Medie: SAS-medarbejdere strejker: Fly holder stille i Kastrup

Moderator

Fint om vi alle kan forsøke unngå at dette skal bli en persondiskusjon og en debatt om hvem som mener hva og hvem som bør mene hva :old

Det er nå ryddet i tråden, så skulle noen savne noen innlegg så vet dere derfor
/Moderator

Men hva var bakgrunnen for dette...?
Ifølge DNs papirutgave;
De ansatte som håndterer bagasjen i SAS Ground Handling (SGH) er misfornøyde med at ledelsen nylig sa opp fem lokalavtaler. At oppsigelsen kommer utenom forhandlingsperioden og like før sommerferien provoserte de ansatte og kom svært overraskende på de ansatte i København.
- Vi har virkelig vanskelig for å forstå hvordan SAS kan si opp fem lokalavtaler nå, sier leder Bo Nielsen i Ekspeditionsarbejdernes Klub, som organiserer de bakkeansatte.
Nielsen var fredag i forhandlinger med SAS og vil ikke utelukke flere streiker. - Vi ønsker å komme til enighet. Men kommer et flere brudd, så vet vi jo ikke hva som skjer, advarer Nielsen, med henvisning til oppsigelsen av lokalavtalene.
I fjor høst ble ti prosent av SGH solgt til Swissport i Zürich, men forhandlingene om overtagelse på lagt på is i ett år. I mellomtiden forsøker SAS å få til mer effektive avtaler med de ansatte
(...)
SAS vil få til mer fleksibel arbeidstid.
- Konflikten med SGH på Kastrup dreiser seg nå om at vi ønsker at de ansatte i større grad skal arbeide når vi har behov for det, det vil si nå flytrafikken er størt og behovet for personell er stort.
Ikke noe nærmere om hvilke avtaler som er sagt opp, eller hva de inneholdt...

Ikke noe nærmere om hvilke avtaler som er sagt opp, eller hva de inneholdt...

Det står litt på http://www.sghklubben.dk/

Udgangspunktet har fra SGH ledelse været en opsigelse af forskellige lokalaftaler, deriblandt opsigelse af aftalen om sammensætninger og længden af forskellige vagttyper.

Noe som altså førte til:
Kollegaerne valgte her til aften at nedlægge arbejdet, det var ikke muligt for tillidsvalgte at få kollegaerne til at genoptage arbejdet.

Jeg må innrømme at jeg lurer på hvor hardt de tillitsvalgte prøvde.

Lurer på hva de forsøker å oppnå ved å gjøre det de gjør.
Konsekvensene er store for mange. På Torp fikk vi inn et fly fra København sent på kvelden. Uten bagasje. Den hadde ennå ikke kommet da jeg dro fra jobben i formiddag.

dybt useriøs kommentar....IGEN....men nåja-....nordmænd er jo dukse
Hilsen Ole

useriøst???? Forrige var i slutten av juni

igjen again, left, anew (ɪˈjen)
adverb
1. tilbake Kom igjen i morgen!
ta igjen - gjengjelde noe negativt, hevne ta igjen når noen erter
ta igjen - gjøre det ugjorte; kommer forbi ta igjen arbeidet en ikke rakk i går Han tok meg igjen rett før mål.
2. på ny, atter bli fort frisk igjen finne igjen noe en hadde mistet
om igjen - på ny, en gang til synge sangen om igjen
om og om igjen - mange ganger, gang på gang synge sangen om og om igjen

3. i uttrykk for å lukke lukke igjen vinduet kneppe igjen jakken
4. i uttrykk for at noe står tilbake Det er mer mat igjen. glemme igjen pengene hjemme

Last edited:
dybt useriøs kommentar....IGEN....men nåja-....nordmænd er jo dukse
Hilsen Ole

Som det også nævnes lidt senere i tråden er der jo netop I-G-E-N tale om en strejke i samme lufthavn og af samme faggruppe.

Og ja, sail4fun, de kalder det vist fagligt møde...

IGEN IGEN IGEN.

Er det kun i Danmark man kan finne på sånt?
Er noe virkelig så akutt at man må legge ned arbeidet for å diskutere det?
Lar det seg ikke gjøre å ta noe slikt utefor arbeidstid så man ikke skader hundre eller tusenvis av passasjerer, skaper problemer for flygende crew og ikke minst tenker økonomi?

Tusen takk til SAS på Kastrup for å ødelegge omdømmet til SAS, lage dårlige opplevelser for passasjerer, forsinke bagasjen etc.
Ikke minst, økonomien. Det er ikke billig med forsinkelser og forsinket bagasje.

Tusen takk, SAS på Kastrup! Dere ødelegger for dere selv, for selskapet, for deres arbeidsplass og for alle de andre hardtarbeidende SAS-ansatte rundt om i Skandinavia. Er sikkert ikke så gøy for et OSL-basert crew å vente i 1,5 time på Kastrup på slutten av en lang arbeidsdag (de er lange nok fra før).

Skuffet, flau og irritert.

Jeg liker CPH godt, men vil styre unna/booke om alle mine fremtidige reiser via OSL/ARN i stedet.

Last edited:
Faglig møde ?, dette må dere rett og slett slutte med.
I Norge er folk fortrolige med bruk av både klokke og kalender og klarer avtale møter på forhånd. Slik er det også i andre land jeg er kjent med. Og fagforeninger i Norge og andre siviliserte land klarer ved bruk av disse avanserte hjelpemidlene å arrangere møter utenom arbeidstid.

Å bare legge ned arbeidet uten forvarsel for å ha fagforeningsmøte i arbeidstiden høres ut som mafiametoder.

I Norge er folk fortrolige med bruk av både klokke og kalender og klarer avtale møter på forhånd. Slik er det også i andre land jeg er kjent med. Og fagforeninger i Norge og andre siviliserte land klarer ved bruk av disse avanserte hjelpemidlene å arrangere møter utenom arbeidstid.

Å bare legge ned arbeidet uten forvarsel for å ha fagforeningsmøte i arbeidstiden høres ut som mafiametoder.

Disse avancerede hjælpemidler er også i brug alle andre steder i Danmark end i Kastrup.

For å være klar, min "dette må dere slutte med" var til SAS medarbeider i -DK.

Hvis nogen herinde har et overblik, vil jeg meget gerne have information om strejker i Norge og Sverige de seneste år? Jeg vil gerne samle en liste over Skandinavien. Hjælp gerne! Og både strejker hos SAS, ARN og OSL.

Back