Kjos tror Ryanair flytter tili Rygge

Det hadde vært morsomt om noen kunne rapportere for forumet, uansett hva nyhetene er. Jeg har dessverre ikke mulighet.

Hvis det med norsk innenriks er riktig så må det jo være en storsatsing fra noen som har råd til å tape. Det å forsøke å etablere seg på det norske innenriksmarkedet med base på rygge er jo relativt dristig. Det er få som allerede er etablert som er aktuelle, eneste måtte være KLM eller WF, men det ville vært ganske sjokkerende. Om noen uetablerte skal fly med Rygge som base, og sammtidig etablere seg på flere anre flyplasser i Norge, med innenriks ned til Rygge så tror jeg de går på en smell.

Skal man fly Trondheim-Oslo så er det i utgangspunktet så billig at det vil bli vanskelig å lokke andre enn folk fra Østfold til å dra til Rygge. Det samme gjelder vel ganske mange andre innenriksruter i norge.

Noen som vet om Ryanair har endret mening om norge etterhvert. Vet de uttalte for en del år siden at de ikke var interessert i å fly på "vinterflyplasser" pga økte kostnader og "ikke standard" aktivitet. At det var en av grunnene til at de var skeptiske til å etablere seg lengere nord i norge.

Jeg har en liten misstanke om at det kanskje heller blir Cityairline som noen andre her også har nevnt. De kan være interessante, og har passelig små fly til at de kan operere enkete småruter innenlands, og fortsatt ha håp om rimelig bra belegg.

Hva med Transavia? De flyr jo fra CPH i konkurranse med bl.a. DY. Kanskje Transavia starter

RYG-AMS
RYG-LGW
RYG-SVG
RYG-BGO
RYG-TRD

Dette blir spanande.....:)

Det er noe som skurrer. Hvis dette "nye" selskapet også skal satse "massivt" innenriks fra RYG, så ville vel flere flyplasser enn bare RYG vært involvert i morgen, og da burde det vel eksistert flere rykter? Hvis det derimot er snakk om et selskap som allerede flyr innenriks, men som nå også skal satse på RYG....da skurrer det mindre. Og da er det heller ikke så mange å velge mellom: SAS, WF, DAT, DOT...flere? Personlig tror jeg ingen av disse er aktuelle, i så fall vil det være veldig overraskende. Så mest sannsynlig er det vel et selskap som kanskje åpner 1-2 innenriksruter, samt 3-6 utenriks. Vil ikke kalle noe sånt for en stor satsning i det norske markedet, men jeg setter mine finanskrisepenger på Cimber Sterling, Easy, Ryan eller Transavia.

Men...det mest spennende hadde selvsagt vært om SAS hadde funnet ut at de skal bruke siste rest av pengene i kassa på å gå i strupen på DY. Men skal de gjøre det fra RYG, så må de bruke mindre materiell enn 737! Så da er det vel bare WF med Q400 som er det rette alternativet ;)

Spennende i morra uansett :)

Ingen som har tilgang til innlagte flightplaner hos avinor da? Som kan sjekke hva som er lagt inn ti RYG i morgen? Naboen jobber på som assistent på Røyken. Men er selvfølglig på ferie...

Hvor står det i presse meldingen at det gjelder norsk innenriks?

Norsk innenriks er ikke nevnt eksplisitt noe sted, men det er jo mulig å spekulere i om den nye aktøren også vil åpne innenriks-ruter, spesielt om det virkelig er Ryanair (skrekk og gru).

Jeg tipper det er Krabi som skal starte innenriks etter Thai kom de i forkjøpet i forrige runde...

Jeg har meget vrient for å tro at Ryanair skal starte innenriks. Avgiftene er forstatt de samme på BGO, TRD osv som de mener er alt for høye. Men at de starter enn 3-4 utenlandsruter skulle ikke forrundre meg. Tror absolutt heller ikke de på noen måte er "trofaste" mot TRF.

CimberSterling eller City er interessante alternativer. Eller Oslo Air (var det)?

Blir overrasket om det er andre enn Ryanair som kommer. Det eneste som skurrer litt er at DY (som motsvar?) nå varsler at RYG-AMS kommer. AMS er ikke noen strategisk viktig FR-destinasjon...

Hvorfor skulle Norwegian umiddelbart oppfatte Ryanair som en ubehaglig konkurrent på Rygge.

Norwegian har ikke akkurat utvist noen stor entusiasme i å starte ruter til flere attraktive destinasjoner i sentrale og vestlige deler av Europa.

Hvis nå et nytt flyselskap kommer til Rygge og gjør nettopp det, så kan jo Norwegian leve stort på å fly inn passasjerer til Rygge som vil fly videre med denne nye aktøren, på samme måte som Widerøe tjener gode penger på å gjøre på Torp.

Jeg tror heller ikke at en ny aktør av type Ryanair, Easyjet eller Air Berlin eller hvem det nå måtte være kommer til Rygge i morgen, kommer til å fly så veldig mye innenriks i Norge, fordi det markedet har Norwegian allerede fra Rygge, og det kan Norwegian utvikle videre.

Hvis de da ikke blir snurt og trekker seg ut fordi det kommer en annen LCC. Da legger de jo dette markedet helt åpent for en ny konkurrent.

Sandefjords Blad har innhentet en uttalelse fra Torp;

– Du får vente til klokken 13.00 eller ta kontakt med Ryanair eller Rygge for å få vite hvilket selskap som etablerer seg der, sier markedssjef ved Sandefjord Lufthavn Torp, Tine Kleive-Mathisen.

http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090715/NYHETER/410037887/1158

Hvorfor ville hun henvist til Ryanair dersom hun ikke visste at Ryanair kom til å forlate Torp? Det ville vært svært unaturlig å henvise til Ryanair, en av flere mulige kandidater, om hun selv var i villrede.

Ser ut som det er potensiale for et mini Scanair-treff på RYG i morgen. Regner selv med å være på plass for å lodde stemningen, med mindre noe jobbrelatert skulle inntreffe samtidig.

Jeg tror Ryanair, og jeg tipper kanskje det blir til Bergen, Trondheim og Stavanger, samt kanskje et par utenlandsruter. Jeg håper virkelig ikke at de flytter fra Torp. Men jeg er jammen ikke så sikker. Jeg har hatt en uggen følelse i noen uker nå, om at noe er på gang.

Ellers er jo "massiv satsing" noe flytende. Vi får vente i spenning.

IMM

Hvis nå et nytt flyselskap kommer til Rygge og gjør nettopp det, så kan jo Norwegian leve stort på å fly inn passasjerer til Rygge som vil fly videre med denne nye aktøren.

Connecting flights med DY / FR: ingen av dem har interlining og ingen av dem tar noe ansvar for connex. Not for the faint-hearted... :drunk:

Hvorfor skulle Norwegian umiddelbart oppfatte Ryanair som en ubehaglig konkurrent på Rygge.

Fordi de ikke har nubbesjangs til aa konkurrere med FRs cost base, og FR kommer til aa ha et relativt likt ruteprogram som DY, dersom ryktene om massiv satsing stemmer. Kanskje 2-3 fly som skal operere leisure Europa? Jeg tror det er vanskelig, om ikke umulig, for noe norsk flyselskap aa fly vinge mot vinge med FR fra samme flyplass.

Place your bets :p

Connecting flights med DY / FR: ingen av dem har interlining og ingen av dem tar noe ansvar for connex.

Det har/gjør ikke WF / FR på Torp heller, men mange flyr med WF til Torp fra hele landet for å fly videre med FR.

Fordi de ikke har nubbesjangs til aa konkurrere med FRs cost base, og FR kommer til aa ha et relativt likt ruteprogram som DY, dersom ryktene om massiv satsing stemmer.

Les igjen hva jeg skrev. Norwegian har ikke vist noen stor entusiasme for å fly på attraktive destinasjoner i sentral-/vest-Europa. Hvis dette nye selskapet gjør det kan de fly på hvert sitt "sett" destinasjoner.

Eller er det for logisk?

Back