Hvordan kan Rygge gå så mye i minus når Torp går veldig mye i pluss?

Og det er dyrere å kjøre til RYG enn OSL, og forskjellen i kollektivtransporten er ikke så stor

Men ja, Rygge har en fremtid som en sekundær flyplass til Oslo, for de som enten er gjerrige eller har dårlig råd
Hva mener du med dette?

Det kommer vel an på hvor du reiser fra om det er dyrere å kjøre til RYG enn til OSL?

RYG vil vel kunne være en grei flyplass hvis avgangene og destinasjonene klaffer for andre enn de gjerrige eller fattige også? Selv kjenner jeg mange som setter pris på 5 til 40 minutters reisevei til flyplassen i stedenfor 90 til 120 minutter når de skal til London eller Berlin.
 
Re: Hvordan kan Rygge gå så mye i minus når Torp går veldig mye i pluss?

Ser poenget med dårlig råd eller gjerrig, men blir litt for enkelt. Det bor nesten 300 000 tusen mennesker i Østfold, og Rygge ligger omtrent midt i fylket. Det er klart det er marked for i alle fall en rute til en HUB. Problemet er selfølgelig at ingen selskaper vil konkurere med seg selv fra OSL, som igjen har blitt nevnt en del ganger her inne.
MEN, som "RYKogREIS" poengterer, så skal man ikke undervurdere RYG. En grunn er de fine prisene på RYG (bortsett fra for småfly). Grunn nummer to er det faktum at Nærheten til OSL og selskapers frykt for å konkurere med seg selv IKKE nødvendighvis er en ulempe. Det er ikke skrevet i leksikon at absolutt alle nettverksselskaper må fly til OSL, mens nærheten kan tiltrekke seg flere selskaper ala Ryanair, som ikke finnes på OSL.

Akkurat som det ikke er sikkert at Ryanair eller Norwegian blir på Rygge for alltid, som kan man aldri utelukke at selskap som Wizzair, KLM, og EasyJet en gang vil vise interesse for flyplassen.

Til slutt, hadde Norwegian hatt fem basefly på RYG og tallene fortsatt var røde, så tror jeg fortsatt pipa hadde hatt en annen tone en slik det er nå. Skepsisen til Ryanair er nok høy her inne, mens den ikke er like høy blant passasjerer generelt.

Hadde ikke vært dumt med KLM så man iallefall hadde klart å fått ett nettverksselskap der.
Greit å ikke bare bruke Ryan når man skal fly.
Men den vanlige uintresserte flyforbuker tenker nok ikke slik som mange andre her inne vil jeg tro.
 
Re: Hvordan kan Rygge gå så mye i minus når Torp går veldig mye i pluss?

Hva mener du med dette?

Det kommer vel an på hvor du reiser fra om det er dyrere å kjøre til RYG enn til OSL?

RYG vil vel kunne være en grei flyplass hvis avgangene og destinasjonene klaffer for andre enn de gjerrige eller fattige også? Selv kjenner jeg mange som setter pris på 5 til 40 minutters reisevei til flyplassen i stedenfor 90 til 120 minutter når de skal til London eller Berlin.

Nå satte jeg tingene litt på spissen her, men jeg ser fremdeles ikke at Rygge kan bli noe mer enn en sekundærflyplass for markedet fra Oslo. Noe ala Stanstead i beste fall

Selvsagt kommet det an på, men tok nå basis for folk fra Oslo, så tok utgangspunkt i Oslo S

Ja, selvsagt er flyplassen fin for de som bor i området, og dermed slipper å kjøre til OSL. Men jeg er fortsatt spørrende til hvor stort dette markedet er, hvilket ting også tyder på da det ikke virker være lett opprettholde ruter primært myntet på lokalmarkedet. Tenker da f.eks på innenlandsrutene, hvor DY ikke gjør/gjorde det spesielt bra. Ihvertfall ikke med 737-materiell, men det samme gjelder TRF. Men dette gjør også at dere ofte for det må kjøre til OSL hvis man skal reise et annet sted eller en annen dag enn når Ryanair flyr

Rygge kommer ikke til å forsvinne, og har sin funksjon, men om den noen gang vil oppfylle Thon og Orkla sine krav til avkastning stiller jeg med tvilende til.
 
Re: Hvordan kan Rygge gå så mye i minus når Torp går veldig mye i pluss?

Rygge kommer ikke til å forsvinne, og har sin funksjon, men om den noen gang vil oppfylle Thon og Orkla sine krav til avkastning stiller jeg med tvilende til.

Om Thon ikke tjener penger sånn direkte på Rygge i første omgang, så kanskje han får inn pengen likevel hvis turister som kommer til landet med Ryanair bor på hotellene hans. (Den myten noen prøver å etablere om at det bare er fattigfolk og riff-raff som reiser med Ryanair, er fryktelig feil).

Men hvis Orklas intensjon med å investere i Rygge var å få gode forbindelser for forretningsreiser, så er de nok skuffet.
 
Back
Top