Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

@Whatever: 100%

Det har blitt diskutert mye om Berlins fremtidlige rulle.
Det hva nesten alle har ikke sett er faktum at Berlins flyplasser idag ikke kan tilby deg connections. De er rene O&D flyplasser. Samtidlig har de tilsammen en pax-volum av 20 Mio. For tida stjeler ZRH en stor del av pax fra Berlin, rett og slett fordi vi kan ikke fylle en widebody dag for dag. Mens siden LH har tatt over Swiss sa har setekapasiteten blitt mere enn foredoblet de allefleste pax er connexions til IC med Swiss.

Med BBI prosjekted vil all traffik samles pa en sted. Det vil for förste gang skape mulighet a bygge opp en hub. Ikke bare fordi det er en flyplass, mens ogsa fordi SXF og TXL har ikke Transit arealer. Jeg hörer at byggeprosessen er litt foran schedule, sa den flyplass vil apne som planlagt og LH har alrede uttalt at de vil legge noen IC destinasjoner til BER.
Na jobbes det intens a fa en rute til Tokyo pa plass, og med hver ny rute som etableres i Berlin drepes det den "store" feed fra Berlin til CPH og STO.
Forvent at den dagen da BBI starter i Berlin sa vil det trolig bli 20 IC destinasjoner.

SN har sitt rulle i Star siden de har den desidert störste og beste Afrika-Nettverk av alle selskaper. LH er notorisk svak i Afrika. Kommer SAS a bli kjöpt, sa vil de finne seg som hub med sin historisk rulle, like som VIE na. VIE har tradisjonelt blitt innfallsporten til Hungary og alle Balkan-steder. Dette skyldes noen hundre-ar historie.
CPH har i denne historisk rulle blitt innfallsporten til Baltikum og til Norden. Mens, og dette vil skape litt tröbbel for CPH, de fleste av de "store" byer i Norden har direkte flyforbindelser til Europa. BGO, TRD, SVG, GOT er alle god dekked. Dermed forblir egentlig bare Baltikum. Og ogsa da bygges det opp mange direkte linjer til Europa fra RIX og TLL.

Regner med at LH har studert LN-KGL sin model for Streamlined Dual Hub , og implementerer den , CPH må nok regne at IC forsvinner i forhold til SK/LH.

Scandinavian_hub.gif

src: http://www.plane-spotter.com/Gifs/Scandinavian_hub.gif

Last edited:

Den modellen hadde vel til en viss grad fungert hvis all pax til IC kun kom fra de tre baser, men det gjør de ikke. For vestlandet er STO håpløs, Finland er et svært viktig marked for STO IC flts til USA, og CPH får en stor del av sine IC pax fra Tyskland, Polen og Baltikum. For å få nok feeding til IC trengs det flere daglige avganger fra mindre byer her, som HAJ, HAM, STR, TXL, GDN, RIX etc etc etc, og jeg kan ikke se at det er grunnlag for mange nok daglige fra slike steder og til OSL.

Men det blir nå bare gjetting av oss alle - som sagt; den som har lever får se...

Kan godt se at afstandene ændrer sig fra de 3 byer...ganske naturligt....tror nu ikke at
15-30 minutters flyvning gør den store forskel,, men selvfølgelig set fra norsk og svensk
side, er det er stor fordel at det er tættere på de nævnte byer end fra CPH.
F.ex PEK fra CPH...jamen når den passerer STO ligger den jo på cruise level, og så har jeg endog svært ved at se fordelen....og STO har jo allerede en BKK og PEK flyvning

Hilsen
ole

F.ex PEK fra CPH...jamen når den passerer STO ligger den jo på cruise level, og så har jeg endog svært ved at se fordelen....og PEK flyvningHilsenole

Forskjellen er for en A340 sitt vedkommende, ca. 7,5-8 tonn mer drivstoff forbruk fra CPH til maskinen er over STO. Det utgjør ca. 12-15 % av det totale drivstoff forbruket mellom CPH og PEK.

7,5-8 tons er meget, det kan jeg godt se...Det var jeg ikke klar over..Ja man lærer jo nyt hverdag i denne branche
Hilsen
ole

Og for oss som ikke jobber der og lærer frøktelig mye.. Thanks guys :9::exclaimation

Hvor mye drivstoff ville blitt spart dersom USA flyene gikk fra Oslo?

Hvor mye drivstoff ville blitt spart dersom USA flyene gikk fra Oslo?

OSL er 300-500km nærmere enn CPH, avhengig av destinasjon. Det er 20-35minutter mindre på cruise, noe som besparer 2-4 tonn fuel, avhengig av vekt og om det er 340 eller 330 det er snakk om.
Eller så gir det mulighet for mer cargo, hvis man er vektbegrenset.

Hur kostsamt är det inte att ha två nav för interkontinental trafik?

Låter som ett steg tillbaka i utvecklingen att dela upp östgående och västgående trafik på två flygplatser. Lite svårt att tro att detta system skulle införas om Lufthansa tog över. Det är nog bara att acceptera att SAS även i framtiden kommer ha ett huvudnav och två sekundära nav.

Hva tror dere er sjansene for at Lufthansa legger ned STS på OSL viss de kjøper SAS?

Svært liten. Flyene må fortsatt ha vedlikehold. LH har ikke kapasitet til å ta disse, og SAS bruker allerede SNN. Jeg tror dette er en god mulighet for at STS også kan få mer third party work enn de har nå ved å dra nytte av LH's kompetanse paa å selge dette.

Så lenge STS kan rettferdiggjøre sin eksistens med gode regnskapstall kan jeg ikke se at de er i fare.

MOW,

STS OSL tar seg av MD'er og B737NG, mens bare en liten del av flaten. Hoveddelen av 737NG overhales alrede i STO.

Problemet for STS OSL er lönnsniveaet, og dette kan man ikke löse bare fordi man selger til LH. Third Party Work er enda mer pris-sensibel enn SAS, og SAS selv har alrede flytted nesten all 737CL jobber til TLL... pa grunn av timeprisen i STS OSL. Den eneste mate a gjöre noe med dette er fyringen og/eller lönnskutt for de ansatte.

A ga rundt og fortelle folked i STS OSL at de har en lys fremtida er dyp uaerlig. Jeg kjenner eksakt hvor mye 737er LH kan ta imot, og det er mere enn nok for a erstatte all OSL 737 aktiviteter.
Faktum at STS OSL forsatt lever ligger i faktum at SAS og STS ledelse vil ikke legge ned basen for politiske grunner. Mens hadde de ikke SAS som betaler en pris som er langt over hva er markeds gjennomsnitt, sa ville STS har ikke hatt en eneste kunde.

Alt dette er beskrevet på et annet forum, og for å glede jikswoboB - selv med ARN som enehub, vil det innebære store besparelser både for miljøet og i penger i kassen sammenlignet med CPH. Fordelen med en en nordlig dual-hub er en bedre utnyttelse av flåten på blant annet hovedstadstriangelet hvor det i det er ekstreme peaker deler av dagen (lokal morgenbusinesstrafikk fra OSL/ARN sammenfaller med de som skal med IC westbound - lokal kveldsbusinesstrafikk tilbake til CPH sammenfaller med de som skal med IC eastbound). Hvis en tillegg kunne hatt muligheten å la oss si utnytte Continentals inntreden i Star Alliance og utnyttet deres EWR-hub maksimalt med å sette alle fire A333 på OSL-EWR med en spredning i avganger og ankomster. Selv en ekstremt sen fra OSL ville da vært mulig spesielt beregnet på lokalt på Tri-State-området. Med en slik avgang kunne det også la seg realisere å ha møter også på reisedagen - som for amerikanere vil være særlig attraktiv. Dette ville også med SAS DKs miks av A321 og A319 vært perfekt - A321 på første delen av dagen til og fra OSL og roteres over til ARN siste dele av dagen for å dekke østen og hvor A319 tar seg av lokal-trafikken når det er "off peak" for IC.

ARN ville blitt i dette scenarioet en eksklusiv A340-hub. Alt dette vil ikke kunne realisere seg av flere grunner, men viktigst er at OSL rett og slett ikke har kapasitet punktum finale. Det eneste vi kan håpe på er at ARN blir ene-hub!

Merkelig at ikke SAS er enig hvis det er så enkelt....?

men den som venter får se. det har versert mange rykter det siste året jeg trodde skulle skje når unger kaster snøballer i helvete... men en etter en oppfylles de i det stille. ;-)

Merkelig at ikke SAS er enig hvis det er så enkelt....?

Et veldig godt poeng, og det er langt flere faktorer en drivstoffforbuk og avstand som spiller inn. Selv om det er billigere å fly fra OSL, så er det ikke nødvendigvis mest lønnsomt

Et veldig godt poeng, og det er langt flere faktorer en drivstoffforbuk og avstand som spiller inn. Selv om det er billigere å fly fra OSL, så er det ikke nødvendigvis mest lønnsomt

Men tror du ikke at en viktig grunn til at CPH er hub er historiske aarsaker? Man har lagt hub'en til CPH, lagt opp ruter i forholf til dette og dermed er det vanskelig aa flytte hub'en. Kanskje ville et kjoep fra LH innebaere at LH tenker litt nytt rundt hub-strukturen. Om det er slik at mye feedertrafikk kommer fra Tyskland, eller omraader som LH like gjerne kan rute til MUC, FRA eller DUS, og at det ut fra drivstofforbruk & utnyttelse av flaaten er billigere med en dualhub OSL/ARN, saa kan det hende at finner at loennsomheten med den historisk baserte hub'en i CPH ikke lenger er saa loennsom. JEg vet ikke, og jeg bare spekulerer. Men bare fordi man tidligere har vurdert CPH som det beste alternativet, saa er det ikke sikkert at det vil bestaa som vurdering etter et evt oppkjoep.

Jo, men jeg tror fremdeles ikke at et LH kjøp av SAS vil innebære at OSL blir noen IC hub (de får kanskje en rute eller to) og uansett så er det ikke plass på OSL heller

Back