Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

Og så går lufthavnsjefen i CPH ut å sier at den danske regjeringen bør stille krav til LH i forhold til rutenettverket fra flyplassen ved et evt salg.

Selvfølgelig ikke så vanskelig å forstå hvorfor fra CPH sitt ståsted. Kanskje den norske og svenske regjeringen bør gjøre det samme, dvs stille "krav" om at LH bør gjøre det som er mest praktsik og økonomisk med tanke på rutenettverket... Må si jeg gleder meg bare mer og mer ved et evt salg.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=18133

Tror stadig at hvis Lufthansa overtager SAS, så laver de en "såkaldt" Swiss...
og hvad skete dernede ???? bedre udvikling og masser af IC trafik, men jeg kan jo godt se
at mange nu igen håber på IC trafik, altså fra OSL
Hilsen
Ole

Så er vi foreløbig 3;)

Vil det si at det er en del mennsker på Jylland ser på salg av SAS som en gyllen mulighet til å utvide rutenettet fra BLL?

Hva slags forhold har de som har BLL som nærmeste flyplass til SAS og CPH?

Nå er det vel slik at det foreligger planer om flere plasser der man kan parkere store fugler når man setter i gang med utvidelsen av OSL? Så om ikke alt er optimalt med en gang, så blir det bedre etterhvert.

Det er vel poenget, kan ikke se at noen her på Forum har brukt utrykket IC Hub om OSL. Noen ruter kan man jo fortsatt håpe på

Vil det si at det er en del mennsker på Jylland ser på salg av SAS som en gyllen mulighet til å utvide rutenettet fra BLL?

Hva slags forhold har de som har BLL som nærmeste flyplass til SAS og CPH?

Ja, specielt hvis det komme til at koste ruter ud af CPH vil det i mine øjne få stor betydning for specielt BLL, det vil være en gylden mulighed for at få noget mere trafik. Mange Vestdansker betragter ikke SAS som et dansk selvskab, mere som et hovedstadsselskab, hvilket du også kan se på deres rutekort, der findes ingen udenrigsruter ud af de jyske Lufthavne med SAS. Den danske stat har altid været for tilhænger af konkurrence bare ikke over deres egne selvskaber, de har altid værnet meget over for SAS og CPH, til stor skade for den region jeg bor i. Men når det er sagt vil jeg også gerne indrømme, at det ikke er skide smart med 7 lufthavne i Vestdanmark, det er der ikke mange der vinder på andet end lige CPH.

Ja, specielt hvis det komme til at koste ruter ud af CPH vil det i mine øjne få stor betydning for specielt BLL, det vil være en gylden mulighed for at få noget mere trafik. Mange Vestdansker betragter ikke SAS som et dansk selvskab, mere som et hovedstadsselskab, hvilket du også kan se på deres rutekort, der findes ingen udenrigsruter ud af de jyske Lufthavne med SAS.

Akurat på det punktet er situasjonen relativt lik i Norge, og er vel en av grunnene til at f.eks KLM står så sterkt i f.eks Stavanger og Bergen

Her er det en oppdatert artikket på E24 som trekker frem noe jeg ikke oppfatter som korrekt, og som derfor kan tale til CPHs fordel hvis det er korrekt og hvis et salg blir gjennomført. Jeg siterer:

"Rapporten peker med bekymring på erfaringene fra Sabena i Belgia, KLM i Nederland og SwissAir i Sveits, og mener nedleggelse og oppkjøp av disse var svært negativt for landenes hovedflyplasser".

Dette stemmer vel ikke?! Her er hele artikkelen: http://e24.no/utenriks/article2675029.ece

Her er det en oppdatert artikket på E24 som trekker frem noe jeg ikke oppfatter som korrekt, og som derfor kan tale til CPHs fordel hvis det er korrekt og hvis et salg blir gjennomført. Jeg siterer:

"Rapporten peker med bekymring på erfaringene fra Sabena i Belgia, KLM i Nederland og SwissAir i Sveits, og mener nedleggelse og oppkjøp av disse var svært negativt for landenes hovedflyplasser".

Dette stemmer vel ikke?! Her er hele artikkelen: http://e24.no/utenriks/article2675029.ece

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal tale til CPHs fordel. Bare fordi en artikkel trekker frem noe som (kanskje?) er feilaktig som begrunnelse for at CPH kan svekkes, så gjør ikke det dette til et argument til fordel for CPH. At et premiss i en analyse er feil betyr ikke at konklusjonene nødvendigvis er gale (kanskje utelater analysen andre faktorer som går i samme retning; dvs. til CPHs disfavør).

Uten at jeg kjenner alt innholdet i rapporten så stiller jeg spørsmålstegn ved det ene aspektet i rapporten (og ikke rapporten som helhet) om de "svært negative" erfaringene fra Belgia, Nederland og Sveits. Og hvis disse konkrete bekymringene er overdrevent, noe jeg personlig tror, så er det positivt for CPH. Dette fordi en overtagelse ikke nødvendigvis betyr svekkelse av CPH sitt rutenett. Er det vrient å forstå?

Jeg har ikke snakket om rapporten som helhelt men trekker frem et aspekt som jeg syner rundt.

Og hvis disse konkrete bekymringene er overdrevent, noe jeg personlig tror, så er det positivt for CPH. Dette fordi en overtagelse ikke nødvendigvis betyr svekkelse av CPH sitt rutenett. Er det vrient å forstå?

Hvis de eneste bekymringene rundt CPH som fremtidig hub er knyttet til overdrevent negative beskrivelser av andre eksempler på overtakelser av flyselskaper så skjønner jeg at man ikke trenger å ta det på alvor. Mitt poeng var at årsaken til at CPHs fremtid diskuteres kanskje ikke er utelukkende på grunn av misforståtte oppfatninger om utviklingen i BRU, AMS, eller ZRH, men at det er en del andre og viktigere faktorer som driver denne diskusjonen. Derfor har jeg litt problemer med at en feilslutning i en rapport er en fordel (eller en ulempe) i en helt annen situasjon. Jeg er forsåvidt enig i at en overtakelse ikke nødvendigvis innebærer en svekkelse av CPH (men det innebærer heller ikke nødvendigvis at CPH ikke svekkes...:-))

Angående VD:n för CPH uttalande om LH köp av SAS. Så kan man som vanligt säga att danskarna är på defensiven.
Man får hela tiden höra från folket runt Öresund vilken fantastisk flygplats man har. Man har dessutom Nordens största befolknings underlag. Vad har man då att frukta ? ARN och OSL är ju bara periferi flygplatser enligt dom... Det verkar enligt mig att man hellre ser SAS gå under än att man tappar trafik till OSL,ARN,FRA,MUC ?? Jag hoppas verkligen köpet går igenom för Sverige och Norge har inte mycket att förlora. Men CPH och Danmark verkar börja svettas så fort köp eller diskussion om SAS affärsmodell kommer igång... Den som lever får se

Har egentlig holdt meg litt paa sidelinjen av denne debatten, men sist gang jeg sjekket, er det vel opp til de evt. nye eierne i SAS aa bestemme hvor ruter skal gaa til og fra.

Det er en vederstyggelighet at myndighetene i de skandinaviske landene FORTSATT sitter som medeier i ett flyselskap i dagens marked. Aksjene skulle vaert solgt for lengst.

SAS og deres SKIKKELIGE aksjonaerer har en gylden mulighet til aa faa ut de friske potetene fra en sekk fyllt med stort sett raatne poteter. La 40+ fagforeninger hyle, skrike og streike saa mye de vil for en kortere periode til LH har kontroll paa skuta. har faatt cleanet ut Frosundavik og kan kvitte seg med elendigheten som i alle aar har forhindret SAS til aa leve opp til den storhet som egentlig ligger i selskapet.

Face it, man skifter ledere hele tiden, selskapet kommer ikke lengre og det hjelper ikke paa at man har destruktive fagforeninger som KUN er interessert i aa mele sin egen kake.

Naar det gjelder vaare danske venners hylekor om CPH, tror dere virkelig LH er saa dumme at de flytter all intercont derfra?? Da er det mange flyselskaper som kommer til aa benytte seg av det vakumet som kommer der.

Tro det eller ei, LH kan faktisk drive butikk og tjener penger i boetter og spann, noe man har til gode aa si for SAS og deres udugelige ledere med beslutningsvegring og deres graadige (ikke alle) fagforeninger som kun er ute etter aa mele sin egen kake og paafoere selskapet enda flere unoedvendige kostnader (se CAU)

Huff, ja, vet ikke om jeg skal le eller gråte av det som kommer opp av "krav og betingelser" i pressen og andre steder. Man har et skakkjørt flyelskap, og gjøres det inegen ting går det dukken. Da har man ingen ting! Samtidig forventes det fra "alle og enhver" at man kan legge betingelser ved kjøpet om å opprettholde ruter og huber og alt mulig rart?! Nei, selg hele saken uten betingelser og før det går i oppløsning ellers får vi en AlItalia-farse her oppe i nord også. Som mange andre her tror jeg det beste er å få solgt det til en proff eier (les: for eksempel LH) og la den nye eieren bestemme hva de vil gøre - det burde være en selvfølge. Alternativet er jo at man står med null, niks og ingen ting.

Angående VD:n för CPH uttalande om LH köp av SAS. Så kan man som vanligt säga att danskarna är på defensiven.

Nu ska vi inte vara så kategoriska. Den som har mest att förlora är minst angelägen till förändring och på den punkten skiljer sig knappast danskar från svenskar eller norrmän.

Nu ska vi inte vara så kategoriska. Den som har mest att förlora är minst angelägen till förändring och på den punkten skiljer sig knappast danskar från svenskar eller norrmän.

Självklart.... Men jag tycker det är konstigt att chefen för CPH börjar grina? Som jag ser det så borde ARN ligga sämst till tack vare att man är en mindre hubb ? Är det inte större chans att man stänger Arlanda ? Jag tror dock att LH vet vad man gör så jag hoppas alla regeringar kan acceptera LH beslut. Om det sen innebär stängning av CPH, ARN eller öppnande av en Megahubb i Trondheim så fine... Då kör alla på dom premisserna.

Tror stadig at hvis Lufthansa overtager SAS, så laver de en "såkaldt" Swiss...
og hvad skete dernede ???? bedre udvikling og masser af IC trafik, men jeg kan jo godt se
at mange nu igen håber på IC trafik, altså fra OSL
Hilsen
Ole

....med LH-personell strategisk plassert i posisjoner i hele Swiss' organisasjon....

Hvem er damen til venstre på bildet ?

Back