Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Dag: Hvem var det som dro frem politikersammenligningen ved forrige diskusjon... :)

Og Tommy også: Slutt å trekk frem én setning og vri på den som dere vil.

Når pilotene forhandler seg frem til 3,5 % lønnøkning x 2 er det for meg uinteressant om kabinen, bakkeansatte, teknikerne eller andre forhandler seg frem til +5,5 eller -0,3%.

Jeg er altså nødt til å se på min yrkesgruppes reultat og vurdere dette opp mot hva jeg tror er sunt og fornuftig både for selskapet og for den enkelte. Hadde vi fått 25% lønnsøkning og bonuser i samme klasse som sjefene i dette firmaet hadde jeg blitt oppriktig bekymret. Det hadde ikke selskapet hatt råd til.

Den samme vurderingen regner jeg med de andre ansattgruppene gjør også. Og ikke minst SAS selv.

Men allikevel: Det er meg altså knekkende likegyldig om de enkelte yrkesgrupper i SAS får "samme dealen" som pilotene eller ikke. Det var faktisk det spørsmålet Dag stilte.

Først og fremst fordi det er helt umulig å finne ut hva som er "samme dealen". Det er svært vanskelig å sammenligne to avtaler på forskjellige tariffområder, og hvilke utslag de forskjellige tiltak de gir for SAS, enten i pluss eller minusretning. Når pilotene gjør grep som begrenser kostnadeen ved omskolinger, hva skal da kontoransatte gjøre for å bidra med "det samme"?

Lønnsdelen i et tariffoppgjør er ikke alt, og i denne bransjen her er det andre ting enn lønn som er langt viktigere for et flyselskap. For SAS vil det være viktigere å øke produktiviteten med 20 % fremfor å senke lønningene med 10 %.

I 2001 var det ca. 2400 SAS-piloter. I dag er vi rundt 1700, (Braathenspilotene ikke medregnet, da de ikke var medregnet i 2001 heller), men SAS flyr tilnærmet like mange block hours pr. år totalt sett (også justert for Braathens). Produktiviteten (blockhours per pilot) har altså økt mye. Dette hadde vært umulig uten samarbeid med pilotgruppen. -Og her ligger noe av nøkkelen i debatten om pilotenes lønnsnivå generelt.

I samme periode har man i Norge hatt en gjennomsnittlig lønnsøkning på over 30%, i følge SSB. SAS-pilotene har hatt i underkant av 10 %.

Men det er helt klart at man i nedgangstider er nødt til å ta et felles løft, på samme måte som man i oppgangstider har rett til å kreve litt ekstra. Innenfor detet ligger det selvfølgelig en rimelighetsvurdering mellom ansattgruppene.

Men å ta utgangspunkt i at alle skal ha "samme dealen" hver gang er helt på trynet.

Last edited:

Fra et tidligere ANSA-medlem: Norge har hatt en veldig liberal praksis i forhold til støtte av utdanning i utlandet - kanskje litt vel liberal, om du spør meg. Nå har man heldigvis innsett at ikke alle utdanninger skal/bør støttes, delvis pga. enkelte utdanningers akademiske meritter. Jeg vet ikke hva tilfellet er for flygerutdanning, som jeg antar at du sikter til, men det er vel ikke så mange steder at flygerutdanning er å regne som universitets/høyskoleutdanning (her får noen arrestere meg om jeg tar feil, men er ikke Lund et av de få steder i verden hvor man kan ta trafikkflygerutdanning ved et universitet/høyskole?).

Om man tar lån i Lånekassen eller privat er mer et snakk om tilbakebetalingsløsninger, og Lånekassen er ikke nødvendigvis spesielt billig målt etter renten man betaler i dag. Man slipper selvsagt å betale på lånet under utdanningen, man kan få gunstige tilbakebetalingsløsninger ved lav inntekt, noe som er det gunstige med disse lånene. Men å trekke frem 600.000-1.000.000 i lån som argumentasjon for høy lønn mener jeg ikke holder mål som argument alene. Usikkerhet har mange andre også i forhold til sine jobbutsikter, og tar du mastergrad i sosialantropologi el. liknende så kan du selvsagt være heldig å få en godt betalt jobb, men sjansene er at du ender opp i en eller annen lavtlønnsjobb som på ingen måte kan gi samme netto livstidsinntekt som en pilot (uansett om piloter flyr post i noen år). At man har låst seg inne karrieremessig som pilot er naturlig nok noe som skulle trekke i retning av høyere lønn, men denne typen innelåsning tror jeg med all respekt mange andre arbeidstakere står overfor. I tillegg har nok en rekke piloter en del egenskaper som er etterspurt i andre typer jobber, som gjør at man nok ikke må begynne på gulvet igjen. Jeg kjenner mange nok akademikere til å innse at mange av disse føler at de ikke kan slutte i den jobben de har i dag, fordi det vil innebære en svært usikker tilværelse på et arbeidsmarked som ikke verdsetter deres kompetanse.

Jeg har ikke noen problemer med at piloter tjener godt, eller andre for den saks skyld, og klager ikke på egen lønn, men jeg tror kanskje det kan være en god ide å stikke fingeren i jorda å innse at lønnsnivået for svært mange (piloter inkludert) er nært koblet til fagforeningens forhandlingsposisjon og -evne. Jeg sier bare Den Norske Lægeforening....

Lånekassen har i reglene at de ikke støtter flygerutdanning i utlandet. Jeg har selv trafikkflygerutdanning (i Sverige )og 3 år på høskole bak meg. Utgiftene til de to kan nærmest ikke sammenlignes. Til de 3 årene fikk jeg til slutt nesten 200k i studiegjeld, til flyskolen betalte jeg 550.000 SEK (2001) pluss livsopphold, medisinske tester, avgifter++. Flygerutdanning to ca 1,75år, men da kun med 2-3 uker ferie tilsammen i forbindelse med jul. Vil tippe den totale utgiften til flyskolen ble ca 700.000 NOK. De som gjorde det "best"( og hadde mer penger) etter skolen fikk kjapt jobb i Ryanair og betalte der for typeutsjekk, +200k til. De fleste fikk vente 2-4 år før de fikk sin første betalte jobb, noen få har ikke fått det enda (ferdig i slutten av sommern 2002).. I klassen min var vi 12 svensker og meg (nordmann), alle svenskene fikk penger av CSN (svensk lånekasse), jeg fikk ingenting og måtte finansiere alt selv. Lånekassen er en kjempeinstutisjon for de som får lån derfra.

Når det gjelder ATPL-teorien så er den omfattende, den tilsvarer minimum 2 år på høyskole og i tillegg har man det praktiske..

Last edited:

Jeg har selv trafikkflygerutdanning (i Sverige )og 3 år på høskole bak meg. Utgiftene til de to kan nærmest ikke sammenlignes. Til de 3 årene fikk jeg til slutt nesten 200k i studiegjeld, til flyskolen betalte jeg 550.000 SEK (2001) pluss livsopphold, medisinske tester, avgifter++. Flygerutdanning to ca 1,75år, men da kun med 2-3 uker ferie tilsammen i forbindelse med jul. Vil tippe den totale utgiften til flyskolen ble ca 700.000 NOK.

Personlig så tror jeg ikke det nødvendigvis er så fruktbart å forsøke å sammenlikne lønn for ulike typer utdanning av samme lengde, men la oss nå se:
Vi snakker altså om 2-3 ganger så mye lån etter endt trafikkflygerutdanning i forhold til 3 årig høyskoleutdanning. Likevel så klarer jeg ikke å se at dette alene er et argument for, etter norsk målestokk, meget god lønn. Det er ikke mange med 3 år på høyskole som kan se for seg drøye millionen i inntekt etter 20 års arbeidserfaring. Jeg vil neste gå så langt som å hevde at etter 20 år i arbeidslivet så kan en pilot nesten cashe inn et lån tilsvarende utdanningskostnaden på 2 år målt i merinntekt i forhold til en med 3 år på høyskole og like lang arbeidserfaring. Det er godt mulig at mange sliter lenge med å få jobb, og det er selvsagt en grunn til at man (når man først får jobb) skal ha en høyere lønn for å kompensere. Dette er jo heller ingen ukjent situasjon for høyskolekandidater, men man har jo normalt sett lån fra en institusjon som gjør at man iallefall slipper belastningen med å betale på dette før man er i jobb.

Og som en "sidenote"; kan du ikke ta og høre med noen av de tusenvis av oss som er medlemmer av ANSA hvor flinke vi synes Norge er til å verdsette utdanning i utlandet, særlig i form av Lånekassa. Man ville nok blitt overrasket :cool:

Norge verdsatte utdanning i utlandet, det gjør de ikke nå lenger. :( Etter at de for 4 år siden omgjorde reglene for støtte/stipend til skolepenger er det blitt vesentlig dyrere for nordmenn å studere i utlandet. En som tar utdannelsen i utlandet idag, kontra på den gamle ordningen vil ende opp med 250.000 MER i studiegjeld, samtidig som han vil ha kostet staten langt mindre. Norge sparer i idag flere hundretusen kroner på en student som velger å ta utdannelsen sin i utlandet, og i mange land med høye skolepenger som f.eks Storbritania er nå til en stor grad blitt et studiested for folk med rike foreldre som kan bidre med økonomisk støtte til sine håpefulle. Med den gamle ordningen ville de fleste ha endt opp med mellom 250.000 og 300.000 i studiegjeld, nå skal det godt gjøres å komme under en halv million

Hilsen en nåverende ANSA-medlem

(Og bare så det er sagt, min økonomiske situasjon ligger noe over den jevne student og jeg derfor ikke er et godt eksempel på en stakkars utenlandsstuderene, men staten har allikevel spart tusenvis av kroner ved at jeg har tatt hele utdannelsen min i utlandet)

Last edited:

Men å ta utgangspunkt i at alle skal ha "samme dealen" hver gang er helt på trynet.

Helt enig der. Det er faktisk ikke slik at alle skal tjene det samme, og man må innse at det alltid vil være noen som tjener bedre enn deg uten at missunnelsen trenger å ta overhånd av den grunn

Personlig så tror jeg ikke det nødvendigvis er så fruktbart å forsøke å sammenlikne lønn for ulike typer utdanning av samme lengde, men la oss nå se:
Vi snakker altså om 2-3 ganger så mye lån etter endt trafikkflygerutdanning i forhold til 3 årig høyskoleutdanning. Likevel så klarer jeg ikke å se at dette alene er et argument for, etter norsk målestokk, meget god lønn. Det er ikke mange med 3 år på høyskole som kan se for seg drøye millionen i inntekt etter 20 års arbeidserfaring. Jeg vil neste gå så langt som å hevde at etter 20 år i arbeidslivet så kan en pilot nesten cashe inn et lån tilsvarende utdanningskostnaden på 2 år målt i merinntekt i forhold til en med 3 år på høyskole og like lang arbeidserfaring. Det er godt mulig at mange sliter lenge med å få jobb, og det er selvsagt en grunn til at man (når man først får jobb) skal ha en høyere lønn for å kompensere. Dette er jo heller ingen ukjent situasjon for høyskolekandidater, men man har jo normalt sett lån fra en institusjon som gjør at man iallefall slipper belastningen med å betale på dette før man er i jobb.

For min del var kostnadene fordelt slik: 700.000/200.000 = 3,5, dvs kostnaden er 3-4 ganger så stor, ikke 2-3. Svært mange med høyere utdanning går over i diverse stillinger i deres karriere, mange ingeniører tjener over 800k.. Broren min med siv ing. tjener feks 6-700k og svogern min med siv øk. tjener ca 800k (begge med ca 10 år i arbeidslivet).

En annen kjekk ting med lånekassen er at de betaler rentene dine når du er under utdanning, i en bank får man kanskje avdragsfritak, men rente løper hele tiden (sefølgelig)

Men hvorfor skal lang utdannelse gi høy lønn? Ingen større grunn til det enn at kostbar (enten det er i penger eller tid) utdannelse skal gi gode betingelser etter min mening.

Last edited:

Lønn er vel kanskje ikke det enkelte vil gå ut med, men for de som lurer: Har hørt om en kaptein i SAS i fjor som tjente 1,8 mill, og faren til en venninne av meg som er kaptein i SAS tjente 1,3 mill i fjor. Så det finnes piloter som tjener langt over det mange her snakker om. Men selvfølgelig er det sikkert enorme variasjoner i lønnen.

1,8 mill. har ikke jeg hørt om. Vedkommende har nok en bigeskjeft på si'. Har endel kollegaer som også har noen inntekter utenfor SAS.

1,3 er kanskje topplønn med tillegg som f.eks. instruktør eller admin. stilling. Det kan også være at vedkommende har solgt maks. kvote med fridager. SAS kjøper ganske mange fridager for tiden. Ikke bare piloter, men også fra kabinansatte.

Norge verdsatte utdanning i utlandet, det gjør de ikke nå lenger. :( Etter at de for 4 år siden omgjorde reglene for støtte/stipend til skolepenger er det blitt vesentlig dyrere for nordmenn å studere i utlandet. En som tar utdannelsen i utlandet idag, kontra på den gamle ordningen vil ende opp med 250.000 MER i studiegjeld, samtidig som han vil ha kostet staten langt mindre. Norge sparer i idag flere hundretusen kroner på en student som velger å ta utdannelsen sin i utlandet, og i mange land med høye skolepenger som f.eks Storbritania er nå til en stor grad blitt et studiested for folk med rike foreldre som kan bidre med økonomisk støtte til sine håpefulle. Med den gamle ordningen ville de fleste ha endt opp med mellom 250.000 og 300.000 i studiegjeld, nå skal det godt gjøres å komme under en halv million

Hilsen en nåverende ANSA-medlem

(Og bare så det er sagt, min økonomiske situasjon ligger noe over den jevne student og jeg derfor ikke er et godt eksempel på en stakkars utenlandsstuderene, men staten har allikevel spart tusenvis av kroner ved at jeg har tatt hele utdannelsen min i utlandet)

Nå er jeg litt usikker på hva du legger i at staten har spart x antall tusen på at du har studert i utlandet. Da har du kanskje en klar formening om hva det ville kostet staten å gi deg en studieplass i Norge? jeg er ikke sikker på at jeg vet det tallet, men du kan kanskje gi meg det...?;)

Hva angår Lånekassen og utdanning i utlandet, så vet jeg ikke hvordan det var nå du startet å studere. Er skolepengene på 100.000NOK/år så får man vel knappe 30.000 av disse som stipend, og resten som lån. Jeg ville gjettet på at hver skoleplass i Norge på en handelshøyskole koster mer enn 30.000 NOK/år.

Nå er jeg litt usikker på hva du legger i at staten har spart x antall tusen på at du har studert i utlandet. Da har du kanskje en klar formening om hva det ville kostet staten å gi deg en studieplass i Norge? jeg er ikke sikker på at jeg vet det tallet, men du kan kanskje gi meg det...?;)
Nå vet jeg ikke tallet, men hadde jeg idag med den nye ordningen begynt å studere i UK hadde ikke staten brukt en krone på min studieplass. Det eneste den må ut med er det generelle stipendet på ca. 37000kr som alle får, enten man studerer i Norge eller i utlandet

Hva angår Lånekassen og utdanning i utlandet, så vet jeg ikke hvordan det var nå du startet å studere. Er skolepengene på 100.000NOK/år så får man vel knappe 30.000 av disse som stipend, og resten som lån. Jeg ville gjettet på at hver skoleplass i Norge på en handelshøyskole koster mer enn 30.000 NOK/år.

Med noen få unntak, så får man 0-null-nix-nada i støtte til skolepenger etter at den nye ordningen blir innført. Det man gjør er at man får mer lån (nå er det riktig en kostnad forbundet med å låne ut penger, men den er såpass lav at man kan se ibort ifra den). Når jeg begynte å studere var jeg fortsatt på den gamle ordningen slik at jeg fikk et skolepenge stipend som dekket de første 52500kr av skolepengene, men som sagt denne ordningen finnes ikke lenger. Nå må man betale alt selv. Så i prinsippet, ved at man nå velger å studere i utlandet så koster det staten 0kr for skoleplassen og man betaler i prinsippet utdannelsen sin selv.

Nå er ikke jeg sikker på hva en skoleplass i Norge koster, men det er nok vesentlig mer enn 30.000 som du også skriver.

Eneste grunnen til at staten verdsetter norske utenlandstudenter er fordi den slipper å betale for utdannelsen vår:exclaimation:(

Men uansett er det jo ganske latterlig når pilotene får ett lønnspålegg som utgjør 60-100 000 kr, mens andre i samme selskapet er glad om man beholder jobben. Det gjør ikke akkurat noe for å gi bedre arbeidslyst og virkelig stå på.

Som nevnt tidligere, her har vi ikke hatt ett skikkelig lønnsløft på 7 år. Vi fikk 1 kr timen tilegg her for ett par år siden. Og i sentral oppgjøret i år fikk vi 2.50 kr timen i tillegg.. Total 3.50 kr/timen på 7 år er ganske patetisk.

Dette utgjør ca 6200 kr (hoderegnet) før skatt over en 7 års periode. Si at den gjennomsnittlige piloten får ett lønnspålegg på 70 000 over 2 år. Så skal en ikke være så god i matte for å se at her er en fordeling som er helt på trynet.

Søknad til Avinor som ramp-coordinator er sendt..

Søknad til Avinor som ramp-coordinator er sendt..

Nå var du flink :cool: Regner med at vi får høre mye om flygelederlønn (for det er vel de du vil sammenlikne deg med) etterhvert. Eller du kan søke flygelederskolen med en gang, hvis du kvalifiserer, og få litt mer innsikt i hvorfor de har betalt som de har. Samme firma, men bedre utsikt fra mange av stolene.:nor

Men uansett er det jo ganske latterlig når pilotene får ett lønnspålegg som utgjør 60-100 000 kr, mens andre i samme selskapet er glad om man beholder jobben. Det gjør ikke akkurat noe for å gi bedre arbeidslyst og virkelig stå på.

Ja det er dumt at det blir store forskjeller i oppgjør, og at du får lite. Men det er nå ikke pilotenes feil da. Som sagt tidligere: hver forening slåss for sine rettigheter. Hvis man skal begynne å moderere seg fordi man antar at andre yrkesgrupper i selskapet får mindre ved kommende oppgjøre, så vil jo alle tape til slutt. Det er vel litt det Nick F mener også når han sier at det bryr han lite hva andre foreninger får til.
Det viktigste ved forhandlinger er å konsentrere seg om sine likesinnede, og ikke skule så mye til høyre og venstre.
Urettferdighet i denne sammenhengen skapes av selskapet og din forening, ikke andre grupper innen selskapet.

Nå var du flink :cool: Regner med at vi får høre mye om flygelederlønn (for det er vel de du vil sammenlikne deg med) etterhvert. Eller du kan søke flygelederskolen med en gang, hvis du kvalifiserer, og få litt mer innsikt i hvorfor de har betalt som de har. Samme firma, men bedre utsikt fra mange av stolene.:nor

Er nok desværre litt for gammel til å søke flyveleder, selv om dette er noe jeg godt kunne tenke meg.

Vel, hvis du virkelig kan tenke deg det, søker du først, og lar opptaksnemda vurdere hvorvidt de skal se diske deg pga alderen eller ikke...

Det er fair enough. Det er utrolig vanskelig aa holde balansen naar man har 50+ "fagforeninger" aa forholde seg til.

Uansett, politiker svar har det vaert mange av i denne traaden. Makan til roering rundt groeten skal man lete lenge etter. Historien om hva som har blitt lovet, prosenter etc etc er jo ikke det man diskuterer.

Dette er poengene:

1. Piloter faar loennstillegg mens 1000 kolleger mister jobben. Loennstilleggene til pilotene kunne alene soerget for at disse 1000 beholdt sin stilling. Solidarisk for et selskap med 50 fagforeninger?? I think not... Er selv ikke sosialist, men har lenge ligget paa loenninger som ligger i toppsjiktet. Dersom jeg ikke mottar et tillegg paa 5% et aar, har det overhodet ikke innvirkning paa min livsstil eller levestandard. Folk som tjener 1 mill+ vet at 50-100K fra eller til spiller ingen rolle. 50-100K spiller derimot en meget stor rolle dersom man tjener 300K.

Jeg konkluderer med at hadde jeg vaert pilot, hadde jeg frivillig steppet opp og sagt nei til loennstillegg dersom det kunne berget jobben til 1000 kolleger. Det hadde skapt utrolig respekt blandt baade kunder og andre ansatte og faatt tilbake spririten og samholdet for aa beholde selskapet vi alle er saa glade i! Ved neste korsvei hadde dette aldri blitt glemt!

2. Loennen til pilotene i SAS er hoeyere enn markedspris i omraadet. Som Stein sier, SAS kjoeper mange fridager fra pilotene saa i tillegg til fastloenn paa 1 mill, kommer det lett inn en aarsloenn for hvermansen i overtid.

3. SAS taper penger, ikke bare paa grunn av pilotloennen, men en kost paa 100 mill + i aaret for et loennstillegg naa er kritisk. SAS ansatte maa begynne aa se paa SAS som et aksjeselskap, ikke som at man jobber i staten. Dersom man ikke gjoer det, vil ikke SAS eksistere om veldig faa aar.

4. Det er ikke noe galt i aa tjene bra, men en selskap som har en tradisjon med aa tape millioner, er det paa tide aa tenke over pkt. 3. Er man ikke fornoyd, er det jo bare aa si opp og soeke jobb et annet sted og kanskje gi SAS en sjans til aa overleve? Dersom det er sant at BA og LH pilotene tjener mer enn SAS pilotene og at det er pilotmangel, boer det vel ikke by paa noe problem?? Eller?? Vel, faktum er at det faktisk ikke er noe pilotmangel i Europa og at LH, AF og BA loenningene er hoeyere fordi de jobber mer og ikke faar overtid? Mens SAS ligger to netter i SEA, flyr BA tilbake neste dag.

Saa min konklusjon blir: Begynn aa behandle SAS som en arbeidsgiver, et aksjeselskap. Det er utrolig viktig for meg at min arbeidsgiver gaar bra og at jeg bidrar til aa faa butikken til aa gaa bra. Tror dere at noen andre selskaper som akkurat har tapt en milliard paa et kvartal ville delt ut loennsoekninger?? Det er absurd!

Last edited:
  • Like
Reactions: TOS

SAS hadde i fjor en økning i lønnskostnadene på over 600. mill. kr. Turnarounden spises opp...Det er store summer vi snakker om og grådighetskulturen som råder i SAS gjelder ikke bare der men i hele samfunnet forøvrig, men det blir en annen diskusjon.

Mye vil ha mer....slår aldri feil:exclaimation

SAS hadde i fjor en økning i lønnskostnadene på over 600. mill. kr. Turnarounden spises opp...Det er store summer vi snakker om og grådighetskulturen som råder i SAS gjelder ikke bare der men i hele samfunnet forøvrig, men det blir en annen diskusjon.

SAS har et problem som jeg tror at hverken BA, LH eller KL sliter like mye med. De har en utrolig høy gjennomsnittsalder blandt pilotene. Den var ca 50 for en tid tilbake, nå er den vel over 50? Dette betyr en veldig høy gjennomsnittslønn i selskapet, jeg vil tippe den ligger på bortimot 1 mill (innkludert overtid).
Et selskap med jevnere fordeling på ansinitetsstigen, vil fort få 20-30% lavere lønnskostnader, uten at det går ut over topplønnen.
Hva kan SAS gjøre med dette? Ikke noe, bortsett fra å krysse fingre for at pensjonsalderen blir hevet til 65:p
Den dagen de store kullene går av med pensjon og det ansettes nye piloter som tjener ca 1 mill mindre pr pilot år, da snakker vi om besparelser;)

Det er fair enough. Det er utrolig vanskelig aa holde balansen naar man har 50+ "fagforeninger" aa forholde seg til.

Uansett, politiker svar har det vaert mange av i denne traaden. Makan til roering rundt groeten skal man lete lenge etter. Historien om hva som har blitt lovet, prosenter etc etc er jo ikke det man diskuterer.

Dette er poengene:

1. Piloter faar loennstillegg mens 1000 kolleger mister jobben. Loennstilleggene til pilotene kunne alene soerget for at disse 1000 beholdt sin stilling. Solidarisk for et selskap med 50 fagforeninger?? I think not... Er selv ikke sosialist, men har lenge ligget paa loenninger som ligger i toppsjiktet. Dersom jeg ikke mottar et tillegg paa 5% et aar, har det overhodet ikke innvirkning paa min livsstil eller levestandard. Folk som tjener 1 mill+ vet at 50-100K fra eller til spiller ingen rolle. 50-100K spiller derimot en meget stor rolle dersom man tjener 300K.

Jeg konkluderer med at hadde jeg vaert pilot, hadde jeg frivillig steppet opp og sagt nei til loennstillegg dersom det kunne berget jobben til 1000 kolleger. Det hadde skapt utrolig respekt blandt baade kunder og andre ansatte og faatt tilbake spririten og samholdet for aa beholde selskapet vi alle er saa glade i! Ved neste korsvei hadde dette aldri blitt glemt!

2. Loennen til pilotene i SAS er hoeyere enn markedspris i omraadet. Som Stein sier, SAS kjoeper mange fridager fra pilotene saa i tillegg til fastloenn paa 1 mill, kommer det lett inn en aarsloenn for hvermansen i overtid.

3. SAS taper penger, ikke bare paa grunn av pilotloennen, men en kost paa 100 mill + i aaret for et loennstillegg naa er kritisk. SAS ansatte maa begynne aa se paa SAS som et aksjeselskap, ikke som at man jobber i staten. Dersom man ikke gjoer det, vil ikke SAS eksistere om veldig faa aar.

4. Det er ikke noe galt i aa tjene bra, men en selskap som har en tradisjon med aa tape millioner, er det paa tide aa tenke over pkt. 3. Er man ikke fornoyd, er det jo bare aa si opp og soeke jobb et annet sted og kanskje gi SAS en sjans til aa overleve? Dersom det er sant at BA og LH pilotene tjener mer enn SAS pilotene og at det er pilotmangel, boer det vel ikke by paa noe problem?? Eller?? Vel, faktum er at det faktisk ikke er noe pilotmangel i Europa og at LH, AF og BA loenningene er hoeyere fordi de jobber mer og ikke faar overtid? Mens SAS ligger to netter i SEA, flyr BA tilbake neste dag.

Saa min konklusjon blir: Begynn aa behandle SAS som en arbeidsgiver, et aksjeselskap. Det er utrolig viktig for meg at min arbeidsgiver gaar bra og at jeg bidrar til aa faa butikken til aa gaa bra. Tror dere at noen andre selskaper som akkurat har tapt en milliard paa et kvartal ville delt ut loennsoekninger?? Det er absurd!

Her snakker du mot deg selv.. Pilotene bør si nei takk til mer lønn slik at 1000 ansatte skal få bli i jobbene sine. Deretter sier du at det alene ikke er nok, ergo vil vel disse 1000 måtte gå uavhengig av disse tilleggene? Ingen sosialist nei, nja ;)

Her snakker du mot deg selv.. Pilotene bør si nei takk til mer lønn slik at 1000 ansatte skal få bli i jobbene sine. Deretter sier du at det alene ikke er nok, ergo vil vel disse 1000 måtte gå uavhengig av disse tilleggene? Ingen sosialist nei, nja ;)

Hold deg paa ballen og les hva jeg skriver:

Tror du virkelig at SAS hadde sparket disse 1000 dersom pilotene hadde gaatt ut offentlig og sagt at de avstaar fra denne loennsoekningen dersom kollegene beholder jobben??

Tommy777

Dette blir jo bare tull. Har man 1000 for mange ansatt så har man det. Det blir ikke bedre av å ta av lønnen fra en annen gruppe. Dette blir som å pisse i buksa om vintern, kortsiktig godt men.... ;)

Back