Støttes helt og holdent fra et 737 cockpitperspektiv! Jeg opplever ofte at forsinkelsen i kommunikasjon mellom cockpit og bakken gjør at det tar uforholdsmessig lang tid før det skjer ønsket handling. Ønsker man umiddelbar stopp, tar det gjerne 5 sekunder før man faktisk stopper... Hver av aktørene på bakken har gjerne et par sekunders reaksjonstid + handlingstid... Ofte er det en dispatcher med dårlig engelsk kunnskap, og i tillegg på et dårlig headset med lite støydemping og dermed vanskelig å høre klart hva som blir sagt. Hadde personen inne i pushbacken stått for både kommunikasjon og pushback, har man førstehånds reaksjons og handlingsledd, lavere støynivå og minst like god oversikt over 737'n som en gående dispatcher ved siden av pushbacken. Been there done that...
- En push & start klarering er en klarering på helt lik linje med alle andre klareringer gitt av tårnet. Er det gitt en klarering fra tårnet på at NAX kan taxe til 23 på K1 samtidig med at SAS er gitt push & start fra 13, så er det noen på groundfrekvensen som har en issue.
- Er det gitt taxeklarering til NAX på K2, mens de faktisk taxet på K1, så har NAX et problem.
- Er det ikke gitt push & start til SAS er det SAS som har et problem
- Uavhengig av hvem som har brutt klareringen, evt. om begge er klarert til samme område, så er det ikke påkjørsrett verken for Norwegian eller SAS, så dersom Norwegian så at SAS pushet, så burde de stoppet. Hadde pushbacksjåføren til SAS sett Norwegian flyet, så burde han ha stoppet. Åpenbart så ingen av dem at det var bevegelse hos den andre...
Så lenge vi snakker om menneskelige handlinger som ikke blir kontrollert av en datamaskin, så finnes det alltid en viss fare for at feil kan oppstå - uten at verken SAS eller Norwegian av den grunn har en dårlig safetykultur.