• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Alert Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Vel har flyselskapene i EU flere ruter til vest eller øst. For da regner jeg med Norse vil ha problemer.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Norse? De kommer neppe til å fly den veien før de kan få det til å lønne seg. HVIS de kan.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Da ser jeg at JAL ha 3:45 igjen til LHR, og da pusher de opp mot 15 timer.
Det er en laaaaang tur fra JPN :drunk:
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Endel kanselleringer, men virker som russisk innenriks fortsatt går nesten som normalt?

Sabre har kanskje ennå ikke dratt ut stikkontakten?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Takk LN-MOW. Her var det mye interessant.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Rapporteres i flere medier, også russiskspråkelige, at russiske flyselskaper anbefales å ikke fly utenlands f.o.m. i morgen.

Rosaviatsia recommends Russian airlines suspend all flights abroad as of March 6

MOSCOW. March 5 (Interfax) - Russia's Federal Air Transport Agency (Rosaviatsia) recommends that Russian airlines suspend all international flights as of March 6 amid mass seizures of aircraft abroad.

"Rosaviatsia recommends that Russian airlines that have aircraft registered in the registers of foreign states under a leasing agreement with a foreign organization, the following: From midnight Moscow time on March 6, suspend the transportation of passengers and cargo from points within Russia to points of foreign states; and from midnight Moscow time On March 8, 2022, the transportation of passengers and cargo from points within foreign states to points in Russia will be suspended," Rosaviatsia said in a statement.

https://interfax.com/newsroom/top-stories/75610/
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Er noen fly tatt i arrest siste dagene? Ser Nordwind flyr mye til Karibien
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Trodde ikke Il 96 hadde rekkevidde til å klare LED-IAD med denne ruta nor for scandinavia.
Blir jo godt over 12 timer i lufta

Edit: ser nå at det skal ha rekkevidde på 12500km med max last så det går nok fint
 
Last edited:
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

I russiske næringslivsaviser, blant annet kommersant.ru, drøftes nå hvordan de skal komme seg ut av denne leasingfellen. Totalt er det rundt 1000 passasjerfly i daglig drift i Russland. 770 av dem er leaset, og av disse er 515 leaset hos utenlandske leasingselskaper. Markedsverdien til disse 515 anslås til 10 milliarder dollar

Ideen om å beslaglegge disse flyene er lagt død. Isteden vurderes kjøp, men da er finansiering en stor utfordring. I følge kommersant.ru har muligens Aeroflot råd til å kjøpe 20 fly.
 
Last edited:
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det kan vel bli sanksjonsbrudd om leasingselskaper selger noen fly til russiske flyselskaper? Det er bare å produsere alt de kan lokalt.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det kan vel bli sanksjonsbrudd om leasingselskaper selger noen fly til russiske flyselskaper? Det er bare å produsere alt de kan lokalt.

Jo, men da havner regningen hos leasingselskapene og ikke hos russerne.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Jo, men da havner regningen hos leasingselskapene og ikke hos russerne.


Ja, men hvorfor skulle de da ønske å selge til russiske selskaper?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ja, men hvorfor skulle de da ønske å selge til russiske selskaper?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har ikke noe svar på det, men at man også i Vesten nå befinner seg i uryddig landskap er det ingen tvil om. Jeg ser flightglobal.com stadig diskuterer det nå. Slik startet en artikkel jeg fikk fra dem i dag:

New Western sanctions against Russia could reverberate deep in the business aviation industry, potentially ensnarling aircraft brokers, lessors, maintenance providers and other companies, say legal experts and aerospace analysts.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Trodde ikke Il 96 hadde rekkevidde til å klare LED-IAD med denne ruta nor for scandinavia.
Blir jo godt over 12 timer i lufta

Edit: ser nå at det skal ha rekkevidde på 12500km med max last så det går nok fint��

Jeg har fløyet en kommersiell IL-96 rute på 10:30 med full last, så 12-13 timer er nok greit innenfor rekkevidde med nesten null last og full tank.
 
Back
Top