Kjos tror Ryanair flytter tili Rygge

Jeg lurer bare på om pressekonferansen er åpen for allmennheten eller må man være slik blekkskriver?

Jeg forhørte meg om dette tidligere i dag, da jeg vurderte å kjøre bort en tur, og fikk til svar fra markedssjefen at det beklageligvis i utgangspunktet kun var pressen som var invitert og at jeg ikke ville slippe inn på området, men at jeg fint kunne lure litt i kulissene om jeg hadde lyst.

Det er for øvrig o'store Michael "big mouth" O'Leary som skal lede pressekonferansen, som noen sleivspark i diverse retninger må man kunne forvente.

Det skal bli festlig etter hvert når folk kjøper en billett fra "Oslo" og ikke helt vet på hvilken side av fjorden de skal. "Ja men jeg trodde Ryanair flyr fra Torp, jeg...må jeg over fjorden?" Eller de som snubler litt i bestillingene og returnerer til "feil flyplass".

Vi ser vel et innslag av å satse i nedgangstider her, siden SAS sliter med identitet og det å få orden i eget hus. FR kommer raskt på banen og soper inn flere pax fra det sentrale Østland.

Uansett spennende å se hvor dette bærer.

Spennende nyheter dette, og spenstig gjort av FR som tar opp kampen mot Norwegian og også mot Wizz fra Torp.
FR sitter i en god posisjon når kontrakter på både Rygge og Torp skal forhandles. Begge vil ha FR, og strekker seg nok veldig langt for å få mest mulig av trafikken. Og vinneren blir da Ryanair.

Jeg er veldig spent på hvilken innvirkning dette har for OSL og folk fra Oslo generelt. Er det sånn at Ryanair har et så sterkt (billig)brand og sterkere enn Norwegian som gjør at folk kommer til å strømme til Rygge? Mulig at denne etableringen også gjør at folk i Oslo virkelig får øynene opp for Rygge og det i seg selv trekker vesentlig flere passasjerer både til Norwegian og Ryanair og evt andre som velger å etablere seg der.

Jeg håper dessuten ikke at dette er første steg i retning mot delt løsning mellom OSL og Rygge, dvs fjerning av alle begrensninger på Rygge, skrinlegging av en tredje bane på OSL.

Dette kan bli spennende for OSL, men jeg tror ikke de vil blø for mye. Endel reiser som ellers ikke ville foretas vil nok nå skje av øsfoldinger og svensker i grenseområdene. Mange oslofolk vil nok ta turen til Rygge ja, men om det ikke er veldig mye å spare på dette i forhold til å reise OSL vil nok OSL vinne p.g.a. langt bedre tilbringertjenester. Men jeg kan ta feil så klart.

Dette kan bli spennende for OSL, men jeg tror ikke de vil blø for mye. Endel reiser som ellers ikke ville foretas vil nok nå skje av øsfoldinger og svensker i grenseområdene. Mange oslofolk vil nok ta turen til Rygge ja, men om det ikke er veldig mye å spare på dette i forhold til å reise OSL vil nok OSL vinne p.g.a. langt bedre tilbringertjenester. Men jeg kan ta feil så klart.

Hvis man skal på en liten langhelg/ukestur og er en gjeng på 3-4 personer så spiller tilbringertjenesten liten rolle til OSL. Eks. 3 personer Asker/Sandvika - OSL t/r er 1200 kr med flytoget så da er bilen et økonmisk greit alternativ. Ved å kjøre rv23 så tar det bare 15-20 min mer tid til Rygge enn OSL, det sparer man inn i gangtid ved at man ikke parkerer i "ødemarka" på Rygge. Er det rushtid i Oslo så tar det nok lenger tid til OSL enn RYG. Asker-Torp er vel omtrent samme kjøretid til Rygge gitt at det ikke er utfartshelg nedover E18.

Så tidsmessig er det likt. Med dobbel bompengering rundt Oslo så blir nok bompengesatsene ganske like så alt i alt hipp som happ hva man velger.

Tror OSL vil merke bortfall av fritidsvolum. Dette segmentet velger i prinsippet laveste pris uavhengig av lojalitet til selskap og flyplass. Tenk bare på Torrevieja-gjengen... Så Ryanair bør lett klare å fylle RYG-ALC/AGP/GRO/CIA/BGY hver dag til relativt gode priser sammenlignet med ruter hit fra andre europeiske destinasjoner. Husk at Rygge er Oslo, Torp er sørlandet... :)

Kan jo ikke la være å spekulere litt! Hvis MOL selv skal være der, hva om han annonserer ett oppkjøp av Norwegian...... Det er jo en kjent sak at han prøver seg litt her og litt der, og så er det vel sånn at Kjos sliter litt med å finansiere nye børser. Ikke så mange andre han kan kjøpe og få ett kjempemarked med på kjøpet, knusing av SAS og i tillegg er flåten den samme. Jeg liker å spekulere litt, det ville være en katastrofe for alle som jobber innen luftfart i skandinavia! Ikke la det skje.

Kan jo ikke la være å spekulere litt! Hvis MOL selv skal være der, hva om han annonserer ett oppkjøp av Norwegian...... Det er jo en kjent sak at han prøver seg litt her og litt der, og så er det vel sånn at Kjos sliter litt med å finansiere nye børser. Ikke så mange andre han kan kjøpe og få ett kjempemarked med på kjøpet, knusing av SAS og i tillegg er flåten den samme. Jeg liker å spekulere litt, det ville være en katastrofe for alle som jobber innen luftfart i skandinavia! Ikke la det skje.

Bortkastet spekulering , DY vil nok ikke la seg selge hverken til FR eller andre i overskuelig fremtid.
Hverken DY eller Kjos sliter med finansiering av nye maskiner.
Her har man garantiordninger med US ex-im bank som sikrer finansiering.

Tro hva Kjos tenker på nå.. Jeg tror nok DY er ferdig på RYG etter dette, dessverre.

Jeg skulle heller sett EasyJet istedet for Ryanair.

Tro hva Kjos tenker på nå.. Jeg tror nok DY er ferdig på RYG etter dette, dessverre.

Neppe, da DY og FR bare vil konkurere mot hverandre på et par ruter.

Uansett tipper jeg minst 2 av disse nye rutene er borte innnen 1 år

Skal si de var raskt ute å oppdaterte nettsidene sine

Attachments

• ryanair.JPG
    ryanair.JPG
    58.1 KB · Views: 346
Hvis man skal på en liten langhelg/ukestur og er en gjeng på 3-4 personer så spiller tilbringertjenesten liten rolle til OSL. Eks. 3 personer Asker/Sandvika - OSL t/r er 1200 kr med flytoget så da er bilen et økonmisk greit alternativ. Ved å kjøre rv23 så tar det bare 15-20 min mer tid til Rygge enn OSL, det sparer man inn i gangtid ved at man ikke parkerer i "ødemarka" på Rygge. Er det rushtid i Oslo så tar det nok lenger tid til OSL enn RYG. Asker-Torp er vel omtrent samme kjøretid til Rygge gitt at det ikke er utfartshelg nedover E18.

Så tidsmessig er det likt. Med dobbel bompengering rundt Oslo så blir nok bompengesatsene ganske like så alt i alt hipp som happ hva man velger.

Enig i det, men jeg tror mange passasjerer vil være fra Østfold. Er prisene på OSL bra vil nok mange velge å fly derfra. Kan jeg unngå Ryanair så gjør jeg det. det som er hyggelig er uansett at Oslo-området igjen får en direkterute til Madrid. Alle ruter fra OSL/TRF til Madrid med SK/DY/FR ble lagt ned ifjor.

Jeg hadde ikke trodd at Ryanair skulle prøve seg såpass mye på Rygge, men det blir spennende å se. Helt klart mer aktuelt å bruke dem når de flyr derfra. Interessant også at Rygge henter inn FR til tross for at DY har vært soleklare på at de ikke ønsker det.

Men noen av rutene her vil jeg tro ikke er veldig lukrative, jeg kan ikke skjønne hva de vil med f eks Brussel? Men London og Alicante kommer nok til å gå greit. Og FR kan selvsagt presse Torp og Rygge når de ønsker det og med realisme true med å flytte deler av trafikken. Men også spennende ruter fra Torp kommer jo.

Blir sikkert en artig pressekonferanse.

Back