Replying to Topic 'Kaos i flytrafikken'
Cloudius: nei, jeg mener på ingen måte at det er uproblematisk, og jeg håper ikke vi får tilstander der airBaltic eller Estonian eller "SAS Baltikum" flyr på skandinaviske innenrikslinjer, og fortrenger skandinaviske arbeidsplasser - men det er en mulighet som finnes. Med EØS-avtalen og det frie luftfartsmarkedet er det ingen lover som gjør dette umulig. Jeg håper det finnes løsninger på denne situasjonen som gjør at vi slipper en opprivende konflikt, og en løsning a'la Murdoch i engelske aviser på 1980-tallet. Der de streikende typografene fikk fyken alle mann, og så startet Murdochs aviser uten typografer (som hadde den samme makten i avisene som pilotene har i flyselskapene). Jeg har ikke fært ute etter å svarte noen arbeidstakergruppe, jeg bare synes dette er trist. Jeg så nyhetene på NRK i dag og jeg ble - som den svenske ordføreren som tapte OL mot Lillehammer - "inte besviken, men forbannad". Hvordan KAN noen la dette skje med et selskap som er så til de grader på felgen?? har man ingen yrkesetikk, stolthet for den uniform man bærer, eierskap til det produktet man leverer eller solidaritet overfor kolleger?? Jeg blir bare så uendelig trist av å høre den ene forbannede passasjeren etter den andre som sier han/hun nå vil velge konkurrenten neste gang. Ok, mange gjør det nok kanskje neste gang, og så kommer de tilbake, men altfor mange vil fortsette og det vil IKKE være bra for SAS-gruppen på sikt. Gratulerer mine venner - dere har gjort Bjørn Kjos & Co veldig galde i dag. Løp og kjøp Norwegian-aksjer.
På den annen side - om det stemmer at SAS-ledelsen har sperret ansattes telefoner (for selv om de er selskapets eiendom er de som oftest også en del av den arbeidskontrakt man har med selskapet, slik avr iallfall min SAS-telefon), og da hører det ingen steds hjemme å sperre den. FY! Men, igjen har vi bare avisenes ord på det... (som det med oppfordringen til å melde seg syke).
Noen som hørste på 17.30 på P4 i dag?? Per Ståle Lønning gjorde en enorm jobb med å få fagforeningspampen og Siv Meisingseth til å innrømme at det var aksjoner og ikke sykmeldinginger. Han kom med det ene spørsmålet etter det andre om hva slags sykdom det var, om det svar smittsomt, om SAS vurderte noen for for vaksine etc etc. Fornøyelig!! Dagens eneste lypunkt!!!
Nå hopper jeg i dusjen etter en laaaang løpetur i snøen, og håper at folk tar til vettet og kommer på jobb igjen i morgen - både i Norge og Danmark (ingen syke i Sverige??), slik at folk (inkludert meg selv) kommer dit de skal i morgen. Det var min "aftenbønn"
KARDEMOMMELOVEN:
Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill - og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Amen!