Kjos tror Ryanair flytter tili Rygge

Pressekonferansen starter vel klokka 13 - og mediene er invitert til 12.45 for "briefing" først.

Hørte et par ganger på NRK Vestfold på morgen i dag at pressekonferansen skulle starte 12.30, det samme sto det i en artikkel i FB i dag.

Nå er jo 80% av spenningen utløst av annen post her uansett så da spiller det jo ikke så stor rolle lenger.

@ Fly High:

I have my sources... (:o)

Seriøst, har adgang til alle reiseplaner som berører Norge, og til et system som inneholder "flyspotterens våte drøm". Men dette ligger ikke ute offentlig.

Mvh,

Hjertelig takk, du fikk dermed æren med å bekrefte at det er Ryanair som etablerer seg. :8:

Nå gjenstår det bare å avduke destinasjonene og hvor stor del av produksjonen på Sandefjord som flyttes.

Jeg har blandede følelser. Jeg håper i allefall de styrer unna norsk innenriks.

Hm, jeg er fortsatt usikker på om jeg skal reise bort og delta på "festlighetene". Hvis Ryanair-flyet kommer fra Skavsta, så er det vel stor sjans for at det er norden-sjefen som kommer og ikke høvdingen sjøl? Men det hadde jo vært morsomt å være tilstede i egen person.

Det er vel også liten sjans for "freebies" .. :lol:

Hørte et par ganger på NRK Vestfold på morgen i dag at pressekonferansen skulle starte 12.30, det samme sto det i en artikkel i FB i dag. .

Jeg står i studio i NRK Vestfold i dette øyeblikk, og vi har sagt klokka 13! :)

Men som du også skriver - spenningen er utløst - nå blir det spennende å se omfanget av etableringen!

For oss som ikke har tilgang til "flyspotterens våte drøm" så kan man bare gå inn på Narrow Route Briefing på IPPC for å få bekreftet at det Gandalf skriver er korrekt.

@Fly high, Da er det vel jeg som er for trøtt på morgen da :)

Les igjen hva jeg skrev. Norwegian har ikke vist noen stor entusiasme for å fly på attraktive destinasjoner i sentral-/vest-Europa. Hvis dette nye selskapet gjør det kan de fly på hvert sitt "sett" destinasjoner.

Eller er det for logisk?

Neida, det kan hende du har rett. Men om FR lanserer et 2-sifret antall ruter overrasker det meg mye om ingen av dem er til DY-destinasjoner. Jeg setter feriepengene paa at DY blir "jaget" bort fra en del destinasjoner, men det kan jo hende FR er true gentlemen, og lar DY fly i fred :)

Hmmm, jeg hadde ikke trodd at Ryanair ønsket å traffikere 2 flyplasser så tett. Mulig de håper taket på Rygge forsvinner med en ny regjering til høsten, og at de posisjonerer seg i forhold til det. Jeg vil nok som mange andre her tro at Rygge er en langt bedre flyplass for Ryanair enn Torp med tanke på nærhet til Oslo / Akershus som tross alt har MANGE potensielle kunder. Jeg har en liten misstanke om at dette er en "test" av Ryanair, for å se hvordan det fungerer, og at de fortløpende vil vurdere muligheten til å trekke seg ut fra en av plassene.

På samme måte tror jeg nesten at Torp hadde vært bedre for DY, da de hadde sluppet å konkurrere like sterkt med seg selv på OSL der.

http://reiselivsnytt.wordpress.com/

Ryanair er på krigsstien og satser stort i Norge. I dag annonserer selskapet at de skal åpne 11 nye ruter ut fra Norge.

Sju av rutene åpnes på Moss lufthavn, Rygge, mens fire ruter åpner på Sandefjord lufthavn, Torp, hvor Ryanair har vært i snart 12 år.

Reiselivsavisen.no får bekreftet at Ryanairs ruter fra Torp skal gå til Paris, Roma, Krakow og Lodz i Polen.

Fra den nye flyplassen på Rygge vil Ryanair lette med snuten mot Alicante, Bergamo, Bremen, Brussel, Gerona og Madrid i Spania og London Stansted.

Dermed blir det ikke noe av den antatte flyttingen av Ryanair fra Torp til Rygge, men heller en løsning der flyselskapet satser på begge flyplasser og dermed legger et ytterligere press på Gardermoen og først og fremst Norwegian

Forøvrig artig at Bergamo, Bremen og Brussel nå har flyttet til Spania.... Sikkert noe de har bestemt i EU-kommisjonen - så må vi er på berget bare rette oss etter det :o)

Vel, sa veldig overraskende er det vel egentlig ikke. Ryanair er jo den aktivere av de to britiske low-coster i Norden.

Jeg har liten tro at DY trekker seg helt ut. Det bli trolig slik at FR og DY fyller opp flasken til de 15.000 flybevegelser i aret. Da kan begge sortere seg, tjene godt pa at ingen annen kan komme inn...

Litt lurt er det for Sandefjord flyplass. De mister med FR en store kunde. Og man kan spöre seg om FR vil i fremtida spille ut Rygge mot Torp hver runde de reforhandler kondisjoner. Det er begge privat-eide flyplasser...

Man kan jo ogsa nevne en positivum. Med Ryanair sitt ankomst vil det bli faktisk ogsa ökt buss-traffik til/fra RYG. Og dette er en ting som ogsa kommer DY til gode.

Hvis det Molinari har snappet opp stemmer, så blir det ihvertfall konkurranse mellom Ryanair og Norwegian allerede fra første dag på Alicante.

De andre destinasjonene later ikke til å være av interesse for Norwegian i første omgang, men Kjos har jo antydet London på et senere tidspunkt.

Det var en som antydet muligheten for at FR spiller som true gentlemen, det ville jeg glemme alle våte drømmer om. De ordene betyr ingenting i en irsk forretningsmodell. FR er flinke til å annonsere massive satsinger som ofte ikke er sååå massive, blir spennende å se om det er oss. Tviler uansett på base!
Også tviler jeg på at TRF blir forlatt, kan heller se at det blir dobbel satsing. Litt typisk FR dette, øke så mye med lave priser sånn at konkurrenter trekker seg ut og dermed blir det monopol. Har vært rykter om TRF base i mange år nå, og jeg tviler på at ledelsen på TRF er så sløve at de lar deres største kunde bare fordufte. Baseryktene (TRF) har blusset litt opp igjen internt den siste tiden, tror kanskje det kan bli annonsert i tillegg til noen ruter ut fra RYG.

Som ren flaks skriver, så kan man nok glemme drømmer om "true gentlemen". FR kommer nok til å møte DY med nye boksehansker med murstein i, og målet er nok å jage Kjos ut av Østfold...

Urent spill og slag under beltestedet er nok "the name of the game"... :p

Bare vent! Tipper maskinen fra Skavsta har "BYE BYE NORWEGIAN" eller en tilsvarende kommentar over hele skutesiden... :colgate:

Last edited:
Bremen (Tyskland), oppstart 2.oktober
Bergamo (Italia, Milano), oppstart 3.november
Madrid (Spania), oppstart 30.september
Gerona (Spania/Costa Brava), oppstart 3. november
Alicante (Spania), oppstart 3. november
Brussel (Belgia), oppstart 2. oktober
London Stansted (England), oppstart 3.november

Utvidgningen på rygge har nog flera skäl:
1. Utvidga upptagningsområdet runt Oslo för de som tycker Torp ligger för långt bort
2. Ha en konkurrerande flygplats för att pressa priserna på Torp ytterligare. Detta är en vanlig taktik från Ryanair. Jämför Skavsta/Västerås, Valencia/Alicante, några italienska som jag inte minns, Hahn/Sweibrücken....
Konkurrera ut Norwegian tror jag dock inte så mycket på som huvudskäl. Snarare så ser FR goda möjligheter att tjäna pengar på rutter från Norge till Spanien, speciellt Alicante. Den är ju minst lika populär för norrmän som för svenskar, och rutten Skavsta-Alicante har ju utökats mycket i sommar, och haft mycket höga priser vilket tyder på god intjäning...
Är det någon av de nya rutterna från Rygge som innebär någon minskning av befintliga rutter från Torp? Eller blir det dubbla utbud till Alicante och Girona från "Oslo"?

Back