Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Snappet opp denne nå:

There is also concern that the Kremlin could unilaterally act, passing a new law that would seize ownership of all aircraft in Russia by requisitioning the title of the assets.

Blir vel som å pisse i buksa ....
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ja det ser slik ut nå. Emirates via Dubai er også en mulighet, men det blir jo en laaang reise. Russiske laget dro nok til Lahti før luftrommet ble stengt i og med at konkurransene der gikk på lørdag og søndag.
Herskeren av Abu Dhabi, som er president i UAE har støttet Putin og sagt at de har rett til å "Ensure their national security" UAE avholdt seg fra å stemme (Sammen India og Kina) da Sikkerhetsrådet prøvde å fordømme Russlands invasjon i Ukraina, så da ser det ut til at UAE selskapene kommer til å fortsette å fly til Russland.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russiske laget er på Gardermoen nå og gjør seg klar for hjemreise. Dagbladet sender direkte derfra. I innslaget sier de at de flyr først til KKN, men de visste ikke hvordan de kom seg videre derfra. Tipper det blir buss til Murmansk og fly derfra.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russiske laget er på Gardermoen nå og gjør seg klar for hjemreise. Dagbladet sender direkte derfra. I innslaget sier de at de flyr først til KKN, men de visste ikke hvordan de kom seg videre derfra. Tipper det blir buss til Murmansk og fly derfra.

Har vi ikke fortsatt en drøss med sykler som kom over grensen for noen år siden som de kan sykle tilbake på?
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

<mod>
Vi styrer oss pent tilbake til:
Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten
</mod>
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Dette kom ut på NRK kl. 19:53
Det Svenske forsvaret: Russiske fly har krenket svensk luftrom

Fire russiske fly har krenket svensk luftrom onsdag, hevder det svenske forsvaret på sine hjemmesider.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/03/ryska-stridsflygplan-krankte-svenskt-luftrum/

Hendelsen skal ha vært kortvarig og skjedd øst for Gotland, over hav.

Det svenske luftforsvaret skal ha dokumentert hendelsen, blant annet gjennom bilder.

– Med tanke på den gjeldende situasjonen, ser vi meget alvorlig på hendelsen. Det er uprofesjonell og uansvarlig oppførsel fra russiske side, sier luftforsvarssjef Carl-Johan Edström.

https://www.nrk.no/
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russisk media melder nå i kveld at det russiske samferdselsdepartementet vurdere å nasjonalisere alle Airbus- og Boeing-maskiner som russiske flyselskaper leaser fra Vesten. I klartekst: Disse flyene kan beslaglegges av den russiske staten.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russisk media melder nå i kveld at det russiske samferdselsdepartementet vurdere å nasjonalisere alle Airbus- og Boeing-maskiner som russiske flyselskaper leaser fra Vesten. I klartekst: Disse flyene kan beslaglegges av den russiske staten.

I praksis betyr det null flytrafikk mellom Russland og den Vestlige verden, frem til det er løst/erstattet, og Russland blir nærmeste en sort flekk luftfartsmessig. For ikke snakke beslagleggelse av mye russiske assets i vesten som erstattning.

Plutselig blir AerCap sittende som eier av en fotballklubb...
 
Last edited:
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russisk media melder nå i kveld at det russiske samferdselsdepartementet vurdere å nasjonalisere alle Airbus- og Boeing-maskiner som russiske flyselskaper leaser fra Vesten. I klartekst: Disse flyene kan beslaglegges av den russiske staten.

Og advokatstanden gniiiir $eg i hendene ........

Korttenkt strategi, vil jeg si.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Jeg ser Aeroflot på sin facebook-side annonserer "spesial-flighter" for å hente hjem strandede russere. I dag skal det visstnok ha gått en flight fra Sofia.

Fredag 4. mars er det satt opp en SU 2072/2073 Moskva SVO - Larnaka - Moskva SVO.

Kan russerne ha fått noen unntak for flyforbudet av humanitære årsaker. Russisk TV har hatt reportasjer med gråtkvalte russere strandet i Europa som ikke aner sin arme råd.

Edit:

Også annonsert flighter fra Geneve, München, Amsterdam og Budapest.
 
Last edited:
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ser ut som de har fått noen unntak. IL76 med flight nummer VI5958 er nå på tur fra Bratislava til Moskva.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ser ut som de har fått noen unntak. IL76 med flight nummer VI5958 er nå på tur fra Bratislava til Moskva.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Skal visstnok ha vært drivstoff til kjernekraftverk. Som ikke er rammet av sanksjoner
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Finnair starter opp Tokyo igjen 9. mars, 4x i uken. Men nå har flytiden økt til 13 timer.

Det betyr vel at de flyr over nordpolen (eller i nærheten). Ville det ikke vært en mulighet for SAS å gjøre noe liknende?
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Finnair starter opp Tokyo igjen 9. mars, 4x i uken. Men nå har flytiden økt til 13 timer

https://www.aviation24.be/airlines/...weekly-frequencies-avoiding-russian-airspace/
Noen som vet ruta Finnair vil benytte? Interessant å vite. Kona er fra Japan og har ikke vært i hjemlandet siden før corona, det passet liksom ikke så bra med stengt Russland nå... Selv om vi forstår hvorfor selvfølgelig.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Morro å jobbe med frakt nå, eh, @Learjet ?

https://www.freightwaves.com/news/sanctions-squeeze-russian-carrier-volga-dnepr-air-cargo-capacity

Volga-Dnepr, a Moscow-based airline specializing in outsize and heavy freight, is a notable casualty of the economic crossfire between the West and Russia over the invasion of Ukraine, knocking it out of business in major markets and delivering another supply chain shock to shippers at a time of scarce capacity.

The airline group has 41 aircraft in its fleet, including a dozen Soviet-era Antonov An-124 super freighters and five modernized Ilyushin IL-76 freighters with unique capabilities for large shipments. Scheduled airline AirBridgeCargo Airlines operates 17 Boeing 747 freighters, including 13 latest-generation 747-8s with a payload capacity of up to 139 tons, plus a 777. Subsidiary Atran Airlines, which provides short- and medium-haul express service, has four Boeing 737-400 and two 737-800 converted freighters.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten


Vel, jeg slipper de kraftigste infarktene, siden jeg sitter på flyselskap siden. Men det er fullstendig baluba for øyeblikket. Og det sies at for frakt så er det pt mye værre enn når alt stengte med Covid. For to år siden så stoppet alle å fly, før man samlet i bunn og begynte preighters etc. Mens nå er det kansellering / redusert payload og i det hele tatt fult kaos. Hører fra speditørene at de må langt ned i kaffegruten for å hente energi.
Vi har pt plenty møter med HQ og ser ut som jeg må spre noen kjipe budskap straks.
Vil tro at i løpet av 1-2 uker så er vi stabilisert på en slags ny normal. Men ratene er jo spinnville (igjen)

Vi må jo huske, ingenting som har det så travelt som dau laks... så vi skal vel få litt orden på dette også etterhvert :drunk:
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Er vel ikke noe særlig nytt som kommer frem, men interessant artikkel om fremtiden for sivil luftfart i Russland og om mulige konsekvenser grunnet sanksjoner.

news.ru virker å være relativt Putinvennlig.

Artikkelen avsluttes med følgende avsnitt (Google translate):

NEWS.ru correspondent turned to the press service of the Federal Air Transport Agency with a request to comment on what is happening. However, they did not comment on the situation, referring to the "complexity of the situation."

According to unconfirmed rumors, Aeroflot and other carriers will not give aircraft to European lessors, and the Russian authorities intend to help with the purchase of aircraft from the owners.

https://news.ru/society/letat-samolyotami-rzhd-chto-zhdyot-rossijskuyu-aviaciyu-posle-sankcij/
 
Back
Top