Alert Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Vel har flyselskapene i EU flere ruter til vest eller øst. For da regner jeg med Norse vil ha problemer.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Norse? De kommer neppe til å fly den veien før de kan få det til å lønne seg. HVIS de kan.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Da ser jeg at JAL ha 3:45 igjen til LHR, og da pusher de opp mot 15 timer.
Det er en laaaaang tur fra JPN :drunk:
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Endel kanselleringer, men virker som russisk innenriks fortsatt går nesten som normalt?

Sabre har kanskje ennå ikke dratt ut stikkontakten?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Takk LN-MOW. Her var det mye interessant.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Rapporteres i flere medier, også russiskspråkelige, at russiske flyselskaper anbefales å ikke fly utenlands f.o.m. i morgen.

Rosaviatsia recommends Russian airlines suspend all flights abroad as of March 6

MOSCOW. March 5 (Interfax) - Russia's Federal Air Transport Agency (Rosaviatsia) recommends that Russian airlines suspend all international flights as of March 6 amid mass seizures of aircraft abroad.

"Rosaviatsia recommends that Russian airlines that have aircraft registered in the registers of foreign states under a leasing agreement with a foreign organization, the following: From midnight Moscow time on March 6, suspend the transportation of passengers and cargo from points within Russia to points of foreign states; and from midnight Moscow time On March 8, 2022, the transportation of passengers and cargo from points within foreign states to points in Russia will be suspended," Rosaviatsia said in a statement.

https://interfax.com/newsroom/top-stories/75610/
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Er noen fly tatt i arrest siste dagene? Ser Nordwind flyr mye til Karibien
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Trodde ikke Il 96 hadde rekkevidde til å klare LED-IAD med denne ruta nor for scandinavia.
Blir jo godt over 12 timer i lufta

Edit: ser nå at det skal ha rekkevidde på 12500km med max last så det går nok fint
 
Last edited:
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

I russiske næringslivsaviser, blant annet kommersant.ru, drøftes nå hvordan de skal komme seg ut av denne leasingfellen. Totalt er det rundt 1000 passasjerfly i daglig drift i Russland. 770 av dem er leaset, og av disse er 515 leaset hos utenlandske leasingselskaper. Markedsverdien til disse 515 anslås til 10 milliarder dollar

Ideen om å beslaglegge disse flyene er lagt død. Isteden vurderes kjøp, men da er finansiering en stor utfordring. I følge kommersant.ru har muligens Aeroflot råd til å kjøpe 20 fly.
 
Last edited:
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det kan vel bli sanksjonsbrudd om leasingselskaper selger noen fly til russiske flyselskaper? Det er bare å produsere alt de kan lokalt.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det kan vel bli sanksjonsbrudd om leasingselskaper selger noen fly til russiske flyselskaper? Det er bare å produsere alt de kan lokalt.

Jo, men da havner regningen hos leasingselskapene og ikke hos russerne.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Jo, men da havner regningen hos leasingselskapene og ikke hos russerne.


Ja, men hvorfor skulle de da ønske å selge til russiske selskaper?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ja, men hvorfor skulle de da ønske å selge til russiske selskaper?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har ikke noe svar på det, men at man også i Vesten nå befinner seg i uryddig landskap er det ingen tvil om. Jeg ser flightglobal.com stadig diskuterer det nå. Slik startet en artikkel jeg fikk fra dem i dag:

New Western sanctions against Russia could reverberate deep in the business aviation industry, potentially ensnarling aircraft brokers, lessors, maintenance providers and other companies, say legal experts and aerospace analysts.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Trodde ikke Il 96 hadde rekkevidde til å klare LED-IAD med denne ruta nor for scandinavia.
Blir jo godt over 12 timer i lufta

Edit: ser nå at det skal ha rekkevidde på 12500km med max last så det går nok fint��

Jeg har fløyet en kommersiell IL-96 rute på 10:30 med full last, så 12-13 timer er nok greit innenfor rekkevidde med nesten null last og full tank.
 
Back
Top