Økt satsing med Norwegian på Sandefjord/Torp?

Re: Økt satsing med Norwegian på Sandefjord/Torp?

Jeg stiller meg tvilende til det du sier om at Rygge nekter Norwegian å selge tax free ombord. Slik jeg ser det, har en flyplass ingen rett til å bestemme hva et flyselskap gjør oppe i lufta mellom to land.

Når det er sagt, så er jeg heller ikke enig i at det er Ryanair som ødelegger for Norwegian på Rygge. Norwegian sin satsing på flyplassen har aldri vært en stor suksess, verken før eller etter Ryanair kom dit. Rygge var i en desperat situasjon før Norwegian startet å fly dit. Det kunne Norwegian utnytte, og det tror jeg også de gjorde.

Et selskap som kommer massivt inn, bør kunne forhandle seg til avtaler som er mer gunstige enn en liten aktør. Sånn er det i alle bransjer. Kan Norwegian skaffe Rygge 1,5 millioner reisende i året, så vil nok de også kunne få bedre betingelser.

Jeg får si det som de sier i fagforeningen: Jo flere vi er, jo større makt har vi i forhandlinger. Så enkelt er det.

Godt mulig dere har rett, men jeg tror vel ikke det er sånn at "rygge nekter Norwegian å selge tax free". Dette er helt sikkert nedskrevet i en kontrakt, eller avtale om man vil, hvor begge parter har kommet til enighet om vilkår.
Altså, en ordning som Norwegian har sagt seg villige til å godta.

Ikke godt mulig at vi har rett. for JEG vet at vi har rett. Avtalen er underskrevet ja da Norwegian startet opp. Det var for å hjelpe Rygge, men nå underforhandlingene så nekter Rygge å endre det slik at Norwegian får like vilkår som Ryanair. Ryanair får lov å selge tax free, men ikke Norwegian. Derfor ser det mye ut som at Norwegian og Rygge ikke skriver ny avtale og at Norwegian reiser fra Rygge. Kun Rygge jeg har hørt om at nekter et flyselskap å selge tax free. Aldri skjedd på andre flyplasser før. Når Alicante flyet går fra Rygge på lørdag morgen så er varene låst inn i skap. Når flyet går fra Alicante til Torp så låses skapet opp og varene selges. Samme fra Torp til Alicante. Når flyet på kvelden går fra Alicante til Rygge så låses varene inn igjen

Ikke godt mulig at vi har rett. for JEG vet at vi har rett. Avtalen er underskrevet ja da Norwegian startet opp. Det var for å hjelpe Rygge, men nå underforhandlingene så nekter Rygge å endre det slik at Norwegian får like vilkår som Ryanair. Ryanair får lov å selge tax free, men ikke Norwegian. Derfor ser det mye ut som at Norwegian og Rygge ikke skriver ny avtale og at Norwegian reiser fra Rygge. Kun Rygge jeg har hørt om at nekter et flyselskap å selge tax free. Aldri skjedd på andre flyplasser før. Når Alicante flyet går fra Rygge på lørdag morgen så er varene låst inn i skap. Når flyet går fra Alicante til Torp så låses skapet opp og varene selges. Samme fra Torp til Alicante. Når flyet på kvelden går fra Alicante til Rygge så låses varene inn igjen

Et spørsmål som du tvinger fram her, er hvordan vet du at Rygge fortsatt står på dette under forhandlngene med DY?
Sitter du ved forhandlingsbordet for DY eller har DY/RYG lekket info?

Ikke godt mulig at vi har rett. for JEG vet at vi har rett. Avtalen er underskrevet ja da Norwegian startet opp. Det var for å hjelpe Rygge, men nå underforhandlingene så nekter Rygge å endre det slik at Norwegian får like vilkår som Ryanair.

Men forstaar du ikke, at naar Ryanair generer betydelig flere pax enn Norwegian, saa er det ogsaa rimelig at de faar bedre betingelser?

Et spørsmål som du tvinger fram her, er hvordan vet du at Rygge fortsatt står på dette under forhandlngene med DY?
Sitter du ved forhandlingsbordet for DY eller har DY/RYG lekket info?

Jeg luer på det samme.
Hvis du lekker ut denne type info så har både du og Norwegian et problem.
Man har vel taushetsplikt om slike ting også i Norwegian - hvis du VET - og ikke tror.
Kontrakter og avtaler er konfedensiell informasjon.

Jeg luer på det samme.
Hvis du lekker ut denne type info så har både du og Norwegian et problem.
Man har vel taushetsplikt om slike ting også i Norwegian - hvis du VET - og ikke tror.
Kontrakter og avtaler er konfedensiell informasjon.

Når man kommer med slike påstander så bør man kunne dokumentere dette. Strengt talt man lekker ikke senistiv info sånn uten vidre?

Det er ingen hemmelighet at Norwegian og Rygge forhandler. Det er heler ingen hemmelighet at Norwegian og Torp er i dialog nå om nye destinasjoner. Det sa Norwegian for ikke lenge siden i avisa. Forrige uke. Det er heler ingen hemmelighet at Norwegian ikke er fornøyd med vilkårene. De vil ha like vilkårer som Ryanair. Det er heler ingen hemmelighet at Norwegian ikke får selge tax free i forhandlingene med Rygge. Det er ingen hemmelighet at Rygge behandler selskapene veldig likt. De gir Ryanair makt i flyplassen. Det er ikke bare pga vilkår at Norwegian vurderer å reise fra Rygge. Det er også pga at de konkurrerer mot seg selv. Rygge og Gardemoen tar fra samme marked så derfor ser Norwegian på Rygge som en konkurrent til sine destiansjoner på Gardemoen. Ved å legge ned virksomheten på Rygge så taper ikke Norwegian stort. Men de vil tjene på å starte opp mange destinasjoner på Sandefjord Lufthavn Torp. Norwegian har for lenge siden røpet det her i media. Regner med at dere leser aviser som:

www.sb.no
www.tb.no
www.moss-avis.no
NRK sine distriktsider.

Joda NorwayDY vi leser nok aviser. Men etter det jeg har fått med meg så har det ikke kommet ut i media at forhandlingene mer eller mindre strander pga taxfree , slik du sikter til.

Er vel det jeg og flere her etterlyser.

Hvordan vet du dette?

Grunnen er at passasjergrunnlaget er der. Starter de opp rutene som Ryanair har flyttet til Rygge så er passasjerene der. For Norwegian på Torp så har de et stort området å ta av. Torp regionen består av: Vest Agder, Aust Agder, Telemark, Vestfold og deler av Buskerud. Der har Torp mange reisende fra. En grunn til at Norwegian nå vurderer Torp veldig sterkt. Det er ingen hemmelighet at Vestfoldinger og Telemarkinger reiser utrolig mye forhold til mange andre fylker. På Torp tar ikke Norwegian mange reisende fra sine Gardemoen ruter. Men det gjør Norwegian på Rygge. Det har også Norwegian vært mye ute i media å sagt. På Rygge så konkurrer Norwegian med seg selv.

Joda NorwayDY vi leser nok aviser. Men etter det jeg har fått med meg så har det ikke kommet ut i media at forhandlingene mer eller mindre strander pga taxfree , slik du sikter til.

Er vel det jeg og flere her etterlyser.

Norwegian har nevnt for en stund siden at en av de viktige punktene er tax free og jeg som har jobbet på flyplass vet hvor viktig tax free er for flyselskaper, flyplasser og fergeselskaper. Det er der de tjener store penger. Uten tax free så ville flere flyplasser i Norge f.eks tjent mye mye mindre penger.

Det er liksom en av godene med å reise utenlands det er å få handle tax free.

Og at Norwegian tjener penger på å selge tax free ombord, det er det ikke noe tvil om!

Det er liksom en av godene med å reise utenlands det er å få handle tax free.

Og at Norwegian tjener penger på å selge tax free ombord, det er det ikke noe tvil om!

:drink:drink:drink:drink:drink

Det vet vi jo, men ellers så blir vi vel ikke noe klokere på svarene her inne. Lykke til DY hvor enn dere måtte lande.

Grunnen er at passasjergrunnlaget er der. Starter de opp rutene som Ryanair har flyttet til Rygge så er passasjerene der. For Norwegian på Torp så har de et stort området å ta av.

At passasjergrunnlaget er det betyr ikke at Norwegian vil tjene penger på å starte opp på Torp. SAS fløy på Torp med flere destinasjoner, men fikk ikke lønnsom drift av det.

Ellers så ser jeg du sier at du henter din informasjon fra avisene som alle kan lese. Samtidig som du sier du vet ting fordi du kjenner folk i ledelsen. Og du nevner flere ting som aldri, så vidt jeg vet, har stått i noen avis. Som dette:

"Jeg vet litt hva slags ruter Torp ønsker og jobber med for jeg kjenner noen i ledelsen. Men hva slags ruter som er aktuelle med Norwegian vet jeg ikke. Vet bare hva slags ruter de jobber med. Jeg vet f.eks at det jobbes med 1 til 2 daglige avganger til London. Torp har tidligere hatt 4. Nå har de kun 1 avgang med Ryaniar. Men om det blir Norwegian eller hvem som skal fly ditt er jo ikke klart enda om de får avtale på destinasjonen. Så er det Barcelona. Det er nok veldig aktuellt med Norwegian tipper jeg,
Tyskland ønsker Torp en destinasjon til. De ønsker Paris. Det er mange destinasjoner Torp jobber med i disse dager. De jobber også med Torp-Arlanda, men det er ikke aktuellt med Norwegian."

Hvordan vet du disse detaljene? Og hvis det er informasjon som selskapet ønsker ut, hvorfor går de ikke ut med det selv?

Norwegian kan havne på Torp

Kilde: VG Nett - http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10097823

Jeg blir ikke overrasket om de nå flytter rutene som legges ned på Rygge over til Torp.

Sikkert greiere aa fly derfra, saa de ikke konkurerer med seg selv fra Rygge. Ryanair har jo bygget ned, saa endel ruter er det nok rom for derfra. Det blir vel helst noen "Syden-ruter" eller storbyer i Vest-Europa da Oest-Europa er godt dekket av Wizz.

Avisagurk. Norwegian har da vært i dialog med Torp i årevis ...

Norwegian og Torp forhandler

De neste to ukene er spennende uker for Norwegian og Torp. I disse dager er det forhandlinger og de regner med at resultatet er klart i løpet av en til to uker.

Destinasjoner Norwegian skal ha på Torp har vært spekulert flere steder har jeg sett. Hva slags destinasjoner tror dere Norwegian starter opp?.

Jeg håper på 2 daglige avganger til London, Dusseldorf, Barcelona, Roma, Nice, Malaga, en til to ekstra ukentlige avganger til Alicante. Nå har Norwegian en ukentlig avgang til Alicante som går kjempe bra. Det kunne også vært spennende med en destinasjon til Brussel, Manchester, Antalya, Milano, Kos, Athen, Madeira, Venezia og Mallorca

Re: Norwegian og Torp forhandler

De neste to ukene er spennende uker for Norwegian og Torp. I disse dager er det forhandlinger og de regner med at resultatet er klart i løpet av en til to uker.

Destinasjoner Norwegian skal ha på Torp har vært spekulert flere steder har jeg sett. Hva slags destinasjoner tror dere Norwegian starter opp?.

Jeg håper på 2 daglige avganger til London, Dusseldorf, Barcelona, Roma, Nice, Malaga, en til to ekstra ukentlige avganger til Alicante. Nå har Norwegian en ukentlig avgang til Alicante som går kjempe bra. Det kunne også vært spennende med en destinasjon til Brussel, Manchester, Antalya, Milano, Kos, Athen, Madeira, Venezia og Mallorca

Jeg tror ikke Norwegian kommer til å starte opp noe som helst denne vinteren fra Torp.

2x dagelig til LGW? Won't happen! Du kan også glemme Düsseldorf, Manchester, Brussel, Athen, Mallorca, Venezia, Medeira og Milano, samt Roma. Ingen av disse destinasjonene er realistiske. Hvor stort tror du egentlig markedet fra TRF er??

Av destinasjonene du nevner er nok Malaga og Nice mest realistiske.

Last edited:
Re: Norwegian og Torp forhandler

Jeg tror ikke Norwegian kommer til å starte opp noe som helst denne vinteren fra Torp.

2x dagelig til LGW? Won't happen! Du kan også glemme Düsseldorf, Manchester, Brussel, Athen, Mallorca, Venezia, Medeira og Milano, samt Roma. Ingen av disse destinasjonene er realistiske. Hvor stort tror du egentlig markedet fra TRF er??

Av destinasjonene du nevner er nok Malaga og Nice mest realistiske.

Jeg tror heller ikke det er realistisk at Norwegian satser stort på Torp denne vinteren. Men at det er marked - ja det tror jeg. Var ikke Ryanair oppe i 26 destinasjoner fra Torp? Så det er mulig.

Back