Dersom påstandene her er riktige, at det forekommer pushback uten klarering. Får dette noen form for konsekvenser for de som eventuelt driver med slikt? I så fall hvilke konsekvenser får det?
Om SK har skyld i vingeklippingen så er det vel ikke mer enn rett å rimelige at de låner bort en winglet til DY (med egen reklame, og påklistret SORRY )![]()
Starter/pusher er PLIKTIG til å sjekke hva som er på siden og bak flyet før push, uansett om de får beskjed fra cockpit om å starte. Så her ble det gjort to feil som skapte en nestenulykke.
jeg skal ikke uttale meg om hvem som har skyld - det får det bli opp til granskningen å konkludere.
Fakta for SAS er:
2) ca 18:30 under pushback av 737-800 LN-RCY fra gate 13 treffer venstre vinge på en DY 737-800 haleror og stabilisator og skader begge fly.
Takk for info CK. Tolker deg dit at du bekrefter at LN-RCY (SK) stod stille (under/avbrutt push) i og med din uttalelse om at LN-NON (DY) skader begge fly..?
Takk for info CK. Tolker deg dit at du bekrefter at LN-RCY (SK) stod stille (under/avbrutt push) i og med din uttalelse om at LN-NON (DY) skader begge fly..?
..tolker jeg deg rett så har SGH push/oppstart brutt prosedyren ved dette tilfellet![]()
Noen som kjenner til om det benyttet "singleman operated push" (kommunikasjon direkte til pushback traktor) eller egen mann for kommunikasjonen med flightdeck her?
Sansynligvis er det benyttet "onemanpush", da detter er blitt standaren for SGH på OSL. Kjenner jeg mine ekskolleger påOSL rett, så har det vært "klar bane" ved start av pushet. Så har han/hun sett at det kommer et fly langs K1, og stoppet pushet. Står jo flere steder at SAS flyet stod stille. Så SGH har sansynligvis fulgt alle prosedyrer i denne saken.
Men dette blir jo bare synsing og antagelser. Regner med at vedkommende som pushet, og pilotene i begge flyene, samt flygelederne på vakt, ikke får lov å utale seg om hva som egentlig skjedde før en rapport er offentliggjort.
Dette er ikke i samsvar med redegjørelsen fra CK. Hvis denne er korrekt, og siden CK hadde pressevakt på dagen dette skjedde så får vi regne med at dette er korrekt, så skriver altså CK at "...LN-RCY fra gate 13 treffer venstre vinge på en DY 737-800 haleror og stabilisator og skader begge fly". Slik det er formulert så leser jeg dette som at SK er i bevegelse og treffer DY, og dermed skader begge fly.
ca 18:30 under pushback av 737-800 LN-RCY fra gate 13, treffer venstre vinge på (en) DY 737-800 haleror og stabilisator [hos SAS, red.anm] og skader begge fly.
Dette er ikke i samsvar med redegjørelsen fra CK. Hvis denne er korrekt, og siden CK hadde pressevakt på dagen dette skjedde så får vi regne med at dette er korrekt, så skriver altså CK at "...LN-RCY fra gate 13 treffer venstre vinge på en DY 737-800 haleror og stabilisator og skader begge fly". Slik det er formulert så leser jeg dette som at SK er i bevegelse og treffer DY, og dermed skader begge fly.
Kanskje greit å ta på seg litt nøytrale briller før man leser innlegget til CK...
Edit: det er ganske åpenbart at CK skriver at DY-maskinen treffer SAS-maskinen.
Sånn kan det gå når man skal lese litt for kjapt... Jeg ser nå at min tolkning nok ikke er korrekt. Sorry.![]()
Sånn går det når man får vårsnø i øynene^_^
Dersom påstandene her er riktige, at det forekommer pushback uten klarering. Får dette noen form for konsekvenser for de som eventuelt driver med slikt? I så fall hvilke konsekvenser får det?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.