Re: Lufthansa overvejer køb af SAS
Fra NRK Dagsrevyen
Lufthansa snuser på SAS
SAS er svært hemmelighetsfulle om flyselskapets fremtid, men bekreftet i ettermiddag at de er i samtaler med andre flyselskaper. Selskapet ble tatt av børs etter rykter om salg til den tyske flygiganten Lufthansa.
I formiddag startet ryktene om at tyske Lufthansa ønsker å kjøpe SAS. Den første meldingen kom fra Reuters kl. 12, og rykteflommen førte til voldsom handel i aksjen. Like etter kl. 13:30 ble SAS suspendert fra de tre skandinavise børsene. - Nå undersøker vi om det kan foreligge ulik informasjon i markedet basert på rykter om at Lufthansa ønsker å kjøpe SAS, sier informasjonsrådgiver Guro Steine ved Oslo Børs.
Noe senere lettet SAS på sløret og bekreftet at de er i samtaler med andre flyselskaper om et mulig salg av konsernet. Men skal salget gjennomføres, må den norske, svenske og danske stat selge sine eierandeler, totalt 50 prosent av aksjene.
Øyvind Korsberg (FrP) stiller seg positiv til at staten selger seg ut av SAS. - Skjer det, gir vi regjeringen grønt lys.
Både Venstre og Høyre er positive til et salg av SAS-aksjene. Nå snur også Ap. Partiets samferdselspolitiske talsmann Torstein Rudihagen sier de er åpne for å selge til tyskerne, hvis det er det som skal til for at SAS igjen blir et robust selskap.
Det var SAS' konsernsjef Mads Jansson som gikk til Lufthansa allerede i mai, ifølge nyhetsbyrået Reuters. SAS gjør dette fordi selskapet må. Underskuddene er i megaklassen, selv når det burde ha tjent penger, og nå går vi inn i en lavkonjunktur. SAS har gamle fly, og det kreves 40-50 mrd. kr. å fornye flåten, penger SAS ikke har.
At Lufthansa utpeker seg som en ny eier er ikke unaturlig. Selskapene er allerede sammen i Star Allianse. Lufthansa kjemper med Air France KLM og British Airways om å være størst i Europa. Lufthansa er sulten på flere store selskaper som SAS, Austrian, LOT og Brüssels, mens KLM Air France kan komme til å overta fallerte Alitalia. British Airways danner en allianse med spanske Iberia og American Airlines.
- SAS blir trolig stykket opp hvis selskapet blir solgt, sier analytikere idag.
Forskningsleder Jon Inge Lian ved Transportøkonomisk institutt (TØI) påpeker at SAS har slitt lenge, og konstaterer at det ikke har hatt overskudd, selv i gode tider med sterke konjunkturer og trafikkvekst.
- Når det nå later til at vi går inn i en lavkonjunktur, blir det jo enda vanskeligere å tjene penger, fortsetter Lian.
Lian finner grunn til bekymring hvis Lufthansa skal kjøpe SAS. Han viser til at SAS og Lufthansa har et litt overlappende rutenett. Begge er interessert i Baltikum. Han regner i så fall med kraftige nedskjæringer, da de må tilpasse rutenettet til hverandre i enda sterkere grad. - Hadde det vært et annet selskap som overtok, f.eks. KLM eller British Airways, kunne de i større grad supplert hverandre i sine rutenett. Dermed kunne SAS spilt en mer selvstendig rolle, forklarer Lian.
Lian er usikker på hva det betyr for norske passasjerer dersom SAS blir solgt. - Det er ikke sikkert at det betyr så mye. Generelt betyr jo en aktør mindre konkurranse og høyere priser, men det viktigste her er egentlig at det fortsatt er noen lavkostaktører inne i bildet på de aktuelle rutene, sier Lian.
(c) AirbusTero