Kjos tror Ryanair flytter tili Rygge

Og hvis det er FR som flytter over fjorden til Rygge, hvilke konsekvenser får det da for Widerøe på Torp?
 
Markedet for halve Sørlandet, Telemark, Vestfold, osv er vel så stort at "noen" kommer inn om FR skulle droppe TRF helt.
 
Markedet for halve Sørlandet, Telemark, Vestfold, osv er vel så stort at "noen" kommer inn om FR skulle droppe TRF helt.

Folk reiser både fra Oslo og Kristiansand til Torp. Det skulle vel være rart om folk sluttet å reise fra Telemark og Vestfold bare fordi de måtte fly fra Rygge?
Jeg tror ikke noen ville fylle et eventuelt tomrom etter Ryanair på Torp. Passasjerene ville ta seg bry med å reise til Rygge istede.
 
Problemet er vel at med 15000 flybevegleser i året, er det ikke rom for mer enn 20,54 rundturer i døgnet hvis man deler antall bevegelser på 365 dager.

Så hvis Norwegian i dag har 6 daglige rundturer hver dag hele året, så har man da ikke mer enn 8 ledige flybevegelser i per driftsdøgn. Å da blir det jo skralt med for ekspansjon for både Norwegian og andre seskaper.

Regnet fort over hvor mange bevegelser FR har fra Torp nå i sommer, å per uker er det 196. Totalt per å vil det bli 10192 flybevegleser. Da er det ikke mye igjen til andre. ca 5000 bevegelser per år.

Per i dag har Norwegian 88 flybevegelser per uke, eller 4576 per år.

Da er man totalt oppe i 14768 flybevegleser per år, noe som lar det være igjen 232 flybevegelser til charter andre selskaper.Hvis man inkluderer bare den nye AMS ruta til DY med 2x i uka, sitter man igjen med fattige 24 flybevegleser i året.

Så hvis FR kommer til Rygge blir det i tillegg til Torp, da de ikke vil kunne ekspandere noe særlig med dagens produksjon hvis den flyttes. Selvom DY gir seg på Rygge er det ikke mye rom for noen ekstra satsing på altfor mange destinatsjoner med noe større frekvens.
 
Last edited:
Tja, KLM, Wizz, WF/SK ville kunne ta for seg mer, og DY ville kunne hoppe over fjorden.
Det er vel ikke slik at folk i Vestfold og Telemark kun flyr FR? Legg på _tiden_ det tar å komme seg fra Langesund til Rygge, og biletten kan kosten noen kroner mer. Så slipper man fergegebyr også...
 
Sandefjords Blad har innhentet en uttalelse fra Torp;



http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090715/NYHETER/410037887/1158

Hvorfor ville hun henvist til Ryanair dersom hun ikke visste at Ryanair kom til å forlate Torp? Det ville vært svært unaturlig å henvise til Ryanair, en av flere mulige kandidater, om hun selv var i villrede.

du kan ikke lese dette som et ordrett sitat. Det er svært ofte vrid litt på setninger av journalistene og vi kjenner ikke spørsmålet som ble stilt eller i hvilken sammenheng dette kom opp i samtalen.

Journalisten har sikkert spørt "er det riktig at Ryanair blir borte fra Torp?"
Da er svaret hennes helt naturlig.
 
Ville ikke det være vinn-vinn-vinn osv? DY får i større grad spisset sitt tilbud mot Buskerud, Vestfold og Telemark, i stedet for å være kvasi-Oslo m/Østfold som i dag, mens Ryanair ville kunne konkurrere mer direkte mot OSL.
 
Jeg tror enkelt og greit at det ikke er grunnlag for noe selskap på Rygge utenom Ryanair. De er mest kjent hos alle nordmenn. Noe alle andre selskap ikke er, og de vil få slite kraftig med å bygge opp seg opp i et marked som blir helt sprengt med 3 aktører hvis de satser innenriks.
 
Det kommer litt FR torsdsg..........xx nye ruter (tosifret)

De lander 1300 ...............
 
Det faktum at FR nekter å kommentere nyheten om ny rute fra Rygge sier nok. Om det ikke er FR ville de ha gjort de klart. Det er hva jeg tipper. Men man vet jo aldri.....
 
Problemet er vel at med 15000 flybevegleser i året, er det ikke rom for mer enn 20,54 rundturer i døgnet hvis man deler antall bevegelser på 365 dager.

Så hvis Norwegian i dag har 6 daglige rundturer hver dag hele året, så har man da ikke mer enn 8 ledige flybevegelser i per driftsdøgn. Å da blir det jo skralt med for ekspansjon for både Norwegian og andre seskaper.

Regnet fort over hvor mange bevegelser FR har fra Torp nå i sommer, å per uker er det 196. Totalt per å vil det bli 10192 flybevegleser. Da er det ikke mye igjen til andre. ca 5000 bevegelser per år.

Per i dag har Norwegian 88 flybevegelser per uke, eller 4576 per år.

Da er man totalt oppe i 14768 flybevegleser per år, noe som lar det være igjen 232 flybevegelser til charter andre selskaper.Hvis man inkluderer bare den nye AMS ruta til DY med 2x i uka, sitter man igjen med fattige 24 flybevegleser i året.

Så hvis FR kommer til Rygge blir det i tillegg til Torp, da de ikke vil kunne ekspandere noe særlig med dagens produksjon hvis den flyttes. Selvom DY gir seg på Rygge er det ikke mye rom for noen ekstra satsing på altfor mange destinatsjoner med noe større frekvens.

Selv om jeg ikke har kontrollert regnestykket ditt er jeg også veldig skeptisk til taket på antall flybevelgelser med Norwegians varslede 4 basefly og all Ryanairs eksisterende trafikk alene. Så vil en eventuell Ryanair-ekspansjon komme i tillegg.

Hvordan avgjøres hvordan den resterende kapasiteten fordeles? Gjennom slot-søknader eller kan det muligens også være en del av den generelle avtalen mellom driftsselskapet og Norwegian/Ryanair?
 
RYR142 ligger inne nå med ETA ENRY 1302 (lokal) fra Skavsta, og skal gå igjen som RYR143 til Dublin 1400 (lokal) Eqpt EI-DPN.

Mvh,
 
RYR142 ligger inne nå med ETA ENRY 1302 (lokal) fra Skavsta, og skal gå igjen som RYR143 til Edinburgh 1400 (lokal) Eqpt EI-DPN.

Mvh,

Hjertelig takk, du fikk dermed æren med å bekrefte at det er Ryanair som etablerer seg. :8:

Nå gjenstår det bare å avduke destinasjonene og hvor stor del av produksjonen på Sandefjord som flyttes.

Jeg har blandede følelser. Jeg håper i allefall de styrer unna norsk innenriks.
 
Back
Top