Kollisjon mellom SAS og Norwegian (bakkeskade)

RCY skal testflyves nå, med Norges punktligste person på halen. Så helt merkelig ut, etter min mening :p

Håpar alt går bra då, sidan det brått vart den maskina som skal ta meg frå Trondheim til Oslo (iflg. wf.no fly i rute)!
 
Kan love deg at de ansvarlige for at flyet skal gå på rute også krysser alt de kan for at maskina skal bli klar :)
 
Hva ble egentlig konklusjonen her??
Ble det skylddeling, eller fikk noen skylden for dette..

For oss som har måtte forholde oss til forsikringsselskaper på bil, så er de veldig glade i skylddeling, så det er flere som får være med på kalaset og betale litt ekstra noen år.. :-D
 
Hva ble egentlig konklusjonen her??
Ble det skylddeling, eller fikk noen skylden for dette..

For oss som har måtte forholde oss til forsikringsselskaper på bil, så er de veldig glade i skylddeling, så det er flere som får være med på kalaset og betale litt ekstra noen år.. :-D

Norwegians kommunikasjonsdirektør, Anne-Sissel Skånevik, har konkludert og fordelt skyld her for lenge siden. Trodde saken var død for lenge siden?:colgate:
 
Regner med at det ikke blir noe rapport ut av det i år, med mindre det blir prioritert. Som regel tar det lang tid før man har fullført alle undersøkelser, og SHT har en del andre ting på bordet også.
 
Rapporten er kommet:

Kollisjonsfaren ble initiert ved at flygebesetningen i SAS-flyet iverksatte pushback uten at klarering var innhentet fra kontrolltårnet. Kollisjonsfaren utviklet seg til en luftfartsulykke fordi det ikke var rom for samtidig pushback og taksing, ettersom infrastrukturen på sørsiden av hovedterminalen ikke har pushbacksone, og fordi ingen andre aktører så kollisjonsfaren. SAS-flygerne var i ferd med å gjennomføre et opplæringsprogram, LIFUS (Line flying under supervision). Havarikommisjonen mener at rollebytte og merbelastning for flygerne i forbindelse med gjennomføring av opplæringsprogrammet påvirket flygernes yteevne negativt.

Det fremmes en sikkerhetstilråding i denne rapporten: Statens havarikommisjon tilrår SAS å gjennomføre en risikovurdering, som ledd i selskapets Fatigue Risk Management, av instruksjon generelt og LIFUS-programmet spesielt, med fokus på merbelastning for
flygerne.
 
Jeg synes det er betenkelig når kommisjonen finner å måtte skrive dette i et av punktene i konklusjonen:

3. KONKLUSJON
3.1 Undersøkelsesresultater
....
k) SAS OCC på Gardermoen hadde ikke lokale fastlagte rutiner for å ivareta
personell som var innblandet i luftfartsulykke eller alvorlig luftfartshendelse.
 
Folk driter seg ut hele tiden, så får man lære av det, men å skylde på at hastigheten på det området er for stor blir for dumt. Det burde stå "neste gang skal vi se i speilet før vi rygger" ;-) det er jo et kræsj. Så mange andre ganger ja, men akkurat her syntes jeg ikke VG har overdrevet
 
Og med det ble hatten satt på riktig hode. Hvis dere tar en titt tidligere i tråden var det en del som uttalte seg skråsikkert både her og på yttersiden av flyprat. DYs informasjonsansvarlige synes å være godt informert, mens herr Kamhaug reddet seg inn igjen med å si "Nå avventer vi resultater fra undersøkelsene for å finne ut hva som har skjedd" selv om første del han sa viste seg ikke å holde vann.
 
Og med det ble hatten satt på riktig hode. Hvis dere tar en titt tidligere i tråden var det en del som uttalte seg skråsikkert både her og på yttersiden av flyprat. DYs informasjonsansvarlige synes å være godt informert, mens herr Kamhaug reddet seg inn igjen med å si "Nå avventer vi resultater fra undersøkelsene for å finne ut hva som har skjedd" selv om første del han sa viste seg ikke å holde vann.

...og ved en liten repetisjon av tråden så er det jo igjen interessant å se holdningen om hvor useriøse DY er som går ut med sin versjon, mens de samme har en litt "pytt, pytt"-holdning til SKs tilnærmet samme agerende...:)
 
Æsj !!!! Dette måtte skje en eller en gang på OSL uansett. DY thorttler ut av gate som om djevlen selv er etter dem og snur rundt så bagger og traller flaggrer avgårde. Personlig har jeg skrevet 4 rapproter på personskade og matriell på DY for akkurat dette. Men at dette skjedde er helt tilfeldig og uheldig. Noen som har sett WF lande i øst og taxi inn til park 10-2-3-7-9 ? De hadde mistet sitt bilsertifikat på E6 . Det er som å se BU på FBU " Flatt jern " over alt . SAS ikke det minste bedre. De gamle 9erne gikk for fullt over alt . Så nesten ut som om de skulle ta en SU og ta i fra gate
 
Back
Top