PP, utrolig fin tilliterklæringer du gir meg - det er nesten som ikke jeg kan hold ut
Jeg er absolutt ikke single minded, men i denne omgang har jeg hatt forretningsmenneskebrillene på. Der teller penger, poeng og lojalitet lite - det som teller er tid, minst mulig byråkrati og komfort. Dette er de harde realiteter og tallenes klare viser at CPH og SAS har problemer med transittpassasjeren. De som har forsvunnet er ikke bare de fritidsreisende, men også en og annen innehaver av både Pandion- og Gull-kort benytter seg av både direkteforbindelser og andre bedre huber for å komme seg til bestemmelsesstedet. Det er ikke uten grunn at det er nå seks norske flyplasser med direkteforbindelse til Amsterdam (KLM fra TRD, BGO, SVG, KRS, TRF og OSL) og tre norske flyplasser med direkteforbindelse til Frankfurt (DLH fra BGO, SVG og OSL). I tillegg til dette er det rekke andre selskaper som kan tilby en-stopp ut fra Oslo og delvis også Stavanger til destinasjoner som via CPH hadde medført to-stopp.
Ut fra egen erfaring så arbeider jeg en bedrift som har produksjonsfasiliteter i Nord-Trøndelag, administrasjon og utviklingsaktiviteter i Oslo, datterselskap i Hampshire/England, datterselskap i Puerto Montt/Chile og representasjonkontor i Ho Chi Minh City/Vietnam, leieproduksjon i tidligere Øst-Tyskland og Frankrike og distributører i tolv andre land i Europa, Amerika og Asia. Med andre en temmelig mangslungen bedrift med utstrakt reisevirksomhet mellom enheter, til forskningsinstitusjoner og -konferanser verden rundt. Hvis jeg ikke helt husker feil så har det eneste besøket av ansatte på CPH vært i forbindelse med besøk hos den danske distributøren i løpet av de par siste årene. Den faste forbindelsen til Chile er f.eks. med Air France via CDG siden de er de eneste som flyr direkte til SCL fra de "nordre" deler av Europa. Hvis en skulle se bare på prisen i fjor sommer så var Continental helt på hugget med retur-priser i turist på rundt kr 8500 med følgende routing OSL-EWR-PAC-SCL - to legger Continental og en Copa - men så var tiden da på opp mot to døgn hver vei. Ingen tok dette tilbudet, penger teller for lite i forhold tid for en slik reise.
Det er mye som avgjør hvilke valg en tar for å komme til et sted, og det mye avhengig av hvilken hatt du har på deg.