Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

Hub`ene FRA og MUC er allerede "fulle" - ZRH får en del ekstra destinasjoner og det er vel ikke utenkelig at CPH kan få litt mer trafikk. At man ønsker å slanke et selskap man overtar bør ikke komme som noen overraskelse - snarere ren fornuft!

Som nevnt av flere her, LH kan sin business og skjønner at om man tyner skandinaver via Tyskland på longhaul vil det automatisk bli opprettet direkteruter av konkurrerende selskaper. Ergo tror jeg vi tvert om kan risikere, i positiv forstand, å sitte igjen med flere langruter enn i dag. Kanskje til og med noen ruter som tar sikte på å ta noe av Finnair-trafikken østover. Og dét hadde vel ikke vært feil?

Noen som vet hvilke konsekvenser et oppkjøp av SAS vil få for en småaksjonær? Vil Lufthansa tvinge alle til å selge, eller kan man sitte på de (få) aksjene man har? Evt. vil man kunne få Lufthansaaksjer i stedet? Peiling? Noen?

Noen som vet hvilke konsekvenser et oppkjøp av SAS vil få for en småaksjonær? Vil Lufthansa tvinge alle til å selge, eller kan man sitte på de (få) aksjene man har? Evt. vil man kunne få Lufthansaaksjer i stedet? Peiling? Noen?

Dersom en kjøper eier mer enn 90% av aksjene i et almenaksjeselskap (ASA), kan man tvangsutløse de øvrige aksjonærene. Tilsvarende regler finnes i de fleste andre land. Så viss Lufthansa får kjøpt 90% av aksjene i SAS, så kan de tvinge deg til å selge dine SAS-aksjer til Lufthansa.

Dersom en kjøper eier mer enn 90% av aksjene i et almenaksjeselskap (ASA), kan man tvangsutløse de øvrige aksjonærene. Tilsvarende regler finnes i de fleste andre land. Så viss Lufthansa får kjøpt 90% av aksjene i SAS, så kan de tvinge deg til å selge dine SAS-aksjer til Lufthansa.

Men i prinsippet så har man normalt full kontroll over et selskap med en langt mindre andel enn det, men mindre det er noen "rare" statutter i vedtektene

Bare tenk det av alle disse subsiderte WF ruter.

Hva er galt med dem? Disse rutene subsidieres av den norske stat og er derfor lønnsomme ruter for WF.

Ellers er det jo litt festlig at du bekymrer deg for masse-oppsigelser i SAS administrasjonen..........det er vel få som idag mener den er for liten.

At endel ruter sikkert vil kuttes er nå så, men det totale tilbudet SAS kan tilby sine reisende vil ikke nødvendigvis bli så mye dårligere av den grunn. Dessuten, hvordan vet du at f.eks rutene til KSU er ulønnsomme?

Men i prinsippet så har man normalt full kontroll over et selskap med en langt mindre andel enn det, men mindre det er noen "rare" statutter i vedtektene

Selvfølgelig, men spørsmålet var altså om småaksjonærer kunne sitte med sine få aksjer ved siden av Lufthansa (eller en annen kjøper). Og svaret på det er altså "kun om Lufthansa vil". En 89,9% eierandel er jo derfor langt mindre å foretrekke enn 90,0%

Blir spennnede dette. Vil tro at STS vil bli til Lufthansa Technic og SGS vil bli lagt inn under et felles SAS.
Det at SAS har sin egen handling (ihvertfall på basene) er bare positivt. Ved bruk av ekserne handlingselskap får du dårligere kvalitet/kontroll på tjenesten.

Jeg ikke sorger meg om ansatte i Administrasjon. Jeg er bare forundred at noen jubler over dette hva vil koste deres jobber pa sikt.

Vedlagt er LH sitt utvikling fra de tidlige 90 tallene, fra statseid selskap til Aviation Konzern som vi kjenner den idag. Legg merke til at de solgte seg ut av Handling 10 ars siden. Og det finnes ingen planer a starte opp egen handling igjen.

Attachments

• LHSBU.jpg
    LHSBU.jpg
    25.8 KB · Views: 449

Legg merke til at de solgte seg ut av Handling 10 ars siden. Og det finnes ingen planer a starte opp egen handling igjen.

Det er korrekt det du skriver her, LH solgte seg ut av handling, men de valgte i ettertid å ta tilbake trafikkavdelingen da se innså hvor viktig det er at passasjerene blir møtt av flyselskapets egne ansatte allerede ved innsjekk.
Stuerne er borte for lenge siden.

Jeg tror BU662 er inne på noe vesentlig her! Skulle tro at folk har skylapper på seg når de prater om hvor mye bedre det vil bli!? Det eneste man kan være sikker på er at det blir forandringer... Spesielt for de ansatte. Her blir det ikke noe kjære mor, kanskje noen mener det er til det beste, men ikke nødvendigvis. Ruter blir borte, ansatte blir sparket (helt sikkert med dårlige "pakker" også). Får se hvor mye samferdselnorge jubler viss/når LH tar over.

Spennende utvikling er det helt klart, og det skal bli enda mer spennende å følge med på!

Jeg er kjempespent, og positiv! om det koster meg jobben aner jeg ikke, men siden vi er rimelig bånnskrapt både i SAS NO og SAS SE når det gjelder crew så er jeg en evig optimist. Jeg håper iogforseg at datterselskapene består, men er det ikke slik at kjernevirksomheten handlet om fly en gang?

MEN.....!!!!! ... det beste blir når CAU tror de får en atter ny uttømmelig kapital.....

Jeg ikke sorger meg om ansatte i Administrasjon. Jeg er bare forundred at noen jubler over dette hva vil koste deres jobber pa sikt.

Vedlagt er LH sitt utvikling fra de tidlige 90 tallene, fra statseid selskap til Aviation Konzern som vi kjenner den idag. Legg merke til at de solgte seg ut av Handling 10 ars siden. Og det finnes ingen planer a starte opp egen handling igjen.

Vedlegget ditt stammer i fra 2004 !! Fire aar gammelt...som du ogsaa vet svaert godt har LH endret strategi naar det gjelder handling siden 2004...:angry::angry:

Kan jo være at noen synes SAS kan bli for sterkt med Lufthansa på eiersiden...

Spændende uge vi går ind i...Spændende at se hvad der komme fra topledelsen i SAS om dette...Passagererne tager jo godt i mod tanken....
For mange er det utroligt at det er "arvesølvet" og en gammel hæderkronet skandinavisk virksomhed, som der er utrolig stor respekt omkring ude i verden kan ende i denne situation, men når det går galt i denne branche, er det noget der trækker tænder ud..
----
Den nye reklame "næsten hjemme" rammer præcist det...Selvom jeg er ansat i SAS/SGS har jeg altid haft den fornemmelse, at når jeg så et SAS langt hjemme fra, ja så var jeg "næsten hjemme" igen...
Jeg ser det ikke som en stor uluykke at SAS bliver et datterselskab til SAS, isør ikke når du kigger på udviklingen i Swiss..Og SAS bliver ikke bare et feederselskab med ruter indtil LH store hubs i MUC og FRA og fro den sags skyld DUS...I FRA må det efterhånden være svært at få slots og jeg ser det som en fordel for SAS at der evt. kommer flere ruter til USA..Ja vis udviklingen fortsætter kandet jo være at der komme en SAS/LH rute OSL-USA.
--
Som sagt bliver det en spændende uge der står foran os alle i denne branche...At SAS eventuel skulle bevæge sig på grænsen af konkurs/fallit er utænkelig...SAS er ikke Alitalia og vil ALDRIG havne i savne i samme situation.
Stor hilsen til SAS/SGS ansatte her(og selvfølgelig også til alle jer andre
Ole

SAS er ikke Alitalia og vil ALDRIG havne i savne i samme situation.

Akkurat dette er det nok mange delte meninger om. Det er vel flere som vil hevde at selv om de nok ikke er helt der enda så er de ikke så langt unna.

-A

Med SAS inne i LH familien blir det lettere å få "låne" fly av hverandre. Se bare på A330`n i Star Alliance design som bare må bytte logo fra swiss til Lufthansa når det ene selskapet trenger den...en slik løsning ville jo kunne funke bra for SAS også.

Back