Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå
Dag: Hvem var det som dro frem politikersammenligningen ved forrige diskusjon...
Og Tommy også: Slutt å trekk frem én setning og vri på den som dere vil.
Når pilotene forhandler seg frem til 3,5 % lønnøkning x 2 er det for meg uinteressant om kabinen, bakkeansatte, teknikerne eller andre forhandler seg frem til +5,5 eller -0,3%.
Jeg er altså nødt til å se på min yrkesgruppes reultat og vurdere dette opp mot hva jeg tror er sunt og fornuftig både for selskapet og for den enkelte. Hadde vi fått 25% lønnsøkning og bonuser i samme klasse som sjefene i dette firmaet hadde jeg blitt oppriktig bekymret. Det hadde ikke selskapet hatt råd til.
Den samme vurderingen regner jeg med de andre ansattgruppene gjør også. Og ikke minst SAS selv.
Men allikevel: Det er meg altså knekkende likegyldig om de enkelte yrkesgrupper i SAS får "samme dealen" som pilotene eller ikke. Det var faktisk det spørsmålet Dag stilte.
Først og fremst fordi det er helt umulig å finne ut hva som er "samme dealen". Det er svært vanskelig å sammenligne to avtaler på forskjellige tariffområder, og hvilke utslag de forskjellige tiltak de gir for SAS, enten i pluss eller minusretning. Når pilotene gjør grep som begrenser kostnadeen ved omskolinger, hva skal da kontoransatte gjøre for å bidra med "det samme"?
Lønnsdelen i et tariffoppgjør er ikke alt, og i denne bransjen her er det andre ting enn lønn som er langt viktigere for et flyselskap. For SAS vil det være viktigere å øke produktiviteten med 20 % fremfor å senke lønningene med 10 %.
I 2001 var det ca. 2400 SAS-piloter. I dag er vi rundt 1700, (Braathenspilotene ikke medregnet, da de ikke var medregnet i 2001 heller), men SAS flyr tilnærmet like mange block hours pr. år totalt sett (også justert for Braathens). Produktiviteten (blockhours per pilot) har altså økt mye. Dette hadde vært umulig uten samarbeid med pilotgruppen. -Og her ligger noe av nøkkelen i debatten om pilotenes lønnsnivå generelt.
I samme periode har man i Norge hatt en gjennomsnittlig lønnsøkning på over 30%, i følge SSB. SAS-pilotene har hatt i underkant av 10 %.
Men det er helt klart at man i nedgangstider er nødt til å ta et felles løft, på samme måte som man i oppgangstider har rett til å kreve litt ekstra. Innenfor detet ligger det selvfølgelig en rimelighetsvurdering mellom ansattgruppene.
Men å ta utgangspunkt i at alle skal ha "samme dealen" hver gang er helt på trynet.
Dag: Hvem var det som dro frem politikersammenligningen ved forrige diskusjon...

Og Tommy også: Slutt å trekk frem én setning og vri på den som dere vil.
Når pilotene forhandler seg frem til 3,5 % lønnøkning x 2 er det for meg uinteressant om kabinen, bakkeansatte, teknikerne eller andre forhandler seg frem til +5,5 eller -0,3%.
Jeg er altså nødt til å se på min yrkesgruppes reultat og vurdere dette opp mot hva jeg tror er sunt og fornuftig både for selskapet og for den enkelte. Hadde vi fått 25% lønnsøkning og bonuser i samme klasse som sjefene i dette firmaet hadde jeg blitt oppriktig bekymret. Det hadde ikke selskapet hatt råd til.
Den samme vurderingen regner jeg med de andre ansattgruppene gjør også. Og ikke minst SAS selv.
Men allikevel: Det er meg altså knekkende likegyldig om de enkelte yrkesgrupper i SAS får "samme dealen" som pilotene eller ikke. Det var faktisk det spørsmålet Dag stilte.
Først og fremst fordi det er helt umulig å finne ut hva som er "samme dealen". Det er svært vanskelig å sammenligne to avtaler på forskjellige tariffområder, og hvilke utslag de forskjellige tiltak de gir for SAS, enten i pluss eller minusretning. Når pilotene gjør grep som begrenser kostnadeen ved omskolinger, hva skal da kontoransatte gjøre for å bidra med "det samme"?
Lønnsdelen i et tariffoppgjør er ikke alt, og i denne bransjen her er det andre ting enn lønn som er langt viktigere for et flyselskap. For SAS vil det være viktigere å øke produktiviteten med 20 % fremfor å senke lønningene med 10 %.
I 2001 var det ca. 2400 SAS-piloter. I dag er vi rundt 1700, (Braathenspilotene ikke medregnet, da de ikke var medregnet i 2001 heller), men SAS flyr tilnærmet like mange block hours pr. år totalt sett (også justert for Braathens). Produktiviteten (blockhours per pilot) har altså økt mye. Dette hadde vært umulig uten samarbeid med pilotgruppen. -Og her ligger noe av nøkkelen i debatten om pilotenes lønnsnivå generelt.
I samme periode har man i Norge hatt en gjennomsnittlig lønnsøkning på over 30%, i følge SSB. SAS-pilotene har hatt i underkant av 10 %.
Men det er helt klart at man i nedgangstider er nødt til å ta et felles løft, på samme måte som man i oppgangstider har rett til å kreve litt ekstra. Innenfor detet ligger det selvfølgelig en rimelighetsvurdering mellom ansattgruppene.
Men å ta utgangspunkt i at alle skal ha "samme dealen" hver gang er helt på trynet.
Last edited: