Re: Økt satsing med Norwegian på Sandefjord/Torp?
Ikke godt mulig at vi har rett. for JEG vet at vi har rett. Avtalen er underskrevet ja da Norwegian startet opp. Det var for å hjelpe Rygge, men nå underforhandlingene så nekter Rygge å endre det slik at Norwegian får like vilkår som Ryanair. Ryanair får lov å selge tax free, men ikke Norwegian. Derfor ser det mye ut som at Norwegian og Rygge ikke skriver ny avtale og at Norwegian reiser fra Rygge. Kun Rygge jeg har hørt om at nekter et flyselskap å selge tax free. Aldri skjedd på andre flyplasser før. Når Alicante flyet går fra Rygge på lørdag morgen så er varene låst inn i skap. Når flyet går fra Alicante til Torp så låses skapet opp og varene selges. Samme fra Torp til Alicante. Når flyet på kvelden går fra Alicante til Rygge så låses varene inn igjen
Jeg stiller meg tvilende til det du sier om at Rygge nekter Norwegian å selge tax free ombord. Slik jeg ser det, har en flyplass ingen rett til å bestemme hva et flyselskap gjør oppe i lufta mellom to land.
Når det er sagt, så er jeg heller ikke enig i at det er Ryanair som ødelegger for Norwegian på Rygge. Norwegian sin satsing på flyplassen har aldri vært en stor suksess, verken før eller etter Ryanair kom dit. Rygge var i en desperat situasjon før Norwegian startet å fly dit. Det kunne Norwegian utnytte, og det tror jeg også de gjorde.
Et selskap som kommer massivt inn, bør kunne forhandle seg til avtaler som er mer gunstige enn en liten aktør. Sånn er det i alle bransjer. Kan Norwegian skaffe Rygge 1,5 millioner reisende i året, så vil nok de også kunne få bedre betingelser.
Jeg får si det som de sier i fagforeningen: Jo flere vi er, jo større makt har vi i forhandlinger. Så enkelt er det.
Godt mulig dere har rett, men jeg tror vel ikke det er sånn at "rygge nekter Norwegian å selge tax free". Dette er helt sikkert nedskrevet i en kontrakt, eller avtale om man vil, hvor begge parter har kommet til enighet om vilkår.
Altså, en ordning som Norwegian har sagt seg villige til å godta.
Ikke godt mulig at vi har rett. for JEG vet at vi har rett. Avtalen er underskrevet ja da Norwegian startet opp. Det var for å hjelpe Rygge, men nå underforhandlingene så nekter Rygge å endre det slik at Norwegian får like vilkår som Ryanair. Ryanair får lov å selge tax free, men ikke Norwegian. Derfor ser det mye ut som at Norwegian og Rygge ikke skriver ny avtale og at Norwegian reiser fra Rygge. Kun Rygge jeg har hørt om at nekter et flyselskap å selge tax free. Aldri skjedd på andre flyplasser før. Når Alicante flyet går fra Rygge på lørdag morgen så er varene låst inn i skap. Når flyet går fra Alicante til Torp så låses skapet opp og varene selges. Samme fra Torp til Alicante. Når flyet på kvelden går fra Alicante til Rygge så låses varene inn igjen