Kaos i flytrafikken

Status
Not open for further replies.
Replying to Topic 'Kaos i flytrafikken'

Originally posted by SAJblue

Et tilleggsspørsmål; hvis SASbraathens nå har mange passasjerer de selv ikke klarer å befrakte, kjøper de da seter hos konkurrentene?

Ja, hvis det ikke finnes alternativ paa egne flighter, gjoer man dette. Baade som service og for aa 'faa folk unna' saa man kan hjelpe flere hvis det er behov.

SAS har idag gått ut og sagt at dem booker om til andre selskaper.

En fråga, litet O/T men ändå: Är det SK Danmark som flyger CPH-OSL v.v. och CPH-ARN v.v. I så fall, vad är anledningen till det?

1 , Ja sk.dk flyr osl-cph-osl , sasbr og sas.se deler osl-arn-osl , jeg tror at sk.se og sk.dk delere på arn-cph-arn

2. Good Question !

/G

...SAS Dk flyr CPH-OSL v.v. er ikke sikker paa at de dekker 100% av avgangene, men tror faktisk det er saa....og da er det sannsynelig at SAS Dk ogsaa gjoer det samme CPH ARN v.v. annet enn at A321 er plassert i SAS Dk og disse maskinene brukes, saa vet jeg ikke aarsaken.....

Uten at jeg er sikker saa tipper jeg det er pga kapasiteten. cph-osl-cph blir stort sett betjent av 321 er storre enn 738 som er det storte flyet til SKBU

Originally posted by dc-8-63

...SAS Dk flyr CPH-OSL v.v. er ikke sikker paa at de dekker 100% av avgangene, men tror faktisk det er saa....og da er det sannsynelig at SAS Dk ogsaa gjoer det samme CPH ARN v.v. annet enn at A321 er plassert i SAS Dk og disse maskinene brukes, saa vet jeg ikke aarsaken.....

SAS SE och DK delar på CPH-ARN-CPH Alla 14** är STO basen medans 4** är CPH

Takker for svar Richard.
Da kan man diskutere seg blå om hva som utløser en konflikt:
Pilotene som de facto gjør det, eller en ledelse som ikke kan lede et selskap på en måte slik at en unngår dette?
Og nå tenker jeg ikke på (Store-Jørgen som karriereklatrerne kaller han), men mere på styret som sannsynligvis står bak beslutningene.
Jan

B738 til SASBraathens er vel ikke så veldig mye mindre enn A321 med tanke på passasjerer vil jeg anta.
Airbus 321 tar 184 passasjerer og BUSK 738 tar 179. Veldig lett å finne informasjon om dette på de danske sidene, men ingen info om dette på SAS Braathens. Ble nødt til å lette lenge før en får informasjon om flyflåten til SAS Braathens dessverre.

Og gidseltagningen af passagererne og kollegerne fortsætter tilsyneladende ind i imorgen.
Stortset alle SAS flyvninger ud af CPH indtil imorgen kl 1200 er aflyst, bortset fra enkelte OSL flyvninger og det der flyves af QI. (Har de ellers ikke SK kaptajner ombord?)

Originally posted by Hurum

B738 til SASBraathens er vel ikke så veldig mye mindre enn A321 med tanke på passasjerer vil jeg anta.
Airbus 321 tar 184 passasjerer og BUSK 738 tar 179. Veldig lett å finne informasjon om dette på de danske sidene, men ingen info om dette på SAS Braathens. Ble nødt til å lette lenge før en får informasjon om flyflåten til SAS Braathens dessverre.

738 tar 179 i domestic versjonen, og men mindre i Europa versjonen. 321 har ogsaa max load paa 21,5t mot 19t for 738 saa 321 tar ogsaa endel mer cargo. Det er lettere aa finne info om SK.BU flaaten naar man gaar vi SK.DK enn vi SK.BU:sarc

Originally posted by Someone

738 tar 179 i domestic versjonen, og men mindre i Europa versjonen. 321 har ogsaa max load paa 21,5t mot 19t for 738 saa 321 tar ogsaa endel mer cargo. Det er lettere aa finne info om SK.BU flaaten naar man gaar vi SK.DK enn vi SK.BU:sarc

ja litt mer cargo regnet jeg med Airbusene tok, derfor spesifiserte jeg at jeg snakket om passasjerer. Så forstår ikek at ikke man kan la SAS Braathens også få et par flyvninger til København. Men SAS Danmark skal vel også fly litt, og har sikkert mange ansatte, så da må dem vel fly der dem har sjansen.
Merkelig at SAS Braathens ikke vil presentere flyflåten sin, men at en må gå til søsterselskapene for å finn ut av hva som er av fly i SAS Braathens

Originally posted by Hurum

Men SAS Danmark skal vel også fly litt, og har sikkert mange ansatte, så da må dem vel fly der dem har sjansen.

Litt politikk ligger det sikkert bak itillegg til okonomiske hensyn. Uansett foretrekker jeg 321 fremfor "griser"

Velkommen til de uopplyste, jeg er en dem.
SASBraathens er nemlig så finnurlig at Airbus ikke finnes her!
Airbus er noe som bare finnes i et land sør for oss, så etter "bolagiseringen", så må du lete på SAS Danmark.
Jan

Originally posted by P.A. VIKING

1 , Ja sk.dk flyr osl-cph-osl , sasbr og sas.se deler osl-arn-osl , jeg tror at sk.se og sk.dk delere på arn-cph-arn
2. Good Question !
/G

OK, tack för svar. Du har ingen aning om hur pax-fördelningen är norrmän/danskar på linjen till/från CPH? Och anledningen till att DK flyger den?

Etter å ha fulgt TV2 i kveld og tidligere når det gjelder saker om SAS er det INGEN tvil om at TV2 er opptatt av å sverte selskapet mest mulig. Selv om dette er svært synd for passasjerene får det være måte på hvordan man fremstiller saken. Spørsmålene i Tabloid og fremstillingen på nyhetene er helt bak mål etter min mening. Dette gjelder en rekke saker tidligere også hvor NRK har en mye mer objektiv fremstilling.

Kom over denne i BA i sted

http://www.ba.no/nyheter/article1917881.ece

Hvis det er riktig det som skrives at det var en SMS aksjon så kan kanskje det være bakgrunnen for at telefonene til fagforeningslederen og nestkommandere ble sperret ?

Originally posted by RolfL

OK, tack för svar. Du har ingen aning om hur pax-fördelningen är norrmän/danskar på linjen till/från CPH? Och anledningen till att DK flyger den?

Naa vet jeg ikke hva tallene er, men jeg har flydd mye osl-cph selv om det har blitt litt mindre de siste aarene og mitt inntrykk er at det store flertallet er nordmenn

Nu er SAS charterfly også ramt: SK charterflyet AAL-TFS-AAL i morgen udføres nu af NB.

Den enes død - den andens brød!

Cloudius: nei, jeg mener på ingen måte at det er uproblematisk, og jeg håper ikke vi får tilstander der airBaltic eller Estonian eller "SAS Baltikum" flyr på skandinaviske innenrikslinjer, og fortrenger skandinaviske arbeidsplasser - men det er en mulighet som finnes. Med EØS-avtalen og det frie luftfartsmarkedet er det ingen lover som gjør dette umulig. Jeg håper det finnes løsninger på denne situasjonen som gjør at vi slipper en opprivende konflikt, og en løsning a'la Murdoch i engelske aviser på 1980-tallet. Der de streikende typografene fikk fyken alle mann, og så startet Murdochs aviser uten typografer (som hadde den samme makten i avisene som pilotene har i flyselskapene). Jeg har ikke fært ute etter å svarte noen arbeidstakergruppe, jeg bare synes dette er trist. Jeg så nyhetene på NRK i dag og jeg ble - som den svenske ordføreren som tapte OL mot Lillehammer - "inte besviken, men forbannad". Hvordan KAN noen la dette skje med et selskap som er så til de grader på felgen?? har man ingen yrkesetikk, stolthet for den uniform man bærer, eierskap til det produktet man leverer eller solidaritet overfor kolleger?? Jeg blir bare så uendelig trist av å høre den ene forbannede passasjeren etter den andre som sier han/hun nå vil velge konkurrenten neste gang. Ok, mange gjør det nok kanskje neste gang, og så kommer de tilbake, men altfor mange vil fortsette og det vil IKKE være bra for SAS-gruppen på sikt. Gratulerer mine venner - dere har gjort Bjørn Kjos & Co veldig galde i dag. Løp og kjøp Norwegian-aksjer.

På den annen side - om det stemmer at SAS-ledelsen har sperret ansattes telefoner (for selv om de er selskapets eiendom er de som oftest også en del av den arbeidskontrakt man har med selskapet, slik avr iallfall min SAS-telefon), og da hører det ingen steds hjemme å sperre den. FY! Men, igjen har vi bare avisenes ord på det... (som det med oppfordringen til å melde seg syke).

Noen som hørste på 17.30 på P4 i dag?? Per Ståle Lønning gjorde en enorm jobb med å få fagforeningspampen og Siv Meisingseth til å innrømme at det var aksjoner og ikke sykmeldinginger. Han kom med det ene spørsmålet etter det andre om hva slags sykdom det var, om det svar smittsomt, om SAS vurderte noen for for vaksine etc etc. Fornøyelig!! Dagens eneste lypunkt!!!

Nå hopper jeg i dusjen etter en laaaang løpetur i snøen, og håper at folk tar til vettet og kommer på jobb igjen i morgen - både i Norge og Danmark (ingen syke i Sverige??), slik at folk (inkludert meg selv) kommer dit de skal i morgen. Det var min "aftenbønn"

KARDEMOMMELOVEN:
Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill - og forøvrig kan man gjøre som man vil.

Amen!

Status
Not open for further replies.
Back