Alert Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

When planning the detour around Russia, winds or jet streams play a key role. The northern route from Finland to Japan goes to Norway over Svalbard and the North pole towards Alaska and then across the sea to Japan. Back in 1983 Finnair was the first airline to fly non-stop from Europe to Japan, flying over the North Pole, so operating in the polar region is not new to Finnair. https://www.finnair.com/fi-en/bluew...airspace--from-a-shortcut-to-a-detour-2553806
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Jeg ser i Aftenposten at
"Sør-Korea kutter transaksjoner med den russiske sentralbanken, opplyser landets utenriksdepartement. Det skriver Reuters."

Hvor lang tid vil det ta før russerne nekter KE å fly over russisk territorium etter dette?

Neppe før Sør Korea eventuelt utestenger russiske fly. Hittil har Russlands mot-sanksjoner matchet temmelig 1:1 hva andre land har innført hos dem

Og hvor lenge vil Qatar og Emirates fortsette å fly over Russland? Jeg tenker da på hva som vil skje hvis de må gå ned på en russisk flyplass p.g.a. tekniske problemer. De får jo ikke fløyet inn reservedeler, slik jeg forstår.[/QUOTE]

Airbus eller Boeing vil neppe sende endel til Russland, men siden ingen av disse landene har denne typen sanksjoner mot Russland er det ikke noe som hindrer dem i å sende sine egne reservedeler dit
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Airbus eller Boeing vil neppe sende endel til Russland, men siden ingen av disse landene har denne typen sanksjoner mot Russland er det ikke noe som hindrer dem i å sende sine egne reservedeler dit

Det er ikke nødvendigvis helt sant. Særlig amerikanske eksportrestriksjoner rammer også re-eksport av varer ganske effektivt. Det kreves nå lisens for å selge amerikanske flydeler, eller flydeler underlagt amerikansk eksportkontroll, til Russland.

Dette er relativt godt gjemt i dette dokumentet:
https://www.bis.doc.gov/index.php/d...746-embargoes-and-other-special-controls/file

Paragraf 746.8 dekker sanksjonene mot Russland som følge av invasjonen av Ukraina. Underpunkt 1 spesifiserer hvilke Export Control Classification Number som krever lisens, og flydeler er her "9".

Et viktig skille mellom amerikanske og europeiske sanksjoner er at med de amerikanske følger det med et system som følger dem opp og som kan finne på å dele ut ganske solide straffer for å bryte dem.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det er ikke nødvendigvis helt sant. Særlig amerikanske eksportrestriksjoner rammer også re-eksport av varer ganske effektivt. Det kreves nå lisens for å selge amerikanske flydeler, eller flydeler underlagt amerikansk eksportkontroll, til Russland.

Nå er det vel ikke verken snakk om å selge eller re-eksportere dette til Russland, men at de selv bruker delen på sitt eget fly, for å få det hjem. Stiller ikke jussen seg da litt annerledes? Eventuelt de satser på ingen merker det og ikke akkurat flagger de tok med seg delen ut av Midtøsten
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Blir vel litt som da Norwegian havnet i Iran med en Max.. ? ;)
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Sett at de ikke får gjort noe med flyet, så er det vel en kost-nytte-sak? Hvor ofte vil det i snitt være nødvendig å gå ned i Russland, og om et fly blir parkert på ubestemt tid, hva koster det kontra at alle skal ta omveier?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Nå er det vel ikke verken snakk om å selge eller re-eksportere dette til Russland, men at de selv bruker delen på sitt eget fly, for å få det hjem. Stiller ikke jussen seg da litt annerledes?

Jeg er ikke noen ekspert på dette, og det er noen år siden sist jeg jobbet med leverandører der dette var et problem, men jeg er ganske sikker på at dette vil regnes som reeksport. Flyselskapet vil fortsatt være sluttbruker, men delene vil eksporteres til Russland. Som LN-MOW påpeker, så ligner dette på problematikken Norwegian fikk da de landet i Iran.

Eventuelt de satser på ingen merker det og ikke akkurat flagger de tok med seg delen ut av Midtøsten

Høres ikke ut som noen spesielt god ide for et selskap som er avhengig av kontinuerlig tilgang til amerikanske flydeler.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

https://www.flightglobal.com/airfra...epr-charters-for-boeing-and-ge/147783.article
The US government’s ban on Russia aircraft has left Boeing and GE Aviation unable to continue their longstanding practice of hiring a Russian airline to transport large aircraft components.

Both companies have for years hired Russian carrier Volga-Dnepr Airlines to transport oversized components on US domestic flights, using the airline’s Antonov AN-124 freighters.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Slutt på å bruke dem mellom amerikanske militærbaser også .. ;)

paas05.jpg
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Er man i enkelte tilfeller avhengig av AN-124, eller kan godset fysisk få plass i f.eks en 747F eller C-17? Hittil er det vel mest økonomiske hensyn som har gjort at Vesten har brukt russisk/øst-europeisk transportkapasitet fremfor vestlig?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det jeg leser mellom linjene her er at det ikke er tatt arrest, men at man ikke kan ta av siden man ikke får være i kanadisk luftrom.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Krigen har fått oljeprisen kraftig opp.
I skrivende stund ligger oljeprisen på 130 usd pr fat.
Dette må jo gå ut over flyselskapene.
Nå kommer vel drivstofftillegg tilbake.

Endel selskaper har sikkert avtalt fastpris på deler av innkjøp...
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

De fleste russiske selskaper stoppet stort sett å fly utenlands igår, men ser Azur Air både i går og i dag har fortsatt å fly til bl.a. Egypt og Karibien. For sistnevnte flyvninger ser det ut til at de har opprettet en midlertidig minihub i Agadir i Marokko.

ETYGObu.png
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det vil ta lang tid før rotet etter dette overfallet er over.... Russerne må kanskje ty til gamle virkemidler for å holde flytrafikken gående ..
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russerne kan måte stole på Superjet og Irkut-21...men også disse trenger deler fra utlandet. Eller ser vi at de kommer til å lage "piratdeler" selv?

Russerne er jo teknologisk kapable til å bygge fly, men det kan virke som de sliter voldsomt organisatorisk med å komme fra prototyp til serieproduksjon - med Superjeten som unntaket som bekrefter regelen?

https://www.politico.eu/article/sanctions-mean-its-back-to-the-ussr-for-russian-aviation-aeroflot/
 
Back
Top