Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Det andre poenget her er at vaare "flygende" venner her boer vise like stor respekt for Speedbird og gjengen hans da de soerger for at blaaselampene ikke slukker, elektrisk anlegg ikke tar fyr, vinger sitter fastmontert osv. slik at de kan ha en uneventful flight...

Selvsagt skal man vise alle andre yrkesgrupper innen et flyselskap like stor respekt. Det skulle bare mangle. Det går ikke et eneste fly uten at alle ledd fungerer. Men det betyr ikke at man ikke kan være uenig i lønnsnivåene. Å hevde at man ikke respekterer flyteknikerne som gruppe fordi man mener lønnsforskjellene kanskje er der de burde være i dag, blir litt bom. Hvis det var det du mente:)

Selv om man har respekt for andre sitt arbeid, må det også være åpent for ulik lønn for ulikt arbeid. Det bør gjenspeile tilbud og etterspørsel, utdanning, erfaring og lignende kriterier.

Problemet er vel ofte at lønnsnivået ikke dannes etter objektive kriterier som dette.... Jeg sier som min gamle ungdomsskolelærer: Livet skal være urettferdig ! Og det er bare å erkjenne at man aldri får en lønnsdannelse som alle oppfatter som rettferdig.

Kan vi ikke bare enes om at vi alle her inne tjener for dårlig. Øl er dyrt, bil er dyrt, dame er dyrt...^_^

Kan vi ikke bare enes om at vi alle her inne tjener for dårlig. Øl er dyrt, bil er dyrt, dame er dyrt...^_^

Jeg er ikke enig med at jeg tjener for dårlig. Jeg har det helt OK økonomisk, hva jeg kunne tenkt meg er mer fritid evt forutsigbart døgn.

-A

Noen som vet om ugifte kvinnelige piloter? Kontakt meg på PM ;)

Jeg er ikke enig med at jeg tjener for dårlig. Jeg har det helt OK økonomisk, hva jeg kunne tenkt meg er mer fritid evt forutsigbart døgn.

Vel, det var en slik morsomhet du vet. Sånn humor.

Pass på så ikke ovennevnte mulighet betinger en lang lærlingperiode med dårlige betingelser:lol:

Vel, det var en slik morsomhet du vet. Sånn humor.

Ah. Jeg er nettopp ferdig med en 6-ukers med alt for lite av noen av de to tingene jeg nevnte. Jeg er litt smågretten og immun mot humor. Jeg skal prøve å lese på nytt om 14 dager. ;)

-A

Nå har vel denne strengen vært innom de fleste saklige og usaklige, og kvalifiserte og ukvalifiserte meninger man kan ha. Siden "respekt" har vært innom her, er det selvfølgelig full respekt fra cockpit for alle de andre yrkesgruppene i luften og andre steder. Hele crewet takker som regel drosjesjåføren for turen, men de ber han også høflig om legge fra seg mobiltelefonen som sitter klistret til øret på vei til kveldens binge.

Respekt har ikke med lønn å gjøre (kommunismen er blitt umoderne i (ca) 179 av (ca) 180 land, og det siste har få flymaskiner), og jeg regner ikke med at man forventer at mek'en skal få tips av kapteinen når ha dukker opp for å fikse noe :cool:

Så for å avslutte mitt eget engasjement, min forening har i fellesskap med selskapets ledelse kommet frem til et lønnsoppgjør begge parter kan tolerere. Det har verken vært skjulte eller åpne trusler om konflikt (nå er riktignok ikke den andre mer frittstående foreningen ferdig å forhandle sin egen avtale enda, mener jeg) i denne forhandlingsrunden, og det er viktigere ting en kroner og øre det har vært forhandlet om.

Rengjørere, fuelmannen, kabinansatte, gatepersonellet, kontorfolket og stemmen i den andre enden av røret vil fortsette å få den samme varme og hyggelige behandligen de normalt forventer å få, jeg håper de også får betalt etter innsats, og at de slipper det mindre hyggelige oppsigelses- og outsourcingspresset vi selv har fra tid til annen, og som store kollegagrupper har fått det siste året. Og det gjelder også hos "konkurrentene". Vi skal alle ha våre levebrød, hva vi har på skivene velger vi i stor grad selv, uten at vi trenger å få for store eller små øyne hver gang avisene eler ryktebørsen begynner å fabulere om hva sidemannen har fått på sin brødskive i dag.

God sommer, folkens, det yrer i liv og lemmer, og livet er kort, så pass på å nyte dagene :cool: og å gjøre det du har mest lyst til. Når det kommer til stykket kan det være viktigere å være hjemme med familien hver ettermiddag enn å ha mest mulig penger i banken når man sjekker ut og setter kursen inn i den endelige solnedgangen...

(...) Igjen fortsatt ingen som vil svare paa om resten av de SAS ansatte fikk samme dealen...:p

Dag

Jeg kan svare: Jeg aner ikke!

Og faktisk bryr jeg meg ikke særlig heller.

I 2004 hadde SAS-pilotene et sparekrav på tett opptil én milliard kroner som man innfridde. (Fordelt på ca 2000 mann - you do the math).

Ett av de små "positivt ansporende midlene" som var en del av 2004-avtalen, er denne "vinstdelingsordningen" som kan gi mellom null og tre prosent i engangssum hvert regnskapsår, avhengig av SAS' resultat. Om SAS når sitt avkastningsmål blir resultatet 3 % i engangsutbetaling året etter. Blir det lavere får man mindre enn 3 %. Blir det høyere får man fremdeles bare 3 %.

Men denne bonusordningen var altså noe man fikk igjen for innrømmelsene i 2004 som var en del av 14-milliarderspakken til Jørgen Lindegaard og som var tvingende nødvendig for å få selskapet på rett kjøl igjen.

Om andre grupperinger i SAS innfridde tilsvarende krav i prosent, fordelt pr. hode eller ikke i 2004 eller senere er meg nærmest likegyldig. Det samme gjelder for årets oppgjør. Jeg går rett og slett ut i fra at SAS tilpasser sine krav overfor de enkelte ansattgrupper etter det SAS selv mener er et rimelig nivå i forhold til generell lønnsutvikling, men også i forhold til nivået på vilkårene til tilsvarende yrkesgrupper i konkurrerende selskap.

Det er fri organisasjonsrett i den vestlige verden, og selskapene står også fritt til å inngå kollektive avtaler med sine forskjellige yrkesgrupper uavhengig av hverandre.

Dermed er det absolutt ikke noen meknisk sammenheng mellom prosentvis lønnsøkning eller lønnsreduksjon mellom de forskjellige yrkesgruppene innenfor samme selskap. Og slik skal det heller ikke være.

Men 7 % lønnøkning fordelt på 2 år? Det vil overraske meg om ikke andre grupperinger i SAS også klarer å ordne seg 3,5 % lønnsøkning på ett år, som ligger godt under SSBs estimat for gjennomsnittet i 2008.

Dette er i hovedsak to diskusjoner. Den første handler om hvor vidt kravene til disse SAS-pilotene er berettiget/fornuftige osv, det andre handler om det generelle lønnsnivået til flyvere. Den første saken går sin gang, men den andre er en veldig interessant disput.

Det som er hovedproblemet knyttet til flyverlønninger er nok en manglende styring av flyselskapene. Sjelden har vel historien sett lignende eksempel på enkeltgrupper i et foretak som, tilsynelatende, til de grader styrer de som skal styre. Med dette mener jeg at det kan virke som ledelsen i mange flyselskaper er redde for å si nei til fagforeningene til flygerne. Om grunnen er at flygerne generelt har en solid posisjon i selskapet, eller om de er snare til å sette i verk fly-sakte-aksjoner/streikeapparat skal ikke jeg mene noe om, men jeg mener likevel at virkeligheten virker å være noe i nærheten av dette.

Å sammenligne flyvere med akademikere blir som å sammenligne et neshorn med en elefant. Misforstå meg rett, men vil bare synliggjøre at flyvere overhode ikke innehar noen form for akademisk kompetanse. Tar man f.eks en sykepleier med spesialisering, har denne altså gjerne 5 års høyere utdanning. Studielånet på disse "statsfinansierte" høyskolene (takk og pris for at vi har oppegående politikere i dette landet som verdsetter lik rett til utdanning, og dermed verdsetter kunnskap, forsking og utvikling) kan da raskt komme opp i 300.000 kr, kanskje mer. Denne sykepleieren vil ha en startlønn på ca 310.000 kr, avhengig av arbeidssted, og en makslønn som tilsvarer kanskje 380.000 kr. I de fleste kommersielle flyselskaper tjener vel en styrmann raskt 300.000 kr? Og makslønnen for en kaptein overstiger vel raskt 380.000?

Jeg skjønner ikke hvorfor flyvere skal være så livredde for offentlige diskusjoner om flyverlønninger. Egentlig tror jeg mye handler om at flyveryrket har mist noe av den statusen det en gang hadde - og det er vel og bra. En jobb er en jobb, og man må få jobbe med det man trives med. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å bli flyver, blant annet pga hotellivet som følger med - man sover sjelden i egen seng i arbeidsperiodene. Likevel mener jeg at disse lønningene det blir referert til i noen av innleggene her er noe i overkant av hva jeg kan kalle fornuftig.

Det bør vel også nevnes at luftfarten er en av bransjene som er mest gjennomregulert hva gjelder arbeids- og hviletider. Jeg skjønner godt at ingen vil gå ned i lønn - hvem vil da det? Men skal man få opinionen med seg, er det kanskje en tanke å moderere seg litt? Jeg mener at en som tjener f.eks 250.000 i året godt kan få et generelt tillegg på 10%, mens en som tjenes 1.000.000 kan klare seg med et tillegg på 1%. Flyverne vil aldri i verden skaffe seg sympati når man tjener 90.000 kr i mnd, og fortsatt krever mer - særlig når selskapet du er ansatt i sliter økonomisk. Trodde ansvarlighet var noe man lærte om på flyskolen, men det gjelder kanskje ikke økonomisk ansvarlighet?

Jeg kan svare: Jeg aner ikke!

.

Ikke akkurat overraskende. Kanskje paa tide aa vaakne opp aa lukte kaffen. Livets harde realiteter er toeffe: Din arbeidsgiver tapte en milliard paa ett kvartal og selskapet har store utfordringer for aa overleve. Men tradisjonen tro, bryr SAS sine piloter seg ikke saerlig om dette heller... Pensjonen er sikret, ballegrepet paa arbeidsgiveren er like hardt som det alltid har vaert. Mange av SAS fagforeninger tror ikke at butikken noengang kan gaa konkurs, at myndighetene vil berge butikken og at det bare er aa presse paa slik at man karrer til seg mest mulig av kaka.

Uansett hvordan man vrir og vender paa det staar ikke inntektene i forhold til utgiftene i mange flyselskaper i dag, inkludert SAS. Men det bryr deg vel ikke heller?

Og pilotenes holdning i forhold til passasjerene har jeg selv faatt kjenne paa kroppen opp til flere ganger, sist gang i 2006 da en merkelig sykdom soerget for at jeg kasta bort flere dager av min fritid.

Og at det er et skrikende behov for piloter, er den stoerste myte som pilotene selv strever hardt med aa beholde. Tipper at et gjeng Skybus, Eos, ATA eller Commuter selskap piloter med en hau timer lett hadde pendlet til Skandinavia og gjort jobben din for halve prisen. Mye kortere enn Dubai.

Gjennomsnittsloennen til en pilot i DY er vel ca. 600.000.-. Hadde SAS hatt baller til aa ansette en CEO som hadde litt guts hadde man lett faatt loest problemene ved aa eliminere interkont, sette loennen til pilotene til 400-800K i aaret avhengig av ansenitet og eliminert mest mulig nattestopp.

Det er uten tvil mer enn nok i forhold til utdannelse og plikttjeneste. Det er mange inne paa forumet som har lang utdannelse og stor studiegjeld som ikke er piloter. At Speedbird reparerer motoren paa flyet du flyr er i mine oeyne like viktig som jobben piloten gjoer bak rattet, men ikke misforstaa: Det er ingenting gaernt med aa tjene penger, tvert i mot! Men foerst maa firmaet gaa godt og aksjonaerene tjene bra og kundene som betaler de ansattes loenn faa et bra produkt. Naar disse faktorene er paa plass er det paa tide aa be om mer penger.

Rart at folk med saa lang utdannelse ikke skjoenner dette...

Heisann Småen!

Dette var godt skrevet og sikkert ikke så langt fra sannheten...;)

.. og hei til deg Nick Figaretto...:hi2

Nei, det var akkurat det poenget jeg ville ha fram... ;)

Dere er godt skolerte ser jeg og håper dere vel, men med slike holdninger har jeg mine tvil på langsiktig suksess... :rolleyes:

.. og til slutt... Jumper G5!

og livet er kort, så pass på å nyte dagene og å gjøre det du har mest lyst til osv...

Du har selvfølgelig rett i dette og med disse ordene tar jeg meg en Gin-Tonic for kvelden...^_^

Dag

Disclaimer: uorganisert, uavhengig skribent! :lol:

Å sammenligne flyvere med akademikere blir som å sammenligne et neshorn med en elefant. Misforstå meg rett, men vil bare synliggjøre at flyvere overhode ikke innehar noen form for akademisk kompetanse. Tar man f.eks en sykepleier med spesialisering, har denne altså gjerne 5 års høyere utdanning.

Joda, men man kan ikke bare ta noen rett fra gata og sette de inn i cockpit heller.

Studielånet på disse "statsfinansierte" høyskolene (takk og pris for at vi har oppegående politikere i dette landet som verdsetter lik rett til utdanning, og dermed verdsetter kunnskap, forsking og utvikling)

Men ikke for piloter :question:

Og som en "sidenote"; kan du ikke ta og høre med noen av de tusenvis av oss som er medlemmer av ANSA hvor flinke vi synes Norge er til å verdsette utdanning i utlandet, særlig i form av Lånekassa. Man ville nok blitt overrasket :cool:

I de fleste kommersielle flyselskaper tjener vel en styrmann raskt 300.000 kr? Og makslønnen for en kaptein overstiger vel raskt 380.000?

Leste du om hvor mye tid og penger som går med før man kanskje får napp med jobb i et av nevnte selskap..?

Jeg skjønner ikke hvorfor flyvere skal være så livredde for offentlige diskusjoner om flyverlønninger.

Ser vel ikke så mange livredde piloter her i tråden..

Det bør vel også nevnes at luftfarten er en av bransjene som er mest gjennomregulert hva gjelder arbeids- og hviletider.

Dette må rett og slett være dagens! :lol:
Gjennomregulert ja kanskje, men ikke strengt nok på mange vis. Skulle gjerne likt å hatt deg med en uke på jobb vinterstid! :drunk:

Trodde ansvarlighet var noe man lærte om på flyskolen, men det gjelder kanskje ikke økonomisk ansvarlighet?

Nei, det er nemlig ikke økonomisk ansvarlig å gå på flyskole til å begynne med ;)

Personlig kunne jeg ikke tenke meg å bli flyver, blant annet pga hotellivet som følger med

Det er fint for din del! Men jeg kan garantere at det er få ting som er mer givende enn å klatre opp gjennom tåke- og skylaget og se solnedgangen over Stillehavet til en rolig motordur over snødekte tinder fra 10000 fot. In your face! :colgate:

Last edited:

Men ikke for piloter :question:

Og som en "sidenote"; kan du ikke ta og høre med noen av de tusenvis av oss som er medlemmer av ANSA hvor flinke vi synes Norge er til å verdsette utdanning i utlandet, særlig i form av Lånekassa. Man ville nok blitt overrasket :cool:

Fra et tidligere ANSA-medlem: Norge har hatt en veldig liberal praksis i forhold til støtte av utdanning i utlandet - kanskje litt vel liberal, om du spør meg. Nå har man heldigvis innsett at ikke alle utdanninger skal/bør støttes, delvis pga. enkelte utdanningers akademiske meritter. Jeg vet ikke hva tilfellet er for flygerutdanning, som jeg antar at du sikter til, men det er vel ikke så mange steder at flygerutdanning er å regne som universitets/høyskoleutdanning (her får noen arrestere meg om jeg tar feil, men er ikke Lund et av de få steder i verden hvor man kan ta trafikkflygerutdanning ved et universitet/høyskole?).

Om man tar lån i Lånekassen eller privat er mer et snakk om tilbakebetalingsløsninger, og Lånekassen er ikke nødvendigvis spesielt billig målt etter renten man betaler i dag. Man slipper selvsagt å betale på lånet under utdanningen, man kan få gunstige tilbakebetalingsløsninger ved lav inntekt, noe som er det gunstige med disse lånene. Men å trekke frem 600.000-1.000.000 i lån som argumentasjon for høy lønn mener jeg ikke holder mål som argument alene. Usikkerhet har mange andre også i forhold til sine jobbutsikter, og tar du mastergrad i sosialantropologi el. liknende så kan du selvsagt være heldig å få en godt betalt jobb, men sjansene er at du ender opp i en eller annen lavtlønnsjobb som på ingen måte kan gi samme netto livstidsinntekt som en pilot (uansett om piloter flyr post i noen år). At man har låst seg inne karrieremessig som pilot er naturlig nok noe som skulle trekke i retning av høyere lønn, men denne typen innelåsning tror jeg med all respekt mange andre arbeidstakere står overfor. I tillegg har nok en rekke piloter en del egenskaper som er etterspurt i andre typer jobber, som gjør at man nok ikke må begynne på gulvet igjen. Jeg kjenner mange nok akademikere til å innse at mange av disse føler at de ikke kan slutte i den jobben de har i dag, fordi det vil innebære en svært usikker tilværelse på et arbeidsmarked som ikke verdsetter deres kompetanse.

Jeg har ikke noen problemer med at piloter tjener godt, eller andre for den saks skyld, og klager ikke på egen lønn, men jeg tror kanskje det kan være en god ide å stikke fingeren i jorda å innse at lønnsnivået for svært mange (piloter inkludert) er nært koblet til fagforeningens forhandlingsposisjon og -evne. Jeg sier bare Den Norske Lægeforening....

Back