Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

Jeg har hoert at det er flerer som snuser paa SAS...og ikke bare Europiske aktoerer....2 aktoerer utenfor europa er interessert.....samt en 3dje aktoer i Europa

Bare hold Matlin Patterson unna ....
badass.gif

Lufthansa og datterselskabet Germanwings har afholdt sig fra at byde på lavprisselskabet Sterling. I stedet har Lufthansa intensiveret forhandlingerne med SAS om et køb af selskabet
Forhandlingerne mellem Lufthansa og SAS er blevet intensiveret. Ifølge Morgenavisen Jyllands-Postens oplysninger er der nu lagt en tidsplan, som betyder, at et SAS-køb kan besluttes på Lufthansas bestyrelsesmøde i december.
http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1504110.ece

At andre viser interesse for SAS kan få Lufthansa til å arbeide fortere...og det er jo bra!

Vel og bra at LH kan hive seg rundt, men hva med de på andre siden av bordet?

http://e24.no/boers-og-finans/resultater/article2753658.ece#VG

Mats kommer her med nøkterne uttalelser det er verd å merke seg.

For å være såpass utydige og vage kommentarer, vil jeg vel si han indirekte svarer ganske konkret på det spørsmålet mange stiller seg slik jeg tolker det:p

Og med tanke på hvor hemmelig og lukket en slik prosess er så vil jeg si man her fremstår som relativt åpne:rolleyes:

Spillet rundt "LufthanSAS-fusjonen":
SAS-fremtid avgjøres i januar ?
Spillet rundt et mulig "LufthanSAS-fusjon" nærmer seg en avgjørelse. Valget skal - ifølge danske kilder, stå mellom fusjon med en annen aktør i luftfartsbransjen - eller fortsettelse som et selvstending konsern med ny og frisk kapital fra eierne i kassen.

http://www.boarding.no/art.asp?id=34215

Fusjon? Jeg kan vel se for meg at LH kjøper seg opp i SAS, men har vanskelig for å se for meg at det blir i form av en fusjon.

Fusjon? Jeg kan vel se for meg at LH kjøper seg opp i SAS, men har vanskelig for å se for meg at det blir i form av en fusjon.

Det kan finnes juridiske, økonomiske og politiske grunner til å teknisk sett gjennomføre en fusjon, selv om det reelt dreier seg om et oppkjøp.

Politisk kan det være mer spisbart å "slå seg sammen" framfor å "bli kjøpt opp". Dersom Lufthansa ønsker å kjøpe SAS med utstedelse av nye aksjer, kan fusjon være et alternativ. Jeg vil også anta at det kan ha visse arbeidsrettslige konsekvenser, sammenlignet med en virksomhetsoverdragelse.

Det kan finnes juridiske, økonomiske og politiske grunner til å teknisk sett gjennomføre en fusjon, selv om det reelt dreier seg om et oppkjøp.

Politisk kan det være mer spisbart å "slå seg sammen" framfor å "bli kjøpt opp". Dersom Lufthansa ønsker å kjøpe SAS med utstedelse av nye aksjer, kan fusjon være et alternativ. Jeg vil også anta at det kan ha visse arbeidsrettslige konsekvenser, sammenlignet med en virksomhetsoverdragelse.

Fusjon mellom LH og SK er ikke et tema.
Her snakker man om kjøp og kun det.
Politikken har utspilt sin rolle nå.

Vel og bra at LH kan hive seg rundt, men hva med de på andre siden av bordet?

Nå må regjeringen gripe inn og begrense skattebetalernes tap.
Ser frem til et SAS eid av Lufthansa.

Nå må regjeringen gripe inn og begrense skattebetalernes tap.
Ser frem til et SAS eid av Lufthansa.
Nå har vel strengt tatt ikke skattebetalerne tapt en krone. SAS er et privat selskap med en egen økonomi. De norske skattebetalerne har vel ikke skutt inn en krone i dette AS'et (AB'et) på flere tiår så vidt meg bekjent.

Det er helt korrekt. Norske skattebetalere (les: pengebingen til Halvorsen) har mottatt utbytte, men ingenting har gaatt andre veien siden soettitallet. Det ville ogsaa ha vaert i strid med EU's direktiver.

Back