Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

I mangel av kilder hos takeoff.dk så høres dette ut som en fenomenalt dårlig ide. SAS trenger en hestekur og et oppgjør med litt kultur i ledelsen og gjerne sende 90% av antallet fagforeninger på dør om det skal være liv laga, og det ser jeg ikke for meg skjer med et norskt eierskap.

-A

Legg merke til mitt blunk:)

Nei dette har jeg ikke særlig troen på selv.

SAS aksjen flyr høyt på børsen i dag:

http://www.hegnar.no/bors/article313864.ece

NAS på taperlisten med –8,16% hittil i dag,
mens SAS er opp 11,29%….

Her kan imidlertid SAS aksjen komme på en kjempe smell om noen dager. børsene faller kraftig i dag og utsiktene er ikke det beste for aktiemarkedet.

Samtidig har en rekke sentrale SAS selskaper gått ut i mediene og fortalt om hvor dårlig det står til i selskapet og om hvor nødvendig et oppkjøp er for å kunne redde selskapet. Dette bidrar ikke akkurat til å gi intrykk av en lys fremtid dersom Lufthansa nå skulle velge å trekke seg ut. Virker som SAS nå med alle midler forsøker å overbevise om at Lufthansa er det riktige valget. (noe jeg er enig i)
Skulle nå Lufthansa trekke seg ut, er det bare å trekke ut pluggen på SAS boblen på børse og da vil den droppe laaaaaaaaangt!
SAS vil da fremstå som mer naken enn noen gang og jeg klarer ikke helt å se hvordan de skal klare å kle på seg igjen etter en slik runde!

Bedrövligt om det visar sig vara så att norska staten vill ta över. För då blir det ju ingen affär (svenska och danska staten har hittills visat sig kallsinniga till en sån uppgörelse) och då är vi är tillbaka på ruta 1.

I och för sig skriver DI: "En eftergift till norska oron kan vara att knoppa av Braathens och Wideröe från SAS, enligt en DI-källa"

Ska man tro detta kan det sluta med att en del av SAS köps upp av exempelvis norska staten.

Kursen på SAS aksjen har steget betydelig i dag. Fallhøyden blir desto større dersom det ikke blir noen overtagelse. Som nevnt kan Lufthansa trekke seg, men mer sansynlig er det at eierne ikke vil selge.
SV som sitter i regjeingen har jo sagt tidligere at Staten bør kjøpe MER av SAS, og er helt sikkert ikke interessert i salg. Det blir i så fall (nok) en stor kamel for SV å svelge dersom SAS skulle bli solgt.

Jeg tror dette blir en prosess som vil ta svært lang tid å komme igjennom. Politikere er ikke som businessfolk flest når det gjelder å gjøre forretninger.

Vi går en spennende tid i møte. Det er ihvertfall sikkert.

Hvis jeg hadde hatt aksjer i SAS nå, tror jeg jeg ville solgt. Nå er kursen god, og fallhøyden er stor.

Ikke overraskende at flere tenker på det negative som vil skje (ligger liksom i den norske mentaliteten det - akkurat som Solan Gundersen) om ikke det blir en avtale - hva å se etter positive effekter ved en mulig overtakelse...

Sorry - U are right - men poenget mitt er det samme!

Skjønner ikke helt hva dette har med "typisk norsk" å gjøre.

Problematikken er den samme i hele den finansielle verden om et oppkjøp ikke går igjennom. Spesielt når man kler seg så sårbar som SAS nå har gjort! Hvem i markedet har tillit til selskapet etter slike utalelser fra ledelsen?

Problematikken er den samme i hele den finansielle verden om et oppkjøp ikke går igjennom. Spesielt når man kler seg så sårbar som SAS nå har gjort! Hvem i markedet har tillit til selskapet etter slike utalelser fra ledelsen?

Det er nødvenigvis ikke noe særlig stort problem, da disse uttalelsene ikke nødvendigvis er myntet på de finansielle markedene;) Husk at dette er PR-utspill som normalt er publisert for å få en hvis effekt, og iblant lønner det seg å late som man er svakere enn man egentlig er (På samme måte som man iblant kan oppnå endel ting ved å spille dum) :p

Arne Armani klarte ikke å fikse Braathens og solgte det til SAS. Er Mats Jansson i ferd med å gjøre det samme overfor Lufti?...Kanskje en litt slem sammenlikning, BU var i mye verre tilstand enn det SAS er. Men som konsernsjef burde Jansson først og fremst konsentrere seg om driften av sin egen butikk, ikke selge den. F.eks. kunne han implementere noe av det som ble diskutert i denne tråden :http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35119&highlight=ansatt&page=2 , han kunne gjort noe med kaoset med 39(?) fagforeninger og fått inn et helhetlig produkt på alle ruter.

Det er et sidespor å diskutere det statlige eierskapet i denne sammenheng. Det er ikke de nordiske statene som har vanskjøttet SAS i flere år, det er faktisk SAS som har gjort det selv.

Jeg har ikke noe mot en investering fra LH i seg selv, men det er feil å fokusere på det fremfor å drive egen butikk best mulig. Og det ER en fare for at LH ikke forstår det norske markedet godt nok (fx WF) dersom de kommer inn.

Men som konsernsjef burde Jansson først og fremst konsentrere seg om driften av sin egen butikk, ikke selge den. F.eks. kunne han implementere noe av det som ble diskutert i denne tråden :http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35119&highlight=ansatt&page=2 , han kunne gjort noe med kaoset med 39(?) fagforeninger og fått inn et helhetlig produkt på alle ruter.

Du har et poeng, men samtidig må man også huske på at en ledelse også skal jobbe for avkasting til aksjonerene (som jo også består av private og ikke bare de nordiske stater) og noen ganger oppnår eierene størst avkastning ved å selge. Og til slutt er det eierene som bestemmer hva som skal skje med selskapet og det er hos dem den endelige beslutningen ligger.......og en CEO driver sjeldent å snakker med potensielle oppkjøpere uten at dagens eiere har godkjent det (unntaket må være Petter Janson, og han røk som kjent på hodet og rævva ut pga illojal oppførsel)

Du har et poeng, men samtidig må man også huske på at en ledelse også skal jobbe for avkasting til aksjonerene (som jo også består av private og ikke bare de nordiske stater) og noen ganger oppnår eierene størst avkastning ved å selge.

Helt klar over det. Men det at dagens aksjonærer kanskje får en ekstra premie over dagens kurs ved et evt salg endrer ikke at SAS kunne skapt verdier for aksjonærene ved å drive selskapet bedre de siste årene. Og jeg håper ikke det er fore sent å gjøre det nå....

Les også lederen i dagens DN.
Denne gir en grei oppsummering av situasjonen for SAS.
"Tømmerhøgger" Dag Terje Andersen gav for 2 år siden garanti for at SAS ikke skulle selges.
Denne garantien er nå opphevet av hans partikollega med tilnavnet Brustadbua.

Det opstår jo nødvendig vis nye utfordringer i kjølevannet av oppkjøpene i europa. Jeg tviler sterkt på at konkurranse myndighetene i europa tillater Lufthansa å kjøpe hele SAS konsernet. Det er ikke helt utenkelig at Widerøe, Spanair osv, må selges ut for at oppkjøpet skal bli godkjent!

Det opstår jo nødvendig vis nye utfordringer i kjølevannet av oppkjøpene i europa. Jeg tviler sterkt på at konkurranse myndighetene i europa tillater Lufthansa å kjøpe hele SAS konsernet. Det er ikke helt utenkelig at Widerøe, Spanair osv, må selges ut for at oppkjøpet skal bli godkjent!

Jeg vet ikke helt hvorfor man skulle tvinge et LH-kjøp av SAS skulle innebære salg av Widerøe. I fusjonssaker er man opptatt av den konkurransemessige effekten, og jeg vil vel ikke si at WF har et rutenett som gjør at salg innebærer mindre sterk grad av konsentrasjon eller bedre konkurransesituasjon. Spanair er noe annet, og kanskje det samme med de baltiske flyselskapene.

Finnair kunne være interesseret i at købe SAS' interkontinentale aktivitet, hvis de skulle komme til salg.

http://borsen.dk/transport/nyhed/140606/

Mon de er så dumme at sælge det fra, nu drømmer Finnair vist:rolleyes:

ikke sant... Finnair har vært RIMELIG stemoderlig i sin omtale av SAS det siste året. De har vel summet seg hvilken slagkraft SK vil få i nord-Europa under et LH styre.

Det er vel bare et tidsspørsmål om å gjøre før det dukker opp fusjonsbeilere for Finnair også, om det ikke har gjort det allerede.

Back