Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

Jeg klarer ikke se hva AY vil tjene på å kjøpe SAS sine IC-aktiviteter? Kan noen forklare meg det?

Flere fly, flere destinasjoner, og mer fleksibilitet i utnyttelsen av flåten? Det har vel vært hevdet en rekke ganger at SK IC er for lite. Finnair har vel 11-12 maskiner og er vel omtrent på størrelse med SK IC, og sliter kanskje med samme problemer som SK. KJøp av SK IC ville doblet størrelsen på Finnairs IC del.

Flere fly, flere destinasjoner, og mer fleksibilitet i utnyttelsen av flåten? Det har vel vært hevdet en rekke ganger at SK IC er for lite. Finnair har vel 11-12 maskiner og er vel omtrent på størrelse med SK IC, og sliter kanskje med samme problemer som SK. KJøp av SK IC ville doblet størrelsen på Finnairs IC del.

Flere fly er det eneste jeg ser og det kan de "lett" skaffe seg på en annen måte. Uten feed kan ikke AY klare å fly IC fra hverken OSL, ARN eller CPH. Men problemet er at de vil hverken få noen synergi effekter eller oppnå en økonomisk basestruktur ved å kjøpe IC....dessuten så er neppe IC til salgs alene, så dette er uansett en hypotetisk diskusjon.

Itillegg vil man huske på at selv om AY kjøper SK.IC så følger ikke trafikkrettighetene til NRT, BKK, DEL og BJS automatisk med på kjøpet:exclaimation

http://e24.no/boers-og-finans/article2664095.ece

Det meldes at danskene nå er skeptiske til oppkjøp, ikke overraskende pga frykt for hva som vil skje med CPH. Man skal ikke bestandig henge seg opp i journalistenes talemåter, men følgende sitat kunne ikke få stå uimotsagt. Det er bruken av ordet overflødig som her blir galt ettersom det vel vil være et visst behov for Kastrup også i en situasjon der LH overtar SAS?:rolleyes:

"Skulle SAS blir kjøpt opp av Lufthansa er det store muligheter for at Kastrup lufthavn utenfor København blir overflødig. "

Det sies videre at CPH kan risikere å gå fra over 20 millioner passasjerer i året til under ti millioner. Å komme med en slik påstand må jo være enten ekstrem kunnskapsløshet eller direkte løgnaktig fremferd. Alle som bor rundt CPH (og det er som vi vet ganske mange) skulle plutselig begynne å kjøre bil ned til FRA/MUC eller....?

Last edited:

http://e24.no/boers-og-finans/article2664095.ece

Det meldes at danskene nå er skeptiske til oppkjøp, ikke overraskende pga frykt for hva som vil skje med CPH. Man skal ikke bestandig henge seg opp i journalistenes talemåter, men følgende sitat kunne ikke få stå uimotsagt. Det er bruken av ordet overflødig som her blir galt ettersom det vel vil være et visst behov for Kastrup også i en situasjon der LH overtar SAS?:rolleyes:

"Skulle SAS blir kjøpt opp av Lufthansa er det store muligheter for at Kastrup lufthavn utenfor København blir overflødig. "

Det sies videre at CPH kan risikere å gå fra over 20 millioner passasjerer i året til under ti millioner. Å komme med en slik påstand må jo være enten ekstrem kunnskapsløshet eller direkte løgnaktig fremferd. Alle som bor rundt CPH (og det er som vi vet ganske mange) skulle plutselig begynne å kjøre bil ned til FRA/MUC eller....?

Her skal nok fanden males på i ekstra tykke lag!

Noe sier meg at dette er skrevet av en journalist som har som oppgave/oppdrag å bidra med å slå usikkerhet og øke motstanden mot et oppkjøp!

Hvis man leser artikelen så ser man av VG/N24 trekker ut de negative punktene som danskene sier, mens punktet hvos samme analytiker sier at CPH muligens kan få økt trafikk på lang sikt blir "gjemt"

Last edited:

Jo, fra HEL til OSL/ARN/CPH har de, men det er jo ikke der feedingen kommer! For at SAS IC ruter fra CPH skal henge sammen så er de avhengig av feeding fra hele Skandinavia, Nord Tyskland og Polen. Det har SAS, og det ville ikke AY hatt om de kjøpte SAS IC.

Og i tillegg til feeding problemet så er det et faktum at...; Det er ikke kun SAS IC som er til salgs, og AY har laaangt fra nok kapital til et slikt oppkjøp. AY er uaktuell!

http://e24.no/boers-og-finans/article2664095.eceÅ komme med en slik påstand må jo være enten ekstrem kunnskapsløshet eller direkte løgnaktig fremferd. Alle som bor rundt CPH (og det er som vi vet ganske mange) skulle plutselig begynne å kjøre bil ned til FRA/MUC eller....?

Nei, men til Hamburg og Berlin. Disse plassene er i ferd med å bygges ut som nye hubs for LH. Når disse begynner å fungere, så vil mesteparten av tyskerne som nå reiser via CPH, flytte til disse plassene. Og det er mange passasjerer vi snakker om!

Noen her inne (jeg husker ikke hvem - kanskje Finn Erik) har tidligere hevdet at det kommer ikek ubetydelig med feed fra Tyskland til IC-rutene fra CPH. Kan man tenke seg at et oppkjøp av SK fra LH kan bidra til å endre hub-strukturen til SK? Det har jo blitt hevdet gang på gang at det ville vært mer effektivt å fly vestover fra OSL og østover fra ARN. Kunne man tenke seg at et SK/LH ser det som mer hensiktsmessig å flytte IC-trafikken nordover i Europa for å kunne spre ut hub'ene og dermed gi flere av passasjerene kortere feederstrekninger? De markeder som er mer hensiktsmessig å betjene med CPH kunne vært flyttet til MUC eller FRA, og andre markeder som ligger nærmere ARN/OSL flyttes dit. Både ARN og OSL har jo etterhvert mange direkteruter som kunne fungert som potensielle feederruter.

Edit: Jeg ser at FBU4EVER har interessant informasjon som kan bidra til ytterligere å sannsynliggjøre en endring i SKs hub-struktur.

På flere av SK-turene jeg har tatt til Beijing så har det vært mye tyske pax ombord. Men mange av disse forsvinner vel når de nye hub`ene i Tyskland bygges ut.

På flere av SK-turene jeg har tatt til Beijing så har det vært mye tyske pax ombord. Men mange av disse forsvinner vel når de nye hub`ene i Tyskland bygges ut.

Tja, er det så mye enklere å fly via FRA/MUC/Berlin(evt DUS) istedet for via CPH når utgangspunktet er HAM, STR eller andre "mindre" tyske byer?

Tja, er det så mye enklere å fly via FRA/MUC/Berlin(evt DUS) istedet for via CPH når utgangspunktet er HAM, STR eller andre "mindre" tyske byer?

Hvis du var CEO i LH, du driver og bygger ut HAM/Berlin som nye mini-hub'er, så kjøper du SK som har hovedhub i CPH hvor det (kanskje?) er en rekke tyske passasjerer som flyr via. Ville det ikke da være en besnærende tanke å spre hub'ene litt. Istedet for en hub i CPH i kombinasjon med Berlin, Hamburg som jo ikke ligger veldig langt fra CPH, så kunne man flyttet trafikk til ARN/OSL og spare inn på flytid, betjene markeder man ikke så lett kan betjene med de tyske hub'ene og "Bob's yer uncle". De som i dag flyr fra CPH kan man like gjerne sluse til HAM eller Berlin, skulle jeg tro. Mer direkteruter fra ARN og noe fra OSL ville kunne stjele pax fra andre selskaper. Alternativt, legge ned hele SK IC...

Det er selvsagt et poeng. Men med en offensiv satsing tror jeg det kan være plass for begge ;)

Nei, men til Hamburg og Berlin. Disse plassene er i ferd med å bygges ut som nye hubs for LH. Når disse begynner å fungere, så vil mesteparten av tyskerne som nå reiser via CPH, flytte til disse plassene. Og det er mange passasjerer vi snakker om!

Hvor i all verden har du dette fra...??? Jeg har flydd daglig til HAM i snart 20 år, og snakket med LH folkene der, og de bekrefter at LH har absolutt ingen planer om å gjøre HAM om til noen IC hub. Tvert imot så bekrefter de at de i den informasjon de har fått fra ledelsen får bekreftet at LH kun har, og fortsatt vil ha to IC hubs; FRA og MUC.

Det er mulig at Berlin en gang i fremtiden vil få en større rolle, men LH ledelse er langt mer opptatt av å bygge ut rutenettet fra de to IC hubs de har, enn å lage nye. De mener de allerede har for mange med de to de har.... BA har det enkelt, med primært en, AF/KL har to, og vil ikke ha flere, og som sagt: LH er redd for å tynne ut sitt rutenett hvis de skulle satse på 4-5 IC hubs i Tyskland. Du kan ikke feede trafikk inn til så mange hubs - du må velge...!

I følge stasjonssjefen i HAM er det derfor LH intensjon ved oppkjøp av hele eller deler av andre selskap å opprettholde den passasjermassen, lokal branding, og fortrinn, disse selskap har. Eks så har Swiss opprettholdt all sin intercont fra ZRH og GVA etter at de ble kjøpt av LH. Sabena vil opprettholde sin status som en stor operatør til Afrika, og ved et evt kjøp av SAS vil LH primære mål være å holde på de skandinaviske pax, og pax fra nord Tyskland og Polen/Baltikum til de ruter som flys ut fra CPH og STO.

Som jeg har sagt i en annen topic: Jeg mener SAS burde ha grunnlag for minimum 1 longhaul fly fra OSL, men dette har ingenting å gjøre med om eieren heter statene, Wallenberg og småaksjonærer, eller om det er Lufthansa som eier hele selskapet!

SAS har trafikkrettigheter, slots og pax fra hele Skandinavia, nord Tyskland og Polen/Baltikum ut fra CPH/STO, og Lufthansa har ingenting som helst å tjene på å bygge ned CPH, og bygge ut en håpløs flyplass i HAM for å få pax til å fly ned dit. Hvis de eier hele SAS så har det jo heller ingenting å si på inntektene. De eier jo alt uansett....

Og som nevnt over: Lufthansas prinsipp er å opprettholde de nasjonale brands i selskap de kjøper. Sveitsere, belgiere, og de fleste andre liker å se flagget sitt når de går ombord i et fly i utlandet, selv om det ut fra enkelte av deres ytringer ikke synes å gjelde for SAS....

Men.... den som har lever får se....!

Krok

LH fluver IC trafik fra DUS...til EWR/YYZ og ORD med A340o gDUS er ikke nogen hub...ahhh måske lidt for regional trafik
Hilsen
Ole

Det er akkurat det som er poenget. Alt skal ikke nødvendigvis sluses gjennom hub'ene. Hvis det er kommersielt fornuftig å fly fra en mindre by, så gjeør man det. DUS er et godt eksempel på det, hvor LH nå bygger opp en liten IC-operasjon for å møte konkurransen fra Air Berlin.

Hva tror dere er sjansene for at Lufthansa legger ned STS på OSL viss de kjøper SAS?

Back