• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Luftrommet i Tromsø stengt pga datatrøbbel (26APR24)

Re: TOS stengt pga datatrøbbel 26/4

Alt nord for Bodø stengt nå. AFIS som ikke er under fjerntårn virker å ha tatt imot ankomster. Widerøe til Leknes gikk som normalt, mens Widerøe til Svolvær gikk til Leknes
 
Last edited:
Re: Luftrommet i Nord Norge stengt pga datatrøbbel 26/4

Kan jo begynne å spekulere i om det store nabolandet øst for oss driver og saboterer. De er iallefall ikke helt fremmed for det med tanke på all GPS jamminga de driver med nordpå.
 
Re: Luftrommet i Nord Norge stengt pga datatrøbbel 26/4

"Satt krisestab" er den nye trend-frase i media :)
 
Re: Luftrommet i Nord Norge stengt pga datatrøbbel 26/4

"Satt krisestab" er den nye trend-frase i media :)

Det har en høyst konkret betydning. En krisestab består typisk av forhåndsoppnevnte folk som har øvd på ulike scenarier, og som har fullmakt til å gjøre prioriteringer og å ta raske avgjørelser i en krisesituasjon. Det betyr i praksis at en alvorlig situasjon vil kunne bli håndtert raskest mulig, uten at man skal gå gjennom ordinære beslutningsprosesser, krangle om overtidsbruk og slikt.
 
Re: Luftrommet i Tromsø stengt pga datatrøbbel 26/4

Telenor har vel bekreftet at et fiberbrudd var årsaken til stansen.

Jeg har jobbet i mange år med kritisk fiberinfrastruktur og det ganske vanlig at fiber skades. Gravemaskiner er ofte inkludert, men utelukk aldri annet tungt maskineri, ras, brann, togulykker eller hagleskudd heller. Og glem for all del ikke montører med en særdeles dårlig dag på jobben.

Derfor kritisk infrastruktur ha redundans. Det er imidlertid ikke alltid nok og gravemaskinførere tar ikke ferie selv om nettverksavdelingen utfører planlagt arbeid i nettet. Det har også en tendens til å være avhengigheter som ikke er helt enkle å holde kontroll på, som strømforsyning som ligger i samme rasområde som en fiber.

Her er det nok noe mer som ligger bak enn en enkelt fiberfeil, selv om det er den direkte årsaken til feilen.
 
Back
Top