Kaos i flytrafikken

Status
Not open for further replies.
Replying to Topic 'Kaos i flytrafikken'

Originally posted by RolfL

Originally posted by P.A. VIKING

1 , Ja sk.dk flyr osl-cph-osl , sasbr og sas.se deler osl-arn-osl , jeg tror at sk.se og sk.dk delere på arn-cph-arn
2. Good Question !
/G

OK, tack för svar. Du har ingen aning om hur pax-fördelningen är norrmän/danskar på linjen till/från CPH? Och anledningen till att DK flyger den?

Nope , like lite som om hvorfor i alle dager sk.dk skal ha monopol på
cph-krs
cph-bgo
cph-svg

Men det kan det jo bli en fornyet diskusjon på ....

/G

Nope , like lite som om hvorfor i alle dager sk.dk skal ha monopol på
cph-krs
cph-bgo
cph-svg
Men det kan det jo bli en fornyet diskusjon på ....
/G

Also a very good question ...

osl-cph kan jeg skjonne hvorfor SK.DK flyr, men de andre destinasjonene i Norge skjonner jeg svaert lite av

Originally posted by 1944vintage

Velkommen til de uopplyste, jeg er en dem.
SASBraathens er nemlig så finnurlig at Airbus ikke finnes her!
Airbus er noe som bare finnes i et land sør for oss, så etter "bolagiseringen", så må du lete på SAS Danmark.
Jan
ja det vet jo alle, men hvorfor står det ingenting om B737 på SAS Bratahens sine sider? - det var det som var spørsmålet

Originally posted by Hurum

Airbus er noe som bare finnes i et land sør for oss, så etter "bolagiseringen", så må du lete på SAS Danmark.
Jan
ja det vet jo alle, men hvorfor står det ingenting om B737 på SAS Bratahens sine sider? - det var det som var spørsmålet

http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Page____30.aspx

Nevner jo både B737 og Fokker'n

/

Bytter til "Sabena", sakset fra Dagbladet.no

les her: skandale

Ser ellers at punktligheten til SASbraathens fortsetter å synke på OSL i kveld, og er nå nede i 24%.

Bare la SAS.dk fortsette disse flygningene, så slipper vi disse kjipe grisene som SAS Braathens leker med :D

Jan

http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Page____30.aspx

Nevner jo både B737 og Fokker'n

/
Nå begynner jeg snart å tro at folk ikke VIL forstå.

Vi diskuterte informasjonen angående HVOR mange pasasjerer B738 tar i forhold til A321. Har ennå ikke klart å finne ut dette på SAS Braathens sine sider. Mulig det finnes der en eller annen plass, men om så er tilfelle så er infoen veldig godt gjemt.

Jeg tror vi kan fastslaa at informasjonen ikke finnes der... :baeh

Fikk med meg 17.30 på P4. Var nesten som jeg måtte le litt med meg selv. For ingen av de to som var representert hadde noe bedre svar en noe som kunne tolkes som at dette var det noe muffins med. Det er jo klart det ikke er noen "epedemi" men hva skulle de si stakkars? :spin:

Ikke for å støte noen her inne, men jeg kommer faktisk til å vurdere Norwegian seriøst neste gang jeg skal ut å fly.....men det kommer vel egentlig an på pris og tilgjengelighet da som ellers ;)

Men dersom dette viser seg å være en aksjon, lovlig eller ulovlig, spiller liten rolle, så er det veldig "barnslig" av de som er med på dette. Hadde jeg gjort noe slikt mot min arbeidsgiver hadde jeg antakelig hatt sparken med en gang. Men det hadde jeg uansett aldri gjort (er da min egen arbeidsgiver nå da, men), fordi det er i min interesse at firmaet jeg evt hadde jobbet for hadde gjort det bra. Det burde gjelde alle enten de er piloter, stewarder, annet crew, bonde (for dyrenes del håper jeg vi ikke må streike noen gang ;) , taxisjåfør eller hvasomhelst.

Respekt for arbeidsgiveren og yrkesstolthet. Det meste kan løses inne på kammerset dersom det er noe en ikke er fornøyd med.

Hilsen meg, med ønske om en god kveld til dere alle !

Originally posted by atck

Før diskusjonen fortsetter kan man jo tenke gjennom følgende:

- Har det vist seg tidligere at man kan stole på informasjon som kommer fra avisene?
- Har det vist seg tidligere at man kan stole på at informasjonen som kommer fra et selskaps informasjonsansvarlige er til å stole på?

Litt nøkternhet i diskusjonene hadde vært fint.
Noe har skjedd i selskapet. Når selskapet snakker om sykemeldinger, hva slags type sykemelding er det snakk om? Minner gjerne om en SHT-rapport der medvirkende årsak til en hendelse var oppbrakte flygere som på grunn av arbeidssituasjonen var ukonsentrerte.
At selskap har satset på at dugnadånden skal leve og herske har vi også sett eksempler på tidligere. Nå har det vist seg at folk sjelden har interesse av å jobbe for knapper og glansbilder. What goes around comes around.

Kyrre
Edit: Spissformulering.

Må bare si meg helt enig i alt som blir sagt her. Piloter som ikke føler seg fit for flight (pga. usikker arbeidssituasjon) bør ikke sitte bak spakene. Frustrerte og forbannede piloter som diskuterer arbeidssituasjonen på jobb er ikke de jeg vil ha fremme i cockpit når jeg sitter bak. Det er mulig andre her ikke synes det er så viktig, det virker i hvertfall slik. Men jeg støtter allikevel ikke eventuelle ulovlige aksjoner ettersom det bare gjør vondt værre for selskap, ansatte og kunder.

Hvis det stemmer at ledelsen har beordret stenging av fagforeningsledelsens telefoner er det en ren provokasjon. Da driver man med et skittent taktisk spill som ikke hører hjemme noen sted. Det er i hvertfall ikke måten å gjøre det på for å få igang et konstruktivt samarbeid med pilotforeningene.

Det her har absolut ikke været nogen sjov weekend at være på job.....
Fredag op til Weekend masser af sne, isslag og fulstændig opgivende afiser folk...
På en Q400 blev der brugt 3500 liter afiservæske for at afise højre side(som vente op i vinden). Da han var færdig på højre side, kørte han over på venstre side og brugte
1000 liter, kun dor at se, at højre side isede til igen....Herefter aflysning og ingen
flyvning til CPH...
Næste opgave hed en A321 til Funchal.....Da de havde brugt ca 10000 liter væske
opgav man.
På Q400 var der et islag på ca 3,5 cm og på A321èren lå der nogle steder på halen
næsten 5 cm....
Her efter stoppede al flyvning på AAR fredag...
Lørdag kom Vores A321 endelig afsted til FNC.....da samme fly og crew skulle bruges
til at flyve til Tenerife om lørdagen måtte en alternativ plan i værk.
Vi fik en MD82 over og fløj de 150 af PAX over til CPH...De resterende 21 skulle
med SK1242...Igen opstod problemer der problemer med flyet og det endte med
at SK1242 kom retur til AAR.....
Herefter fik vi transporteret de sidste 21 med bus til BLL , hvorfra de kom med en
anden A321 til LPA og derfra over til Tenerife..
.....
Det eneste gode var at der den 22jan holdt 2 A321 i AAR for at flyve indenrigs til CPH.
----
Så blev det jo idag mandag med pilot strejke.....Rasende psgr som vi kun kunne
tilbyde bus til AAR.....
Vi havde ogsaa 6 piloter som skulle passiv, men underligt nok var de meget små og
saerdeles ydmyge da de kom til lufthavnen......
De skulle jo også med tog til CPH, og det skulle ikke være i uniform !!!!
-----
Og så var der jo lige bagage problemet,,,,som jo stammer helt tilbage fra den 20jan..
----
I AAR her vi lige nu omkring 250 stk bagage, men jeg har hørt at der i CPH staar mellem 7000 og 10000 stykker bagage hos alle 3 handling selskaber...
----
Sikken en dag det har været, og sikken en dag vi kan vente i morgen..

Hilsen fra en træt meget træt heldagsvagt fra 0545 til 2345(jo sygdom har vi haft)

Ole

Originally posted by LN-MOW

Jeg tror vi kan fastslaa at informasjonen ikke finnes der... :baeh
Vet ikke hvem du rekker tunge til, men takk for at noen endelig ser poenget mitt.

Jeg tror THS kommer med noen meget viktige poeng, aarsakene til gyldig sykemeldinger for piloter er nok langt mere nyansert enn hva vi normalt tenker paa.

Jeg her helt enig med THS, jeg vil heller ikke fly med slitne, frusterte og skuffede piloter....vi har vel alle opplevd den slitne frustrerte bilist med hans farlige manoevrer i trafikken......

Alle som jobber i front og må ta imot dritt p.g.a dette får ikke et øre mer betalt. Det står vel ikke noe sted i kontrakten at de skal rydde opp i rot laget av egne kollegaer heller.
Ikke blir det satt inn ekstra ressurser heller, kanskje noe overtid, men det er maks. Og alle ekstrakostnader tilknyttet "aksjonen" blir belastet deres eget budsjett og ikke pilotenes.

Stå på Trafikk. :up: (Jeg skjønner ikke hvordan dere holder ut)

Jeg er glad jeg ikke var på jobb mandag eller skal i dag, men har jobbet hele helgen. Og jeg vet at hotellene rundt flyplassen gnir seg bra, alt er fullt og mere så. Folk måtte langt av gårde for å få plass.

plutselige eller aksjoner på kort varsel, gir også tredjepart ingen mulighet til å forberede seg. Det blir rett og slett barnslig. Spesielt når dette rammer passasjerne som også ble rammet av problemer i helgen.

Jeg vet heller ikke årsaken til at SAS Danmark flyr CPH-OSL-CPH, men det kan nok være siden de har ledige fly til disposisjon, de har jo også 'leid' ut et fly i vinter til SAS Braathens til å ta unna når det har vært ekstra problemer. Ellers så har jeg hørt at SAS Sverige flyr avganger fra OSL som har sammenheng med videreforbindelser ut fra ARN, så det kan være at det er årsaken til at også SAS Danmark flyr der.

SAS Braathens har i dag 112/116/120/131/134/150/179 på sine 737 (VGS ute), det kommer ny konfigurasjon som bl.a. gir 738 186 seter.

Airbus 321 til SAS Danmark har 184 seter, men mye bedre plass til frakt. Noe som kunne vært ideelt for postflyene til SAS Braathens etter min mening.

Og idag får de reisende beskjed av SAS Braathens om å holde seg hjemme om dem ikke akkuart MÅ reise.
Forøvrig brøt Norwegian sin internettside sammen i går kveld, men er "oppe" igjen nå.

Og idag får de reisende beskjed av SAS Braathens om å holde seg hjemme om dem ikke akkuart MÅ reise.
Forøvrig brøt Norwegian sin internettside sammen i går kveld, men er "oppe" igjen nå.

DY får sikkert et fint løft! Hvor mye taper SAS på dette?

Leser i dagens DN at pilotforeningen til SAS Braathens eller SAS sier at det IKKE er snakk om en aksjon eller streik... Tror de virkelig at publikum er så dumme?????????

Status
Not open for further replies.
Back