Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

Jeg er positiv til at LH tar over skuta. Håper bare at administrasjonen blir kutta ned, og at de på gulvet blir spart lengst mulig. Av det jeg har sett i STS så er det for mange i administrasjonen som, unnskyld utrykket, er ubrukelige og egentlig ikke har noen definert stilling. De bare - er - på jobb. Hvis det jeg har sett i STS er over hele linja i SAS så er det et stort potensial for å få kostnadene ned. Bort med gutteklubben grei for å si det rett ut.

I STS blir det sagt at det er hver gang brannalarmen går (eller når det er julebord) du ser hvor mange som EGENTLIG er ansatt der. Da kommer de krypende ut fra alle kontorene oppover.

Ikke uventet har alle synsere som ikke jobber i bransjen uttalt seg i norsk media i dag.
.

Jeg vil vel si at definisjonen på en synser er en som ikke selv jobber i bransjen, men som presumptivt har litt peiling på bransjen likevel. Å be folk som jobber i bransjen uttale seg vil innebære litt for mye subjektivitet til at det er verdt å høre på. Når det er sagt så er det selvsagt ikke alle som uttaler seg som burde gjøre det, og forskningssjefen ved TØI hadde noen uttalelser som enten var tatt ut av en større sammenheng, eller så vitnet det om litt lite oversikt.

Hva med SGS og STS ved ett oppkjøp

Ett lite spørsmål jeg stiller meg. Hva gjøre LH med SGS og STS hvis de kjøper SAS Group???.
Det svirrer rykter om at SAS er i forhandlinger med Mensis Group (hvis jeg stavet det rett) om å overta SGS. Hvis SAS Group blir solgt.
STS blir endel av LH Tech.

Hvem vet, bare tiden vil fortelle.

Her er det flere muligheter .. jeg tror imidlertid at så lenge SAS eksisterer med eget AOC og merkenavnet består, vil det ikke bli store endringer. Et salg av SGS til Menzies anser jeg som utelukket hvis LH overtar. Det passer ikke inn i LH's strategi. Man kan ikke sammenligne srillingen til Swissport i ZRH med SGS i Skandinavia, men man må huske at Swissport ble solgt allerede i 2002.

Re: Hva med SGS og STS ved ett oppkjøp

Ett lite spørsmål jeg stiller meg. Hva gjøre LH med SGS og STS hvis de kjøper SAS Group???.
Det svirrer rykter om at SAS er i forhandlinger med Mensis Group (hvis jeg stavet det rett) om å overta SGS. Hvis SAS Group blir solgt.
STS blir endel av LH Tech.

Hvem vet, bare tiden vil fortelle.

Lufthansa ser heldigvis verdien i at et flyselskap har egne ansatte som er i kontakt med de reisende. Værre er det med stuerne som de leier inn fra andre selskaper. Så dersom et kjøp av SAS blir en realitet kan vi vel vente oss en oppsplitting av SGS? Beholde front/overwing og kvitte seg med back/underwing.

Men som du selv skriver, bare tilden vil fortelle

Spennende!
selv om jeg selvagt helst så at SAS Konsernet fortsatte som et selvstendig selskap, tror jeg ikke et oppkjøp av Lufthansa Group hadde vært så dumt. Som ansatt, mangeårig aksjonær og flyfreak ser jeg en strategist industriell eier som LH som positivt for selskapet. SAS er tross alt et sterkt merkenavn og et godt selskap på mange måter. En mer profesjonell eier enn dagen samling av statlige og institusjonelle eiere kan bare styrke selskapet. Ja, det vil nok skje en del endringer i selskapet på sikt, men også mulighet for vekst og utvikling. Så får man heller vudere å lære seg tysk

Callsentrene sitter på lånt tid likevel - enten det er SAS, Lufthansa eller Swiss. Konseptet er foreldet og modent for utskifting.

Konseptet callcenter i seg selv eller hos disse tre selskapene?

Begge. Med dagens teknologi kan mange av deres arbeidsoppgaver flyttes over til web og selvbetjening. Raskere og mer effektivt for kunden og billigere for selskapet.

Begge. Med dagens teknologi kan mange av deres arbeidsoppgaver flyttes over til web og selvbetjening. Raskere og mer effektivt for kunden og billigere for selskapet.

Så enkelt som du beskriver det her er det ikke, men den diskusjonen kan vi ta et annet sted, i en annen tråd. ;)

Re: Hva med SGS og STS ved ett oppkjøp

Stuerne i Tyskland er vel ansatte i Tysklands svar på Avinor er de ikke ???

Tror det. Om jeg ikke tar helt feil så er stuerne til LH i Frankfurt ansatt i Fraport.
Da jeg var i Calgary i sommer kom jeg i snakk med stasjonssjefen til LH der borte. Hun fortalte at LH har egne trafikkansatte i YYC, men stuerne der var ansatt i Serviceair.

Ser ikke mørkt på å gå i mørkeblå uniform med hvit skjorte og gult slips jeg!

Last edited:

Så enkelt som du beskriver det her er det ikke, men den diskusjonen kan vi ta et annet sted, i en annen tråd. ;)

Selvfølgelig vil det alltid være noen som har behov for å snakke med noen, men det kan gjøres store besparelser med forholdsvis enkle grep.

En liten morsomhet på Hallo i uken i går: SAS kan bli tysk. Kundene vil dog ikke merke noen forandring, etter som kaffe og te er det samme på norsk og tysk. :D

Genau. Men ellers hadde det vært interessant å høre hva ekspertisen her mener om hva som blir konsekvensene hvis det blir en realitet. Debatten har f.eks. ennå ikke penset seg inn på hvorvidt dette kan bety flere IC-ruter fra Oslo eller ikke... :)

Det blir trolig ikke flere langdistanse-fly, mens konsentrering pa en hub.

Det blir döden til SGS.

Det blir slankekuren av STS hvor bare TLL overlever i LHT AG.

Det blir masseoppsigelser i administrasjon.

LH styrer alle sine datterselskaper pa samme mate. Styring kommer fra utsiden. Sa er det i Air Dolomiti, Swiss og alle andre. Om LH kjöper SAS, blir det ikke en "extrawurst" for SK.

Gee ....

LH driver business. LH vil tjene penger. LH tør å investere for å tjene penger. Noen ruter blir kuttet. Noen ruter vil bli. Noen vil kanskje til og med øke. Du sammenligner med Swiss. De øker intercont-satsingen. Jeg tror LH vil ha et større SAS Intercont. Dette gir stordriftsgrunner. LH er ikke intersserte i å legge ned SAS interkont. Det ville bety katastrofe i konkurransen med KL, CO etc.

SAS vil ikke komme under LH's AOC, og jeg tror noe av de første de vil gjøre er å slå dem sammen til ett felles AOC igjen.

STS bil bli integrert inn i LHT og så lenge de kan levere et effektivt produkt, vil de fortsette med det. Det er ikke i LHT's interesse å legge ned en bedrift som både øker deres konkurranseevne og inntekt. LHT tjener godt på tredjepartsvedlikehold og vil ikke belaste sitt nåværende system med SAS-flåten.

SGS? Det er opp til SGS. Men SGS er en betydlig aktør på handlingsiden og hvis LH er interesserte i å bygge opp et eget handlingsystem, er dette et godt sted å begynne. Potensialet er der, men det er en policy-beslutning LH må ta. For de ansatte i SGS vil dette uansett ha liten betydning praktisk sett. De vil bare få en ny eier. Handlingselskaper bytter eiere nesten hver dag. Bare se på alle eierskiftene i f.eks. Servisair.

Det blir trolig ikke flere langdistanse-fly, mens konsentrering pa en hub.

Det blir döden til SGS.

Det blir slankekuren av STS hvor bare TLL overlever i LHT AG.

Det blir masseoppsigelser i administrasjon.

LH styrer alle sine datterselskaper pa samme mate. Styring kommer fra utsiden. Sa er det i Air Dolomiti, Swiss og alle andre. Om LH kjöper SAS, blir det ikke en "extrawurst" for SK.

Hvorfor blir dette døden for SGS? Etter hva jeg har hørt rekruterte LH masse bakkepersonel i Tyskland i vår, nettopp for å starte egen handling igjen. Grunnen var så enkel som at de hadde mistet all kontroll over kvalitet. Og er det noe vi i SGS Norge (og WF) kan så er det kvalitet. Tror LH eventuelt vil bruke oss til å utvikle kvalitetshandling i eget hjemmemarked, om et kjøp skulle bli aktuelt. Men det er kun rykter, ingenting fast enda.

STS bil bli integrert inn i LHT og så lenge de kan levere et effektivt produkt, vil de fortsette med det. Det er ikke i LHT's interesse å legge ned en bedrift som både øker deres konkurranseevne og inntekt. LHT tjener godt på tredjepartsvedlikehold og vil ikke belaste sitt nåværende system med SAS-flåten.

SGS? Det er opp til SGS. Men SGS er en betydlig aktør på handlingsiden og hvis LH er interesserte i å bygge opp et eget handlingsystem, er dette et godt sted å begynne. Potensialet er der, men det er en policy-beslutning LH må ta. For de ansatte i SGS vil dette uansett ha liten betydning praktisk sett. De vil bare få en ny eier. Handlingselskaper bytter eiere nesten hver dag. Bare se på alle eierskiftene i f.eks. Servisair.

Eventuelt så blir datterselskaper som SGS og STS solgt ut for å delfinansiere et oppkjøp.

Synes ryktene nå har brått blitt veldig konkrete i forhold til tidligere. Og det er kanskje ikke så dumt om Lufti overtar SAS, da kan det for eksempel kanskje bli litt mer fres i IC - eventuelt blir IC lagt ned...:)

Om de ikke flyr IC fra OSL, er det meg knakende likegyldig om jeg flyr IC fra danmark eller tyskland. Sett fra et norsk standpunkt må jo ett slikt oppkjøp bli topp. Kanskje får vi til og med etterhvert litt sannhet bak "Vi relanserer service". Det er et salig styr å måtte passe på å ha noe penger i lommen så jeg får kaffekoppen min, takk og pris den er blitt gratis innenlands i alle fall.

Back