Leiebil uten cdw med amex

bhen

ScanFlyer Blue
Hei, er det trygt å booke leiebil uten cdw med sas amex platinum?
Har prøvd å lese vilkåren uten å bli helt klok på dette.
Noen her som vet kanskje?

Det er sikkert en grense på hvor dyr bilen kan være, men husker ikke grensen. Kan det være 550 000? Bortsett fra det skal du være trygg.

Korrigér meg om jeg tar feil:
Både CDW (Collision Damage Waiver) og LDW (Loss Damage Waiver) handler kun om egenandel ved forsikring knyttet til hhv. skade på og tap/tyveri av leiebilen.
Amex Platina dekker såvidt jeg skjønner begge tilfellene.

Korrigér meg om jeg tar feil:
Både CDW (Collision Damage Waiver) og LDW (Loss Damage Waiver) handler kun om egenandel ved forsikring knyttet til hhv. skade på og tap/tyveri av leiebilen.

CDW står generelt forklart her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Damage_waiver

Uansett greit å sjekke leiebilfirmaets egne vilkår og det med liten skrift. Er man usikker er kanskje det greieste å sjekke med Amex skriftlig så man har alt klinkende klart den dagen man står tredd rundt en lyktestolpe.

Last edited:
Jeg oppfatter (Uten å ha lest vilkårene nøye) at Amex dekker tilsvarende "Super CDW" som man som oftest får tilbud om ved bilutlevering, dyrekjøpt. I Europa (Hvor jeg leier oftest) er som regel CDW innbakt i prisen hos seriøse aktører, og leier alltid bilen med dette. I USA derimot kan det være mange ukjente tillegg/eksklusjoner.
Min CDP hos Hertz gir meg alltid korrekt /best pris i forhold til dekningen jeg trenger, uansett USA eller Europa.

Jeg har leid bil uten CDW via firmavtale og betalt med Amex Plat. Skadet dessverre bilen og min egenandel ble først belastet kortet og deretter refundert av Amex sitt forsikringsselskap. Det var en begrensning mht. bilens pris men Mercedes C220 til fransk pris var innenfor. Mener å huske at det er en begrensning på ett skadetilfelle pr år. Jeg sparer ca 5.000 NOK på to ukers leie ved å kunne bruke avtale uten CDW. Mitt råd er også å lese vilkårene nøye.

Back