilfælde, hvor ledelsen og medarbejderne er uenige om, hvordan man tolker en aftale eller overenskomst på arbejdspladsen, hvis en kollega er blevet fyret, eller hvis der sker andre ændringer, som har betydning for arbejdet.

I mange tilfælde er en eventuel arbejdsnedlæggelse på dagsordenen ved mødet. Her skal I dog være opmærksomme på, at det som udgangspunkt ikke er tilladt at nedlægge arbejdet, medmindre det er i forbindelse med en overenskomstfornyelse.

Drøft altid med jeres tillidsrepræsentant, hvordan I skal agere, inden I går til et fagligt møde."

http://www.avisen.dk/jobhaandbog/faglige-moeder-det-skal-du-vide_112942.aspx

Det ser alså ut for at ledelsen må godkjenne at det kan avholdes et faglig møte i arbeidstiden. Hvis ikke kan det bli det regnet som en ulovlig arbeidsnedleggelse. I og med at SAS betegnet det som en ulovlig arbeidsnedleggelse betyr det vel at de ikke har velsignet møtet i arbeidstiden.

Vidar

Nja ikke så ødeleggende tror jeg? Ved å streike momentant får jo ikke de ulike interesser hauset opp problematikken i uker før det eventuelt inntreffer. Faren for en streik skader nok mer enn en faktisk aksjon! Dessuten er jo SAS som merkevare så sterkt knyttet opp til konflikter, røde tall, vaklende produktl og motstridende interesser, at det dette neppe drar assosiasjonene langt unna den generelle virkelighets oppgatningen av selskapet.

Allerede i morgen er det glemt.....

Back