Re: Lufthansa overvejer køb af SAS
Nei, men til Hamburg og Berlin. Disse plassene er i ferd med å bygges ut som nye hubs for LH. Når disse begynner å fungere, så vil mesteparten av tyskerne som nå reiser via CPH, flytte til disse plassene. Og det er mange passasjerer vi snakker om!
Hvor i all verden har du dette fra...??? Jeg har flydd daglig til HAM i snart 20 år, og snakket med LH folkene der, og de bekrefter at LH har absolutt ingen planer om å gjøre HAM om til noen IC hub. Tvert imot så bekrefter de at de i den informasjon de har fått fra ledelsen får bekreftet at LH kun har, og fortsatt vil ha to IC hubs; FRA og MUC.
Det er mulig at Berlin en gang i fremtiden vil få en større rolle, men LH ledelse er langt mer opptatt av å bygge ut rutenettet fra de to IC hubs de har, enn å lage nye. De mener de allerede har for mange med de to de har.... BA har det enkelt, med primært en, AF/KL har to, og vil ikke ha flere, og som sagt: LH er redd for å tynne ut sitt rutenett hvis de skulle satse på 4-5 IC hubs i Tyskland. Du kan ikke feede trafikk inn til så mange hubs - du må velge...!
I følge stasjonssjefen i HAM er det derfor LH intensjon ved oppkjøp av hele eller deler av andre selskap å opprettholde den passasjermassen, lokal branding, og fortrinn, disse selskap har. Eks så har Swiss opprettholdt all sin intercont fra ZRH og GVA etter at de ble kjøpt av LH. Sabena vil opprettholde sin status som en stor operatør til Afrika, og ved et evt kjøp av SAS vil LH primære mål være å holde på de skandinaviske pax, og pax fra nord Tyskland og Polen/Baltikum til de ruter som flys ut fra CPH og STO.
Som jeg har sagt i en annen topic: Jeg mener SAS burde ha grunnlag for minimum 1 longhaul fly fra OSL, men dette har ingenting å gjøre med om eieren heter statene, Wallenberg og småaksjonærer, eller om det er Lufthansa som eier hele selskapet!
SAS har trafikkrettigheter, slots og pax fra hele Skandinavia, nord Tyskland og Polen/Baltikum ut fra CPH/STO, og Lufthansa har ingenting som helst å tjene på å bygge ned CPH, og bygge ut en håpløs flyplass i HAM for å få pax til å fly ned dit. Hvis de eier hele SAS så har det jo heller ingenting å si på inntektene. De eier jo alt uansett....
Og som nevnt over: Lufthansas prinsipp er å opprettholde de nasjonale brands i selskap de kjøper. Sveitsere, belgiere, og de fleste andre liker å se flagget sitt når de går ombord i et fly i utlandet, selv om det ut fra enkelte av deres ytringer ikke synes å gjelde for SAS....
Men.... den som har lever får se....!
Krok