Alert Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Jeg har fløyet en kommersiell IL-96 rute på 10:30 med full last, så 12-13 timer er nok greit innenfor rekkevidde med nesten null last og full tank.

Og denne er vel også VIP innredet? Du skal ha et veeeeldig langt bord der for at det skal være tyngre enn de >100 stolene man kan hive ut i en slik konfigurasjon

Last edited:

Nå har vel alle russiske selskapet gått ut å sagt de slutter fly internasjonale ruter. Og tolker det slik at det faktisk gjelder alle land unntatt Hviterussland?

Den vestlige verden har det jo alt vært full stopp til, men det blir det mange tyrkiske og noen karibiske flyplasser/destinasjoner som kommer til å merke dette?

De er vel redde for at flyene blir tatt i arrest. Husk jo på at det er mange leasingfly hos russiske selskap.

De er vel redde for at flyene blir tatt i arrest. Husk jo på at det er mange leasingfly hos russiske selskap.

Det gjenstår å se om de virkelig forsøker å beslagslegge disse fly.
I minst to fly ble returnert igår til lessors.

Sånnheten er jo at med tanke på Rubel-Crash har også etterspørelsen svekked seg betydelig. Og de store crash på børs i Moskva la vente på seg, siden Russere holder børsen stengt. Forvent at aksjene vil falle så mye som 90% den dag da børsen gjenåpner, noe som vil vaporisere enda mer formue og dermed svekke etterspørelsen.

Vet vi om flyselskapene blir kontakta for flyktningecharter? Vi kan vel forvente at europeiske flyselskaper blir hyra inn for å transportere flyktninger ut av Ukrainas naboland. Anslagene ligger jo helt opp til 10 millioner mennesker, så her er det en formidabel logistikk.

Vet vi om flyselskapene blir kontakta for flyktningecharter? Vi kan vel forvente at europeiske flyselskaper blir hyra inn for å transportere flyktninger ut av Ukrainas naboland. Anslagene ligger jo helt opp til 10 millioner mennesker, så her er det en formidabel logistikk.

Helt sikkert. Men det må etableres logistikk på begge sider. I begynnelsen tipper jeg det militære vil stå for mye av transporten. Og vi ser jo at en del også tar seg frem til familie og venner rundt i Europa på egenhånd. Og mange av flyktningene krysset jo også i egne biler. Dette hjelper nok på å spre 'trafikken'.
Mange har jo også nok midler til å komme seg vekk fra grensestrøkene på egenhånd. Og ser ut til å gjøre det.

Ren gjetting fra min side, men tipper kanskje det primært vil gå med buss og tog?

Har jo vært noen evakuerings-aktige flighter, som f.eks KLM som nylig fløy snaue 300 ukrainere tilbake fra den Dominikanske Republikk. Og Wizz som nylig vel tilbød 100.000 seter

Ellers går det mye militære fraktere inn til Rsezsow om dagen. Og nylig var det flere maskiner fra IndiGo som drev å evakuerte indere fra Ukraina der

Det går nok mye med tog. Togene mellom Polen og Tyskland er veldig fulle for tiden, og folk med ukrainske pass får reise gratis. Også Vy i Norge har sagt at reisende med ukrainske pass får reise gratis med Vys tog og ekspressbusser.

Det er klart at mye vil gå med buss og tog, men det er vel minst to ting til her: volum, fly og flyplasser vil være en del av den tilgjengelige kapasiteten for å flytte på folk. Avstand, ikke alle skal til det sentrale Europa. Folk skal antakelig både til de britiske øyer og for den del til Kirkenes (der står det et helt, nylig nedlagt sykehus klart).

United stopper nå SFO-DEL og EWR-BOM, mens ORD-DEL og EWR-DEL, vil fortsatt gå, men utenom Russland. Air India fortsetter å fly over Russland

https://www.ch-aviation.com/portal/news/113213-united-airlines-suspends-two-india-routes

United’s daily routes directly linking San Francisco, CA with Delhi Int'l and New York Newark with Mumbai Int'l have been halted in the “temporary” move, while its two dailies linking Delhi with both Newark and Chicago O'Hare will continue. All four are 7x weekly routes, the ch-aviation capacities module shows.

Gørsdagen LH717 HND-FRA klokket inn med en flytid på 15h59m da de måtte fly sør for Russland. Ikke verst for en A340-300. Dagen før var en halvtime raskere, så tydeligvis endel motvind

Gørsdagen LH717 HND-FRA klokket inn med en flytid på 15h59m da de måtte fly sør for Russland. Ikke verst for en A340-300. Dagen før var en halvtime raskere, så tydeligvis endel motvind

Man får litt ekstra valuta for pengene da. :)

Finnair starter opp Shangai (1x ukentlig) og Seoul (3x ukentlig) i løpet av denne uken. De fremhever økt reisetid og drivstoffkostnader riktignok, men også at det er økte fraktpriser, som gjør det økonomisk mulig

Jeg ser i Aftenposten at
"Sør-Korea kutter transaksjoner med den russiske sentralbanken, opplyser landets utenriksdepartement. Det skriver Reuters."

Hvor lang tid vil det ta før russerne nekter KE å fly over russisk territorium etter dette?

Og hvor lenge vil Qatar og Emirates fortsette å fly over Russland? Jeg tenker da på hva som vil skje hvis de må gå ned på en russisk flyplass p.g.a. tekniske problemer. De får jo ikke fløyet inn reservedeler, slik jeg forstår.

Så vidt jeg kan se, så går fortsatt russisk innenriks omtrent som normalt. Flyplassene som er tett på områdene med kamphandlinger (Rostov og Simferopol, om man vil anse den som russisk) ser ut til å være stengt, men ellers ser det bare ut til å være normale mengder forsinkelser og innstillinger.

Hvor lenge kan de russiske selskapene fortsette å fly før sanksjonene setter flyene på bakken?

Og hvor lenge vil Qatar og Emirates fortsette å fly over Russland? Jeg tenker da på hva som vil skje hvis de må gå ned på en russisk flyplass p.g.a. tekniske problemer. De får jo ikke fløyet inn reservedeler, slik jeg forstår.
UAE står nå med åpne armer til Russland, så EK kommer til å fortsette

Back