Kaos i flytrafikken

Status
Not open for further replies.
Replying to Topic 'Kaos i flytrafikken'

Originally posted by P.A. VIKING
Nope , like lite som om hvorfor i alle dager sk.dk skal ha monopol på
cph-krs
cph-bgo
cph-svg

Hva skulle SAS.dk ellers ha gjort med tanke på alle direkterutene til resten av Europa som SAS Braathens har opprettet? :p

(Og ja, jeg velger nok SAS Braathens på innenriks neste gang også dersom det lar seg gjøre ;))

Flere her etterlyser dialog. Eh, partene har jo forhandlet på vanlig måte og sikkert mye ekstra også. Så når det kommer en reaksjon er det vel fordi man ikke kommer lengre. Både piloter og kabin tok i et skippertak en tid tilbake, som ledelsen nå ser ut til å betrakte som en permanent tilstand.

Ett eneste lite pip i media om at flygerne hadde solgt fridager i hele fjor for å få hjulene til å gå rundt. Når de deretter får teppet trukket unna seg på andre områder, er det ikke rart de blir forbanna.

Men jeg synes de i første rekke kunne nøyd seg med å ta tilbake fridagene, så ville den reelle bemanning kommet klart frem.

SAS har kanskje leid inn amerikanske konsulenter på union-busting? Så et program om dette engang, og de anbefalte ekle metoder. Splitt-og-hersk har SK mestret i årtier, og nå med tre selskaper får de det enda mer moro.

Janne Carlsson forsto at de ansatte var hans største ressurs. Han reiste rundt og spurte hva de trengte for å gjøre jobben bedre, og de svarte med å dra kjerra til himmels. Det var herlig å få lov å gjøre jobben sin godt! Som burde være en selvfølge, men altså ikke for SK-ledelsen.

Hei

Eg er journalist, og jobbar med å få tak i ein eller fleire pilotar i SAS i samband med flykaoset som er no. Gjerna ein som er litt kritisk til at alle har blitt sjuke samtidig. Nokon her som kan hjelpa meg på veien? Mail: jostein.matre@nrk.no

Han info.direktøren i SAS (Revold) gjorde en veldig god jobb i God MOrgen NOrge, endelig noen med litt autoritet fra SAS som står frem og snakker.

Originally posted by ANX
Men jeg synes de i første rekke kunne nøyd seg med å ta tilbake fridagene, så ville den reelle bemanning kommet klart frem.

Liten saksopplysning. De har ikke lov til kollektiv å nekte å selge fridager. Det vil være brudd på K-avtale og ulovlig aksjon...

Cloudius

Originally posted by Journalist

Hei

Eg er journalist, og jobbar med å få tak i ein eller fleire pilotar i SAS i samband med flykaoset som er no. Gjerna ein som er litt kritisk til at alle har blitt sjuke samtidig. Nokon her som kan hjelpa meg på veien? Mail: jostein.matre@nrk.no

:lol :naughty:

Herr Matre, tror ikke du finner den rette her. De er ut og flyr i dag og besøker ikke dette forumet på denne tiden av døgnet. Det store spørsmålet er om du i det hele tatt vil finne noen som vil uttale seg?

Nei, eg har ikkje store forventningar, men vinner jo ikkje i Lotto uten å levera inn kupongen... Forøvrig er vel poenget at dei IKKJE er ute å flyr i dag...

Originally posted by Journalist

Nei, eg har ikkje store forventningar, men vinner jo ikkje i Lotto uten å levera inn kupongen... Forøvrig er vel poenget at dei IKKJE er ute å flyr i dag...

Om du vil ha tak i noen piloter som er kritiske til "aksjonene" er jo de selvsagt ute å flyr..

Spøk til side Matre.

Dette er en svært alvorlig sak og jeg tror at du må slå deg til ro med at det er foreningenes tillitsvalgte som uttaler seg ang. sykemeldinger og andre relaterte spørsmål.

Nokon som kjenner til tidligare pilotar i SAS då? Som enten har pensjonert seg, eller gått over i andre jobbar / andre selskap?

Skjønner ikke selskapet og de ansatte når nok er nok. Kjos hadde en fin komentar på tv´n i går. "Det er to ting som er viktig i selskap som dette. Det ene er å passe på og ta seg av sine ansatte, og det samme må man gjøre med sine kunder" Da går alt så meget bedre......

Det ser ut som det er et 'ekte' SAS-virus .....

- Av de sykemeldingene som har kommet inn til oss i går og i dag ser vi at det er en helt klar overvekt av piloter fra tidligere SAS, sier informasjonssjef Siv Meisingseth

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostlandssendingen/5426033.html

Dagens HowTo... Hvordan miste 5% markedsandel over natta.

Jo man går ut i en koordinert "sykemelding" og Vips så hadde man mistet 5% markedsandel

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143549

/G

Men er egentlig overrasket over at ikke flyene til Norwegian er fulle i disse dager. Kan jo bestille flybillett på nesten samtlige avganger jo....
I morgen er det f.eks ledige seter på alle avgangene til Norwegian mellom Oslo og Bergen. Mellom Bergen og Oslo er det kun 1 avgang som er fullbooket.

Originally posted by CVR

Skjønner ikke selskapet og de ansatte når nok er nok. Kjos hadde en fin komentar på tv´n i går. "Det er to ting som er viktig i selskap som dette. Det ene er å passe på og ta seg av sine ansatte, og det samme må man gjøre med sine kunder" Da går alt så meget bedre......

Artig, i og med at de har slitt med oppimot 25% sykefravær i kabinen, og leier inn en haug med CAer fra Sverige...:lol

Når det er sagt; mannen har jo rett... Dagbla' har en sak på dette: -Derfor blir kollegaene mine 'syke'

Edit: la til no'

Litt fra folkemeningen - fra begge sider av gjerdet ...

grinete drittunger

Skrevet av: Tidligere SAS ansatt , 24.01.2006 kl. 15:40

Hele "flybransjen"er plaget av grinete drittunger, flygeledere, kabinpersonel, bakkemannskap og nå flygere, ulovlige aksjoner, gå sakte aksjoner, sånt burde gi mulighet for oppsigelse på dagen.

Mens derimot denne karen ser litt av problemet:

Lite proffesjonelt

Skrevet av: AerA , 24.01.2006 kl. 15:39

Ser ut til at SAS Braathens har et problem med sin ledelse, dersom hele flygerstaben melder seg syke. En så ekstrem reaksjon bekrefter at ledelsen er udugelig i sin personalpolitikk...

Og her er dagens oppfordring. Noen som vil vaere med??? :smokin

Behov for flere lavpris selskaper

Skrevet av: Teodor Tuppersvingen , 24.01.2006 kl. 15:36

Nå er tiden inne for investorer til å etablere ett nytt lavpriskonsept alla Norwegian.
Ledelsen i SAS/Braathen og SAS International har ikke forutsettninger til å komme i mål med å drive på en lest disse selskapene kan oveleve på.
Starter man nytt nå og får myndighetenes godkjenning til dette, er det ingen problemer å rekrutrere personell i markedet til dette.
Overflødige fly kan rask charges inn. (SAS vil jo få mange ledige om kort tid!!!)
Det er god likviditet i markedet nå, slik at kapital ikke skulle være noe problem til et slikt nytt selskap.
SETT IGANG FOLKENS!

... og hvor var pilotene da SGS ble opprettet?

Stakkars piloter og andre SAS-ansatte

Skrevet av: SGS-ansatt , 24.01.2006 kl. 15:23

Ingen av de ansatte i SAS reagerte da SAS kjøpte opp Braathens og sparket alle de bakkeansatte der, tvert om støttet de SAS-ansatte ledelsen sin undergravelse av elementære arbeidstakerrettigheter. Nå har turen kommet til pilotene (som trodde de var usårbare) og gjett om jeg synes synd på dem. NOT! Hele SAS-konsernet råtner opp innenfra, og kommer aldri til vinne luftkrigen mot andre selskaper som Norwegian++

.. og en liten sammenligning med avisbransjen ....

Apropos Dagbladet

Skrevet av: Jens P. , 24.01.2006 kl. 15:20

Så ironisk at mange av de eksemplene vedkommende flyger bruker om Dagbladet, faktisk var det som skjedde da papirutgaven nylig ble nedbemannet.

Outsourcing av div. tjenester, kutt av utenriksstillinger, utstrakt bruk av stringere og frilansere, tvangsflytting av typografer til stillinger de overhodet ikke ville ha, kutt på desken til minimumsbemanning osv.

Men ingen i Dagbladet drev kollektiv "sykmelding".

Og det er veldig mange av denne typen:

Sippetryner!!

Skrevet av: Terje , 24.01.2006 kl. 15:13

Er det i det heletatt noen i det norske arbeidersamfunnet som er mer upålitelige og sippette enn de i flygerbransjen??
Jeg har eit firma med 176 ansatte, og de har ca 300 flugninger per uke. Og de flygningene har KUN vert med SAS Braathens. Men vær trygg! dette er det fra nå av slutt på, nå er det Norwegian som gjelder, og det blir det nok for godt! Nå har jeg absolutt fått nok av de sippene!!

Jeg må si jeg mener at de danske pilotene er mer reale enn de norske. De går ut i en ulovlig streik, og står for det.

Den norske reaksjonen synes jeg derimot er feig! Er arbeidsforholdene slik at så mange blir syke av arbeidsplassen, er dette en sak for verneombudet, som i neste omgang evt. kunne legge ned driften inntil forholdene igjen var forsvarlige. Det hadde vært mye bedre om de norske også hadde hatt mot til å gjøre som danskene.
Er det derimot en sykdom som er så smittsom at så mange får den i løpet av så kort tid, burde hele flygerkorpset i karantene slik at de ikke kunne smitte hele resten av befolkningen :spin:

:-) VC-10

Originally posted by LN-MOW
Og det er veldig mange av denne typen:

Sippetryner!!

Skrevet av: Terje , 24.01.2006 kl. 15:13

Er det i det heletatt noen i det norske arbeidersamfunnet som er mer upålitelige og sippette enn de i flygerbransjen??
Jeg har eit firma med 176 ansatte, og de har ca 300 flugninger per uke. Og de flygningene har KUN vert med SAS Braathens. Men vær trygg! dette er det fra nå av slutt på, nå er det Norwegian som gjelder, og det blir det nok for godt! Nå har jeg absolutt fått nok av de sippene!!

Særlig "Terje" leder en bedrift med 176 ansatte. :lol

Naa er denne traaden blitt saa lang at jeg stenger den. Foreslaar at eventuelle traader tas opp i 'Seneste nyt'-traaden til SK931.

Status
Not open for further replies.
Back