Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

Spør han hva Swiss mener - de lever jo i beste velgående ved siden av Lufthansa...

Overlappende markeder med LH? Nå er det mulig at jeg har fulgt dårlig med, men det slår meg ikke at SK og LH har så mye overlapping at det skulle være et problem. De er jo i samme allianse og har vel til en viss grad en slags arbeidsdeling/codeshare på enkelte strekninger. At LH satser på Baltikum innebærer vel neppe at satsning på Baltikum fra de skandinaviske landene vil bli borte så lenge det er (tilstrekkelig) lønnsomt å drive rutene fra skandinavia. Om man evt skal tvinge alt gjennom tyske hub'er så tror jeg lekkasjen til LCC'er med direkteruter kan bli signifikant, og det er ikke sikkert et stor-LH ønsker en slik utvikling.

Jeg ville kanskje sagt at KL/AF og SK i større grad har overlappende markeder enn hva tilfellet er til LH.

Meget spennende utvikling og slik jeg forstod det av Dagsrevyens sending åpnes det også for stykkvis salg. Hva blir følgende for f eks WF:question:

Enda godt vi har The Real " Norwegian" :D

Hvis man tenker på konkurransesituasjonen i Norge ville jo SAS+KL/AF være en katastrofe, så jeg tenker TI-fyren ikke helt tenker seg om, eller vet hva han snakker om.

Har det vært så konkrete samtaler tidligere, forresten? Jeg tror de respektive regjeringene er pragmatiske nok til at dette kan gå LH sin vei, selv de ser vel at SAS ikke går bra nå. Men at LH har noen magisk medisin for å fikse SAS tror vel ingen av oss ;)

Overlappende markeder med LH? Nå er det mulig at jeg har fulgt dårlig med, men det slår meg ikke at SK og LH har så mye overlapping at det skulle være et problem. De er jo i samme allianse og har vel til en viss grad en slags arbeidsdeling/codeshare på enkelte strekninger. At LH satser på Baltikum innebærer vel neppe at satsning på Baltikum fra de skandinaviske landene vil bli borte så lenge det er (tilstrekkelig) lønnsomt å drive rutene fra skandinavia. Om man evt skal tvinge alt gjennom tyske hub'er så tror jeg lekkasjen til LCC'er med direkteruter kan bli signifikant, og det er ikke sikkert et stor-LH ønsker en slik utvikling.

Jeg ville kanskje sagt at KL/AF og SK i større grad har overlappende markeder enn hva tilfellet er til LH.

Jeg tror en skal se paa hvordan Swiss ble organisert etter at LH kjoepte seg inn, og Swiss flyr fra ZRH og liten del fra GVA slik de gjorde foer LH kom, saa jeg ser ikke at Skandinavia skulle bli tvunget heller.....ei har vel LH kapasitet til aa gjennomfoere en slik HUB oppgradering (med tanke paa slots sepsiellt i FRA)

Det som kanskje blir vel så spennende er hva som skjer med "The real" Norwegian etter at SAS får en solid privat eier...

Fra NRK Dagsrevyen

Lufthansa snuser på SAS

SAS er svært hemmelighetsfulle om flyselskapets fremtid, men bekreftet i ettermiddag at de er i samtaler med andre flyselskaper. Selskapet ble tatt av børs etter rykter om salg til den tyske flygiganten Lufthansa.

I formiddag startet ryktene om at tyske Lufthansa ønsker å kjøpe SAS. Den første meldingen kom fra Reuters kl. 12, og rykteflommen førte til voldsom handel i aksjen. Like etter kl. 13:30 ble SAS suspendert fra de tre skandinavise børsene. - Nå undersøker vi om det kan foreligge ulik informasjon i markedet basert på rykter om at Lufthansa ønsker å kjøpe SAS, sier informasjonsrådgiver Guro Steine ved Oslo Børs.

Noe senere lettet SAS på sløret og bekreftet at de er i samtaler med andre flyselskaper om et mulig salg av konsernet. Men skal salget gjennomføres, må den norske, svenske og danske stat selge sine eierandeler, totalt 50 prosent av aksjene.

Øyvind Korsberg (FrP) stiller seg positiv til at staten selger seg ut av SAS. - Skjer det, gir vi regjeringen grønt lys.

Både Venstre og Høyre er positive til et salg av SAS-aksjene. Nå snur også Ap. Partiets samferdselspolitiske talsmann Torstein Rudihagen sier de er åpne for å selge til tyskerne, hvis det er det som skal til for at SAS igjen blir et robust selskap.

Det var SAS' konsernsjef Mads Jansson som gikk til Lufthansa allerede i mai, ifølge nyhetsbyrået Reuters. SAS gjør dette fordi selskapet må. Underskuddene er i megaklassen, selv når det burde ha tjent penger, og nå går vi inn i en lavkonjunktur. SAS har gamle fly, og det kreves 40-50 mrd. kr. å fornye flåten, penger SAS ikke har.

At Lufthansa utpeker seg som en ny eier er ikke unaturlig. Selskapene er allerede sammen i Star Allianse. Lufthansa kjemper med Air France KLM og British Airways om å være størst i Europa. Lufthansa er sulten på flere store selskaper som SAS, Austrian, LOT og Brüssels, mens KLM Air France kan komme til å overta fallerte Alitalia. British Airways danner en allianse med spanske Iberia og American Airlines.

- SAS blir trolig stykket opp hvis selskapet blir solgt, sier analytikere idag.

Forskningsleder Jon Inge Lian ved Transportøkonomisk institutt (TØI) påpeker at SAS har slitt lenge, og konstaterer at det ikke har hatt overskudd, selv i gode tider med sterke konjunkturer og trafikkvekst.
- Når det nå later til at vi går inn i en lavkonjunktur, blir det jo enda vanskeligere å tjene penger, fortsetter Lian.

Lian finner grunn til bekymring hvis Lufthansa skal kjøpe SAS. Han viser til at SAS og Lufthansa har et litt overlappende rutenett. Begge er interessert i Baltikum. Han regner i så fall med kraftige nedskjæringer, da de må tilpasse rutenettet til hverandre i enda sterkere grad. - Hadde det vært et annet selskap som overtok, f.eks. KLM eller British Airways, kunne de i større grad supplert hverandre i sine rutenett. Dermed kunne SAS spilt en mer selvstendig rolle, forklarer Lian.

Lian er usikker på hva det betyr for norske passasjerer dersom SAS blir solgt. - Det er ikke sikkert at det betyr så mye. Generelt betyr jo en aktør mindre konkurranse og høyere priser, men det viktigste her er egentlig at det fortsatt er noen lavkostaktører inne i bildet på de aktuelle rutene, sier Lian.

(c) AirbusTero

Begge er interessert i Baltikum.
Burde det ikke være en fordel for SAS om de får en eier som også er interessert i Baltikum, for da behøver de ikke trygle og be om å få satse mer i det området? Blir de kjøpt opp av noen om ikke ser på Baltikum som et interessant marked så kan de jo fort si stopp, trekk dere ut før dere taper mer penger.

Jeg har i en liten stund nå ventet på at noe spesielt kom til å skje med SAS.
Og jeg blir ikke forundret om noen har hatt inside information på dette. Den siste tiden har det vært en hel rekke negative omtaler av SAS i finansavisa og DN. OK, SAS har ofte negativ omtale i VG og Dagbladet, men i økonomiavisene bruker man å være litt mer sparsommelig med kruttet.

Jeg har trodd at noen har foret journalister med negativitet for å få kursen ned. Når det er gjort, kjøper man, og så kan man håve inn en skikkelig solid gevinst når denne nyheten blir kjent.

Jeg vet dette bare blir spekulasjon, men jeg har hatt følelsen av dette ville skje.

Og jeg forbanner meg på at jeg ikke hadde penger (og heller ikke har) da kursen var på 25 kroner. Da hadde jeg nemlig kjøpt om jeg hadde hatt noe. Det var bestemt....

Spekulasjonene er at LH har et bud inne på 75 kr, dvs. godt over dagens aksjekurs. Uansett tror jeg ikke aksjekursen i SAS lar seg påvirke av dårlig omtale i DN og hos Hegnar. Alt for mye annet innenfor luftfart og SAS som har talt for lave kurser i det siste (regnskapstall, konkurser, ikke salg av Spanair, ikke oppkjøpe i Baltikum....) . Dessuten så tror jeg ikke nødvendig vis kursen er styrende for om de tre store eierene vil selge eller ikke, er der det mer politikk. Hadde de vært ute etter penger hadde de vært ute av luftfart for lenge siden.

(Observerte dog at Ap også er på gli ifht. evt. salg nå....)

Last edited:

Ikke uventet har alle synsere som ikke jobber i bransjen uttalt seg i norsk media i dag.

EB, vi er paa samme siden i boka. Det er kun godt som kan komme ut av at LH kjoeper SAS. SAS kommer til aa tjene penger i alle aar fremover og bli bedre enn de er i dag.

Er litt skeptisk til M&M, men det gaar seg vel til..

Tja - det er ikke et krav om tysk kunnskaper når du jobber for LH i Norge - så SAS ansatte skal nok fortsatt forholde seg til sitt skandinaviske språk.

As long as I can continue using English as my working language, I am happy:p

håper dette ikke bare er tomprat, men at det faktisk er samtaler som det er noe hold i. La SAS igjen bli et ordentlig flyselskap igjen!

Jeg ma si, jeg er utrolig overrasked at ingen bringer frem hvor mye jobber dette scenario vil koste.

Sikkert, en SWISS driver na - under LH eierskap - bedre enn för. Mens forlik det na med SWISSAIR og du ser at det ble en darlig forandring.

Dersom LH vil kjöpe SAS, vil det skje pa samme scenario som det gikk med Swiss. Först blir selskap slanked, og mange mange ansatte mister jobben. Bare den delen som tjener penger blir igjen og solgt. Dette betyr massefyringer og store kutt i de regionale, tynne ruter.

Bare for a illustrere dette litt mere.
Swiss sitt call-senter sitter i ??? -> Berlin ! Dersom det all kommer a skje, vil disse gutter bare rekrutere noen flere folk som snakker dansk, svensk og norsk. Mens mange jobber i Norden blir tapt. Jeg kjenner folk som jobber der og de tok over alt ansvar for Swiss.

Personlig tror jeg at den bedre alternativen er at SAS blir ikke eid av LH. Det er mulig a snu denne baten, mens det tar stor vilje og dype forandringer. Dersom Mats Jansson bare har "vi selger til LH" sa har han ingen stor vilje og visjon. SAS kan reddes, mens dette er en töff vei. A selge til LH og slanke / slakte selskapet i denne prosessen er enklere.

Mens fra medarbeiders sikt ville jeg har vaert klart contra salg.
SAS blir i slik en scenario en datterselskap og spillerommet blir utrolig sma. Alt styres fra Tyskland. Ogsa for Swiss. Ja det finnes en visst "monopol" hvor LH sender pax via ZRH, mens mange andre pax er pumped inn i LH systemet via FRA og MUC. Og mange jobber i SAS HQ blir bare tapt, fordi store deler av selskapet vil bli styrt fra Tyskland. Da trenger du ingen flateplanning eller strategisk planning i STO noe lengre.

Selger man SAS, sa blir det en langt darligere tilbyd i de regionale ruter. LH har ingen interesse i a drive ulönnsomme ruter mellom OSL og KKN eller KSU. Bare tenk det av alle disse subsiderte WF ruter.

Ja, en salg vil berge SAS pa kort sikt, mens de forandringer som kommer vil ikke vaere utelukkende gode. Og for de ansatte blir det sikkert ikke til bedre.

Mens, det er bare tanker fra en som sitter litt pa utsiden og er ikke direkte involvert siden jeg ikke jobber direkte i en av disse to selskaper.

Det er lite tvil om at det vil koste jobber i SAS, men i dagens situasjon vil de fleste scenarioer koste jobber. Aa sammenligne SWISS etter at LH kjopete SWISS med Swissair blir vel ikke helt riktig....SWISS var et selvstending selskap som vokste ut av Crossair etter at SWISSAIR gikk konkurs!....og det var konkursen som dramatisk reduserte jobber fra SWISSAIR tiden....og som ogsaa kun beholdt de delene som tjente penger....

Ja SWISS sitt Call Center kan nok sikkert sitte i Berlin, det hjelper jo at 1/3 av Sveits har tysk som morsmaal....ikke saa mange i skandinavia har det tysk som morsmaal :D....og mned unntak av en BU 662 er det kanskje ikke overveldene mange i Berlin som snakker brukbart Dansk, Svensk eller Norsk ;)

Callsentrene sitter på lånt tid likevel - enten det er SAS, Lufthansa eller Swiss. Konseptet er foreldet og modent for utskifting.

...Norwegian har vel et av sine call senter i Baltikum - så slike jobber er vel allerede truet.

Na nun miene freunde...dan sollen wir mehr deutsch lernen, aber nicht so viel "at det gør noget" !!!!!!

Hilsen Ole

Back