Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ser SAS har en maskin, en A330-300 (LN-RKS) på vei fra Shanghai til København for øyeblikket. Avgangen ble syv timer forsinket og den skal visst lande i Baku.

Skyldes dette at A333 ikke har rekkevidde til å fly PVG-CPH direkte uten å bruke russisk luftrom eller er det andre tekniske problemer?

Skyldes dette at A333 ikke har rekkevidde til å fly PVG-CPH direkte uten å bruke russisk luftrom eller er det andre tekniske problemer?

Blir litt i drøyeste laget hvis den har god last, ja ...

Dagbladet melder:

For Sabre, som står for «reservasjonssystmet som er ryggraden til flyselskaper over hele verden», melder torsdag at de har sagt opp avtalen med Aeroflot med umiddelbar virkning.

Europeiske flyselskaper basert i land som er utestengt fra russisk luftrom (som jo er de fleste) blir ikke akkurat mer konkurransedyktige av dette her. Mange asiatiske selskaper må få et ganske bra konkurransefortrinn med mye kortere flytider og lavere kostnader sammenlignet med de europeiske når de fritt kan benytte snarveien over Russland mens europeiske selskap må ta mer eller mindre lange omveier, f.eks mellom Europa og Øst-Asia. Kanskje det blir aktuelt med en eller annen form for statlig kompensasjon?

Ser Russland har mye trafikk mellom Moskva og Caribien Trafikken har jo gått over sørnorge begge veier. Nå ser jeg de må rundt nordnorge og inn i Russland derifra. Hvor mye lenger vei og tid utgjør dette ??

Ser Russland har mye trafikk mellom Moskva og Caribien Trafikken har jo gått over sørnorge begge veier. Nå ser jeg de må rundt nordnorge og inn i Russland derifra. Hvor mye lenger vei og tid utgjør dette ??

Et eksempel fra Flightradar:

SU156 SVO-PUJ
FEB13 faktisk flytid 12h 21m
MAR03 beregnet flytid 13h 36m

Ikke så mye ekstra flytid som jeg hadde trodd.

Hva vil det rent praktisk bety?

Er ikke sikker på hvilket reservasjonssystem de har som 'hjemmesystem', så det betyr trolig bare at en distribusjonskanal forsvinner. Men blir dette videreført i andre systemer, kan de miste muligheten til å selge billetter, flightplanning, credwdisponering ... kort sagt miste hele salgskjeden og evnen til å utføre flyvninger.

S7, f.eks, er Amadeus-kunde, og de vurderer nå også å koble fra.

Er ikke sikker på hvilket reservasjonssystem de har som 'hjemmesystem', så det betyr trolig bare at en distribusjonskanal forsvinner. Men blir dette videreført i andre systemer, kan de miste muligheten til å selge billetter, flightplanning, credwdisponering ... kort sagt miste hele salgskjeden og evnen til å utføre flyvninger.

S7, f.eks, er Amadeus-kunde, og de vurderer nå også å koble fra.

De gangene jeg har bestilt hos Aeroflot har jeg fått mail fra Sabre ja. Så er godt mulig Aeroflot har dette som hjemmesystem. Men det begynner å bli en stund siden jeg kjøpte billetter direkte hos dem (2016). Hjem fra Volgograd etter VM i 2018 brukte jeg et absurd russisk OTA som utrolig nok funka men var ekstremt mye billigere enn hos Aeroflot direkte... Utrolig nok hadde Finn.no treff hos dette.

Last edited:

De gangene jeg har bestilt hos Aeroflot har jeg fått mail fra Sabre ja. Så er godt mulig Aeroflot har dette som hjemmesystem. Men det begynner å bli en stund siden jeg kjøpte billetter direkte hos dem (2016). Hjem fra Volgograd etter VM i 2018 brukte jeg et absurd russisk OTA som utrolig nok funka men var ekstremt mye billigere enn hos Aeroflot direkte... Utrolig nok hadde Finn.no treff hos dette.

I følge media (men de har jo ikke for vane å være veldig presise i forbindelse med slikt), så vil dette lamme også mye av innenrikstrafikken i Russland - til de får stabla alternative systemer på beina.

Noen repo-folk som har vært på jobb i Armenia ser det ut som:
https://www.reporter.am/s7-airliner-detained-in-yerevan-one-from-moscow-returned-to-minvodi/

“S7 Airlines has canceled all international flights with Airbus planes after its plane was detained in Yerevan. The leased aircraft is SMP Aviation Capital with VP-BSL registration number, which is the Dublin leasing unit of the Japanese Sumitomo Mitsui, “the statement reads.

Ser ut som ANA og Japan Airlines nå slutter fly over Russland

Ser ut som ANA og Japan Airlines nå slutter fly over Russland

Det er helt korrekt, siste flightene for ANA var 02MAR. Har kansellert mesteparten av EUR flightene i et par dager, mens man får på plass ny routing. Trenger litt tid for å få det hele på plass. Men er vel på et litt vinglete track fra uka av.

Leste i dag tidlig at JAL flyr HND-LHR nord. En liten touch av Alaska før Island og så ned til UK. Hvis jeg ikke husker helt feil så ble det nærmere 15timer....

S

Det er helt korrekt, siste flightene for ANA var 02MAR. Har kansellert mesteparten av EUR flightene i et par dager, mens man får på plass ny routing. Trenger litt tid for å få det hele på plass. Men er vel på et litt vinglete track fra uka av.

Leste i dag tidlig at JAL flyr HND-LHR nord. En liten touch av Alaska før Island og så ned til UK. Hvis jeg ikke husker helt feil så ble det nærmere 15timer....

S

Lang tur for JL43

Attachments

• JL43.png
    JL43.png
    488.8 KB · Views: 424

Ser jeg var litt hard på tiden, de har fått den ned i litt over 13 timer i følge flightradar, men jeg får ikke de tallene til å gå opp.
Når det bildet til FlyHi over her, så har den i underkant av 8 timer til LHR i følge flightplan som Flightradar har plukket opp, Ser KAL93 til IAD ligger ca 1 time foran og har rett under 6 timer til IAD.

I mitt hode mangler det noen timer....

S

Last edited:

Europeiske flyselskaper basert i land som er utestengt fra russisk luftrom
Kanskje det blir aktuelt med en eller annen form for statlig kompensasjon?

Nei , det blir det nok ikke.

Vel har flyselskapene i EU flere ruter til vest eller øst. For da regner jeg med Norse vil ha problemer.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Back