Takk, Ryanair

Orker ikke å lese dette her og ta stilling til hva jeg mener om det.

Men altså, seriøst.
Har vi virkelig ikke nok diskusjoner om dette emnet fra før av ?

Har sett mye på forumet, synes det er rimelig mye hetsing av Ryanair fra et flyprat-hylekor :-) Tror det var godt å oppklare litt, selv om jeg ikke kommer med noe særlig nytt, bare ny wrapping.

Synes trådstarter har endel bra poeng her.

Hvis jeg skal fly lavpris i Norge ville jeg helt klart valgt FR, har brukt både de og DY ved flere annledninger og servicen på FR er mye bedre enn DY.
Er jo en meget god grunn til at folk flyr med de igjen og igjen. Ser selv på facebook der folk støtt og stadig flakser rundt med FR, og hadde de vært så rævva på service som enkelte her inne skal ha det til, tviler jeg på at folk hadde brukt dem så ofte.

Jeg synes ikke det er noe galt med servicen på DY eller SK. Men jeg har fått super service på Ryanair de gangene jeg har vært på tur med mange, og vært skikkelig hyggelig med personalet på Ryanair, fordi mange behandler dem som dritt og mangler grunnleggende høflighet.

Helt enig reiste selv med Ryainair for første gang fra BCN og jeg er ganske fornøyd med servicen jeg fikk ombord, det eneste minus var den trege innsjekkingen på gaten da mange prøvde å ta med seg større håndbagasje enn det var lov å ta med. Men det er jo mer passasjeren sine feil.

Amen!

Jeg har virkelig lyst til å skrive veldig mye her, men for eget beste velger jeg å la være å ta med for mye detaljer.

La oss si det sånn at lønna vi sitter igjen med etter at alle avgifter er betalt ikke er bærekraftig for en norsk pilot som bor og oppholder seg i norge. Siden en Marrakesh basert pilot tjener det samme som en Rygge basert pilot, så sier det seg jo selv at det er noen uheldige skeivfordelinger i forhold til inntekt/levekostnad.

Hvis dere som passasjerer er fornøyde, så er jo det flott, men da har du ikke stemmerettighet den dagen din arbeidsplass blir rammet av internasjonal konkurranse og du plutselig går ned til 50% av den lønna du har vært vant til.

Fri flyt av arbeidskraft innen EU/EØS er jo en nobel tanke, men det funker dårlig i praksis så lenge man ikke benytter samme valuta, og kostnadene varierer stort mellom landene.

Jeg skal ikke si så alt for mye her, dette temaet har jo vært rimelig mye oppe den siste tiden (og vi ender vel alle opp med å gå den samme runden med argumenter og meninger, gjør vi ikke?), men det er forsåvidt fint at folk legger ut saklige og fornuftige meninger her. Det er jo det dette forumet er til for. All honør til trådstarter for det.

Videoen nedenfor viser en liten bakside av Ryanair for de som jobber der. Hvorvidt det er helt representativt eller om dette er et brudd på regler kan man ikke slå i bordet og si helt sikkert, men videoen kan kanskje være en liten innsikt i det som skjer i luftfarten i dag. Jeg sier ikke dette for å prøve å motbevise noen, jeg mener kun at så mye informasjon om temaet som mulig er den eneste måten vi kan gjøre grundige vurderinger av det som skjer.

At folk går på jobb syke når de er ansatt på kontrakt er bare sånn det er, og det må alle dere som sitter på bare akseptere som en del av pakken når man betaler 99 kr (eller hva det nå måtte være) for flybilletten. Uansett hvilke argumenter man måtte komme med om ansvar, disiplin osv så vil det bli konsekvensen av å sette inntekt opp mot regelverk. Det er bare å beklage, men det er menneskelig natur. Et lite dykk i begrepet CRM forklarer dette ganske greit. Flygende personell er fritatt arbeidsmiljøloven, men det vet sikkert de fleste.

https://www.youtube.com/watch?v=zi-x_UgTTOQ

Last edited:
O´Leary har vel mer eller mindre kopiert Southwest, det er ihvertfall der han tok inspirasjonen da han tok over Ryanair. Så om talentet er så stort, vet ikke jeg. Dersom han hadde hatt litt Kjos-karisma og gjort som Southwest og innført en hyggeligere tone i alt Ryanair gjør, hadde Ryanair fått råere markedsandeler. Det som selskapet bruker av humor på nett ved bestilling og ellers gjennom konseptet deres, kunne vært gjort mye bedre.

Nå har jeg tatt meg tid til å lese hele innlegget ditt og synes det både er velformulert og helt klart ligger det mye tanker og arbeide bak dette. Jeg er nødvendigvis ikke enig i allt - men det bheøver vi heller ikke å være.

Jeg er ikke enig i det du skriver over, jo det er riktig at O`Leary tilbrakte mye tid hos Southwest og at han kopierte noe - (en flytype, punkt til punkt) men han kopierte aldri essensen i Southwest som hele tiden har vært et meget vellykket selskap og essensen er at Southwest har egne ansatte - ikke kontraktsarbeide via tredjepart. Southwest har i langt større grad respekt for sine ansatte og tilbyr bedre betingelser enn mange konkurenter - det er en helt annen filosofi (som vi ofte blir fortalt at ikke lar seg gjennomføre) men hver eneste dag gjør Southwest nettopp det. En kan ikke lese seg til hva Southwest står for - det må oppleves (og det er bare noen av oss her på forumet som har gjort).

Tror nok ikke det er bare stas å jobbe i kabinen hos Southwest. Jeg snakket med en sist helg som akkurat hadde flyttet hit til fra Texas for å fly ut av Oakland. Han sleit veldig med å finne et sted å bo som han hadde råd til. De første ukene hadde han stort sett sovet rundt omkring i jobbsammenheng, men når han var "hjemme" var han inlosjert i et billig hotellrom med 3-4 kolleger.

Budsjettet hans for bolig lå på $400-500 i måneden. En fjerdedel av hva jeg betaler for min lille slitte studioleilighet. Det kan dog være at det betalingsviljen og ikke evnen det skortet på, da han mente det ikke var verdt å betale mer for 4-5 dagene i måneden han var hjemme (hørtes veldig lite ut, så det spørs om ikke planen var å dra til Texas når han har mulighet).

Nå har jeg tatt meg tid til å lese hele innlegget ditt og synes det både er velformulert og helt klart ligger det mye tanker og arbeide bak dette. Jeg er nødvendigvis ikke enig i allt - men det bheøver vi heller ikke å være.

Jeg er ikke enig i det du skriver over, jo det er riktig at O`Leary tilbrakte mye tid hos Southwest og at han kopierte noe - (en flytype, punkt til punkt) men han kopierte aldri essensen i Southwest som hele tiden har vært et meget vellykket selskap og essensen er at Southwest har egne ansatte - ikke kontraktsarbeide via tredjepart. Southwest har i langt større grad respekt for sine ansatte og tilbyr bedre betingelser enn mange konkurenter - det er en helt annen filosofi (som vi ofte blir fortalt at ikke lar seg gjennomføre) men hver eneste dag gjør Southwest nettopp det. En kan ikke lese seg til hva Southwest står for - det må oppleves (og det er bare noen av oss her på forumet som har gjort).

Southwest har hatt opp- og nedturer: http://markets.on.nytimes.com/research/stocks/tools/analysis_tools.asp?symbol=LUV

Det som selskapet har gjort i fht service og humor, er det en standuper/sivøk som holder foredrag om. Dette er virkelig mye bedre enn Ryanair. Men logistikkprinsippene, som er essensen i min lille hyllest av Ryanair, det har Michael O' Leary fra Southwest. Han heter Melhus, og kan bookes her: http://www.melhus.com/foredrag/humor_og_begeistring/

Jeg har også støtt borti flere som mener at Southwest utad har en fin employer branding, men når det kommer til innmaten, så er det ganske tøffe, lett-oppsigelige vilkår.

Southwest har hatt opp- og nedturer: http://markets.on.nytimes.com/research/stocks/tools/analysis_tools.asp?symbol=LUV

Det som selskapet har gjort i fht service og humor, er det en standuper/sivøk som holder foredrag om. Dette er virkelig mye bedre enn Ryanair. Men logistikkprinsippene, som er essensen i min lille hyllest av Ryanair, det har Michael O' Leary fra Southwest. Han heter Melhus, og kan bookes her: http://www.melhus.com/foredrag/humor_og_begeistring/

Jeg har også støtt borti flere som mener at Southwest utad har en fin employer branding, men når det kommer til innmaten, så er det ganske tøffe, lett-oppsigelige vilkår.

Nå vet jeg ikke hva du inkluderer i Logistikk - men når det gjelder IT Logistikk har Southwest enorme problemer og inntil de går over til Amadeus reddes de av oppkjøpet av AirTran (alle Internasjonale Southwest flygninger opereres som AirTran siden Southwest IT systemer ikke kan greie det Operasjonelle, Southwest har heller ikke RedEye flighter - flighter som ankommer et døgn senere på grunn av at IT systemene ikke kan klare det9.

Som kunde er det stor forskjell på Ryanair og Southwest og det starter allerede ved innsjekk av bagasje. Du finner svært lite gebyrer hos Southwest. Og ja jeg flyr med begge selskapene.

Utvilsomt er det langt fra noen dans på roser å være ansatt i noe flyselskap men poenget er at Southwest ikke er blant de værste - se f.eks. på "Bolig Komplekset" på en av Parkeringsplassene på LAX - her finner du ansatte fra de fleste Amerikanske selskaper.

Her hadde det vært virkelig interessant med litt mer kjøtt på beinet, i tråd med dine første innlegg.

En ting som jeg glemte i innlegget her, er at kanskje det er på tide at Ryanair reviderer vilkårene til oss som flyr..... Forstå det den som kan.

3.1.7 Dersomen passasjer utsettes foralvorlig sykdom eller dør, og dermed ikke kandød forhindrer en passasjer fra åreise, kan dennevilpassasjeren samt andreog personersom reiser under samme reservasjonsreferanse, få refundert prisenkunne motta full refusjon,eller, om aktuelt, bytte fly forendrereservasjonen utenved at vi fraskriver ossrestriksjoner eller avgifterfor slike endringer. Dokumentasjon på slik årsak må fremlegges før reisedatotil oss forut for reisedatoen.

Flyselskapet er ansvarlig for ødeleggelse,ogtap og skade for bagasje til en øvre grense påav, samt skade på, bagasje. Erstatningsansvar for ødelagt, mistet eller skadet bagasje er begrenset tilSDR 1131. Når detHvagjelder innsjekket bagasje, er vi erstatningsansvarlige selv om vi ikke kan klandres, med mindre bagasjen var defekt. Når detHvagjelder håndbagasje, er flyselskapet ansvarlig kun dersom vi har forårsaket skaden.

Ryanair har ikke til hensikt å vente til tilsvarsfristen på brevet fra Luftfartstilsynet går ut, den 29/07, men slår fast allerede nå at de ikke vil etterkomme Luftfartstilsynets merknad om arbeidstid og matpauser.

Dette med bakgrunn i det de har hevdet hele tiden, De ansatte følger irsk lov. De henviser også til en relativt fersk dom i Moss tingrett som henviser en personalsak til irsk rett.

http://www.hegnar.no/okonomi/article735741.ece

Vidar

Ryanair har ikke til hensikt å vente til tilsvarsfristen på brevet fra Luftfartstilsynet går ut, den 29/07, men slår fast allerede nå at de ikke vil etterkomme Luftfartstilsynets merknad om arbeidstid og matpauser.

Dette med bakgrunn i det de har hevdet hele tiden, De ansatte følger irsk lov. De henviser også til en relativt fersk dom i Moss tingrett som henviser en personalsak til irsk rett.

http://www.hegnar.no/okonomi/article735741.ece

Vidar

Lurer på om de kommer til å trekke fram tingrettssaken som "bevis" i rettssaken i Frankrike også... Samme case; brudd på lokale franske arbeidsmiljølover... "jamen de sa i Moss Tingrett at vi skal følge irsk lov".... Den "dommen" er forsåvidt anket, så den hjelper uansett ikke stort...

Man kan vel også tillate seg å være prinsipielt uenig i at ansatte i Ryanair kun jobber når de er ombord i flyet. Jeg antar de har crewbriefinger, rydder og klargjør kabinen under turn-around osv slik som alle andre selskaper gjør. Forstår man MoL riktig om dette ikke er å regne som jobbing? Dere får vel uansett ikke betalt for det?

Jeg fikk litt lyst til å "poke" Mr. 73H her for sin "location" på FL410.. I DY flyr vi aldri så høyt, har alt for mange passasjerer til det. :p Men greit nok, jeg skal la være. :D

Man kan vel også tillate seg å være prinsipielt uenig i at ansatte i Ryanair kun jobber når de er ombord i flyet. Jeg antar de har crewbriefinger, rydder og klargjør kabinen under turn-around osv slik som alle andre selskaper gjør. Forstår man MoL riktig om dette ikke er å regne som jobbing? Dere får vel uansett ikke betalt for det?

Hvor stor andel av arbeidstiden går med til jobb på bakken i Norge?

Dette må da bli ganske likt norskregistrerte norske skip som er innom fremmede havner eller innom andre lands havområder. De vil neppe tilpasse seg alle lokale lover for arbeidsforhold.

Last edited:

Jeg fikk litt lyst til å "poke" Mr. 73H her for sin "location" på FL410.. I DY flyr vi aldri så høyt, har alt for mange passasjerer til det. :p Men greit nok, jeg skal la være. :D

Nå er vel ikke cabinen norskregistrert mens den er på bakken i Moss. Den er fremstår fremdeles med irsk registrering og således en del av irsk territorium når den står på bakken i et annet land, slik Ryanair har hevdet og Moss Tingrett har sluttet seg til.

MoL har, så vidt jeg har registrert, aldri påstått at ikke CA jobber når de holder på med rydding i cabinen.

Vidar

Back