Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Den gode gamle om bussjåføren ja. Den er jo en klassiker:)

Men vi kan jo dra den et hakk videre da. Hvorfor i all verden skal du tjene mye mer enn en bussmekaniker da? Tviler på at en erfaren bussmekaniker drar inn 500000 i året.

Du har jo selv ramset opp endel gode poenger for hvorfor en pilot bør tjene bra: høy risiko, kostbar utdannelse, lang periode som arbeidsledig/lavtlønnet før "skikkelig" jobb, for bare å nevne noen.
Jeg ser ikke helt problemet med lønnsgapet mellom en pilot og en tekniker. Man kan ikke sammenlikne ansvar i en varm hangar med ansvar i lufta med 200pax bak ryggen. Forskjellen på utfallet av en ulykke for en pilot kontra en tekniker er jo ganske innlysende:)

Tja..
..varm hangar er vel ikke standaren for en Line-tekniker,
har stått ute i -18* og skiftet brannflaske i en MD80 med lommelykt,
og dekkskift i kuling, sludd og 2 grader er heller ikke kos..
..jobber du en i varm hangar er du mest sannsynlig fagarbeider med 29500,- i måneden.

Den gode gamle om bussjåføren ja. Den er jo en klassiker:)

Jeg ser ikke helt problemet med lønnsgapet mellom en pilot og en tekniker. Man kan ikke sammenlikne ansvar i en varm hangar med ansvar i lufta med 200pax bak ryggen. Forskjellen på utfallet av en ulykke for en pilot kontra en tekniker er jo ganske innlysende:)

Forskjellen er vel Pilot Error , piloten dør også
Tech error, Tech overlever.

Tech har vel også et veldig stort ansvar her ?

Last edited:

Joda, men du skjønte sikkert hva jeg mente. Selv en kald hangar reduseres vel ikke til en knust blikkboks ved sammenstøt med moder jord.

Man kan ikke sammenlikne ansvar i en varm hangar med ansvar i lufta med 200pax bak ryggen. Forskjellen på utfallet av en ulykke for en pilot kontra en tekniker er jo ganske innlysende:)

Akkurat disse to sier jeg er ganske likestillt slik. Det har historien vist med tanke på at det har da vært noen stygge saker fordi det som skjer i hangaren har vært tatt for lett på.

Du kan ikke trekke konklusjonen med tanke på lønn direkte ut av ansvar. Det er det som Speedbird nevner rundt lengde, kostnad og kompleksitet av utdanning. Et annet moment er hvor nært koblet jobben er med kapitalens avkastning. En pilot som ikke flyr er relatert 1:1 med pax som ikke kommer frem, en mekaniker som ikke vil gjøre jobben er noe som man kan jobbe rundt for kortere perioder. Det siste finner man igjen i mange andre bransjer som en avgjørende faktor.

En annen ting er at både det som dere som mekanikere og flygere utfører er veldig standardiserte jobber. Det er ting som er målbare og følger strenge regler. I andre bransjer hvor det er mer rom for egen frihet og kreativitet er det og mer handlerom i å få gjort en jobb på et mer unikt vis, og dermed skape personlig merverdi. Det er ofte her skillet går mellom yrker med og uten dominans av fagforeninger.

-A

Forskjellen er vel Pilot Erorr , piloten dør også
Tech error, Tech overlever.

Tech har vel også et veldig stort ansvar her ?

Helt klart et stort ansvar. Det er vel derfor de har ganske god lønn som det er? Men det er nå fint å overleve de fleste egne tabber også.

Hehe..
..neida, men poenget er at vi har omtrent like lang utdannelse (hvis vi tar med noen år i småselskap for piloten),
vi har begge typekurs, må følge sjekklister og ett generelt stort ansvar.
Samtidig sitter piloten 80% av tiden og leser aviser/drikker kaffe,
mens en tekniker hele tiden må være på hugget (rekkefølge, tilpasninger, torque-verdier etc..).

OK - en pilot som driter seg ut ryker med i samme smellen,
mens en tekniker må ha 200 menneskeliv på samvittigheten resten av livet..

Helt klart et stort ansvar. Det er vel derfor de har ganske god lønn som det er? Men det er nå fint å overleve de fleste egne tabber også.

Det der er rimelig usakelig. Mannskap på bakken har kansje ikke en direkte fysiologisk sammenheng med utfallet av en flyving, men de gangene det har vært ulkker med bakkemannskap som kilde for problemer hører det veldig ofte også med alt fra "personlig tragedie" til et rimelig ubehagelig liv.

Skal det der være et argument så synes jeg at vi skal betale polakkene som bygger halve norge litt mer nå om dagen, de tar en direkte konsekvens av å snuble utfor et tak, til stort sett 40-50 kroner timen.

-A

Det der er rimelig usakelig. Mannskap på bakken har kansje ikke en direkte fysiologisk sammenheng med utfallet av en flyving, men de gangene det har vært ulkker med bakkemannskap som kilde for problemer hører det veldig ofte også med alt fra "personlig tragedie" til et rimelig ubehagelig liv.

Hva var det som var usakelig? Begge grupper tjener godt sammenliknet med andre grupper. Piloter tjener mer bla fordi eget liv henger i en tynnere tråd enn for en tekniker (selvfølgelig mange andre faktorer også). Likevel tjener en tekniker ganske godt fordi han også har en ansvarsfull jobb.

Hmm..
..Møller f.eks. lokker jo bilmekanikere med 35000,- i startlønn, med diverse tillegg har selv yngre bilmekanikere over 50000,- i måneden..
..var en reklame for en tid tilbake siden hvor - jeg tror - det var Ford som søkte bilmekanikere og tilbød de 50000,- i måneden..

Så en Flytekniker tjener ikke godt i forhold til en bilmekaniker når man ser på lengde på utdannelse/krav/ansvar etc..
..er ikke uten grunn mange har sluttet hos oss og løpet over i andre bransjer som betaler mye mer for mindre jobb..

..neida, men poenget er at vi har omtrent like lang utdannelse (hvis vi tar med noen år i småselskap for piloten),
vi har begge typekurs, må følge sjekklister og ett generelt stort ansvar.
Samtidig sitter piloten 80% av tiden og leser aviser/drikker kaffe,
mens en tekniker hele tiden må være på hugget (rekkefølge, tilpasninger, torque-verdier etc..).

Jada jeg ser den sammenlikningen med lengde på utdannelse, kursing og slikt. Den store forskjellen her er vel hvem som har betalt utdannelsen.
Og 80% aviser og kaffe. Nå ja. Jeg har vel til gode å se en tekniker jobbe stumpen av seg hele arbeidsdagen også;)

Jada jeg ser den sammenlikningen med lengde på utdannelse, kursing og slikt. Den store forskjellen her er vel hvem som har betalt utdannelsen.
Og 80% aviser og kaffe. Nå ja. Jeg har vel til gode å se en tekniker jobbe stumpen av seg hele arbeidsdagen også;)

Hehe.. ;)
Joda - men jeg har hatt dager på Line hvor de 12 timene (ja, vi har flere 12timers vakter i skiftordningen på Line) omtrent har flydd pga. vi har hatt altfor mye å gjøre..
..men såklart - alle dager er jo ikke slik..
Nå jobber jeg på heavy og nå har vi jevnt kjør hele tiden, alltid noe å gjøre..

Hvordan ligger forresten norske teknikerlønninger an i forhold til andre deler av verden? Noen som har peiling? Sporer litt av denne tråden kanskje, men men.

Last edited:

Nå er det ikke bare lengden på utdannelsen som er avgjørende for lønnen. Isåfall er det ganske mange grupper i samfunnet som burde få justert lønnen. I bunn og grunn er det normalt markedet som bestemmer lønnen.

Men når sant skal sies så kan hverken mekanikker eller pilot betegnes som risiko-/farlige yrker , men at det innebærer mye ansvar: ja;)

Itillegg skal de sies at hadde pilotene tjent mindre, så ville ikke det automatisk bety at noen andre hadde tjent mer....

Last edited:

Jeg må si at flygerene fortjener hver krone, lønna som Stein prater om etter 20 års ansinitet og egenfinansiert dyr utdanning skaper ikke misunnelse her i gården. Topplønnen må gjerne være slik den er nå, men lønnen på bunn tror jeg vil bli et stadig større problem i fremtiden. Flygeryrket vil i mindre grad være i stand til å tiltrekke seg nok "gode" piloter, og middelmådighet vil bli regelen snarere enn unntaket. Vil man ha to personer i cockpit med middels kunnskap, middels motivasjon og middels evner i cockpiten på en widebody?

Jeg kan forresten nevne at begynnerlønna i min bransje er på nivå med topplønna i SAS, og det er en av flere grunner til at jeg la heltidskarrieren i cockpit på hylla.

Dette er ikke for å være klysete eller lønnsfiksert, men det er altfor mye fokus på "han tjener så mye, da vil jeg også ha" i det norske samfunnet. Enhver er (til en viss grad) sin egen lykkes smed. Man må ta ansvar for sin egen situasjon, og er man misfornøyd så kan man faktisk bytte jobb. Slik arbeidsmarkedet er i dag så er det i alle fall liten sjanse for å ikke ha muligheter for å bytte. Så kan man eventuelt angre på at man ikke tok mer utdanning eller annen utdanning, men det er tross alt aldri for sent.

Ja men "gode" eller "middelmådige" piloter finnes jo pr definisjon ikke !, er man pilot så er man pilot og da er det kun annsinitet som teller (så lenge man ikke har en F*up eller 2)

Forøvrig enig , og som burde fremkommet i mitt første innlegg her, de tjener ikke for mye og det er de vel unnt.

Heisann Dag (V) ute paa havet...:D

Naa setter du ting paa spissen og jeg tror ikke det er noen her som ikke unner hoeyere loenn for hoeyere utdanning, men spoersmaalet er hvor my er nok? Jeg hadde ikke studert ingenioerfag ved universitetet i over fire aar uten aa faa noe igjen for det... ;)

Det andre poenget her er at vaare "flygende" venner her boer vise like stor respekt for Speedbird og gjengen hans da de soerger for at blaaselampene ikke slukker, elektrisk anlegg ikke tar fyr, vinger sitter fastmontert osv. slik at de kan ha en uneventful flight... :rolleyes:

Igjen fortsatt ingen som vil svare paa om resten av de SAS ansatte fikk samme dealen...:p

Dag

Lønn er vel kanskje ikke det enkelte vil gå ut med, men for de som lurer: Har hørt om en kaptein i SAS i fjor som tjente 1,8 mill, og faren til en venninne av meg som er kaptein i SAS tjente 1,3 mill i fjor. Så det finnes piloter som tjener langt over det mange her snakker om. Men selvfølgelig er det sikkert enorme variasjoner i lønnen.

Igjen fortsatt ingen som vil svare paa om resten av de SAS ansatte fikk samme dealen...:p

Dag

Kabin'en forhandler nå , så det svaret kommer senere , men jeg tror jeg vet svaret.

Det andre poenget her er at vaare "flygende" venner her boer vise like stor respekt for Speedbird og gjengen hans da de soerger for at blaaselampene ikke slukker, elektrisk anlegg ikke tar fyr, vinger sitter fastmontert osv. slik at de kan ha en uneventful flight... :rolleyes:

Dag

Ja, dette er utrolig viktig, og det er noe som går igjen i alle bransjer. Hva er stjerneadvokaten uten sekretæren sin, hva er flygeren uten flyteknikeren og hva er legen uten sykepleieren?
Selv om man har respekt for andre sitt arbeid, må det også være åpent for ulik lønn for ulikt arbeid. Det bør gjenspeile tilbud og etterspørsel, utdanning, erfaring og lignende kriterier.

Back