SAS og Kastrup samarbeider om bedre transfer

En undersøgelse hvor du selv har valgt 10 destinationer ud kan vel næppe kaldes "saglig"..... Dernæst kan jeg forestille mig at der vil være en del norske SK-FFére som vil foretrække CPH til trods for de lange ekstra 10 minutter i forhold til eks. Helsinki.

Er vi ikke derhenne hvor du snart begynder at brænde det danske flag af??? Det er så populært nu til dags :-)

Enig - der er flere problemer med denne oversigt af LN-KGL

1) Hele tråden startede med aftale mellem CPH og SAS ang. nedbringelse af transfer tiden for nordiske <--> europæiske destinationer. Så hvorfor IC pludselig skal indblandes i forhold til disse 10 minutter forstår jeg ikke.

2) Oversigten tager kun højde for en ting og det er total rejsetid, hvilket ophavsmanden også selv bekræfter. Så oversigten er interessant, men så alligevel fuldstændig uinteressant når det kommer til stykket...

Hele tråden startede med aftale mellem CPH og SAS ang. nedbringelse af transfer tiden for nordiske <--> europæiske destinationer. Så hvorfor IC pludselig skal indblandes i forhold til disse 10 minutter forstår jeg ikke.

Men da er spørsmålet veldig enkelt, hvilke destinasjoner SAS server i CPH som ikke et flyselskap ut fra en av de tre flyplassene i Oslo-området gjør selv direkte? Det eneste jeg kommer frem til er Luxembourg.

Men det blir desverre peanuts PP, også når du inkluderer rutene fra de andre danske flyplassene.
København er mye bedre til å sluse nasjonat trafikk gjennom sine gater enn hva Osl er for trafikken inn og ut av Norge.

Når det gjelder matetrafikk ut av Norge, vil det i morgen (med redusert vinter program) være 18 KLM flighter fra Norge, 12 flighter til Frankfurt, 35 flighter til Kastrup, 4 til Heathrow med BA, 3 flighter til Munchen, 2 til Wien med OS, 2 til CDG med AF og to til Zurich med LX. Dette er altså betydelig mer enn fra Danmark, noe som viser at Osl har svært mye å gå på i sitt hjemme marked, samme hvordan du måtte vri på det. I alt ca 80 flighter bare ut av Norge i morgen med fly til større hubs. 160 avganger tur/retur!

Hvis vi regner det litt enkelt (ca 100 pax pr fly som skal videre i transfer) vil det være nesten 6 millioner reisende pr år som velger å benytte en annen flyplass enn Osl for flybytte. Dersom vi er svært moderate i anslagene og sier at Osl med nytt fokus og sterkere rute tilbud, kan tiltrekke seg 20% av disse, vil det bety 1 million flere utenlandsreisende pr år. Altså en ikke ubetydelig del av trafikken.

Kastrup har utvilsomt forstått viktigheten av dette og grepene de nå gjør er jo helt klart med på å spisse produktet mot disse kundene!

Jeg kan udmærket se flere af dine pointer her - men jeg tror du snakker om for store peanuts i den ene sammenhæng og om for små i den anden sammenhæng :D

Er vi ikke derhenne hvor du snart begynder at brænde det danske flag af??? Det er så populært nu til dags :-)

Det er en spennende og kompleks diskusjon, men jeg leker moderator og ber om et høyere saklighetsnivå enn dette.

Men da er spørsmålet veldig enkelt, hvilke destinasjoner SAS server i CPH som ikke et flyselskap ut fra en av de tre flyplassene i Oslo-området gjør selv direkte? Det eneste jeg kommer frem til er Luxembourg.

Hannover, Stuttgart og Nürnberg har du vel i tillegg?
Er vel noen flere også, men det har klart blitt færre enn det var.

Hannover, Stuttgart og Nürnberg har du vel i tillegg?
Er vel noen flere også, men det har klart blitt færre enn det var.

Sant nok det TG923, men så er det noen destinasjoner som dekkes fra Stor-Oslo-flyplassene og ikke dekkes av CPH (i f.eks. Tyskland som Memmingen, Weeze, Bremen)

Efter at have læst dette indlæg er min sindstilstand følgende: :headbang

Enten kan du ikke forstå det eller også vil du ikke forstå det - jeg lader tvivlen komme dig til gode og tror på det sidste... ;)

Som du udmærket er klar over, så kan transfer via en anden lufthavn være yderst relevant, selvom om den pågældende destination betjenes direkte fra udgangslufthavnen. Det handler jo at transfermulighederne (om det så er via CPH, FRA, AMS) giver en øget fleksibilitet og kan være et godt supplement til de direkte ruter i forhold til at komme frem og tilbage på præcis de tider der passer ind i programmet.

Det undrer mig at du LN-KGL har set din blind på total rejsetid som den udslagsgivende faktor og ikke ser på andre faktorer. Som den store analytiker og tal-jonglør du fremstiller dig selv som, undre det mig at du ikke i større grad er i stand til at foretage en analyse med mere en faktor.

Det undrer mig at du LN-KGL har set din blind på total rejsetid som den udslagsgivende faktor og ikke ser på andre faktorer. Som den store analytiker og tal-jonglør du fremstiller dig selv som, undre det mig at du ikke i større grad er i stand til at foretage en analyse med mere en faktor.

Det har vel sammenheng med at analysen skal understoette en konklusjon....ikke lede til en konklusjon;)

PP, utrolig fin tilliterklæringer du gir meg - det er nesten som ikke jeg kan hold ut ;)

Jeg er absolutt ikke single minded, men i denne omgang har jeg hatt forretningsmenneskebrillene på. Der teller penger, poeng og lojalitet lite - det som teller er tid, minst mulig byråkrati og komfort. Dette er de harde realiteter og tallenes klare viser at CPH og SAS har problemer med transittpassasjeren. De som har forsvunnet er ikke bare de fritidsreisende, men også en og annen innehaver av både Pandion- og Gull-kort benytter seg av både direkteforbindelser og andre bedre huber for å komme seg til bestemmelsesstedet. Det er ikke uten grunn at det er nå seks norske flyplasser med direkteforbindelse til Amsterdam (KLM fra TRD, BGO, SVG, KRS, TRF og OSL) og tre norske flyplasser med direkteforbindelse til Frankfurt (DLH fra BGO, SVG og OSL). I tillegg til dette er det rekke andre selskaper som kan tilby en-stopp ut fra Oslo og delvis også Stavanger til destinasjoner som via CPH hadde medført to-stopp.

Ut fra egen erfaring så arbeider jeg en bedrift som har produksjonsfasiliteter i Nord-Trøndelag, administrasjon og utviklingsaktiviteter i Oslo, datterselskap i Hampshire/England, datterselskap i Puerto Montt/Chile og representasjonkontor i Ho Chi Minh City/Vietnam, leieproduksjon i tidligere Øst-Tyskland og Frankrike og distributører i tolv andre land i Europa, Amerika og Asia. Med andre en temmelig mangslungen bedrift med utstrakt reisevirksomhet mellom enheter, til forskningsinstitusjoner og -konferanser verden rundt. Hvis jeg ikke helt husker feil så har det eneste besøket av ansatte på CPH vært i forbindelse med besøk hos den danske distributøren i løpet av de par siste årene. Den faste forbindelsen til Chile er f.eks. med Air France via CDG siden de er de eneste som flyr direkte til SCL fra de "nordre" deler av Europa. Hvis en skulle se bare på prisen i fjor sommer så var Continental helt på hugget med retur-priser i turist på rundt kr 8500 med følgende routing OSL-EWR-PAC-SCL - to legger Continental og en Copa - men så var tiden da på opp mot to døgn hver vei. Ingen tok dette tilbudet, penger teller for lite i forhold tid for en slik reise.

Det er mye som avgjør hvilke valg en tar for å komme til et sted, og det mye avhengig av hvilken hatt du har på deg.

Last edited:
Det er mye som avgjør hvilke valg en tar for å komme til et sted, og det mye avhengig av hvilken hatt du har på deg.

Jamen der rammer du jo selv pointen LN-KGL, der er mange faktorer der spiller ind, og derfor kan man heller ikke bare afskrive et givent punkt. Der er f.eks. spørgsmålet om bonusprogram status, flyselskabs loyalitet, lufthavns loyalitet etc. etc.
I din virksomhed besøger I aldrig CPH, men det er jo ikke det gældende punkt for alle Nordmænd. Jeres nabovirksomhed er måske en yderst loyal transferkunde på CPH, man ved aldrig.
Jeg kan ihvertfald konstatere at jeg fortsat møder mange nordmænd på CPH.

Jeg kan ihvertfald konstatere at jeg fortsat møder mange nordmænd på CPH.

Utvilsomt, men de blir stadig færre! Det er jo et vestenlig poeng i LN-KGL sine innlegg!

Du kan gjerne bestride virkeligheten, men Kastrup taper norske reisende til fordel for egne direkteruter og andre flyplasser. Det samme gjelder jo fra det svenske markedet. Hvorfor tror du ellers at CPH ønsker å forbedre sitt produkt?

PP, utrolig fin tilliterklæringer du gir meg - det er nesten som ikke jeg kan hold ut ;)

Jeg er absolutt ikke single minded, men i denne omgang har jeg hatt forretningsmenneskebrillene på. Der teller penger, poeng og lojalitet lite - det som teller er tid, minst mulig byråkrati og komfort. Dette er de harde realiteter og tallenes klare viser at CPH og SAS har problemer med transittpassasjeren. De som har forsvunnet er ikke bare de fritidsreisende, men også en og annen innehaver av både Pandion- og Gull-kort benytter seg av både direkteforbindelser og andre bedre huber for å komme seg til bestemmelsesstedet. Det er ikke uten grunn at det er nå seks norske flyplasser med direkteforbindelse til Amsterdam (KLM fra TRD, BGO, SVG, KRS, TRF og OSL) og tre norske flyplasser med direkteforbindelse til Frankfurt (DLH fra BGO, SVG og OSL). I tillegg til dette er det rekke andre selskaper som kan tilby en-stopp ut fra Oslo og delvis også Stavanger til destinasjoner som via CPH hadde medført to-stopp.

Ut fra egen erfaring så arbeider jeg en bedrift som har produksjonsfasiliteter i Nord-Trøndelag, administrasjon og utviklingsaktiviteter i Oslo, datterselskap i Hampshire/England, datterselskap i Puerto Montt/Chile og representasjonkontor i Ho Chi Minh City/Vietnam, leieproduksjon i tidligere Øst-Tyskland og Frankrike og distributører i tolv andre land i Europa, Amerika og Asia. Med andre en temmelig mangslungen bedrift med utstrakt reisevirksomhet mellom enheter, til forskningsinstitusjoner og -konferanser verden rundt. Hvis jeg ikke helt husker feil så har det eneste besøket av ansatte på CPH vært i forbindelse med besøk hos den danske distributøren i løpet av de par siste årene. Den faste forbindelsen til Chile er f.eks. med Air France via CDG siden de er de eneste som flyr direkte til SCL fra de "nordre" deler av Europa. Hvis en skulle se bare på prisen i fjor sommer så var Continental helt på hugget med retur-priser i turist på rundt kr 8500 med følgende routing OSL-EWR-PAC-SCL - to legger Continental og en Copa - men så var tiden da på opp mot to døgn hver vei. Ingen tok dette tilbudet, penger teller for lite i forhold tid for en slik reise.

Er vi enige om at du netop med dette indlæg har argumenteret mod flere af dine egne indlæg i denne tråd? Med andre ord var det godt at jeg indtil videre lod tvivlen komme dig til gode :colgate:

CPH er vel hverken enten/eller.
Ja der er mange direkte flight fra OSL ud i Europa, men størstedelen har færre frekevnser end fra CPH - derfor vil man vel se en række personer der kan rejse OSL-XXX ud og XXX-CPH-OSL hjem (eller omvendt naturligvis), hvis det er der forbindelsen er.

At der så er et meget vigtigt point i at CPH har relativt få forbindelser ud i verden er en anden sag.

I den virksomhed jeg arbejder i (i Jylland) er det BLL-FRA og BLL-AMS der er de store ud- og indfaldsveje fordi en rejse via CPH ofte i forhold til de destinationer vi skal bruge vil betyde et ekstra stop. Desuden er der ofte flere frekvens muligheder via FRA/AMS - men også de kombineres med CPH når det lader sig gøre. Selv skal jeg snart på en BLL-FRA-DEN-FRA-CPH-BLL, fordi den "omvej" på hjemvejen får mig hurtigere hjem, så intet er sort/hvidt, men når det så er sagt ser jeg ikke CPH med den store transferaktivitet for der kommer flere STAR forbindelser både IC og kontinentalt.

Utvilsomt, men de blir stadig færre! Det er jo et vestenlig poeng i LN-KGL sine innlegg!

Du kan gjerne bestride virkeligheten, men Kastrup taper norske reisende til fordel for egne direkteruter og andre flyplasser. Det samme gjelder jo fra det svenske markedet. Hvorfor tror du ellers at CPH ønsker å forbedre sitt produkt?

Lad os slå fast at CPH i en periode har været inde i en uheldig udvikling hvad angår transfer trafik, der har været støt faldende. Årsagen skal formentlig findes i en række forskellige forhold.

For det første er SAS hovedleverandør af transferpax på CPH, hvilket naturligvis indebærer at der er en klar sammenhæng mellem udviklingen hos SAS og antal transferpax på CPH. SAS har skåret rigtig meget kapacitet ud af markedet, hvilket selvfølgelig påvirker transfer trafikken negativt, da der bliver færre forbindelse og muligheder.

Samtidig har finanskrisen særligt ramt forretningsrejsesegmentet, hvor Sverige er specielt hårdt ramt. Dette indebærer ligeledes færre transferpax, da det i overvejende grad er forretningsrejsende der udgør transfergruppen, mens fritidsrejsende i større grad er fleksible og kan benytte billigere direkte forbindelser.

Herudover er der naturligvis også påvirkning af direkte ruter og forbindelse fra de steder hvor transferpax hentes.

Så for at øge antal transferpax på CPH er der behov for en generel bedring i markedet - flere direkte SAS/Star forbindelse - bedre forhold for transfer. De sidste to arbejdes der kraftigt på, så det er positivt.

Det har vært mye synsing her - jeg tror vi tar en liten titt på noen tall som vil forklare

Endring i transitt på CPH fra 2008 til 2009: -16,2%
Endring i totaltrafikk på CPH fra 2008 til 2009: -8,4%
Transitt har 1,9x så stor nedgang som totalen på CPH

Endring i reisende til/fra CPH fra OSL fra 2008 til 2009: -14,5%
Endring i totaltrafikk på OSL fra 2008 til 2009: -6,5%
Endring i utenlandstrafikk på OSL fra 2008 til 2009: -8,4%
CPH har 1,7x så stor nedgang som totalen som øvrig utenlandstrafikk på OSL
CPH har 2,2x så stor nedgang som totalen som øvrig utenlandstrafikk på OSL

Stockholm-Arlanda har omtrent den halve nedgangen fra OSL sammenlignet med CPH -7,4% i 2009
London har hadde en så liten nedgang som -2,7% fra OSL i 2009
Amsterdam hadde hele -10,5% i nedgang fra OSL i 2009

En må også ha i tankene at CPH fra OSL har en annen aktør som heter Norwegian - og de har øket over hele linjen. Spørsmålet er om det er Sverige eller Norge som bidrar til den store nedgangen i transitt på CPH. Det er også andre aktører (flyselskap) som bidrar til transitten på CPH både fra øst og vest, så om nedgangen i transitten til SAS på CPH er bedre eller verre det tallet CPH har vites ikke. Jeg mistenker at tallet for SAS er verre.

Frem til nå har jeg ikke hatt noen spesielle briller eller hatter på meg, men hvis jeg skal ta på meg en hatt så blir det nå flyentusiasthatten. Det er nå bare åtte dager til jeg selv gjennomfører en transitt på CPH, og det er for å prøve SAS' CRJ900 til ABZ.

Det har vært mye synsing her - jeg tror vi tar en liten titt på noen tall som vil forklare

Endring i transitt på CPH fra 2008 til 2009: -16,2%
Endring i totaltrafikk på CPH fra 2008 til 2009: -8,4%
Transitt har 1,9x så stor nedgang som totalen på CPH

Endring i reisende til/fra CPH fra OSL fra 2008 til 2009: -14,5%
Endring i totaltrafikk på OSL fra 2008 til 2009: -6,5%
Endring i utenlandstrafikk på OSL fra 2008 til 2009: -8,4%
CPH har 1,7x så stor nedgang som totalen som øvrig utenlandstrafikk på OSL
CPH har 2,2x så stor nedgang som totalen som øvrig utenlandstrafikk på OSL

Stockholm-Arlanda har omtrent den halve nedgangen fra OSL sammenlignet med CPH -7,4% i 2009
London har hadde en så liten nedgang som -2,7% fra OSL i 2009
Amsterdam hadde hele -10,5% i nedgang fra OSL i 2009

En må også ha i tankene at CPH fra OSL har en annen aktør som heter Norwegian - og de har øket over hele linjen. Spørsmålet er om det er Sverige eller Norge som bidrar til den store nedgangen i transitt på CPH. Det er også andre aktører (flyselskap) som bidrar til transitten på CPH både fra øst og vest, så om nedgangen i transitten til SAS på CPH er bedre eller verre det tallet CPH har vites ikke. Jeg mistenker at tallet for SAS er verre.

Frem til nå har jeg ikke hatt noen spesielle briller eller hatter på meg, men hvis jeg skal ta på meg en hatt så blir det nå flyentusiasthatten. Det er nå bare åtte dager til jeg selv gjennomfører en transitt på CPH, og det er for å prøve SAS' CRJ900 til ABZ.

Ja en masse tal - men nogen årsagsforklaring giver det jo ikke...

Hvad angår CPH-OSL så husk på at Sterling i 2008 konkurrede med Norwegian på dette rute og at LCC udbydet på denne strækning derved i 2008 var noget større end 2009.

Det paradoksale her er jo at det i loepet av 2010 kommer en ny aktoer som kommer til aa tilby transfer paa CPH - riktignok mot betaling - Norwegian....baade til Karup (Norwegians navle) og andre destinasjoner innen Danmark og i Europa.....

CPH har netop afholdt deres årlige Interline konference, hvor 23 selskaber denne gang deltog for at drøfte mulighederne for udvidet transfersamarbejde på CPH. Denne gang deltog nye selskaber på CPH som Air Canada og Qatar, som begge regner med positivt udbytte af konferencen.

Fra cph.dk

Københavns Lufthavn står bag konference, der giver flyselskaberne nye muligheder for at øge og udvide samarbejdet om ruter og passagerer. Målet er at få flere og bedre transferprodukter til gavn for passagerer, flyselskaber og lufthavnen.

Københavns Lufthavn (CPH) er gået i offensiven for at få flere transferpassagerer og styrke lufthavnens position som et væsentligt knudepunkt i Nordeuropa. En af vejene til vækst er et øget og forbedret samarbejde mellem de flyselskaber, der benytter CPH, så flere passagerer får mulighed for at flyve via København.

Øget samarbejde skaber nye transfermuligheder

Back