Kaos i flytrafikken

Status
Not open for further replies.
Replying to Topic 'Kaos i flytrafikken'

Kommentar til Kyrre.

Jeg synes denne diskusjonen så langt stort sett har vært saklig. Det må være lov å påpeke at det som skjer er skadelig for selskapet, ikke minst etter en helg med mange kanselleringer/forsinkelser. Hadde jeg vært ansatt i SAS BRaathens ville jeg nok vært frustrert.

Jeg kan heller ikke se hva som er problematisk med å vise til artikler/intervjuer i mediene. Alt er ikke alltid 100% korrekt. Dersom mediene ikke er en god nok kilde for forumet vil det bli svært stille her. Vi er vel stort sett oppegående mennesker som kan vurdere informasjon fra media, informasjonsavdlingen og pilotforeningen.

Uten at jeg har tatt stilling til konflikten må jeg si at jeg ikke tror pilotene har mye støtte i befolkningen. NRK alltid nyheter har vært full av folk som raser mot SAS. Jeg tror ikke pilotforeningen får mer støtte ved å forsøke en strategi hvor de fokuserer på de lave lønningene.

Jeg blir ikke beroliget av å høre på Netskar i Her og Nå på NRK kl 15.15. Han sier at arbeidsmiljøet blir dårligere og selskapet må være klar over de konsekvensene det medfører, sier han. Det kan bli en heftig vår i selskapet.

Følgende er lagt ut på sas.no:
http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Pressrelease____1285.aspx

Originally posted by Someone

Da ble du lurt!

Men har krav paa kompensjasjon naar man blir denied boarding. I ditt tilfelle hadde du hatt krav paa €250. Naar man flyr saa er det viktig aa "kunne reglan" siden samtlige flyselskap prover aa operere etter "Extra Joker Nord" metoden!

Her er reglene flyselskapene plikter aa folge:

http://europa.eu.int/scadplus/leg/en/lvb/l24173.htm

Ja følte jeg ble lurt, men hun var helt bestemt på at jeg ikke hadde krav på noe, og jeg ville ikke lage noe styr. Dessuten virket hun veldig stresset. Trodde jeg kunne stole på at informasjonen jeg fikk var korrekt. Men har vel lært at jeg ikke skal stole 100% på flyselskapene, selv ikke SAS. Men er ikke en kravstor kunde som dere skjønner.

Jeg syntes ikke noe om at flygerne nå har stjålet vårt våpen! Det med sykemeldinger var liksom vår greie! :spin:

"SAS sperret fagforeningsmobiler"
Det første som slo meg var: nå har SAS ansatt en tidligere adm dir fra et stalig aksjeselskap (uten å nevne navn liksom)...

F... , dette er en AKSJONSFORM som har gått ut på dato , uansett.

Ta pilla, og kom dere tilbake til stikka. Lever varene slik at "KUNDENE" ikke lider , og andre frontlinje KOLEGAER må ta støyten.

Dere må da i det herrens år 2006 ha kommet dere over 1930' talls metoder ?

(der røyk mine siste muligheter for jumpseat....)

/Geir

....det er litt rart at det forventes at en konflikt skal loeses 100% av den ene parten, slik jeg ser dette er dette like mye en feil i fra ledelsen som ikke har klart aa forhandle frem loesninger som gir arbeidsro.....men kanskje ledelsen igjen har glemt at flyvende er mennesker de ogsaa ...jfr mitt innlegg under "Danske SAS Piloter vil ikke jobbe for SAS Dk"...

Og LN-MOW....ikke bare trafikk sliter, men ogsaa billettkontorene hvor jeg satt i 10 aar.

Originally posted by dc-8-63

Og LN-MOW....ikke bare trafikk sliter, men ogsaa billettkontorene hvor jeg satt i 10 aar.

HZ er da underlagt Trafikk naa, er de ikke..?? :p
Ellers har du rett, men jeg hadde egentlig hele Frontlinjen i tankene da jeg skrev ..

Originally posted by P.A. VIKING
Ta pilla, og kom dere tilbake til stikka. Lever varene slik at "KUNDENE" ikke lider , og andre frontlinje KOLEGAER må ta støyten.

Her snakker vi om transport av mennesker. Hvordan mener du det skal det være mulig å aksjonere/streike uten at kundene blir berørt?

dc-8-63 har gode poeng med "respekt" i nevnte tråd. , det gjelder også respekt for kunder/gjester som man gjerne vil kalle de.

Farmer har snakket om en annen viktig ting, konstant endring. Dette har trolig ikke seget helt inn hos enkelte.

Endring , fra monopol til fri konkuranse = Gjestene velger fortere alternativer (fremmedord ,se konkurenter)

Man har gått til å levere tjenester som "shop'es" etter pris , tilgjenngelighet OG påliterlighet.

Om man er så j... missfornøyd, det er lov å si opp, om dere er så ettertraktet hos Emirater og andre Arabere, reis og få dere jobb der så får vi balanse i markedet , de som er igjen blir mer ettertraktet her , og alle er happy.

Originally posted by LN-MOW

.... Trafikk er i tillegg den eneste yrkesgruppen som 'rydder opp' etter seg!

At det var...?? Apron rydder da jaggu opp etter hele hurven! Og HZ må "rydde opp" de som trafikk ikke får sendt avgårde...

Ser at MOW mente hele frontlinjen da han sa trafikk, og da er det litt mer ok. :) Jeg vil ellers henlede oppmerksomheten på alle de yrkesgrupper/avdelinger som skal dra lasset her, også cleaning, catering, cargo, fuel etc sliter...

Originally posted by LN-BRK

SAS sperret fagforeningsmobiler
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/23/455606.html

Dersom dette er tilfelle, så begynner jeg å lure på hva i all verden er det folk i SAS holder på med? Vil det hjelpe å sperre noen mobiltelefoner for å hindre en konflikt?

For meg så er det helt totalt virkelighetsfjernt at den yrkesgruppen som trolig har blant de aller høyeste timeintekten i Scandinavia (som ikke er provisjons/prestasjonsbasert(litt på spissen med nær nok) ) skal benytte metoder fra 19xx tallet og ramme kunder at jeg kan
nesten ikke forestille meg at det går ann.

Go' middag.

Originally posted by CK

Men, nå stikker jeg halsen frem og er klar til å få den hugget av. Jeg kan ikke forstå at man tør!! Som det har vært påpekt i en annen tråd - det er relativt lett å erstatte norske piloter med andre, er det ikke? I Finnland flyr estiske Aero på AYs innenriks net, med estisk crew. DAT har "outsoucet" sine Vildanden-operasjoner til sitt latviske datterselskap DOT som flyr med latisk crew, billettavregningen i SAS gjøres i India, load-control i Thailand og en del EuroBonus-henvendelser gjøres i Riga... Norske håndverkere er under sterkt press fra håndverkere fra Latvia, Polen, Estland og andre steder øst for Svinesund. Ser dere hvor jeg vil? Hva er det som sier at ikke Store-Jörgen kan bestemme seg for å la airBaltic fly f.eks. OSL-STO, eller Estonian fly OSL-BGO?

Tror jeg ser hvor du vil. Jeg tolker det hvertfall dit hen at det er helt greit at billig arbeidskraft fra Øst-Europa tar norske arbeidsplasser (i mange bransjer) og at man derfor bare skal akseptere sosial dumping.

Minner om at dette er et et hett tema/problem i øvre politiske kretser i Europa. Dette er noe som kan rive i stykker velferdssamfunnet som vi kjenner det. OM trende fortsetter.

Cloudius

Som mine kolleger på forumet sikkert kan bekrefte, så er aldri det som kommer frem i media i slike saker den hele og fulle sannhet. Som avd Sola TWR er inne på, så er det nesten så man kjenner lusa på gangen her! Samme type taktikk.

Når det er sagt, forstår jeg at denne saken er betennt, og at det er ett forsøk på splitt og hersk. Det virker desverre som de aktuelle fagforeninger ikke akkurat gjør sitt for å stå samlet heller. (Om man skal tørre å tro 10% av innleggene på Pprune i en tråd på tema fra en tid tilbake :skep )

Som tårnflygelder har jeg og andre sittet å sett på at min arbeidsgiver prøvde å spille kollegene på de forskjellige kontrollsentralene opp mot hverandre. Kun en bunnsolid "stå sammen" taktikk fra fagforeningen gjorde at de kun lykkes i liten grad. Når man allerede uening på fagforeningsplan, er jeg redd det blir "easy pickings" for flyselskapet.

Folk "in the know" får korrigere, men dette ligger an til å gå lungt til helvete spør du meg! :skep

Kanskje burde SasBraathens gjøre slik som WF gjorde når de hadde en vanskelig crew og fly situasjon. De leide inn ekstern flykapasitet som stod i standby og kunne fly når man fikk ad-hoc sykdom på crew eller fly. Siden dette sannsynligvis ikke er en offisiell aksjon fra selskapets piloter så burde det være en helt legal og grei måte å beskytte passasjerene på. For det er vel liten tvil om at SAS burde gjøre alt for at passasjerene blir minst mulig skadelidende. Selskapet har fått evig nok pepper av media & passasjerer den siste tiden. Og 737 kapasitet finnes helt sikkert et sted der ute i Europa.
Forøvrig er jeg helt enig med CK - at man i dagens konkurranse utsatte marked tør å "aksjonere" slik de nå gjør......det er ren gambling med egne arbeidsplasser. Og Kjoser`n fyller flyene sine enda mer og det til en bra pris pr sete (siden pax bytter selskap i siste liten).

Lurer på hvor mye leger som driver flymedisin har å gjøre for tiden? Sikkert lukrativt når det først er en kø overstressede flyveledere fra Røyken på døren og ikke lenge etter en haug piloter...

...i likhet med BU662 ser jeg ogsaa 2 parter i denne konflikten, og forundrer meg stadig over at det er kun den ene som trekkes frem.....det blir jo som STP-Norway, eneste sted som jeg kan se har vellykede diskusjoner, forhandlinger og konflikter med seg selv:p

mange paapeker at Pilotene gambler med sine egne arbeidsplasser, er det kun pilotene som er ute aa spiller ??? Med Swissair friskt i minne, kan jeg ikke se at hverken Peter Pilot, Carl Captein, Frieda Flyvertinne, Petra Purser, Bob Billett eller Manfred Mekaniker som kjoerte SR i groefta.......var noen av disse gruppe involvert i oppkjoepene som SR gjorde ??....eller var det en "ledelse" involvert i aa stryre SR skuta ?

I dagens konflikt, har ledelsen i SasBraathens:
- Holdt absolutt alle inngaatte avtaler ?
- Lagt Arbeidsforholdene til rette slik at det er pilotene som er aarsak til at de jobber 3 av 5 dager ?

I de 10 aarene jeg jobbet i frontlinjen, var det faktisk kun pilotforeningen som stillte opp, i mtt tilfelle paa Billettkontoret paa HTL Scandinavia under en konflikt, ikke bare svarte de paa spoersmaal, men serverte ogsaa kaffe til de beroerte kundene......

Til Richard.
Kanskje du kan skrive litt om lønnsforholdene i LH?
Tror ikke de står så mye tlbake for SAS,
og dette selskapet må bare oppjustere sin estimater for overskudd.
Har det noe med ledelse å gjøre eller hva?
Pilotene og CA i SAS som jobber for å beholde vilkår tilpasset Skandinavisk lønnsnivå
har min fulle støtte!
Har selv jobbet 25+ år i oljebransjen og kjenner igjen det som foregår.
STÅ PÅ !
Jan

Originally posted by Concorde
Lurer på hvor mye leger som driver flymedisin har å gjøre for tiden? Sikkert lukrativt når det først er en kø overstressede flyveledere fra Røyken på døren og ikke lenge etter en haug piloter...

Vil anta at både flygere og flygeledere kan melde seg selv syke uten at en lege har sett dem. Er vel egenmeldinger for alle yrkesgrupper vel.
Og er Avinor og SAS IA-bedrifter( Inkluderende arbeidsliv) så kan en jo sykemelde seg selv i inntil 24 dager i løpet av 12 mnd, og i hele 8 dager i strekk uten a se en eneste lege.

Og så langt i dag har SASbraathens fått avgårde 26%(!!!) av avgangene fra OSL on-time:skep

Et tilleggsspørsmål; hvis SASbraathens nå har mange passasjerer de selv ikke klarer å befrakte, kjøper de da seter hos konkurrentene?

edit: tilleggsspørsmål

Fikk rapport fra noen som floy edi-cph-osl idag:

Da de kom til CPH ca kl 10 fikk de beskjed at flyet videre til Oslo som skulle ha gaatt kl 11 var innstilt men istedet fikk de plass paa ett fly som skulle gaa rundt kl 13......pga at en innskjekket passasjer ikke motte opp og flyet maatte bagasje maatte finnes ble d aflyet 1,5 ektra forsinket itillegg til de allerede ca 1,5 timene. Flyet ble visst floyet av svenskt crew, men saa kommer det rare: Flyet var IKKE fullt!. Noe som var litt rart med tanke paa alle som skulle vaere strandet i CPH.

Uansett var det visst kaos paa cph og de var glade de hadde EB Gull og fikk vente i loungen og aller viktigs fikk sneket i en enorm ko ved service senteret!

Originally posted by SAJblue

Et tilleggsspørsmål; hvis SASbraathens nå har mange passasjerer de selv ikke klarer å befrakte, kjøper de da seter hos konkurrentene?

Jeg har ved flere anledninger blitt forflyttet til ett konkurerende selskap saa antar at det er vanlig praksis.

Continental har sendt meg over til USAirways, (Gamle) Swissair til SAS, og fikk tilbud av SAS aa fly BA til New York engang da osl-ewr var overbooket, men da hadde jeg businessete og takket nei (naar SAS hadde 763ER hendte det om sommeren naar det var lite forrestningsreisende at det ble plassert turistklasse pax paa den bakre business seksjonen

Status
Not open for further replies.
Back