Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

La 40+ fagforeninger hyle, skrike og streike saa mye de vil for en kortere periode til LH har kontroll paa skuta.

Hvis du teller 3 land x 9-10 ansatte grupper så har ikke SAS konsernet flere foreninger enn hva som er naturlig. Og for øvrig så er jo dette SAS ønske, og en naturlig del av oppdelingen i mer nasjonale selskap. Eller hadde det blitt så f... mye bedre om lastefolk og piloter fikk en felles fagforening...?

For øvrig; Sist jeg talte så har Lufthansa hatt 3 streiker siden sist SAS streik....

Og til slutt: Det er noe merkelig med alle svensker og nordmenn som tror at et kjøp skulle medføre at STO og OSL plutselig skulle bli IC-huber. Det ligger vel i kortene at det er STO som vil få størstedelen av en ev vekst i SAS IC trafikk, og evt med 1 fly til OSL, men det er uavhengig av hvem som er eiere. Men det er markedet som bestemmer, og jeg og de fleste med meg her på vestlandet vil mye heller reise via CPH enn OSL hvis vi skal ut i verden... Og definitivt mye heller enn å reise helt til STO for å komme oss videre!

Last edited by a moderator:

Hvis du teller 3 land x 9-10 ansatte grupper så har ikke SAS konsernet flere foreninger enn hva som er naturlig. Og for øvrig så er jo dette SAS ønske, og en naturlig del av oppdelingen i mer nasjonale selskap. Eller hadde det blitt så f... mye bedre om lastefolk og piloter fikk en felles fagforening...?

Nei, men det du får er problemet at flere av SAS-streikene er fordi en fagforening i ett land oppnår noe så begynner andre fagforeninger ellers i butikken med bråk. Så ja, hauger av fagforeninger er ikke bra.

Og til slutt: Det er noe merkelig med alle svensker og nordmenn som tror at et kjøp skulle medføre at STO og OSL plutselig skulle bli IC-huber. Det ligger vel i kortene at det er STO som vil få størstedelen av en ev vekst i SAS IC trafikk, og evt med 1 fly til OSL, men det er uavhengig av hvem som er eiere. Men det er markedet som bestemmer, og jeg og de fleste med meg her på vestlandet vil mye heller reise via CPH enn OSL hvis vi skal ut i verden... Og definitivt mye heller enn å reise helt til STO for å komme oss videre!

Slik det er nå foretrekker jeg BGO-OSL-LHR/ZRH/FRA enn noe som helst via CPH. Aller best hadde BGO-ZRH eller BGO-LHR vært, men i mellomtiden har vi jo BGO-FRA.

-A

Det kan väl diskuteras om det var marknaden som bestämde att CPH skulle bli SAS huvudnav. Många menar att det var ett politiskt beslut. Med en "neutral" maknadsorienterad ägare som Lufthansa skulle kanske anklagelserna om att det är nationalistiskt revirtänkande som styr SAS förhoppningsvis ta slut.

Å nå kaster CPH's Brian Petersen seg inn i kampen med et åpent brev til Stasministeren.

Hvis SAS bliver solgt kan Danmark miste sin position som nordeuropæisk knudepunkt for flytrafik. Det har adm. direktør i Københavns Lufthavn Brian Petersen skrevet til statsminister Anders Fogh Rasmussen i følge Jyllands-Posten.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=18133

Det skaper reaksjoner også hos SAS

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=18166

He he. Grei melding fra Dueholm

I Børsen siger viceadministrerende direktør i SAS John Dueholm om sagen: "Det ville klæde Brian Petersen, hvis han koncentrerede sig om at drive lufthavn.

hehe eller denne :

Susanne Larsen, SAS Danmark til lufthavnschef Brian Petersen. "Pas din lufthavn og sænk dine mange afgifter. Så klarer vi SAS."

Slik det er nå foretrekker jeg BGO-OSL-LHR/ZRH/FRA enn noe som helst via CPH. Aller best hadde BGO-ZRH eller BGO-LHR vært, men i mellomtiden har vi jo BGO-FRA.

-A

BGO-FRA; Enig! Men hvis du frivillig velger BÅDE å reise via OSL, og I TILLEGG velger helv.... i LHR så burde du etter min mening mentalundersøkes! Bare styret med å få bagasjen gjennom tollen, opp en etg, ny check-in og ny security er god nok grunn til at jeg holder langt vekke fra OSL hvis det kan unngås!

For øvrig; Sist jeg talte så har Lufthansa hatt 3 streiker siden sist SAS streik....

Det er vel ganske saa unikt at fagforeningene til samme grupper innen samme selskap motarbeider hverandre? 39 fagforeninger er 30 for mange i min bok.

Siste setningen her er paa grensen til latterlig. Ta opptelling de siste 20 aarene og sammenlign antall streiker (lovlige og ulovlige) som SAS ansatte har hatt kontra LH ansatte. Tror jeg hadde gaatt RIMELIG stille i doerene...

Det er vel ganske saa unikt at fagforeningene til samme grupper innen samme selskap motarbeider hverandre? 3...
Ledelsens splitt og hersk fungerer/fungerte vel delvis.

Siste setningen her er paa grensen til latterlig. Ta opptelling de siste 20 aarene og sammenlign antall streiker (lovlige og ulovlige) som SAS ansatte har hatt kontra LH ansatte. Tror jeg hadde gaatt RIMELIG stille i doerene...

Enig i at SAS har hat for mange streiker, men man bør vel se på trender ? , og Tyskere generelt er ikke ukjent med streiker for å si det slik.

I could tell you, but then I'd have to shoot you....
Nei, seriøst. Det kommer ingenting fra SAS AB, annet enn at man fremdeles jobber med "strukturelle endringer" for SAS Gruppen. Merk at SAS har bekreftet at man ser på løsninger for selskapets fremtidige struktur, deriblant eierstrukturen - men INGEN fra SAS har offisielt sagt noe om Lufthansa...

I could tell you, but then I'd have to shoot you....
Nei, seriøst. Det kommer ingenting fra SAS AB, annet enn at man fremdeles jobber med "strukturelle endringer" for SAS Gruppen. Merk at SAS har bekreftet at man ser på løsninger for selskapets fremtidige struktur, deriblant eierstrukturen - men INGEN fra SAS har offisielt sagt noe om Lufthansa...

Du er vel den eneste som ikke ønsker at LH kjøper SK? ;-)

Du er vel den eneste som ikke ønsker at LH kjøper SK? ;-)

Personlig ser jeg jo helst at de tre skandinaviske landene selger seg ut av SAS, og LH som eier er neppe noe værre enn dagens eierkonstellasjon. Swiss virker fornøyd med dagens tilstand, så jeg er vel ike fremmed for å ta noen tysktimer etterhvert....

Javell...??? :hi2

Ser ikke helt for meg dette. Da blir det isåfall meget store forandringer i timetabellen for SAS.

Helt stor blir det vel neppe, bortsatt fra at LHR avgangene til SK ikke kommer til å fly vinge mot vinge med BA sine mer

....uansett så ser jeg ikke helt for meg et BA oppkjøp som det mest sannsynlige

Vel, hvorfor ikke ? KL/AF og LH posisjonerer seg og er agressive, og det er vel naturlig at BA ønsker en del av kaka, SK i One World ??

Rent konkurransemessig (iallefall ut fra Norge - jeg er litt usikker på situasjonen fra DK og SE) så kunne det kanskje vært en god ide om BA kjøpte opp SAS. BA har et litt tynt tilbud ut fra (iallefall) Norge, LH har et brukbart tilbud og KLM kanskje enda noe bedre (om vi nå ser bort fra hva enkelte mener om kvaliteten i produktene og bare ser på hvor i Norge de flyr fra og hvor ofte). Med oppkjøp av SK kunne BA konkurrert om norske passasjerer (og sikkert danske og svanske også) på en bedre måte enn i dag. Jeg tror ikke man vil ha den samme effekten om LH kjøper SK.

Rent konkurransemessig (iallefall ut fra Norge - jeg er litt usikker på situasjonen fra DK og SE) så kunne det kanskje vært en god ide om BA kjøpte opp SAS. BA har et litt tynt tilbud ut fra (iallefall) Norge, LH har et brukbart tilbud og KLM kanskje enda noe bedre (om vi nå ser bort fra hva enkelte mener om kvaliteten i produktene og bare ser på hvor i Norge de flyr fra og hvor ofte). Med oppkjøp av SK kunne BA konkurrert om norske passasjerer (og sikkert danske og svanske også) på en bedre måte enn i dag. Jeg tror ikke man vil ha den samme effekten om LH kjøper SK.

Det er selvsagt et poeng, men når det kommer til å hente ut synergieffekter så er ikke nødvendig et BA oppkjøp det mest lønnsomme og et eventuelt oppkjøp vil kanskje i en større grad enn et LH oppkjøp være et oppkjøp av volum/marked. Det som kanskje er mest lønnsomt for kunde sett fra et konkuransemessig ståsted er jo gjerne ikke det samme som er mest lønnsomt fra et bedriftsøkonomisk ståsted og det er normalt det siste som er den primære drivkraften bak et oppkjøp

Back