Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

Statement regarding speculations on the future structure of the SAS Group

Regarding today's speculations in the media SAS confirms that it is in the process of evaluating various structural possibilities for the Group. Within this process SAS is conducting talks about a possible structural solution.

It must be emphasized that no decision has been taken.

For further information, please contact
Sture Stölen , Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451

SAS Group Investor Relations

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://www.cisionwire.com The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=930630&fn=wkr0003.pdf

....så er det mange foran deg i løypa!!!

Ja, det var dagens.. Det er MANGE i SAS som ikke har noe i en LH management aa gjoere, sas det er det beste. SAS i seg selv er et kanon selskap som LH garantert klarer aa heve til de hoeyder SAS fortjener aa vaere paa. Alt for mange ledere som ikke toer aa ta en enkel avgjoerelse.

Hele SAS International ledelsen comes to mind...

Saa jeg er med EB.. GLEDELIGE nyheter, haaper dette materialiserer seg!

Dagens rød-grønne regjering har jo sagt at de IKKE vil selge SAS-aksjene (SV og SP har sågar ymtet frempå at de godt kunne tenkte seg at den norske stat kjøpet seg opp i selskapet. Neste Stortingsvalg er neste høst, og selv om vi mot formodning skulle få en blå regjering med baller (jeg tviler dessverre på begge deler), kan et nedsalg neppe komme før langt ute i 2010, og hvordan ser verden ut da?

Sveriges konservative regjering har satt det meste av svensk statseid business på salgslisten, men SAS har de ingen hast med å selge. Mystisk....

Jeg mener å huske at det i konsortieavtalen ligger noen klausuler om salg, så jeg tror ikke at det er så enkelt som Ole Johan vil ha det til for ett eller flere av de skandinaviske landene å selge seg ut av SAS AB. Om Norge skulle tviholde på aksjeposten, kan jo ikke en kjøper få mer enn ca 85% av aksjene, og dermed ikke anledning til å tvangsinnløse stabeisene på Løvebakken.

Personlig ser jeg jo helst at de tre skandinaviske landene selger seg ut av SAS, og LH som eier er neppe noe værre enn dagens eierkonstellasjon. Swiss virker fornøyd med dagens tilstand, så jeg er vel ike fremmed for å ta noen tysktimer etterhvert....

Vi er inne i et rush når det gjelder konsolidering i europeisk luftfart, og de flyr mange påståtte bud og mye "interesse" ute og går, uten at jeg tror alle de omtalte oppkjøpene blir noe av. Sist ute nå var vel Sibir Airlines (S7) som var interessert i Austrian, og at spanske politikere ville at Iberia skulle overta Spanair fra SAS.

Den som har levver får som kjent se....

Christian ,

Her er det viktig å merke seg at dersom konsortiedeltagerne er enige så kan konsortieavtalen endres.

OJ

Hvis et oppkjøp blir en realitet: Vil f.eks EB (bonusprogrammet, ikke mannen) bli innlemmet i M&M da? Swiss bruker vel. f.eks. M&M som sitt program, gjør de ikke?

Handlare säger till Dow Jones Newswire att rykten kring SAS gör gällande att ett bud på 75 kronor per aktie förbereds
http://di.se/?

Synes ryktene nå har brått blitt veldig konkrete i forhold til tidligere. Og det er kanskje ikke så dumt om Lufti overtar SAS, da kan det for eksempel kanskje bli litt mer fres i IC - eventuelt blir IC lagt ned...:)

Mats J har visstnok bekreftet at LH har bydd 75 kroner pr aksje!!

Spennende å se hva som skjer. Mye snakk i gangene på F.vik sies det.
En skikkelig "pravda-melding" fra Corporate Communications, men noe annet kan de vel ikke gjøre. Vi får bare "keep moving forward" og gjøre vårt alle beste for at passasjerene skal kjøpe produktet, få det de har betalt for og komme tilbake for mer! Glad helg!

Hvis SAS følger personen EB - så ja da blir EB innlemmet i M&M. Min innlemmelse skjedde for over et år siden - trives meget godt og det tror jeg jeg SAS ansatte og ikke minst EB medlemmer også vil gjøre.

Årtiondets grej inom skandinavisk luftfart om det blir av. Måste betyda att respektive regeringar kan tänka sig en försäljning? Sen ska det röstas i riksdag/storting/folketing.

"Det är så industriellt riktigt och rimligt - det borde ha gjorts tidigare", säger flygkonsulten Anders Lidman om den eventuella affären mellan SAS och Lufthansa. Enligt honom gynnas båda bolagen"

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...nId=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter
.
.
.
Och han tror att de i och med ett köp kommer att kunna avlasta de tyska överfyllda flygplatserna.

"Så det är väldigt bra även för Lufthansa. Största delarna av den Skandinaviska marknaden sitter ju SAS på så det är en värdefull trafikdel för Lufthansa."

En talsmann fra TI i Norge sier til NRK at et oppkjøp av SAS fra Lufthansa er mye værre for skandinavia enn om KLM kjøper...(..snakk om tulling!!!)

Gunstig tidspunkt for LH, de får jo BD på kjøpet, og kan selv bestemme hva de gjør med eierskapet i Air Baltic og Estonia Air. Om de har snakket sammen siden Mai, så var de vel også delaktige i besluttningen om å beholde et redusert Spanair... for de time...

En talsmann fra TI i Norge sier til NRK at et oppkjøp av SAS fra Lufthansa er mye værre for skandinavia enn om KLM kjøper...(..snakk om tulling!!!)

KLM ja, det hadde blitt triste greier. De har jo knapt premiumseter på de nye flyene sine(8% på 77W), mat på intra-europeisk er tragisk og AMS er et bagasjesluk:cry:
Lufthansa sliter ikke med de punktene^_^

Pluss at KLM ikke kjøper noen som helst - det er franskmennene som bestemmer - men det hadde tullingen fra TI neppe fått med seg.

utrolig at markedet går på dette hver gang. Et eventuelt oppkjøp av SAS må jo klareres av tre parlamenter, og det kommer til å ta årevis. Jeg tror nok vi (SAS-ansatte og aksjonærer) må satse på å få huset i orden på egenhånd, og ikke tro at LH skal "redde oss".
Det hjelper no også på aksjekursen at oljeprisen ligger og vaker rundt USD100

Forøvrig mener jeg (fortsatt) at det handler om strukturer og SAS............hører hjemme hos LH.

NRK-innslaget EB refererer til:

Bifaller ikke Lufthansa-planer

Dersom Lufthansa kjøper SAS, kan det føre til nedskjæringer, mener Jon Inge Lian, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt.
Ifølge nyhetsbyrået Reuters er oppkjøp av SAS et av de alternativene Lufthansa vurderer for å utvide sin virksomhet. Lian mener man bør unngå dette.

- Hvis det er Lufthansa som er aktuell for å overta, er det ikke bra for norsk og skandinavisk bransje, fordi Lufthansa og SAS til en viss grad har overlappende markeder. Begge er bl.a. svært interessert i Baltikum. Så hvis dette skjer, tror jeg det kan bane veien for store nedskjæringer, sier Lian.

Bedre om KLM eller British Airways hadde overtatt SAS, for de har mer komplementære rutenett, fremholder Lian.

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad er informert om at flyselskapet SAS for tiden vurderer om det vil være en fordel å få inn nye eiere.

(c) AirbusTero

Og litt mer fra 1730-sendingen:

Norge, Sverige og Danmark eier 50 prosent av SAS, mens private eier resten. Samferdselspolitisk talsmann i Ap, Torstein Rudihagen, sier det viktige nå er å sørge for at SAS klarer å holde seg på vingene. Også opposisjonen går for et salgt. - Norge bør ikke stille seg i veien for et salg, sier Per-Kristian Foss (H).

- Hvis et salg skal bli en realitet, tror økonomimedarbeider Tore Tollersud i NRK at regjeringene i alle de tre landene må være enige om at det skal skje. - Da må de også ha den samme oppfatningen; at dette er nødvendig for at SAS overhode skal overleve på sikt, sier han.

Last edited:
Back