Kaos i flytrafikken

Status
Not open for further replies.
Replying to Topic 'Kaos i flytrafikken'

Scanor har bedre innsikt enn de fleste. Men ikke forvent at frontlinjefolket stiller med sympati naar det alltid er de som maa rydde opp i problemene. Da har man behov for aa blaase ut. Og da blaaser man paa aarsaken, ikke sant?

Dette var ikke noe personlig mot deg ! Greit du flyr og streiker ikke.. Dette er rettet mot de overbetalte flyfantomene SOM streiker.. so butt out..

En kan bli en smule frustrert når en sitter hele helgen + mandagen og får drittkjeft av de kundene som ikke kommer seg avgårde.. Greit været kan en ikke gjøre noe med,men når crew har baller nok til å streike rett etter en sånn situasjon blir jeg pissforbanna..

(måtte bare få ut litt steam her..)

Takker pent for støtte MOW :)

Det aer och har vael alltid varit saa att saa fort flygande personal gaar i strejk eller bedriver fanskap saa faar personalen paa backen skit och naer personalen paa backen goer det samma saa aer det den flygande personalen som faar ta det hela.

Att arbeta i branchen aer ett otacksamt ibland.

Ikke helt rett PC. Når trafikk streiker går det ikke fly, og da er crew hjemme eller sitter på et crew-rom. Og dit kommer ingen pax for å bruke kjeft.

Kommer ihaag en episod paa CDG naer markpersonalen strejkade och paxen boerjade skaella paa besaettningen utav bara h-vette aeven om dessa gick foer att lasta av sjaelva.

Originally posted by Olebno

Ikke helt rett PC. Når trafikk streiker går det ikke fly, og da er crew hjemme eller sitter på et crew-rom. Og dit kommer ingen pax for å bruke kjeft.

:up: Damn right!!
.... Trafikk er i tillegg den eneste yrkesgruppen som 'rydder opp' etter seg!

Tror nog inte att alla flygande besaettningar aer helt eniga i det.

Kommer ihaag en episod paa CDG naer markpersonalen strejkade och paxen boerjade skaella paa besaettningen utav bara h-vette aeven om dessa gick foer att lasta av sjaelva.

Let's hear

Originally posted by Savipix

Tror nog inte att alla flygande besaettningar aer helt eniga i det.

Ja, de maa gaa gjennom avgangshallen for aa komme til crewrommet .... :sarc

Hvis Trafikk ikke jobber, er det ingen til aa sjekke inn og ingen til aa skrive loadsheet.
Ergo: Full stopp.

Som en respons till ett PM som kom precis

Jag har INGEN som helst sympati foer den haer strejken (eller naagon annan saadan foer den delen). Jag tycker att hela situationen aer otroligt trist och hoppas paa en snar "friskfoerklaring" av det flygande folket.

Jepp! Min sympati går til Trafikkavdelingen. :devot:

Til pilotene har jeg også sympati for at endringer i arb.avtalen gjør jobbene deres usikre, men prøv dialog før dere rammer hele apparatet. :naughty:

Da var jeg i min kjære stue - med en liten beretning fra en passasjers opplevelse av kaoset....:spin:

Returreisen fra London gikk ikke helt etter planen - så langt vil jeg vel strekke det. Først ble mitt fly SK812 (avgang 1930) kansellert og jeg flyttet over på den i utgangspunktet noe tidligere avgangen SK810 (avgang 1730). Der kom vi oss vel avgårde rundt kl 2200, med ankomst til OSL kl 0055, om jeg husker rett.

Hadde da vært slik at jeg kunne spasere rett på et hotellrom så hadde ikke det vært så galt, men nei.... SAS ankomstservice på OSL tok kvelden da vi ankom - dvs. de to som satt der hadde nok allerede jobbet lenge, men det virket unektelig merkelig å forlate en voksende kø. Det gikk litt tid og så kom en ny ung dame på jobb som gjorde sitt beste for å håndtere enkelte svært støyende passasjerer (ikke undertegnede får jeg vel skynde meg å si). Det gikk vel en god time før det var min tur å få taxirekvisisjon og ombooking, samt overnatting på Clarion. Det er ganske utrolig at man kun klarte å få satt en person på vakt på ankomst utland når de måtte vite at det var flere fly som var forsinket, og et lass med passasjerer som hadde behov for både ombooking og hotellrom. Det virket heller ikke som om noe var planlagt på forhånd, annet enn at man hadde reservert et antall rom på Clarion.

I dag skulle jeg fly med SK4412 kl. 0920. Alt så bra ut helt til omtrent 20 minutter før avgang. Da ble det opplyst om at man manglet cockpit crew. Det var ikke akkurat det jeg hadde ønsket å høre et halvt døgn etter at jeg skulle vært hjemme i Tromsø. Nå ordnet det seg tilslutt om enn noe forsinket, men de stakkars passasjerene som skulle videre til LYR ble skuffet. Crewet man satte inn kunne ikke fly annet enn til TOS.

Ja, ja. Godt å være hjemme nå iallefall.

Originally posted by TOS

....med ankomst til OSL kl 0055, om jeg husker rett.

......Det er ganske utrolig at man kun klarte å få satt en person på vakt på ankomst utland når de måtte vite at det var flere fly som var forsinket,

Man har det man har ..... Trafikkavdelingen er ikke hoeyt prioritert og bemanningen er deretter. Damen var sannsynligvis den eneste paa vakt.

Før diskusjonen fortsetter kan man jo tenke gjennom følgende:

- Har det vist seg tidligere at man kan stole på informasjon som kommer fra avisene?
- Har det vist seg tidligere at man kan stole på at informasjonen som kommer fra et selskaps informasjonsansvarlige er til å stole på?

Litt nøkternhet i diskusjonene hadde vært fint.
Noe har skjedd i selskapet. Når selskapet snakker om sykemeldinger, hva slags type sykemelding er det snakk om? Minner gjerne om en SHT-rapport der medvirkende årsak til en hendelse var oppbrakte flygere som på grunn av arbeidssituasjonen var ukonsentrerte.
At selskap har satset på at dugnadånden skal leve og herske har vi også sett eksempler på tidligere. Nå har det vist seg at folk sjelden har interesse av å jobbe for knapper og glansbilder. What goes around comes around.

Kyrre
Edit: Spissformulering.

Originally posted by BU9001/V2.0

Originally posted by Scanor

å herregud jeg blir gaaaal...

Nå har vi hatt ett helvete hele helga, så tror du ikke disse overbetalte flyfantomene skal finne på å streike i tillegg.. Dette er IKKE god PR for SAS iallefall..

:pissed :mol

Ikke er jeg overbetalt...
Ikke er jeg i streik...
Ikke er jeg på jobb...
Ikke har jeg hørt fra besetning...
ikke har jeg mottatt SMS...

Men jeg er j#vla lei av div usaklige karakteristikker som fremføres på forumet.

Siden detter et bransjeforum skulle man forvente en viss grad av innsikt i de forskjellige yrkesgrupper. Ellers burde man ikke skrive noe i det hele tatt.

:)

Kan det tenkes at de som er EX BU-piloter ikke deltar i denne "kampanjen" ??
Det er i alle fall dypt tragisk for alle involverte parter i SAS, hvor det til slutt bare vil sitte igjen tapere. Ingen kan vinne noe på en slik aksjonsform. Til det er konkurransen kommet såpass langt at det finnes alternativer de fleste steder, og dette er en fin måte å lære kundene opp til å bruke disse.

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by TOS

....med ankomst til OSL kl 0055, om jeg husker rett.

......Det er ganske utrolig at man kun klarte å få satt en person på vakt på ankomst utland når de måtte vite at det var flere fly som var forsinket,

Man har det man har ..... Trafikkavdelingen er ikke hoeyt prioritert og bemanningen er deretter. Damen var sannsynligvis den eneste paa vakt.

Jeg synes synd på den unge damen som måtte høre på og håndtere en rekke sure kunder. Det som var litt merkelig var at det virket som om folkene bak skranken sakte men sikkert forsvant. På ankomst innland stod det folk i en evighet uten å se et eneste menneske... Jeg skylder ikke på personene bak skranken. De gjorde nok som best de kunne. Mitt poeng var kanskje mer i retning av at de da åpenbart måtte vite at det kom mange som ville ha behov for assistanse, og at man kunne tenkt ut et litt mer effektivt system. F.eks. gjøre ombookingene på forhånd, sette opp en plakat med hvem som skal til hvilket hotell, ha klar en bunke med ferdigskrevne taxi-/hotellrekvisisjoner osv. Om noen da ønsket å gjøre endringer så ville det kanskje kunne vært gjort i etterkant.

Men det er klart - disse folkene hadde sikkert jobbet livet av seg også tidligere den dagen.

Jeg får se hva SAS gir meg i kompensasjon...;)

Skulle jo tro at SAS/SGS hadde gode rutiner for dette. Erfaring burde det ikke mangle på i allefall.
Noen kompensasjon fra SAS tror jeg ikke en kan forvente

Originally posted by Hurum

Skulle jo tro at SAS/SGS hadde gode rutiner for dette. Erfaring burde det ikke mangle på i allefall.
Noen kompensasjon fra SAS tror jeg ikke en kan forvente

Ifølge det relativt nye EU-direktivet så skal man tro at det bør være relativt klart at man har krav på noe kompensasjon. Brev til kundeservice i SAS Braathens skrives i skrivende stund. Når fly kanselleres eller forsinkes pga crewmangel så er ikke det noe man kan benytte som unntak (sier hobbyjuristen i meg).

OK - ja det er mulig du får kompensasjon likevel. Jeg reiste med SAS for ca 3 mnd siden og sjekket inn på Gardermoen og til Bergen. Ved gaten virket ikke Eurobonus-kortet mitt da jeg skulle gå ombord. Fikk beskjed av damen i gaten at hun hadde tatt meg av flyet siden jeg reiste på den billigste billetten deres og hadde sjekket inn sist av dem som hadde billig flybillett. Flyet var overbooket og jeg ble derfor tatt av. Jeg var den eneste hun tok av. Fikk en tettskreven side med informasjon. Fikk ingen kompensasjon, men ble booket om til neste fly som gikk 1 time etterpå.
Jeg spurte om jeg hadde krav på noe, men hun sa at jeg kunne få en matbonge, men da ville hun ikke ha tid til å skrive ut ny billett/boardingkort til meg på nesten fly, så jeg måtte bestemme meg om jeg ville spise, eller fly! :sarc

SAS sperret fagforeningsmobiler
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/23/455606.html

Dersom dette er tilfelle, så begynner jeg å lure på hva i all verden er det folk i SAS holder på med? Vil det hjelpe å sperre noen mobiltelefoner for å hindre en konflikt?

Originally posted by BU9001/V2.0

Men jeg er j#vla lei av div usaklige karakteristikker som fremføres på forumet.

Siden detter et bransjeforum skulle man forvente en viss grad av innsikt i de forskjellige yrkesgrupper. Ellers burde man ikke skrive noe i det hele tatt.

:)

Jeg viste ikke at dette var et bransjeforum jeg!
Har jeg i alle disse år levd i den villfarelsen at dette er et generelt forum for flyintersserte?

:wow: VC-10

Da ble du lurt!

Men har krav paa kompensjasjon naar man blir denied boarding. I ditt tilfelle hadde du hatt krav paa €250. Naar man flyr saa er det viktig aa "kunne reglan" siden samtlige flyselskap prover aa operere etter "Extra Joker Nord" metoden!

Her er reglene flyselskapene plikter aa folge:

http://europa.eu.int/scadplus/leg/en/lvb/l24173.htm

Dette er det de sier om forsikelse:

"-in the event of long delays (two hours or more, depending on the distance of the flight), passengers must in every case be offered free meals and refreshments plus two free telephone calls, telex or fax messages, or e-mails;
-if the time of departure is deferred until the next day, passengers must also be offered hotel accommodation and transport between the airport and the place of accommodation;
-when the delay is five hours or longer, passengers may opt for reimbursement of the full cost of the ticket together with, when relevant, a return flight to the first point of departure. "

Status
Not open for further replies.
Back