Kjos tror Ryanair flytter tili Rygge

"Nytt selskap fra Rygge, med massiv satsing i Norge..."
Dette er jo spennende.
Ryanair eller Easyjet er vel de mest sannsynlige, med Transavia og Cimber Sterling som mulige outsidere.
Blir det "massiv satsing" også innenriks i Norge (noe jeg tviler litt på egentlig), så blir det et bikkjeslagsmål, der minst en av de tre operatørene blør i hjel!

Tally-Ho

Norwegian virker overbevist om at det er Ryanair som flytter til Rygge.

Flyselskapet Norwegian satser derimot tungt fra Rygge, og mener å vite hvem den nye konkurrenten blir:

- Vi har ingen interesse av å være på Ryanairs pressekonferanse, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik på spørsmål om de er blant aktørene som er varslet å være til stede i morgen.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=568740

-

Det mest interessante synes jeg faktisk er, dersom det viser seg å være Ryanair, vil de etablere en innenriksbase og starte Rygge - Bergen/Trondheim/Stavanger?

Overskriften på VG-artikkelen slår bombastisk fast at det er Ryanair, mens i resten av artikkelen spekuleres det mer.

Norwegian virker overbevist om at det er Ryanair som flytter til Rygge.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=568740

-

Det mest interessante synes jeg faktisk er, dersom det viser seg å være Ryanair, vil de etablere en innenriksbase og starte Rygge - Bergen/Trondheim/Stavanger?

Tror nok det blir meget vanskelig for Ryanair å starte flyvinger fra Rygge.
Det er nok heller en mye mindre operatør som starter opp.

Når man ser at Norwegian åpner nye ruter til London og Amsterdam er det nok garantert ikke Ryanair.

Last edited:
Det kan jo tenkes at FR åpner ruter fra Rygge uten at de på noen måte reduserer tilbudet fra Torp.

Jeg håper forsåvidt Easyjet - men tror en eventuell oppstart med dem vil bli fra OSL - der de også har hatt samtaler nylig...

Mistenker en blåst opp FR-sak - og flytting fra Torp. Skal man tro Moss Avis vil DY trekke seg ut dersom FR flytter til RYG - og noe sier meg at DY er en vel så verdifull kunde med to basefly enn det Ryanair kan bli med mange fly - med mindre næringsliv/kommune/fylke omkring Rygge sponser FR på noe vis...

Kanskje ett skudd i blinde, men kan det være CimberSterling som vil prøve seg?

Ellers virker det jo rart at FR vil flytte. Mange som kommer til Torp med de reiser sørover mot Kristiansand med en av de mange ekspressbussene fra Foksrød. Men det spiller kanskje ikke så stor rolle for MOL å FR akkurat det.

Ville du betegnet åpning av Rygge - København som en "massiv satsning i det norske flymarkedet"?
Nei, men det ville kanskje være en ny rute det også, i tillegg til at Cimber satser på innenlandstrafikk her til lands.

jeg har også hørt at Easyjet har sommer flørtet med Osl. Dessuten er vel ikke Easy kjent for å sjokk åpne mange ruter slik som FR? Åpner Easy så er det vel snakk om kun er par ruter.

Last edited:
Kjos sier det sikkert av taktiske grunner. Han ønsker flere selskaper til Rygge for å gjøre Rygge lønnsomt, og med flere selskaper på Rygge blir det også mer trafikk for Kjos. Slik det er nå går vel ikke Rygge akkurat bra økonomisk, og det kan skade DY dersom det fortsetter i samme løypa.

Jeg tviler faktisk paa det. Jeg er ganske sikker paa at DY har ligget paa RYG delvis av taktiske grunner for aa hindre andre europeiske lowcost carriers aa etablere seg der. Aa fly vinge mot vinge mot Ryanair ut fra Rygge er DYs worst nightmare, og da er det for en gangs skyld de ligger feil paa enhetskostnadene.. Blir spennende i morgen, jeg tror det blir irsk jalla-show paa Rygge!

Nesten så jeg ruller ned til RYG i morgen om det ikke er utendørs snekker vær.
Når er det show' er ?
Om man snakker noen med "større" planer på Norsk innenriks så er det vel kun FR eller Cimber det er snakk om.

Nesten så jeg ruller ned til RYG i morgen om det ikke er utendørs snekker vær.
Når er det show' er ?
Om man snakker noen med "større" planer på Norsk innenriks så er det vel kun FR eller Cimber det er snakk om.

Kl 13 har jeg lest, da er pressekonferansen iallefall.

Hm, så sent. Jeg vurderte tidligere å kjøre bort og rapportere live for forumet i morgen ettersom jeg uansett har ferie, men nå som alt peker mot Ryanair, så mistet jeg litt lysten på å være der for å være helt ærlig.

Back